Att betäcka om i Coronatider

Narcissa

Trådstartare
Hur går era tankar kring detta? Tror ni fölen går att sälja? Jag själv känner mig mycket tveksam att betäcka om i år. Tycker det kan vara svårt annars men om börsen fortsätter falla tror jag det kan bli omöjligt att sälja hästar.
 
Du är inte ensam om de funderingarna, sätt att de är flera lite större uppfödare inom varmblodstravar grenen som i år låter bli att betäcka för de är rädda för att få ha kvar alla fölungar nästa år .. Vi ska betäcka men de är för att behålla själva och då är de väl kanske en annan femma. Men för att sälja - nej då hade jag även avstått. Min mor och hennes man föder upp i mindre skala och de har minst en 1 åring i år som behöver säljas men de kan bli svårt ..
 
Vi väntar ett föl i år och jag vet ju inte om det blir sålt. Vill inte stå med osålda unghästar.
 
Vi väntar ett föl i år och jag vet ju inte om det blir sålt. Vill inte stå med osålda unghästar.

Inte jag heller. Jag väntar två föl och jag är också livrädd för att stå med massor av hästar.
Jag kommer börja sälja av mina som jag har asap
 
Jag kommer att betäcka två ston i år, om allt går som det ska.

En treåring som ska betäckas för första gången.

Och så mitt älsklingssto, som ska föla i början av maj.

Men jag har ju hästar som är billiga att betäcka, och kan hantera "osålda hästar", eftersom jag har tillgång till eget foder och byggnader så att det räcker.

2021, när de fölen föds, så är det en helt annan situation.
 
Jag skulle betäcka 2 st men kommer inte att göra det tyvärr. Väntar till nästa år istället. Tror dock att en bra häst alltid är säljbar men sen handlar det väl om till vilket pris man kan förlika sig med att sälja för. Jag vill inte sälja häst till underpris bara för att det ska gå ihop sig.
 
Jag betäcker mitt sto, men fölet är tänkt att behållas och kostnaderna fram till fölning redan ihopsparat. Jag har dessutom ett jobb som det är väldigt osannolikt att jag blir av med, så känner mig hyfsat trygg trots börsnedgångar.
 
Har en bekant som tänkt skicka till Tyskland för betäckning men nu får vi se hur det går. Tror det blir svårt med skick upp till oss i norr oavsett som det ser ut nu.
 
Hur går era tankar kring detta? Tror ni fölen går att sälja? Jag själv känner mig mycket tveksam att betäcka om i år. Tycker det kan vara svårt annars men om börsen fortsätter falla tror jag det kan bli omöjligt att sälja hästar.
Jag har faktiskt ingen aning. Tänkte endast betäcka en häst oavsett men alltså så himla kul är det inte om det blir ett överskott av hästar. Så ja får fnula på saken 😅 :arghh:
 
Jag kommer betäcka alla jag hade tänkt. Problemet just nu är väl huruvida man får skick eller ej.

Det är mycket dyrare att ha stona tomma enligt min mening.
Ja alltså det beror ju på? Mina ston kan ju gå mer/mer regelbundet/längre om de inte betäcks. Jag har iofs inte avel som främsta intäkt utan mer ”vid sidan om” typ
 

Liknande trådar

Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 348
Senast: Habina
·
Avel Jag tänkte betäcka två av mina egna ston med min egen unghingst. Jag gör det av personliga skäl, för min egen skull och utan tanke eller...
Svar
5
· Visningar
1 436
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 486
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 989
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp