Bukefalos 28 år!

Att beskriva någon, vittnesmål

Sleepy

Trådstartare
Fascineras av hur väl en del lyckas beskriva personer de stött på tillfälligt. Själv lägger jag inte märke till hur andra ser ut, känns det som. Hur väl minns du hur någon såg ut? Den där personen i butiken, eller den där personen du växlade några ord med på parkeringen osv. Om tex polisen söker vittnen och ber dig beskriva någon.
 
Vi pratade om just det igår. Varken jag eller min man skulle kunna beskriva någon på ett tillförlitligt sätt. Han skulle vara något bättre än mig, jag är snudd på ansiktsblind och känner knappt igen de som jobbar på samma våning som jag.
 
Jag är nästintill ansiktsblind. Jag brukade säga till ett av mina ex jag var med i 10 år att om han försvinner så kan jag säga att att han är lång, har skägg och brunsvart hår och att han brukade ha glasögon som Harry potter förut, men att jag inte har en aning om hur glasögonen nu ser ut,
Thats it typ
 
Efter att ha gått igenom lite för många ECT-behandlingar så har mitt minne försämrats, framförallt ansiktsminnet. Oftast tar det några gånger innan jag kan känna igen någon numera. Att beskriva hur någon ser ut är jag riktigt kass på tyvärr.
 
Jag skulle aldrig kunna beskriva någon så, om jag inte aktivt tänkt på personen av någon anledning.

Men just ansikten är ju svårbeskrivna också tycker jag, jag kan ju se ett ansikte i minnet (någon jag känner då oftast), men det är ändå svårt för den andra att få en korrekt bild känns det som.
 
Om jag ger ett exempel.
Träffar en person på förra jobbet regelbundet då han brukade gå ner för trappan som jag gick upp för varje morgon och vi brukade heja på varandra.
Känner inte igen honom när vi träffas på åby stallbacke, annan plats och andra kläder.

Försöker tänka på hur jag ska förklara hur min chef (har varit min chef i 16 månader) som jag träffar nästan varje jobbdag ser ut. Kommer fram till lång, ljus och korthårig utan skägg. Hur jag än försöker så får jag ingen bild om hur näsan ser ut eller munnen eller frisyr mer än kort då.
 
Om jag ger ett exempel.
Träffar en person på förra jobbet regelbundet då han brukade gå ner för trappan som jag gick upp för varje morgon och vi brukade heja på varandra.
Känner inte igen honom när vi träffas på åby stallbacke, annan plats och andra kläder.

Försöker tänka på hur jag ska förklara hur min chef (har varit min chef i 16 månader) som jag träffar nästan varje jobbdag ser ut. Kommer fram till lång, ljus och korthårig utan skägg. Hur jag än försöker så får jag ingen bild om hur näsan ser ut eller munnen eller frisyr mer än kort då.
Samma här. Jag har svårt att plocka fram ansiktsbilder i huvudet på folk jag ändå känner väl. Jag "ser" personen i mitt huvud på andra sätt om jag inte verkligen anstränger mig.
 
Efter att ha varit med vid många förhör och rättegångar har jag sett hur en skicklig förhörare genom sina frågor kan lotsa en igenom de minnesbilder man har och hjälpa en att komma ihåg mer.
Förstår att det kan behövas. 😋

Jag tror inte att jag tittar på andra människor på det viset, så att jag registrerar kläder, hår, ansiktsdrag osv. Om det inte är något speciellt jag reagerar på.
 
Inte en chans. Jag beskrev en gång en man som mycket kort och lite stadigt byggd. Ingen fattade vem jag menade eftersom mannen är två jävla meter lång och ganska slank. Jag är värdelös.

Det later som mig! Maken och ett par kompisar bad mig beskriva en person vi traffade nagra timmar tidigare. Pa fragan om han hade skagg eller mustache svarade jag tveksamt att jag var osaker men att jag trodde att han inte hade nagot av det.
Glasogon var jag ocksa mycket osaker om, men kanske hade han det.

Det visade sig nar jag slet fram ett foto av mannen i fraga att han hade en jatte stor svart mustasch och stora glasogon med svarta bagar (innan det var modernt) ... daremot hade jag inga problem att komma ihag vad han sa nar vi traffade honom. Ord for ord.
 
Jag är jättebra på att känna igen folk jag har sett tidigare. Alltså på den nivån att jag märker om en juniorspelare jag sett på tävling för 2 år sedan nu bytt lag.

Men att beskriva folk, det kan jag absolut inte. Jag kan ange (antaget) kön och ålder på sådär 10 år när, men jag har inte orden för att beskriva människan, fastän jag ser henne helt klart framför mig. Kanske hårfärg, eller längd på håret, men annars, ja hon var nu en sådan där vanlig tant, liksom. Inte vet jag om hon hade högre kindben eller bredare panna än annat folk.

Så jag skulle vara ett uruselt vitne om jag blev ombedd att beskriva någon som det skulle tecknas bild av. Men jag hade varit tvärsäker ifall jag skulle välja ut personen i en rad av människor.
 
Jag tror många är sämre på det än vad man tror. Var nåt program på TV för länge sen där de testade just detta, en person var säker på att figuranten hade blå jacka och keps, den andra att jackan var gul och ingen Mössa osv.

Tex blev jag uppringd av polisen en gång för att berätta hur två klottrare vi anmält såg ut, bara det att jag var säker på att det bara var en kille medan personen jag var med som vittnat före mig var säker på att det var två stycken. 🤷‍♀️ 😅
 
jag är rätt ok på att känna igen folk såpass att jag kan säga om vi träffats innan i något sammanhang. Men att beskriva folk är jag väldigt dålig på, är ännu sämre på att gissa ålder på folk.

Ibland så kan jag utmana mig själv lite genom att försöka beskriva människor eller föremål jag går förbi men det är ändå väldigt få detaljer jag faktiskt lägger märke till, tror jag hade varit hyfsat värdelös som vittne

Har även funderat på hur folk lyckas beskriva personer såpass att det kan göras en teckning av dom? hade jag beskrivit någon och teckningen sedan inte stämde så hade jag aldrig kunna säga varför, hade antagligen inte ens kunnat beskriva min närmaste vän såpass att det kunde göras en trovärdig teckning av henne
 
Jag är jättedålig på det, men det har också att göra med min dåliga syn. Jag har svårt att känna igen människor, även de jag rent faktiskt känner. Brukar säga att de som ska hämta mig vid tex tåget ska komma fram till mig så jag slipper leta efter dem eller deras bil och kanske till och med råka ta fel på person och bil. Har alltid tyckt att det varit oerhört pinsamt att inte ens känna igen min egen familj och mina barn....

Men också tack vare min dåliga syn har jag strategier för att känna igen andra människor. Träffade en vän i onsdags. Hon är 10 år äldre än mig, smal, några centimeter kortare än vad jag är, blond men med lite gråsprängt hår och har glasögon. Detaljer jag lär mig känna igen är då hos henne att hon alltid har håret uppsatt i en svans och att hon går på ett visst sätt. Inte konstigt, utan fort, kvickt. Så när jag stod på centralen i Malmö och just hade klivit av tåget stod jag stilla och väntade på att hon skulle komma fram till mig, jag sökte av bland människorna om jag kunde se henne men det kunde jag inte, men så såg jag en människa som gick sådär fort och som var huvudet kortare än de andra och när hon kom närmare svajade hennes svans sådär från sida till sida som jag är van vid att se. Min vän! Såg HENNE gjorde jag inte förrän hon var väldigt nära mig.....

Samma person jobbar på en mottagning jag tidigare besökte då och då, var alltid klädd i privata kläder och inte i sjukhuskläder. En dag när jag var i en annan stad på ett besök på en mottagning så säger en person bakom mig hej. När jag vänder mig om står en kvinna där i sjukhuskläder, men jag kan inte placera henne. Hjärnan kopplade inte alls och jag grubblade så det osade bränt i evigheter kändes det som, men så sa hon sitt namn. Hon gör det snabbt ofta när vi möts så även denna gången, så att jag ska veta vem som pratar med mig, men det kändes ändå som en evighet. Hjärnan fick inte alls ihop den här kvinnan, där, klädd i sjukhuskläder, när hon normalt inte alls hör hemma där. Jag har känt henne i 10 år.... Men den gången blev jag faktiskt rädd för att hjärnan hade tappat det alldeles.

Många, faktiskt de allra flesta, av mina arbetskamrater kan jag inte känna igen vare sig till namn eller utseende trots att jag träffat dem i snart tre år i stort sett dagligen. Möts vi utanför jobbet går jag förbi dem som om vi vore okända för varandra.

Skulle jag behöva lämna en beskrivning om en person till polisen någon gång skulle jag nog endast kunna säga vad för kön den har och vad den har på fötterna, kanske... för människor är himla lika varandra egentligen.
 
Fascineras av hur väl en del lyckas beskriva personer de stött på tillfälligt. Själv lägger jag inte märke till hur andra ser ut, känns det som. Hur väl minns du hur någon såg ut? Den där personen i butiken, eller den där personen du växlade några ord med på parkeringen osv. Om tex polisen söker vittnen och ber dig beskriva någon.

Jag har fotografiskt minne och hade nog varit ett bra vittne 😅
 
Fascineras av hur väl en del lyckas beskriva personer de stött på tillfälligt. Själv lägger jag inte märke till hur andra ser ut, känns det som. Hur väl minns du hur någon såg ut? Den där personen i butiken, eller den där personen du växlade några ord med på parkeringen osv. Om tex polisen söker vittnen och ber dig beskriva någon.
Jag kommer ihåg detaljer. Som en speciell näsa eller en profil.

Exet saknade käklinje Och har dålig hållning (ett arv från när mellanstadieläraren bad honom gå lite kutig så de mindre eleverna inte skulle bli rädda för honom. Han blev tidigt lång och bredaxlad). Jag kan framkalla hur han luktar men inte rita av honom. Minns hans ögonfärg eftersom jag köpte en badrock med ett inslag i hans ögonfärg. Men minns ögonen - näe.

Jag minns situationer, uttryck. Sånt jag varit med om. Men i övrigt minns jag uselt.

Skulle vara ett uselt vittne för att beskriva utseende. Men beskriva hur de var klädda, hur de rörde sig och vad de gjorde minns jag bättre.
 

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
Svar
6
· Visningar
671
Samhälle Dumpen är en organisation som letar reda på pedofiler som man har kontakt med via tex chattar. Efter detta brukar man stämma träff då...
17 18 19
Svar
366
· Visningar
17 213
Senast: Lobelia
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 495
Skola & Jobb Hej, jag har varit arbetslös nu ett bra tag och känner mig värdelös som aldrig får nåt riktigt jobb. För 3 år sen läste ja till...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 636
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp