att bli gravid.

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

Thindra

Hur lång tid tog det för ER att bli gravida? Var ni bara spontana och hade sex eller räknade ni ut tid för ägglossning och "körde på då" :o ?

Vad hade ni använt för preventinmedel före graviditet och hur långt innan slutade ni?

Fasen, jag börjar bli sugen på bebis :eek: . Kan tillägga att jag är 31år.... så så konstigt är det kanske inte :cool: , men det tog tid.
 
Sv: att bli gravid.

Jag slutade med p-piller och blev gravid första ägglossningen jag hade därefter. Tyvärr slutade den graviditeten med missfall, men nu två månader senare är jag gravid igen. Hoppas att det går vägen den här gången...
Jag trodde inte att det skulle gå så här fort att bli gravid eftersom jag har PCO (polycystiska ovarier), och min gynekolog hade varnat mig för att det nog skulle bli struligt... Tur att de har fel ibland!!! :)
 
Sv: att bli gravid.

Gick fort! Hade använt kombinationsmetoder förut, tål ej hormonpreparat så bra.
 
Sv: att bli gravid.

Hej!
För oss tog det nästan 2 år (23 cykler) att bli med barn. Första året försökte vi spontant, därefter sökte jag läkare, fick Pergotime (ägglossningsstimulerande hormon), testade med ägglossningsstickor och tempade varje månad. Det funkade inte alls. Tillslut beslutades att vi skulle göra 3 försök med IUI (spermierna placeras med en kateter direkt i livmodern) innan vi gick vidare med provrörsbefrukningen. Den 13 december gjordes vår första IUI och den LYCKADES. Jag testade plus på julafton (första pluset någonsin!!!) och i förra veckan fick vi reda på att det är två små räkor i min mage!!!!
 
Sv: att bli gravid.

För oss tog det tre försök. Jag var duktig och räknade ut ägglossning samt köpte ägglossningsstickor (som inte visade någonting) men när vi sket i det där och bara körde på lite när det verkade vettigt att göra det så funkade det.

Jag håller mig så långt ifrån p-piller och annat jag kan komma, tror inte alls att det är bra för kroppen, så det blir kondom när det inte ska bli barn.
 
Sv: att bli gravid.

Första bebin är en provrörsbebis - tog ca ett år inkl utredning att "tillverka".

Andra bebin (med ny pappa) blev till på första ägglossningen efter att hormonspiralen tagits ut...
 
Sv: att bli gravid.

För oss gick det direkt efter att jag slutade med p-piller, efter att ha ätit i ca 6 år. Vi bara "körde" på som vanligt och lyckades visst pricka första ägglossningen.
 
Sv: att bli gravid.

Har inte ätit p-piller på många år. Vi har kört avbrutet (om det blev bebis gjorde det inget). Räknade ut ägglossningsdag men köpte stickor för att kolla ändå. Min uträkning stämde och vi testade. Vi körde inte på som kaniner utan var "normala" i sängen. Det blev bebis på första försöket. Skall ha barn i maj om allt går vägen.
 
Sv: att bli gravid.

Jag hade ätit p-piller i tio år, mer eller mindre utan avbrott.
Slutade september -03, använde kondom till februari -04. Testade positivt 18 november 2004, så det tog ett tag. Vi räknade dock inte så mycket (lite mot slutet) och använde bara ägglossningstest sista månaderna (men fick dem aldrig att funka).
 
Sv: att bli gravid.

Halloy skrev:
Jag testade plus på julafton (första pluset någonsin!!!) och i förra veckan fick vi reda på att det är två små räkor i min mage!!!!

Två räkor :D på en gång wow vad kul :bump: .
~~~~~~~~~~~~*********~~~~~~~~~~~~
Jag har aldrig ätit p-piller. har änvänt mig utav säkra perioder samt att ta ut ******* i tid :crazy: . Detta då med min sambo som jag levt ihop med i 9år, innan var det kondom.

Jag har inhandlat ägglossningsstickor. Kommer nog inte att bara gå efter dem, men vill ändå veta när jag har ägglossning.

Det verkar vara ganska vanligt att man blir gravid på första ägglossningen efter man slutat med p-piller. Har flera i min närhet som också blivit det.
 
Sv: att bli gravid.

^
Kom på en sak till. Kan man ärva "fertilitet" från sina föräldrar. Så har man föräldrar (jag eller sambon) som haft svårt respektive lätt för att bli gravid så har man det på samma visa själv. Är det genetiskt eller har det med ens hälsa och leverne att göra.
 
Sv: att bli gravid.

Till viss del ärver man säkert fruktsamhet. Se tex på att tvillingar är vanligare i vissa släkter med dubbla ägglossningar.

Men sedan spelar ju miljöfaktorer också stor roll, infektioner och tex missbruk/miljögifter/kostfaktorer/övervikt är ju en stor bov i dramat när det gäller nedsatt fertilitet.
 
Sv: att bli gravid.

Haha, måste berätta om när mina barn kom till. Pappan var lite skeptisk mot att skaffa barn, var rädd för att bli bunden osv. Men jag sa "äh, det kan ju ta ett ÅR från man slutar med p-piller tills man blir med barn". OK, tyckte han, vi provar då.
Jag slutade med pillrena, och blev gravid inom två veckor efter det, och vi fick tvillingar :D
Gissa om vi har haft roligt åt det många ggr efteråt (och även om vi skildes då barnen var små, så är han fortfarande en superbra pappa och ångrar verkligen inte att vi fick till det så fort).
 
Sv: att bli gravid.

För oss gick det snabbt! Min fru slutade med sina piller (folimin)
och blev "dräktig" nästan på en gång. Tyvärr slutade den grav. illa.
Nu är vi på gång igen och det gick väldigt snabbt den här gången också. :bump:

/ Nanne :banana:
 
Sv: att bli gravid.

1:a barnet tog det 17 månader att "få till" efter jag slutat med p-piller och andra ca 4 år... eller vi började aldrig med något preventivmedel efter 1:a barnet men ca 4 år räknat efter jag fick tillbaka mensen... och det blev IVF efter utredning och inseminationsförsök... och vi som ville ha barn tätt :-)
 
Sv: att bli gravid.

Vi har kört med kondom och när vi "bestämde" oss för att försöka tog det två ägglossningar... Jag har extremt exakt cykel och känner när jag har ägglossning så det var inte så svårt att ha koll, men vi "höll på som vanligt"... ;)
Den här gången hade vi bestämt att vi skulle börja öva efter vårat bröllop i maj... Denna gång drog det ut på tiden och inte förrens i nov kunde jag testa positivt... Jag var väldigt störd över för att det hade gått så fort första gången.. Jag hade en period under sommaren då jag verkligen räknade in ägglosningen och "såg till att det hände något" men sen när jag bestämde mig för att "skita i det" så blev det... :D

Min man var helt lugn hela tiden och tyckte att det inte var så noga "blir det barn så blir det" vilket gjorde mig något frustrerad ibland... ;)

Vi hade kondom där imellan kanske jag ska tillägga... Efter den här i maggen så ska jag fundera över vad för skydd vi ska ha, jag har varit lite nojig över P-piller och spiraler för att jag hade hört att det var så svårt att bli gravid då... Men vi har inte tänkt att plannera fler än två barn så då blir det nog ett sånt alternativ.
 
Sv: att bli gravid.

För oss tog det ett halvår ca...

Vi använde kondom innan dess, och vi räknade inget, utan "körde på som vanligt" :D

Tyvärr slutade det illa, men vi är snart "fit for fight" igen... :bump:
 
Sv: att bli gravid.

Första: 4 mån efter slutat med p-piller. Det slutade i missfall. Sen tog det ytterligare ca 6 mån.

Andra: 3 veckor efter jag tagit ut hormonspiralen :)
 
Sv: att bli gravid.

För oss tog det 11 månader efter jag slutade med p-piller, fick tyvärr MA i vecka 16. Efter det var vi angelägna att det inte skulle ta 11 månader till... efter första mensen så använde vi ägglossningstickor, nada. Nya stickor och bebis.

Första graviditeten så körde vi bara på som vanligt, eller kanske lite mer nu är det nog dags på slutet :-)
Med ÄLstickor, Nej, inte idag. Men Nuuuuu!

/pewa
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 392
Senast: Milosari
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 101
Senast: Bapelsin
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 155
Senast: Mabuse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 052
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp