Att bestämma sig

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag lär ju knappast komma tillbaka på mitt jobb som administratör på heltid, så jag tror jag behöver kolla efter alternativ. Ett alternativ som jag funderat på är att gå någon utbildning. Jag har hittat en sådan som går på 50% över vinterhalvåret. Undrar om jag pallar att plugga? Och med tanke på att 6 utbildningsdagar måste jag vara på plats i antingen Hjo eller Tidaholm, så blir det kostnader för övernattning då jag inte åker t.o.r. samma dag. Sen är det ju utbildningsmaterial som ska köpas in. Och CSN är ju inte fett direkt plus att jag sen behöver betala tillbaka nästan 600 kronor i månaden efter utbildningen. Jag tycker det är läskigt att dra på mig lån.

Utbildningen är om småskalig grönsaksproduktion för försäljning. Så utbildningen leder knappast till några stora inkomster heller. Ska jag själv dra igång en grönsaksodling i lite större format, så kommer jag ju behöva göra investeringar också. Och jag lär knappast kunna leva på det helt och hållet.

Sen finns det en del olika intressanta kurser i Skåne också, men då vet jag inte riktigt hur jag ska göra med boende. Köpa husvagn och bo i och hyra ut huset här under tiden?

Hur som helst så är det ingen utbildning som kommer att leda till bra inkomst efteråt. Men vad har jag för alternativ? Ett tråkigt låglönejobb? De kurser jag hittat är i alla fall sådant som ligger mig varmt om hjärtat även om jag inte blir rik på dessa. Men jag tycker det är svårt att komma till beslut om dessa.

-
I förra veckan provred jag kompisens fullblod som hon nyligen köpt. Hon vill ju ha en medryttare på den så småningom. Än så länge är den inte riktigt fullt igång och är lite muskelfattig. Provridningen gick helt okej, men det var ingen stor ridbana att rida på. Sen har det ju varit lite problem för kompisen att rida ut på den, så jag är väl inte 100% pepp, då jag eventuellt kan komma att tröttna om det bara finns en pytteliten ridbana att använda och det inte går att rida ut. Jag hoppas att det löser sig.

katten.jpg

-
 

Jodå. Lag (2008:565) om rätt till ledighet för att på grund av sjukdom prova annat arbete.

Sen om Magiana uppfyller villkoren vet jag inte. Men lagen skapades för att just lösa problemet som blev när sjuka personer med anställning bedöms klara annat på arbetsmarknaden förekommande arbete, och behövde kunna söka och prova ett sådant

Tillägg det finns även en undantagsregel som gör att man på det viset även kan få alt behålla sin a-kassa.

Dvs exakt det Magiana pratar om. Vara tjänstledig, skriva in sig på AF, vara aktivt arbetssökande och uppbär a-kassa. Ett av typexemplen hur man löser att FK anser man kan ta ett annat jobb än det man har och nekar sjukpenning. Efter 3 månader så blir man dessutom bedömd som från dag ett I sjukperioden av FK om man söker sjukpenning igen.

Om Magiana uppfyller alla krav vet jag dock inte som sagt dvs om det är aktuellt för just henne.

För att tillämpa denna lag skall arbetstagaren ha ett annat arbete redan. Dvs inte vara ledig för att vara arbetslös och stämpla.
 
För att tillämpa denna lag skall arbetstagaren ha ett annat arbete redan. Dvs inte vara ledig för att vara arbetslös och stämpla.
@ainasoja Det går under vissa omständigheter som @Alexandra_W tog upp.

"
Kan jag få a-kassa om jag är tjänstledig?
Nej, om du är tjänstledig har du i regel inte rätt till a-kassa. Det finns dock två undantag, hälsoskäl och annat arbete. Om du är tjänstledig ska din ansökan om a-kassa alltid kompletteras med anledningen till ledigheten från din tjänst.
Du måste uppfylla kraven för ersättning
Om du ska vara tjänstledig och räknar med att få ersättning från a-kassan är det viktigt att du har alla intyg du behöver samt att du kommunicerar med din arbetsgivare, a-kassan och Försäkringskassan. Det är ganska specifika regler som gäller för a-kassa vid tjänstledighet. Generellt kan du få ersättning i samband med tjänstledighet vid två tillfällen.
1. På grund av hälsoskäl
Om du är tjänstledig från ditt arbete på grund av hälsoskäl kan du ha rätt till ersättning från a-kassan om följande villkor är uppfyllda:
  1. Du får ingen lön från din arbetsgivare.
  2. Din arbetsgivare har utrett möjligheterna till omplacering. Utredningen ska visa att du inte kan återgå vare sig till ditt tidigare arbete eller till annat arbete hos din arbetsgivare.
  3. Försäkringskassan bedömer att det finns arbeten som du klarar av att utföra på arbetsmarknaden i övrigt.
  4. En rehabiliteringsutredning är gjord tillsammans med Försäkringskssan.
  5. Du uppfyller övriga villkor för att få ersättning från a-kassan.
Om du är tjänstledig på grund av hälsoskäl ska du alltid meddela a-kassan om det när du ansöker om ersättning vid arbetslöshet. Du kan behöva uppvisa läkarintyg, kopia på din rehabiliteringsutredning från Försäkringskassan och ett intyg på att en omplaceringsutredning är gjord."

Källa:
https://www.a-kassa.se/vanliga-frågor/a-kassa-tjänstledig
 
För att tillämpa denna lag skall arbetstagaren ha ett annat arbete redan. Dvs inte vara ledig för att vara arbetslös och stämpla.
Det där var något jag inte visste.

https://lagen.nu/2008:565
Hur många har redan ett nytt anställningsavtal med en annan arbetsgivare när sjukperioden tar slut?

Det innebär ju att arbetsgivaren inte behöver ge ledigt enligt den lagen om man inte provar ett annat jobb. Om arbetsgivaren ändå väljer att göra det för att vara bussig, så går det ju bra att få a-kassa och vara inskriven på AF. AG har med andra ord ingen skyldighet att ge ledigt för att den sjuke ska söka nytt jobb. Så tolkar jag det.
 
@ainasoja Det går under vissa omständigheter som @Alexandra_W tog upp.

"
Kan jag få a-kassa om jag är tjänstledig?
Nej, om du är tjänstledig har du i regel inte rätt till a-kassa. Det finns dock två undantag, hälsoskäl och annat arbete. Om du är tjänstledig ska din ansökan om a-kassa alltid kompletteras med anledningen till ledigheten från din tjänst.
Du måste uppfylla kraven för ersättning
Om du ska vara tjänstledig och räknar med att få ersättning från a-kassan är det viktigt att du har alla intyg du behöver samt att du kommunicerar med din arbetsgivare, a-kassan och Försäkringskassan. Det är ganska specifika regler som gäller för a-kassa vid tjänstledighet. Generellt kan du få ersättning i samband med tjänstledighet vid två tillfällen.
1. På grund av hälsoskäl
Om du är tjänstledig från ditt arbete på grund av hälsoskäl kan du ha rätt till ersättning från a-kassan om följande villkor är uppfyllda:
  1. Du får ingen lön från din arbetsgivare.
  2. Din arbetsgivare har utrett möjligheterna till omplacering. Utredningen ska visa att du inte kan återgå vare sig till ditt tidigare arbete eller till annat arbete hos din arbetsgivare.
  3. Försäkringskassan bedömer att det finns arbeten som du klarar av att utföra på arbetsmarknaden i övrigt.
  4. En rehabiliteringsutredning är gjord tillsammans med Försäkringskssan.
  5. Du uppfyller övriga villkor för att få ersättning från a-kassan.
Om du är tjänstledig på grund av hälsoskäl ska du alltid meddela a-kassan om det när du ansöker om ersättning vid arbetslöshet. Du kan behöva uppvisa läkarintyg, kopia på din rehabiliteringsutredning från Försäkringskassan och ett intyg på att en omplaceringsutredning är gjord."

Källa:
https://www.a-kassa.se/vanliga-frågor/a-kassa-tjänstledig

Alltså inte så enkelt som att bara ta tjänstledigt och anmäla sig arbetssökande.



Tack för att du tog fram det! Mycket nyttigt att lära sig nya saker!
 
Det där var något jag inte visste.

https://lagen.nu/2008:565
Hur många har redan ett nytt anställningsavtal med en annan arbetsgivare när sjukperioden tar slut?

Det innebär ju att arbetsgivaren inte behöver ge ledigt enligt den lagen om man inte provar ett annat jobb. Om arbetsgivaren ändå väljer att göra det för att vara bussig, så går det ju bra att få a-kassa och vara inskriven på AF. AG har med andra ord ingen skyldighet att ge ledigt för att den sjuke ska söka nytt jobb. Så tolkar jag det.

Jag vill inte att du förhastar dig och sedan står på bar backe.

Men det finns en ljusning enligt länken som läs in i ett tidigare inlägg.

Men det verkar inte enkelt.
 
Jag har undrat lite om det här med add-medicin, då jag redan sprungit händelserna i förväg, men en vanlig biverkning är tydligen hjärtklappning. Det är avskräckande för mig då jag tror det kan trigga panikångesten. Men det vore ju guld om jag med ett piller lärde mig att hålla ordning och inte fundera så mycket på hur jag ska prioritera, utan i stället komma loss och agera.
Man kan kombinera dem med betablockerare mot hjärtklappning/högt blodtryck. Det finns även adhd-mediciner som inte är centralstimulantia, om jag minns rätt ger de inte hjärtklappning.
Jag tar själv Dexamfetamin och har extremt sällan hjärtklappning.
 
Jag känner mig så frustrerad när jag inte vet vad jag ska göra nu när jag inte kan jobba med befintligt jobb. Jag har liksom gett upp det. Där finns ingen framtid.
 
Jag känner mig så frustrerad när jag inte vet vad jag ska göra nu när jag inte kan jobba med befintligt jobb. Jag har liksom gett upp det. Där finns ingen framtid.
Men varför ge upp och göra ett sådant konstaterande NU?
När du ska göra utredning och inte ens vet vad som kommer sedan i form av insatser och behandling.
Helt orimligt när du precis är i början på att få hjälp och omöjligen kan avgöra vad du kommer att kunna och inte efter det.
 
Men varför ge upp och göra ett sådant konstaterande NU?
När du ska göra utredning och inte ens vet vad som kommer sedan i form av insatser och behandling.
Helt orimligt när du precis är i början på att få hjälp och omöjligen kan avgöra vad du kommer att kunna och inte efter det.
Det har alltid varit för mycket med 8 timmar framför en dator, men jag har liksom kämpat på. Jag trivs inte med att jobba så i den omfattningen heller.
 
Du kanske kan jobba deltid framför datorn, och deltid med något annat? 75/25, tex.
Jag kan jobba max 50% framför datorn. Den lönen skulle jag inte klara mig på så det är en stress och frustration att inte veta vad jag ska göra övrig tid.
 
Jag kan jobba max 50% framför datorn. Den lönen skulle jag inte klara mig på så det är en stress och frustration att inte veta vad jag ska göra övrig tid.
Det förstår jag. Jag funderar själv just nu på hur jag ska kunna göra för att gå ner i tid, och ändå överleva ekonomiskt. Jag har räknat på nuvarande utgiftsnivå, om jag kan försaka/skära ner på något, och landat på en summa i månaden som behövs. Jag vet ju vad mitt jobb genererar i lön, så nu behöver jag fundera ut om och hur jag ska dra in resterande summa. Det är en plan som i så fall sträcker sig över flera år, där jag börjar med att (förhoppningsvis!) få in en liten summa varje månad och som gradvis blir större.
 
Det förstår jag. Jag funderar själv just nu på hur jag ska kunna göra för att gå ner i tid, och ändå överleva ekonomiskt. Jag har räknat på nuvarande utgiftsnivå, om jag kan försaka/skära ner på något, och landat på en summa i månaden som behövs. Jag vet ju vad mitt jobb genererar i lön, så nu behöver jag fundera ut om och hur jag ska dra in resterande summa. Det är en plan som i så fall sträcker sig över flera år, där jag börjar med att (förhoppningsvis!) få in en liten summa varje månad och som gradvis blir större.

Fast @Magiana har inte den möjligheten alls i sammanhanget så jag förstår hennes respons .
 
Det förstår jag. Jag funderar själv just nu på hur jag ska kunna göra för att gå ner i tid, och ändå överleva ekonomiskt. Jag har räknat på nuvarande utgiftsnivå, om jag kan försaka/skära ner på något, och landat på en summa i månaden som behövs. Jag vet ju vad mitt jobb genererar i lön, så nu behöver jag fundera ut om och hur jag ska dra in resterande summa. Det är en plan som i så fall sträcker sig över flera år, där jag börjar med att (förhoppningsvis!) få in en liten summa varje månad och som gradvis blir större.
Jag har god kontroll på min ekonomi och jag går inte runt på 10 000 i månaden. Om jag slutar amortera så går det men då blir det ändå fattigt som f-n. Då finns inte utrymme för hål i tänderna t.ex.

Dessutom är jag i läget nu att jag inte kan fortsätta med nuvarande jobb på heltid. Det är inget jag kan planera för att inte göra någon gång i framtiden.
 
Jag har god kontroll på min ekonomi och jag går inte runt på 10 000 i månaden. Om jag slutar amortera så går det men då blir det ändå fattigt som f-n. Då finns inte utrymme för hål i tänderna t.ex.

Dessutom är jag i läget nu att jag inte kan fortsätta med nuvarande jobb på heltid. Det är inget jag kan planera för att inte göra någon gång i framtiden.
Det var inte min mening att försöka prångla på dig en färdig lösning, ber om ursäkt om det framstod så! Mer en reflektion i att jag känner igen mig i din situation, även om vi har olika utgångslägen. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 348
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 227
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
15 722
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 098
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp