Att bli hemmastadd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är nu drygt 2 år sedan jag flyttade hit. Jag hade ingen som helst anknytning till orten och hade aldrig ens varit här innan jag åkte och tittade på huset hösten 2015. Ibland händer det att folk frågar om jag trivs här. Tyvärr kan jag inte direkt svara ja och duckar lite för frågan. Jag känner mig inte hemmastadd här. Naturen är annorlunda mot vad jag är van vid. Jag är heller inte van vid att alla butiker bara har öppet några timmar på lördagar och inget på söndagar. Mitt i veckan kan jag ju aldrig handla eftersom jag jobbar. Dessutom är utbudet i butikerna ganska dåligt i jämförelse med vad jag är van vid. Närmaste större stad ligger 6 mil bort och det är sällan jag kan motivera kostnad, tidsåtgång och energiförbrukning för att ta mig dit.

Ibland längtar jag tillbaka till Stockholm. Men jag vet samtidigt att det inte är ett alternativ. Några andra alternativ finns knappast heller. Jag vet inte riktigt vad det skulle vara. Så jag sitter still i båten och väntar på att jag så småningom ska börja känna mig hemmastadd här. Jag undrar bara hur lång tid det tar.
 

Handlingen, kan du inte ta den efter jobbet? Det är nog så de flesta av oss gör, oavsettvar vi bor.
Du menar mat? Ja, det handlar jag efter jobbet. Nemas problemas. Matbutikerna har öppet länge. Värre är det med andra typer av butiker. Jag skulle vilja renovera cykeln och behöver delar. Sen vill jag bygga klart en hylla som jag saknar material till. Sen behöver jag arbetsbyxor. Och skor. O.s.v.
 
Det tog mig för övrigt 5-6 år (eller mer?) att känna mig hemmastadd i Stockholm. Innan trivdes jag hyfsat men bodde mest här på grund av jobb.
 
Jag är alltid på väg. Får aldrig en ro att stanna upp och fundera på var jag hör hemma. Jag måste verkligen börja med det nu, känna in och stanna upp. Har du provat det?
 
Om man inte kan eller vill flexa eller jobba på andra tider är det helgen som gäller. Jag börjar jobba 07 (förut 06) för att dels hinna träffa mina barn mer, dels för att hinna såna saker efter jobbet.
Så är det ju.

Om jag behöver något lite "extra" (det finns ett hyfsat utbud i tätorten 1,5 mil härifrån, trots allt) måste jag ta mig 6-8 mil härifrån. Det får ju bli på helg i så fall. Jag försöker annars nätshoppa så mycket som möjligt, om det jag behöver inte finns i närheten. Det funkar bra, tycker jag. Så länge det finns ett bra utbud av mataffärer, och det gör det här, tycker jag inte att det är några större problem att köra ett antal mil om det är något annat som jag behöver. Det händer ju trots allt inte SÅ ofta. Jag trivs YPPERLIGT med mitt boende (älskar mitt hus!) :) . Då kan man acceptera lite andra nackdelar, tänker jag....
 
Om man inte kan eller vill flexa eller jobba på andra tider är det helgen som gäller. Jag börjar jobba 07 (förut 06) för att dels hinna träffa mina barn mer, dels för att hinna såna saker efter jobbet.
Så är det ju, men jag är bortskämd och ovan vid att inte kunna handla på en söndag. Det stressar mig lite. Men jag gissar att det är en vanesak.

Jag är alltid på väg. Får aldrig en ro att stanna upp och fundera på var jag hör hemma. Jag måste verkligen börja med det nu, känna in och stanna upp. Har du provat det?
Jo, det är det jag försöker med. Jag vet ju att det inte blir bättre på någon annan plats heller. Tidigare har jag sprungit en massa, men nu har jag ju egentligen allt som jag har sprungit för, så nu får jag lov att landa i det här.
 
Fast sex mil är ju inte direkt andra sidan jordklotet. :) En onödig sträcka att fara fram och tillbaka bara för småsaker kanske, men har du en lista på saker kan du ju få mycket uträttat på en resa.

Vet du vad du är ute efter brukar ju mycket dessutom gå att kolla upp på nätet på förhand, t.ex. olika butikers sortiment och lagerstatus, för att effektivisera handlandet.

Det är förstås inte samma sak som att ha allting tillgängligt precis runt knuten, men det är ju sällan man kan få allt. Att kunna ha ett hus med trädgård t.ex., som ju är viktigt för dig, är ju ofta svårt (eller åtminstone väldigt dyrt) att få ihop med att bo i en stad.

Alltså jag förstår ju känslan av att vilja ha allting nära, men låt inte några futtiga mil bli något hinder för dig att trivas med det du faktiskt har lyckats uppnå (ditt hus).
 
Fast sex mil är ju inte direkt andra sidan jordklotet. :) En onödig sträcka att fara fram och tillbaka bara för småsaker kanske, men har du en lista på saker kan du ju få mycket uträttat på en resa.

Vet du vad du är ute efter brukar ju mycket dessutom gå att kolla upp på nätet på förhand, t.ex. olika butikers sortiment och lagerstatus, för att effektivisera handlandet.

Det är förstås inte samma sak som att ha allting tillgängligt precis runt knuten, men det är ju sällan man kan få allt. Att kunna ha ett hus med trädgård t.ex., som ju är viktigt för dig, är ju ofta svårt (eller åtminstone väldigt dyrt) att få ihop med att bo i en stad.

Alltså jag förstår ju känslan av att vilja ha allting nära, men låt inte några futtiga mil bli något hinder för dig att trivas med det du faktiskt har lyckats uppnå (ditt hus).
Jag tänker så också och tanken var att jag skulle köra till Örebro idag. Men jag kom bara till närmaste orten.

Vissa saker tycker jag är svåra att kolla upp. Jag menar, det finns ju många olika typer av gipsskivor t.ex. Hur ska jag veta vad jag behöver? Jag vill kunna prata med personalen i butiken om det. Och byxor måste jag prova. Jag har hittills inte hittat en enda byxa som funkar. Det är rätt hopplöst. Jag har försökt kolla på nätet men har svårt att bedöma på en bild om det är vad jag söker då det är storlek och passform som går före allt annat. Skor måste också provas.

Sen har jag också drabbats av lite ambivalens. Vad ska jag köpa nu och vad kan vänta? Nu när jag ska vara tjänstledig 25% så måste jag snåla med pengarna och jag frågar mig mer än en gång om en viss sak är nödvändig att köpa just nu och om den verkligen är värd priset. Idag struntade jag t.ex. i att köpa plywood. Jag tyckte det var för dyrt. Men jag skulle verkligen behöva några små skivor att ha som hyllplan. Nödvändighetskravet kändes uppfyllt men prislappen var fel.
 
Jag tyckte å andra sidan att 6 mil lät långt till närmaste stad så har absolut förståelse att du inte åker dit stup i ett. Blir tolv mil totalt på en dag då.
Ja, det tar ju cirka en timme enkel väg. Och en timme till att åka hem. Sen tar det ju tid att handla. Så jag drar mig för att åka dit. Det kostar bensin, tid och ork så jag väger ju hela tiden in om det är värt det att åka.
 
Du menar mat? Ja, det handlar jag efter jobbet. Nemas problemas. Matbutikerna har öppet länge. Värre är det med andra typer av butiker. Jag skulle vilja renovera cykeln och behöver delar. Sen vill jag bygga klart en hylla som jag saknar material till. Sen behöver jag arbetsbyxor. Och skor. O.s.v.
Jag handlar det mesta på nätet faktiskt. Enklast och mest tidsbesparande.
 
Jag handlar det mesta på nätet faktiskt. Enklast och mest tidsbesparande.
Jag med. Apotek/hygienprylar, kläder, böcker, osv. Det mesta är det ju så låg frakt på numera att det är det absolut mest ekonomiska sättet att handla på.

Jag har faktiskt köpt materialet till golvet i hästtransporten via nätet också. Det var jättesmidigt att slippa fundera ut hur jag skulle få hem det åbäket själv....
 
Jag handlar det mesta på nätet faktiskt. Enklast och mest tidsbesparande.
Jag gör det också i den mån det fungerar. Schampo, hårfärg, en del kläder, kaffe m.m. köper jag online. Men vissa saker är för skrymmande (typ virke) eller måste provas (skor, byxor).
 
Jag gör det också i den mån det fungerar. Schampo, hårfärg, en del kläder, kaffe m.m. köper jag online. Men vissa saker är för skrymmande (typ virke) eller måste provas (skor, byxor).
Jag köper faktiskt skor och byxor o kläder på nätet också nuförtiden, jag provar hemma o sen skickar jag tillbaka det jag inte vill ha. det är ju fri frakt och retur (jag köper bara från sådana ställen) och plättlätt att skicka tillbaka.
 
Jag gör det också i den mån det fungerar. Schampo, hårfärg, en del kläder, kaffe m.m. köper jag online. Men vissa saker är för skrymmande (typ virke) eller måste provas (skor, byxor).
Jag håller verkligen med om byxor och skor. Med tanke på hur många par jag alltid måste prova innan något passar som jag vill så vore det helt ogörligt att inte prova i butik. Skor kan ta mig flera dagar att hitta.
 
Jag köper faktiskt skor och byxor o kläder på nätet också nuförtiden, jag provar hemma o sen skickar jag tillbaka det jag inte vill ha. det är ju fri frakt och retur (jag köper bara från sådana ställen) och plättlätt att skicka tillbaka.

Jag håller verkligen med om byxor och skor. Med tanke på hur många par jag alltid måste prova innan något passar som jag vill så vore det helt ogörligt att inte prova i butik. Skor kan ta mig flera dagar att hitta.
Jag har ju rätt hopplösa mått, så det är ingen enkel sak att hitta rätt. Jag är nog lite vanskapt med tanke på min korta längd och mina plattfötter.

Förra helgen provade jag ett antal arbetsbyxor, men inget passade. Storleken D88 passade nästan då modellen var elastisk, men den var ändå lite i tajtaste laget för mig som är en tjockis och så hade jag nog behövt korta dem någon cm i alla fall.
 
Kan arbetskjol vara ett alternativ, med tights under? Du kan ju använda knäskydd när du rensar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag är glad över att jag är frisk, och att mina nära och kära lever och är friska. Men det faktum att jag är glad och tacksam över det...
Svar
0
· Visningar
893
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (Ni som kommer ihåg något av mina tidigare dagboksinlägg i år bör varnas om att jag kommer skriva ett typ precis likadant gnällinlägg...
Svar
4
· Visningar
1 934
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har jobbat heltid i två veckor nu och började på den tredje veckan idag. I helgen var jag seg. I söndags hade jag väldigt svårt att...
Svar
11
· Visningar
1 655
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här året borde ha varit ett av de eller rentav det allra bästa året i mitt liv. Med en pigg och glad unghund, med åldern inne för...
2
Svar
21
· Visningar
3 870
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp