Att bli filmad i soprum

kolblakkur

Trådstartare
Går på lite lägenhetsvisningar just nu och har en inbokad i helgen. När jag går in på föreningens hemsida så står det där att de har övervakningskamera för att kunna se när personer slänger sina sopor fel (i kombination med tagg-system). De visar även ett riktigt bildexempel på någon som slängt ”så att locket inte går att stänga” (de har anonymiserat personen). Har inte bott i BRF på 10 år. Är det vanligt med övervakning i soprum numera? Hur ställer ni er till sånt här?
 
Senast ändrad:
Går på lite lägenhetsvisningar just nu och har en inbokad i helgen. När jag går in på föreningens hemsida så står det där att de har övervakningskamera för att kunna se när personer slänger sina sopor fel (i kombination med tagg-system). De visar även ett riktigt bildexempel på någon som slängt ”så att locket inte går att stänga” (de har anonymiserat personen). Har inte bott i BRF på 10 år. Är det vanligt med övervakning i soprum numera? Hur ställer ni er till sånt här?
Det var uppe med jämna mellanrum när jag bodde i brf och satt i styrelsen eftersom folk verkligen inte har någon förmåga att slänga rätt saker på rätt sätt (inte tv-apparater eller damsugare, inte ställa saker på golvet, inte slänga fel sak i fel kärl etc). Det blir en hel del merarbete för "någon". Oftast sitter "någon" i styrelsen, lägger redan en massa fritid på ett förvalta ett eller flera hus åt folk som missuppfattat konceptet bostadsrättsförening och tror att de är hyresgäster. "Någon" har antagligen lessnat på att vara sopgubbe också.

Medan jag satt i styrelsen bromsade jag dock alla initiativ om att sätta upp kameror eftersom jag själv inte vill ha den sortens boendemiljö.
 
Som ordförande i en brf förstår jag varför det finns, även om jag tycker det är trist att det ska behöva gå så långt. Min tro på mänskligheten har gått från låg till obefintlig under de tre år jag har haft uppdraget. Vi har inget eget soprum (än) men flera gånger när folk flyttat eller rensar förrådet, ställer de bara sina saker i källargången och så får föreningen ordna och betala för bortforsling. När vi har container en gång om året måste vi ”vakta” den för att de som bor här slänger saker som inte ska vara där (t ex elektronik).

Om alla som bor i brf hade 1) förstått vad en bostadsrättsförening är och 2) följt de gemensamma reglerna hade det inte behövts övervakning.
 
Jag har inte varit med om det. Däremot jobbar jag i branchen och har gissat att detta nog kommer bli vanligare och vanligare. Kraven på att sortera har skärpts rejält på senare tid och när det väl börjar kosta att göra fel kommer fler ta till lite "hårdare" åtgärder än att bara sätta upp en lapp.
 
För mig hade det varit ett stort plus om jag skulle titta på en bostadsrätt.
Jag har inget emot att bli filmad när jag slänger sopor, för jag slänger som sig bör, men det finns ju tillräckligt många som inte kan sköta det, så då är det väl bra att det tas itumed. Dessutom slipper man felaktigt hålla på att anklaga varandra, eftersom det finns filmbevis.

Man ska ju ändå inte göra annat än att just slänga sopor....
 
För mig hade det varit ett stort plus om jag skulle titta på en bostadsrätt.
Jag har inget emot att bli filmad när jag slänger sopor, för jag slänger som sig bör, men det finns ju tillräckligt många som inte kan sköta det, så då är det väl bra att det tas itumed. Dessutom slipper man felaktigt hålla på att anklaga varandra, eftersom det finns filmbevis.

Man ska ju ändå inte göra annat än att just slänga sopor....
Helt okej för mig också.
 
Förstår varför, någon har helt klart tröttnat.
Slänga sopor kräver tydligen samma utbildning som en hjärnkirurg.

Vik dina kartonger
Fyll inte över kanten då får man pressa ner det lite
Fel sortera inte, tveksam lägg det i restavfallet
Är dörren trasig meddela styrelsen

Inte ens i en BRF fungerar detta trotts att alla extrakostnader som uppstår hamnar på föreningen, som man själv är delägare i och får betala för.

Helt ok för mig om någon satte upp en kamera
 
Felsortering ger föreningen böter.

Bor inte i BRF men i ett villaområde med samfällighet och gemensam sopsortering placerad mitt i området.
Var och varannan månad skriver ordföranden i vår facebookgrupp att vi åter igen fått böter. Dessutom åker folk hit och kastar sina sopor.
En period så hittade vi stora majonäshinkar, sopsäckar med matrester och annat som tydde på att nån restaurang eller liknande dumpade sitt hos oss.
Det har pratat om kamera men inte fått igenom det.
 
Jag är definitivt för kamera! I min hyresrätt så har vi sopsorteringen helt öppet vilket göra att vi ibland har fåglar som rotar då folk slänger bredvid, inte stänger locken ordentligt osv. Dessutom så kommer det folk utifrån (villakvarteret)och slänger ibland även om det också blivit bättre. Däremot är jag inte så glad i att det kommer folk och rotar bland våra sopor för att hitta typ pant o dyl. :cautious:
 
Jag skulle nog inte känna mig riktigt bekväm med att vara kameraövervakad från början, men för att minska allt det där som folk inte verkar kunna idas göra så skulle det ändå vara ok för mig.
 
Felsortering ger föreningen böter.

Bor inte i BRF men i ett villaområde med samfällighet och gemensam sopsortering placerad mitt i området.
Var och varannan månad skriver ordföranden i vår facebookgrupp att vi åter igen fått böter. Dessutom åker folk hit och kastar sina sopor.
En period så hittade vi stora majonäshinkar, sopsäckar med matrester och annat som tydde på att nån restaurang eller liknande dumpade sitt hos oss.
Det har pratat om kamera men inte fått igenom det.
Sopor är svårt ;)
På gruvägen nedanför backen ligger tre sophöggar i diket. Kollade i en när det tinat fram. Hittade en massa menyer och reklam från en pizzeria i en stad 8 mil bort.
Man har helt enkelt tömt hem och lokal och åkt en timme, och slängt längs en byväg. Bilbarnstolar, bilschampo, kläder mm.

Så uppenbarligen är detta med sopor jättesvårt! Och rädslan att bli filmad jättestor...

(ja, det stör min sinnesro :meh: )

För egen del skulle kameror inte störa mig ett dugg.
 
Jag tycker att det är helt rubbat egentligen, att det ska behövas. Men jag förstår, tyvärr, behovet.

Jag bor inte i BRF, utan hyresrätt och vi har inget soprum utan kärlen (för restavfall och kompost. Återvinningsstation för förpackningar och en ÅVC för grovsopor finns inom gångavstånd.) står utomhus. De är ofta överfulla, för somliga slänger allt från kartonger (en del ser ut att sortera hemma, men sen slänga i restavfall ändå. Det kan nämligen ligga en stor kartong full av ihopvikta kartonger däri..) till leksaker till stora grovsopor/elavfall (typ microvågsugn, trasiga barncyklar..). Det lär ju bli skitdyrt i längden.
 
Inga problem för mig, ser det som att föreningen är intresserade av att vara rädd om medlemmarnas pengar.
Är inte billigt att inte sortera och skulle inte vara villig att vara med och betala höga straffavgifter för att några inte kan sköta sig.

Inte ett återvinningsrum men ett bevis på hur lite en del bryr sig om att sortera rätt.
20231228_173136.jpg
 
Jag blev snarare förvånad över att det INTE finns i vårt soprum nu, för det har funnits på tidigare ställen jag bott, satts upp i föreningar där jag delat post för flera år sedan (när jag åkte hiss roade jag mig med att läsa nyhetsbreven som satt i hissarna :p ) osv.

Där jag bott och det inte funnits kameraövervakning, där har soprummen sett ut därefter också. Det har inte varit ovanligt att folk slänger trasiga tallrikar eller slitna bestick av metall i pappersåtervinningen, eller vanliga hushållssopor i kartongåtervinning osv. Det har vräkts in precis vad sjutton som helst i vilken låda som helst, fullständigt kaos och ibland fruktansvärd stank trots att soprummen tömts en gång i veckan.

På det värsta stället var det så att jag kände mig obekväm med att alls gå in där, av rädsla att det skulle dyka upp skumma typer. För det fanns sådana också, som ägnade sig åt att rota runt i vissa sophögar efter något av värde. Folk slängde ju för sjutton även elektronikprylar i plaståtervinningen, eller smycken. Hade det funnits övervakningskameror hade det säkert varit betydligt bättre.

Där jag bor nu så verkar allt skötas helt ok, trots avsaknad av kameror. Men då är det inte speciellt många lägenheter som delar soprum heller och många som bor här har bott länge på samma ställe och området är generellt sett väldigt lugnt och "prydligt" eller hur man ska säga det.
 
Felsortering ger föreningen böter.

Bor inte i BRF men i ett villaområde med samfällighet och gemensam sopsortering placerad mitt i området.
Var och varannan månad skriver ordföranden i vår facebookgrupp att vi åter igen fått böter. Dessutom åker folk hit och kastar sina sopor.
En period så hittade vi stora majonäshinkar, sopsäckar med matrester och annat som tydde på att nån restaurang eller liknande dumpade sitt hos oss.
Det har pratat om kamera men inte fått igenom det.
Investera inget än. Jag antar att även ni kommer påverkas av fastighetsnära insamling som ska införas senast 1 jan 2026 för vår del, jag har sett 1 jan 2027 också. Det innebär att gemensam sopsortering försvinner, alla fastighetsägare ska ha egna kärl vid sin tomtgräns. Jag bor i brf bestående av villor och radhus, vi räknas som flerbostadshus och har just börjat hantera den här frågan.
 
Jag bor i hyresrättsområde med miljöhus. Inte för att folk sköter allt perfekt men sånt slarv ni beskriver känner jag inte igen. I julas var det en som inte vek ihop kartongerna när de slängde de efter julaftons julklappsutdelning. Men annars sköts det bra. Jag har aldrig tänkt tanken att kameraövervakning skulle behövas! Jag tror knappast att HV går runt och gör en massa extrajobb och inte har vi fått nåt besked från dem heller att sophämtningen varit missnöjda på nåt sätt.
 
Från att ha varit en hård motståndare och trott på att vuxna människor ska kunna bete sig vuxet och följa de gemensamma reglerna har jag nu bytt åsikt.

I nuvarande förening har vi ett återvinningsrum framför huset. Folk slänger icke ihopvikta kartonger, en del så stora som flyttlådor, och en meter ovanför kärlet och runt omkring det. De slänger ihopknutna plastpåser med tidningar i tidningsinsamlingen, fyller ena kärlet med soppåsar långt över kanten istället för att kasta dem i det andra kärlet, för då måste man lyfta på locket. Det har lagts ut saker som köksluckor och både täcken och kuddar. Vi har dessutom haft problem med att någon lämnar allt från gamla tangentbord till handväskor och lådhurtsar i rummet. Det började när en ny granne flyttade in så jag har mina misstankar om vem det är men kan ju inte konfrontera personen. Med kamera hade vi kunnat det!
Till saken hör att vi har två återvinningsstationer inom fem minuters gångavstånd, men det är tydligen för långt borta. Sen föreningen höjde avgiften med bland annat argumentet att sophanteringen blivit så mycket dyrare för att folk inte sköter sig blev det en liten förbättring, men fortfarande verkar det inte bekymra majoriteten att vi alla måste betala för att de inte tar ansvar för sitt skräp.

I förra huset var det också en massa problem med att folk la i fel kärl, ibland hamnade rena hushållssopor där (fast vi hade sopnedkast i trapphset) ibland byggsopor. Det pratades om kameror men jag hann flytta innan de planerna sattes i verket.
 
Investera inget än. Jag antar att även ni kommer påverkas av fastighetsnära insamling som ska införas senast 1 jan 2026 för vår del, jag har sett 1 jan 2027 också. Det innebär att gemensam sopsortering försvinner, alla fastighetsägare ska ha egna kärl vid sin tomtgräns. Jag bor i brf bestående av villor och radhus, vi räknas som flerbostadshus och har just börjat hantera den här frågan.
Ingen aning om vi blir berörda. Har inte hört talas om detta innan. Tycker vi borde fått info?
Vet inte hur det funkar när det är en förening (området är en förening)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ börjar bli tokig... har sån inre rastlöshet jämt som jag får svårare o svårare o hantera. det har kommit gradvis o blivit mkt värre sen...
Svar
2
· Visningar
3 432
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp