Att banta en katt...

A

ang

... går det? Och hur fasen gör man? Eller skall vi börja från början; hur mycket käkar era missar per dag, och av vad?

Katten hemma är lite rund, vilket han lätt blir under vintern när han inte är ute så mycket. Dock är det många år sedan han var smidig/ smal, och det vore säkert nyttigare ifall han var lite mindre.

Tips, råd, tankar?
*tack*
 
Hej!

Vi var inne hos veterinären med vår katt för ett par månader sedan. Det visade sig att katten hade godartad cancer, men samtidigt talade veterinären om för oss att vi var tvugna att banta katten.

Det finns speciellt dietfoder att köpa som katterna helst skall äta när de skall banta. På förpackningen står hur många gram mat de skall ha varje måltid. Detta är beroende på vad katten äter, samt vad den skall väga när den är färdigbantad. Vi kunde köpa dietfodret direkt hos vår veterinär, men annars borde det gå att köpa på zooaffärer.

Veterinären berättade att det är farligt för katter att gå ned i vikt för snabbt. Hon sa dessutom att katter som är överviktiga väldigt lätt får diabetes, samt att det kan vara farligt att operera en katt som är överviktig.

Lycka till med bantningen av din katt!

Mvh Ulrika
 
Det beror ju på vad han äter nu...
Min kastrat blir fet av "vanligt" torrfoder (Ger honom bara högkvalitetsfoder, tex Hill's och RC)
Lightfoder, som de flesta bättre torrfodertillverkare har i sortimentet, går han också upp av, trots motion.
I vårt fall återstår då ett "riktigt" bantningsfoder, vårt heter Hill's r/d och finns hos vet. Kostar 220:- för 2 kg, räcker 1,5 månad. På större säckar blir det betydligt billigare.

Det finns katter som rasar fort i vikt med ett sådant foder, och då får man byta till ett vanligt lightfoder, men i de flesta fall är det det bästa när man ska banta katten. Den slipper gå hungrig, eftersom fodret är mycket mättande, och magen mår bra osv... Man ska tänka på att bara ge katten så mycket den behöver, en överviktig katt blir ofta lurad sina hungerskänslor, precis som en överviktig människa, och man kan alltså inte ha fri tillgång till en sådan katt.

Du gör helt rätt i att tänka på kattens vikt, det kan vara svårt att upptäcka övervikt på katter, men det ökar markant risken för tex diabetes.
 
känner samma sak... min katt är lite...hrm... överviktig... vilket alla gäster så "vänligt" påpekar...
Bara det att hennes syster är perfekt i hullet!
Dom får fri tillgång på torrfoder och två mål med burkmat varje dag (jag är inte hemma så mkt så jag kan knappt påverka... :mad: ) Har nu sagt till min mamma att ge min katt mindre burkmat iaf, men det vill hon inte :mad: ändå säger hon att min katt är tjock... :confused:
iaf, hur ska man då göra för att banta den ena katten utan att den andra tappar i vikt? Det är inte så att den andra blir bortjagad, för vi iaktar dom ibland :o
Vilka följder kan detta få när dom blir äldre, dom fyller ju trots allt 10 i år.
 
Min kise fick tidigare Royal Canin Light 38, och det funkade bra. :) Nu får han dock (mot min inrådan :devil:) fri tillgång på samma torrfoder OCH fri tillgång på burkmat... :crazy:
 
Tack alla :)
Detta är också en kastrerad kille. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad vårt torrfoder heter, köper det på djuraffären i lösvikt och det skall vara ett av de bättre.

Burkmaten håller vi på att dra ner på samtidigt som vi försöker motivera honom att vara ute och lite mera aktiv. Men han är ju en duktig jägare, så frågan är hur mycket han får i sig där ute?!
 
Tala om för din mamma att diabetes och njursvikt är vanligt på överviktiga, äldre katter!

Om de inte håller samma hull får ni helt enkelt ge dem olika mat, och servera den två eller tre gånger om dagen, inte låta den stå framme så att de kan välja sort...

Burkmat är inte alls att rekommendera till en överviktig katt, och fri tillgång till torrisar ska man bara ge om det funkar viktmässigt, äter de för mycket måste man begränsa.
 
hehe, ska ta tag i min mamma när jag kommer hem imorrn... :devil:
vill ju att min katt ska leva länge, så nu ska det bli ordning och reda! Den andra katten fångar ju sin mat ute, så hon kan klara sig på mindre :angel: :cool:
 
Och vad gör man med en bekväm kastrat (av rasen soffliggare) som äter njurstensfoder (specific eller hills)?
Jag antar att det inte finns en behändig kombo av light + CD (?)?? Han är inte jättefet, men i aningens för gott hull :crazy:. Är det bättre att dra ner lite lite på nuvarande maten eller att byta till et bantnings? (Jag experimenterar inte på egen hand utan att ha pratat med vet som känner honom. Jag är mest ute efter vad det finns för alternativ)

Motionstips för innekatt mottages tacksamt! (Vi leker en hel del, men det är oftast mest matte som springer då :crazy:).
 
min katt fick bli innekatt för 2 år sedan, hon har alltid varit i bra hull tidigare men när hon började vara inne tror jag att hon fick
ätstörningar... :crazy: hon hade fri tillgång till torrfoder och åt även en hel del burkmat...
gav henne helt tydligt för mycket för hon gick upp i vikt som bara den... :o men sen drog jag in på burkmaten, så det får hon bara ibland, kanske en gång i veckan, sen så har hon fri tillgång på torrfoder och det fungerar jätte bra, nu är hon tillbaka i sin viktklass igen :) Men hon är inte helt nöjd, tigger hela tiden!! :p
 
Jag har en smalis och en tjockis :D. Jag har alltid torrfoder framme, dock inte obegränsat. Men burkmat ger jag bara till den lite mindre katten 1 ggr/dag. Passar på när tjockisen är ute.

Känner mig dock lite grym lär jag erkänna. Men vad ska man göra, när den ena är mager som en sticka och den andra är rund som en köttbulle.
 
Och vad gör man med en bekväm kastrat (av rasen soffliggare) som äter njurstensfoder (specific eller hills)?
Jag antar att det inte finns en behändig kombo av light + CD (?)?? Han är inte jättefet, men i aningens för gott hull :crazy:. Är det bättre att dra ner lite lite på nuvarande maten eller att byta till et bantnings? (Jag experimenterar inte på egen hand utan att ha pratat med vet som känner honom. Jag är mest ute efter vad det finns för alternativ)

Motionstips för innekatt mottages tacksamt! (Vi leker en hel del, men det är oftast mest matte som springer då :crazy:).

I ditt fall skulle jag tro att det är bättre att minska den dagliga givan på maten. Och motion för en innekatt... här hemma brukar vi jaga katterna och de jagar oss :D
 

Liknande trådar

Katthälsa Min devån Seven har tyvärr gått upp ordentligt i vikt. Hon är konstant hungrig och berättar det för alla. Eller mig då, eftersom jag är...
Svar
10
· Visningar
861
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
937
Senast: Bison
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 659
Senast: Amha
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 402

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp