Att bestämma sig

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag lär ju knappast komma tillbaka på mitt jobb som administratör på heltid, så jag tror jag behöver kolla efter alternativ. Ett alternativ som jag funderat på är att gå någon utbildning. Jag har hittat en sådan som går på 50% över vinterhalvåret. Undrar om jag pallar att plugga? Och med tanke på att 6 utbildningsdagar måste jag vara på plats i antingen Hjo eller Tidaholm, så blir det kostnader för övernattning då jag inte åker t.o.r. samma dag. Sen är det ju utbildningsmaterial som ska köpas in. Och CSN är ju inte fett direkt plus att jag sen behöver betala tillbaka nästan 600 kronor i månaden efter utbildningen. Jag tycker det är läskigt att dra på mig lån.

Utbildningen är om småskalig grönsaksproduktion för försäljning. Så utbildningen leder knappast till några stora inkomster heller. Ska jag själv dra igång en grönsaksodling i lite större format, så kommer jag ju behöva göra investeringar också. Och jag lär knappast kunna leva på det helt och hållet.

Sen finns det en del olika intressanta kurser i Skåne också, men då vet jag inte riktigt hur jag ska göra med boende. Köpa husvagn och bo i och hyra ut huset här under tiden?

Hur som helst så är det ingen utbildning som kommer att leda till bra inkomst efteråt. Men vad har jag för alternativ? Ett tråkigt låglönejobb? De kurser jag hittat är i alla fall sådant som ligger mig varmt om hjärtat även om jag inte blir rik på dessa. Men jag tycker det är svårt att komma till beslut om dessa.

-
I förra veckan provred jag kompisens fullblod som hon nyligen köpt. Hon vill ju ha en medryttare på den så småningom. Än så länge är den inte riktigt fullt igång och är lite muskelfattig. Provridningen gick helt okej, men det var ingen stor ridbana att rida på. Sen har det ju varit lite problem för kompisen att rida ut på den, så jag är väl inte 100% pepp, då jag eventuellt kan komma att tröttna om det bara finns en pytteliten ridbana att använda och det inte går att rida ut. Jag hoppas att det löser sig.

katten.jpg

-
 

@Magiana du får så mycket bra och kloka reflektioner här så jag ska inte upprepa mycket eller bli långrandig. Men håll fast vid ditt nuvarande jobb så länge det går och leta nytt aktivt under tiden.

@svea s inlägg är verkligen viktigt tycker jag. Som du vet har jag flera gånger i dina dagbokstrådar varit inne på att ditt jobb som innebär isolering iom att du jobbar hemma, är förödande för ditt mående utifrån ditt liv/situation som helhet.

Förstår att du sitter i en jäkla sits . Men din arbetsgivare kan inte säga upp dig utifrån din sjukskrivning utan har lagstadgad skyldighet att i första hand försöka hjälpa dig åter i arbete en rimlig period. Håll fast vid jobbet du har under det läget, och sök annat som sagt under tiden.

Jag tror inte på att starta eget utifrån ditt mående och den ekonomiska aspekten just nu i sammanhanget. Men behåll tankarna och drömmen runt det och ”vänta in” ett bättre utgångsläge .
 
Menar du med förhinder funktionsnedsättning..? Eller vad? Och varför ska man passa sig noga för det?
Man kan förlora sin SGI om man sätts i kategorin att man är förhindrad att ta jobb. Att förlora sin SGI är ingen situation man vill sätta sig i. Det kan få jäkla tråkiga konsekvenser.
 
Jag lär ju knappast komma tillbaka på mitt jobb som administratör på heltid, så jag tror jag behöver kolla efter alternativ. Ett alternativ som jag funderat på är att gå någon utbildning. Jag har hittat en sådan som går på 50% över vinterhalvåret. Undrar om jag pallar att plugga? Och med tanke på att 6 utbildningsdagar måste jag vara på plats i antingen Hjo eller Tidaholm, så blir det kostnader för övernattning då jag inte åker t.o.r. samma dag. Sen är det ju utbildningsmaterial som ska köpas in. Och CSN är ju inte fett direkt plus att jag sen behöver betala tillbaka nästan 600 kronor i månaden efter utbildningen. Jag tycker det är läskigt att dra på mig lån.

Utbildningen är om småskalig grönsaksproduktion för försäljning. Så utbildningen leder knappast till några stora inkomster heller. Ska jag själv dra igång en grönsaksodling i lite större format, så kommer jag ju behöva göra investeringar också. Och jag lär knappast kunna leva på det helt och hållet.

Sen finns det en del olika intressanta kurser i Skåne också, men då vet jag inte riktigt hur jag ska göra med boende. Köpa husvagn och bo i och hyra ut huset här under tiden?

Hur som helst så är det ingen utbildning som kommer att leda till bra inkomst efteråt. Men vad har jag för alternativ? Ett tråkigt låglönejobb? De kurser jag hittat är i alla fall sådant som ligger mig varmt om hjärtat även om jag inte blir rik på dessa. Men jag tycker det är svårt att komma till beslut om dessa.

-
I förra veckan provred jag kompisens fullblod som hon nyligen köpt. Hon vill ju ha en medryttare på den så småningom. Än så länge är den inte riktigt fullt igång och är lite muskelfattig. Provridningen gick helt okej, men det var ingen stor ridbana att rida på. Sen har det ju varit lite problem för kompisen att rida ut på den, så jag är väl inte 100% pepp, då jag eventuellt kan komma att tröttna om det bara finns en pytteliten ridbana att använda och det inte går att rida ut. Jag hoppas att det löser sig.

Visa bifogad fil 35703
-
Kan man inte få hjälp med ekonomiskt stöd till plugg om man inte klarar av nuvarande jobb? Men frågan är vad du inte klarar med nuvarande jobb, om det är arbetsuppgifterna eller orken. Tänker att det kan bli ansträngande (eller jättebra) att konma ut på arbetsplats. Jag vet inte hur gammal du är, själv tänker jag att eventuell pluggande nu måste bära sig självt ekonomiskt i framtiden.

Fin häst!! 😍
 
Satsa på biodling. Ett företag som jag tror passar dig perfekt. Djurkänsla, noggrannhet och marknadsföring.
 
Ja, jag tror ju att det kan vara så för många. Att man hålls konserverad i brist på kunskap/resurser ekonomiskt/etc. Och har man levt ett liv som varit lite tuffare redan innan man är vuxen kan man ju behöva hjälp att hantera saker på ett annat sätt än bara medicinering. Man kan behöva terapi.
Sen kan det ju vara svårt för vården att se vad som är vad. Lite som man ibland på utredning av halt häst liksom får släcka ut akuta bränder för att sedan se vad som finns kvar och måste behandlas, som är grundorsaken.

Nu har man väl försökt med lite basic till dig. Sjukskriva, antidepp, depressionsskola etc. Och det kanske räcker för en del som är utrbända av jobb eller haft en begränsad jobbig tid etc.

Nu vet man ju att det inte riktigt räckte. Och du kommer utredas och få chans till hjälp.
Innan utredningen har man väl haft svårt att veta vad för hjälp som ska till.

Det kan ju vara så att om det finns ADD etc så kanske du kan bli hjälpt av medicinering för det. Det kan ju göra en väldig skillnad!

Jag är i grunden en väldigt positiv person som har väldigt nära till skratt oavsett situation. Och som är rätt obrydd på så sätt att jag sällan blir arg, stött, deppig etc. Jag är rätt glad och nöjd med småsaker.
Men när jag var utbränd nu sist såg jag ingen glädje i något. Jag försökte jag hitta glädje i små och stora saker jag annars älskat. Noll glädje oavsett hur jag försökte!
När jag fick medicin mot det fysiska och det blev ok dröjde det iaf ett bra tag innan jag var helt med mentalt och innan glädjen kom åter. Jag var för slut helt enkelt.
Och att jag som prestations-idiot försökte pressa fram energi, glädje etc gjorde ju inget bättre.

Så även en som alla beskriver som den som garvar, är så positiv, den som är så stabil mentalt etc kan bli helt oförmögen att som du säger "rycka upp sig". Är man sjuk är man sjuk.

Tråkigt med bolåne-försäkringen! Jag har tyvärr noll koll på sånt. Det hade ju annars kunnat vara ngt bra med det stödet. Men förstår att man vill vara trygg i att ha sitt hus när man mår dåligt. Både för trygghet i kaoset. Men också osäkerheten kring framtida jobb etc.

Hoppas utredningen och terapi kan hjälpa dig!
Det tragiska är ju att min bakgrund dokumenterades väldigt tidigt, redan på VC när det skulle utredas om remiss skulle skickas till allmänpsykiatrin. Sen var jag ju inne i svängen på psyket i flera månader, ända tills jag blev utkastad mot min vilja, bara för att jag inte kom överens med den tilldelade psykologen. Jag kände mig straffad för att jag ville byta psykolog. Sen var jag ju ute i kylan i 7½ månad, innan jag fick komma tillbaka och det blev ju ändå en rätt seg process ända tills jag åkte in till akutpsyk.
 
Kan man inte få hjälp med ekonomiskt stöd till plugg om man inte klarar av nuvarande jobb? Men frågan är vad du inte klarar med nuvarande jobb, om det är arbetsuppgifterna eller orken. Tänker att det kan bli ansträngande (eller jättebra) att konma ut på arbetsplats. Jag vet inte hur gammal du är, själv tänker jag att eventuell pluggande nu måste bära sig självt ekonomiskt i framtiden.

Fin häst!! 😍
Jag är 45 år, så jag är rätt gammal för att studera. Jag vet inte ens vad jag vill bli "när jag blir stor". Det är framförallt koncentrationsförmåga som fattas i nuvarande jobb. Jag blir ofta sittande utan att få något vettigt gjort och tappar tråden med det jag gör.

Jag tänker ju också på det där med att studier ska löna sig, d.v.s. jag ska efter studierna kunna få ett jobb som ger mig bättre betalt än nuvarande jobb, för att jag ska kunna betala tillbaka lånet.

Ja, hästen är fin. Lite speciell att hantera dock.

Satsa på biodling. Ett företag som jag tror passar dig perfekt. Djurkänsla, noggrannhet och marknadsföring.
I vårt område är det ganska mättat med biodlare då det redan finns ett flertal yrkesbiodlare i trakten, men jag kan förmodligen sälja en del på marknader och eventuellt reko-ring om det skulle startas upp här. Så jag kan förmodligen tjäna en viss del genom biodling, men inte ha det som huvudinkomst.
 
Intressant.

Nej, jag har inte hört talas om Anders Hansen. Dessvärre har jag svårt att hålla fokus på folk som pratar för länge. Min koncentrationsförmåga räcker inte så långt.

Jag delade upp programmet och lyssnade bit för bit.
Tyckte att han gav en hel del vettigt att fundera över. Jag upplevde flera "aha".
 
Ja det handlar ofta om marknadsföring och iderikedom. Du kan sälja 25 cl smaksatt honung, whisky, blåbär, citron till exempel, ställ de tre små burkarna på en tunn träbit, lite cellofan med snöre. 150 kr....
Och det kan också kombineras med att sälja hudvårdsprodukter med bivax. Det finns en person som har betalat alla avgifter för sådana och det går att bli återförsäljare. Kanske går det också att sälja täckvax till henne om det är brist på vax. Bivaxdukar kan man ju också göra.

Det där med smaksatt honung har jag ännu inte provat, men ska nog ta och testa så småningom. Jag har precis slungat min första honung och ympat den. Jag var idag och kollade på den ympade honungen ute i ladan och jäklar så fast den har blivit. Den honung som jag har kvar inne är fortfarande lös.
 
Magiana kan du berätta något jag inte vet: vad i processen gör viss honung tjock och ljusgul medan annan är klar och rödbrun?
 
Kan man få okej månadsinkomst på det? Tycker också att det låter passande @Magiana

Nej det kan man inte utifrån läget och knappt ens som större producent som enda inkomst.

@Magiana det är ju som sagt väldigt viktigt och positivt att behålla drömmar och driv vad man vill/tror man vill jobba med osv! Men ekonomiskt är det ju inte tillnärmelse vis realistiskt just nu och det vet ju du också ?
 
Senast ändrad:
Magiana kan du berätta något jag inte vet: vad i processen gör viss honung tjock och ljusgul medan annan är klar och rödbrun?
Färgen på honung bestäms av vilka blommor som bina hämtat sin nektar ifrån. Honungens konsistens beror på hur den har kristalliserat. Färgen på honungen ändras också en aning när honungen kristalliserar. När honungen är rå, direkt från kupan, är den flytande. Sedan kristalliserar honungen så småningom och blir fast. Den processen kan man styra genom att röra i honungen, eller så gör man en ymp och blandar färdigkristalliserad honung i den färska honungen. Temperaturen har betydelse för hur snabbt det kristalliserar. 14 grader ska tydligen vara optimalt.
 
Ja det handlar ofta om marknadsföring och iderikedom. Du kan sälja 25 cl smaksatt honung, whisky, blåbär, citron till exempel, ställ de tre små burkarna på en tunn träbit, lite cellofan med snöre. 150 kr....

Kanske lite överkurs utifrån där @Magiana befinner sig i dagsläget ? Det finns ju varesig ekonomi eller ork att jobba satan ända in i kaklet konsekvent vilket krävs om det ens på sikt möjligen ska gå att försörja sig på det.

Det du beskriver är när någon företagare redan jobbat 24/7 sen år, och lyckats etablera sig på marknaden genom konsekvent driv, slit och ffa även kontakter och förmåga att marknadsföra osv . Och även dessa lär INTE försörja sig enbart på den honungen ...😨
 
Kanske lite överkurs utifrån där @Magiana befinner sig i dagsläget ? Det finns ju varesig ekonomi eller ork att jobba satan ända in i kaklet konsekvent vilket krävs om det ens på sikt möjligen ska gå att försörja sig på det.

Det du beskriver är när någon företagare redan jobbat satan och lyckats etablera sig på marknaden . Och även dessa lär INTE försörja sig enbart på den honungen ...😨
Håller du på med biodling? Eller killgissar du.
 
Färgen på honung bestäms av vilka blommor som bina hämtat sin nektar ifrån. Honungens konsistens beror på hur den har kristalliserat. Färgen på honungen ändras också en aning när honungen kristalliserar. När honungen är rå, direkt från kupan, är den flytande. Sedan kristalliserar honungen så småningom och blir fast. Den processen kan man styra genom att röra i honungen, eller så gör man en ymp och blandar färdigkristalliserad honung i den färska honungen. Temperaturen har betydelse för hur snabbt det kristalliserar. 14 grader ska tydligen vara optimalt.
Jätteintressant, tack! Jag har aldrig gillat den ljusa honungen men har i Grekland blivit väldigt förtjust i den mörka, klara honungen. Brukar köpa med mig timjanhonung hem, timjan växer ju vilt i bergen och bina jobbar för högtryck på timjanen. Blir jättegott.
 
Jätteintressant, tack! Jag har aldrig gillat den ljusa honungen men har i Grekland blivit väldigt förtjust i den mörka, klara honungen. Brukar köpa med mig timjanhonung hem, timjan växer ju vilt i bergen och bina jobbar för högtryck på timjanen. Blir jättegott.
Jag borde med andra ord testa att smaksätta med timjan. Jag odlade timjan förut, men har inte det i den här trädgården. Det är dock väldigt lättodlat.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 330
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 203
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
15 706
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 090
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp