Att bli av med huvudvärk

Profylax är förebyggande behandling, t ex som du tar din amitriptylin. Det finns ju utrymme att öka dosen om du bara tar 30 mg men det ska du naturligtvis ta med din doktor.
Jag är inte jättesugen på att öka för jag antar att biverkningarna blir kraftigare då.. Men tack för förklaringen och jag ska ha det i åtanke :)
 
Jag har också mycket huvudvärk, både spänningshuvudvärk och migrän. För mig har det fungerat hyfsat med fasciabehandling (aka djupvågsbehandling). Det botar inte men dövar ned huvudvärken till en mer hanterbar nivå.
 
Haft kronisk spänningshuvudvärk och migrän i ca 14 år.
Jag får botox av neurolog var tredje månad, amitryptilin 30 mg och zomig nasal vid behov.

Nåt att tänka på är att nackvärk inte alltid beror på enbart nacken. Det kan t.ex börja nere i fötterna, hur man går och står. Även skuldrorna hänger ihop med nacken, så är man svag där ger det symtom i nacken. Vätskebrist ökar också huvudvärk, liksom brist på järn och b-vitamin.*

Djupvågssbehandling kan vara både skönt och obehagligt men lättar på de alltid spända musklerna.
 
Finns det någon här som har haft mycket huvudvärk och som har lyckats lindra eller bota den? Jag börjar känna mig lite uppgiven och behöver tips!

Väldigt lång historia kort:
Stor huvudvärksproblematik sedan barndom, fler dagar med huvudvärk än utan. Sökte för det då utan resultat och har levt med det. Förra året började jag få migrän med aura utöver den vanliga huvudvärken, hamnade på akuten en gång eftersom jag var helt okontaktbar. Sökte då hjälp igen och har provat en del saker, men verkar nu ha kört fast.

Enligt läkaren har jag kronisk kombinationshuvudvärk (spänningshuvudvärk + migrän). Har nu haft ont i huvudet varje dag utan undantag sedan i November enligt vad som finns dokumenterat, men odokumenterat längre. Läkarna tycker att min dagliga huvudvärk borde vara spänningshuvudvärk, men den beter sig mer som migrän (ensidig, bultande, värre vid ansträngning, kan göra mig ljuskänslig etc). Sista månaderna har jag nu även fått ögonmigrän utan huvudvärk, alltså bara synförändringar. Antar att det ändå hänger ihop på något sätt.

Läkaren har skickat en remiss till neurolog men den är nekad pga corona-situationen, svaret var att läkaren får skicka en ny remiss nästa år för att då utreda mig. Det är långt till nästa år så därför söker jag tips på saker att prova!

Vad vi har provat nu:
Sjukgymnastik
Akupunktur
Stresshanteringsutbildning
Ögonundersökning (u.a.)
Medicinering (30mg amitriptylin per dag, äter fortfarande det. Tar inte bort huvudvärken men lindrar den något tror jag)

Jag har tidigare provat att inte äta socker under längre perioder utan skillnad. Fysisk aktivitet genom löpning och hemmaträning har jag provat utan skillnad. Sjukgymnasten trodde inte att huvudvärken beror på brist på fysisk aktivitet utifrån min nuvarande situation heller (ridning, gym 3dgr/v, promenader).

Så ja, finns det någon där ute som har några tips att komma med på något vi missat eller något värt att prova?

Jag har en whiplash med mkt nervskador. Jag fick Hortons i samband med den skadan. Och även lätt för spänningshuvudvärk etc iom den.

Jag blev hjälpt av en antidepp som också använts för att hjälpa med värk för folk med just nervskador. Den heter Cymbalta. Med den så var jag fri från Hortonsanfall.

Kiropraktik hjälpte mig väldigt med övrig värk, bla huvudvärk.

Nu är jag sen många år sambo med den bästa kiron jag varit till. Han ser till att jag slipper huvudvärk och faktiskt även Hortons nu utan antideppen som förut tog bort den.
Jag var livärdd att plocka bort den just för rädsla att få tillbaks Hortons. Fick något anfall när han inte behandlade. Men så fort jag känner de föraningar till såna nfall får han behandla och så blir det inget mer än just föraning.

Kan ju få ont i huvudet vid influense eller så nu. Men då är jag ju temporärt sjuk liksom. Annars fixar kiropraktiken så jag slipper ha ont i huvudet och slipper medicinera en massa.

Håller dock med om att man gör gott i att helhetskolla så man belastar korrekt/har sunt rörelsemönster/hållning, inte spänner sig etc.
Så kiro, tandläkare ev ilägg i skor och träning etc är bra.

Feldenkrais kan vara värt att kolla upp om man inte har så mkt koll på om man spänner sig, hur man rör sig etc.
 
Jag har haft huvudvärk sedan jag var barn. Det har alltid viftats bort och inte tagits på allvar alls, förklaringen jag fått när jag tagit upp det har varit att det beror på mina ögon. En förklaring jag förstår och kan acceptera, men inte att man bara viftar bort den.

Jag har migrän och spänningshuvudvärk. Jag är syn- och hörselskadad och hjärnan orkar inte med alla intryck den utsetts för via öron och ögon. Jag tröttnade för ett och ett halvt år sedan att ofta få höra att man ju får huvudvärk om man har problem med nacke och axlar och att man ska gå till sjukgymnast, jag bestämde mig för att ligga steget före eftersom jag går med en blindpinne och gärna tittar ner i marken för ofta tyvärr. Jag gör nack- och axelrörelse i stort sett varje kväll. Det känns härligt och att vara mjuk och kunna sträcka sig som en katt utan att det gör ont elelr man knakar sönder.... Jag märker när jag inte gjort dem så flitigt som jag borde, jag har svårare att få bukt med värken. Mina rörelser tar inte bort någon värk, men de boostar typ värktabletterna så de hjälper på ett bättre sätt.
Och så kan man, som läkare, inte skylla på det....

Jag får botox mot migrän, har fått i ett år, det fungerar jättebra! Det har också gjort att spänningshuvudärken sjönk lite. Jag vet att det inte hjälper mot det i sig, men jag tror att saker och ting sitter ihop- mindre värk leder till mindre värk. Mindre spänningar, mindre värk, mindre värk blir mindre tabletter, vilket bara är bra ut läkemedelsutlöst huvudvärkstanken.


Jag får botox var tredje månad och tar Candesartan varje dag förebyggande och har förlikat mig med att jag får leva med det här i resten av mitt liv. Jag måste bara hitta sätt att mildra det på, inte ta bort det.

Att vara envist noga med nackrörelserna är ett sätt att mildra det på. Och nu är det lördag och jag fick botox i tisdags, inte en enda huvudvärksdag efter det. Man säger ju att det inte hinner verka direkt, men jag vet inte jag, det är oftast så att en tid efter botoxsprutorna är jag helt totalt värkfri! Det är ju rakt underbart och kan inte vara inbillning!
 
Vaknade inatt med vidrig huvudvärk som tyvärr sitter i ännu. Jobbigt att bara skriva detta på telefonen, värker så mycket bakom ögonen, tinningarna, pannan och nacken. Hatar att jag inte kan göra något för att få ordentlig lindring, inte ens sova går.
Hur går det för dig @Mumfie ?
 
Min huvudvärk minskade rejält när tandis drog några ledsna visdomständer, troligen spänningar i hela käken pga trångt.
Har inga problem i munnen som jag vet om, men absolut värt att kolla upp! De flesta av mina visdomständer har inte kommit upp än, men det kan ju finnas problem där ändå.

Vaknade inatt med vidrig huvudvärk som tyvärr sitter i ännu. Jobbigt att bara skriva detta på telefonen, värker så mycket bakom ögonen, tinningarna, pannan och nacken. Hatar att jag inte kan göra något för att få ordentlig lindring, inte ens sova går.
Hur går det för dig @Mumfie ?
Usch, jag lider med dig. När jag har så där ont brukar jag bara klara att ligga på soffan med något över ögonen så att det blir helt mörkt. Fruktansvärt :(

För mig verkar huvudvärken ha lagt sig på en ganska lätt nivå idag, iallafall för stunden. Har dock inte riktigt kommit igång än så den kanske blir starkare senare. I vanliga fall är jag morgonpigg och brukar inte sova längre än till 7 när jag är ledig, idag sov jag till halv tio och hann bara vara vaken någon timma innan jag somnade sittande i soffan med mobilen i handen. Så medicinen lindrar huvudvärken en del, men om jag kommer fortsätta vara såhär trött av den kommer det inte funka i längden.. :down:
 
@Enya just såhär förklarar min neurolog!
Aha! Ja det är ju egentligen något jag själv räknade ut när jag såg diagrammen jag gjorde över antal anfall med migrän och antal anfall med huvudvärk sedan jag började med botox och jämförde med före jag började med botox. Spänningshuvudvärken minskade, även om den inte är borta och även om den vissa månader kan gå upp rätt mycket så syns det ju att något har gjort att den minskar. Jag tror att det beror på att jag inte känner samma oro för migrän längre. Stress är också något ofog för värk.
De här rörelserna jag gör har ju gjort att tabletter hjälper fortare så jag behöver inte ta lika många som när jag missköter övningarna, så allt måste hänga ihop tänker jag.
 
Aha! Ja det är ju egentligen något jag själv räknade ut när jag såg diagrammen jag gjorde över antal anfall med migrän och antal anfall med huvudvärk sedan jag började med botox och jämförde med före jag började med botox. Spänningshuvudvärken minskade, även om den inte är borta och även om den vissa månader kan gå upp rätt mycket så syns det ju att något har gjort att den minskar. Jag tror att det beror på att jag inte känner samma oro för migrän längre. Stress är också något ofog för värk.
De här rörelserna jag gör har ju gjort att tabletter hjälper fortare så jag behöver inte ta lika många som när jag missköter övningarna, så allt måste hänga ihop tänker jag.
Min 27 år av migrän har gjort mig känslig för smärta. Då någon smeker mig över armen känns det som om någon skrapar med sylvassa naglar. Kan inte använda bh, enbart riktigt mjuka träningsbh:n. Smärta ger smärta. Min kropp är i en konstant smärt cirkel (på väg ut eller in ur värk), men betydligt bättre nu med aimovig. 4-5 anfall/mån jämfört med 15.
 
Här är en till med kronisk huvudvärk. Varje dag, från morgon till kväll sen ca 32 år. Oavsett mycket motion/mindre motion/inte motion, ätit bra/ätit dåligt, normalviktig/överviktig, med bettskena/utan bettskena, stressad/inte stressad.
Inget jag gör minskar huvudvärken. När det är som värst tar jag Naproxen och paracetamol och vilar med värmepåse på pannan eller bakhuvudet, det lindrar lite.
Plus migrän då och då (den har jag fått bra medicin mot).
Måste erkänna att jag är avundsjuk på er som får hjälp. :(
 
Här är en till med kronisk huvudvärk. Varje dag, från morgon till kväll sen ca 32 år. Oavsett mycket motion/mindre motion/inte motion, ätit bra/ätit dåligt, normalviktig/överviktig, med bettskena/utan bettskena, stressad/inte stressad.
Inget jag gör minskar huvudvärken. När det är som värst tar jag Naproxen och paracetamol och vilar med värmepåse på pannan eller bakhuvudet, det lindrar lite.
Plus migrän då och då (den har jag fått bra medicin mot).
Måste erkänna att jag är avundsjuk på er som får hjälp. :(
Varför får du inte hjälp? Vad säger neurologen?
 
Varför får du inte hjälp? Vad säger neurologen?
Har aldrig träffat någon neurolog.
Vet inte varför jag inte får hjälp men på min förra vc sa de nåt om att huvudvärken beror på livsstilen. Nuvarande vc-läkare har jag bara träffat en gång och han sa väl inget om att jag haft huvudvärk i 30+ år.
Blev besviken så har inte gått tillbaks. Varför måste man tjata för att få hjälp?
Förra vc remitterade till slut t CT och den visade inget.
 
Har aldrig träffat någon neurolog.
Vet inte varför jag inte får hjälp men på min förra vc sa de nåt om att huvudvärken beror på livsstilen. Nuvarande vc-läkare har jag bara träffat en gång och han sa väl inget om att jag haft huvudvärk i 30+ år.
Blev besviken så har inte gått tillbaks. Varför måste man tjata för att få hjälp?
Förra vc remitterade till slut t CT och den visade inget.
Men om du bokar tid hos en neurolog helt enkelt?
 
Har inga problem i munnen som jag vet om, men absolut värt att kolla upp! De flesta av mina visdomständer har inte kommit upp än, men det kan ju finnas problem där ändå.


Usch, jag lider med dig. När jag har så där ont brukar jag bara klara att ligga på soffan med något över ögonen så att det blir helt mörkt. Fruktansvärt :(

För mig verkar huvudvärken ha lagt sig på en ganska lätt nivå idag, iallafall för stunden. Har dock inte riktigt kommit igång än så den kanske blir starkare senare. I vanliga fall är jag morgonpigg och brukar inte sova längre än till 7 när jag är ledig, idag sov jag till halv tio och hann bara vara vaken någon timma innan jag somnade sittande i soffan med mobilen i handen. Så medicinen lindrar huvudvärken en del, men om jag kommer fortsätta vara såhär trött av den kommer det inte funka i längden.. :down:

Jag har fortfarande migrän och huvudvärk men inte lika ofta.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har problem med migrän. Det började rätt abrupt 2020 och har därefter kommit oftare och oftare. Nu har jag det minst en gång i...
2
Svar
34
· Visningar
1 854
Senast: em-pirre
·
Kropp & Själ Jag har haft migrän sedan jag var liten så det är inget nytt. Med åren så har det väl tuffat på och jag har medicinerat med alvedon...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 699
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Fick en kraftig förkylning förra lördagen och har sedan dess haft en hemsk spänningshuvudvärk som bara blivit värre för var dag. Till...
Svar
3
· Visningar
720
Senast: mandalaki
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
4 987
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp