Att bli hunduppfödare - Uppfödare se hit

Sandrahorse99

Trådstartare
Hej!

Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske är uppfödare tänker på vad som är bra att veta om och vad man bör tänka på innan man börjar med hunduppfödning. Vilka erfarenheter tycker ni man behöver ha innan mm.😊

Därför jag känner ett intresse att bli uppfödare är dessa:

• Att försöka kunna avla fram friska arbetande hundar med bra mentalitet.
• Kunna hjälp mina valpköpare med allt ifrån tips och råd till kennelträffar/läger mm.
• Låta valparna få en bra start i livet med en trygg omgivning, och sedan hitta passande hem till dom.

Jag skulle endast:
• Avla på friska och sunda hundar, som är Hd/Ed och ryggröntgade UA. Andra undersökningar som kan behövas beroende på rasen. Som inte har några allergier eller tecken på sjukdomar som kan gå genetiskt. Men även titta på syskonen till föräldradjuren att dom inte har anlag för något av genetiska fel/sjukdomar, dålig mentalitet mm.

• Avla på hundar som har bra mentalitet som rasen bör ha samt för ändamålet som hundarna är tänkta att användas/tränas till.

Självklart skulle jag gå en hunduppfödare utbildning hos SKK, planerar att kanske göra det till nästa år.

Jag har full koll på alla risker som kan hända en tik och dens valpar mm. Att en bra ekonomi är otroligt viktigt att ha ifall något händer.

1. Vad tycker ni uppfödare är viktigt att veta?
2. Om ni har en kull på 5st valpar men har kanske över 10st som vill köpa en valp hur sorterar ni ut dom om alla hem låter bra?
3.Hur förberedda är ni om alla valpar inte blir sålda? Kan ni ha kvar dom ett tag är det något ni har en plan för?
4. Hur ser er arbetssituation ut när ni har valpar och dom inte kan lämnas ensamma i 8v?
5. Hur gör ni ekonomiskt ifall tiken skulle behöva kejsarsnitt? Vilka försäkringar bör man ha på en avelstik?
6. Hur ordnar ni upp med allt inför en valpkull mm.?
7. Om ni skulle bli sjuka, vem kan ta hand om valparna då?
 
Har du redan hund? Det allra viktigaste i en uppfödare jag vill se är en lång erfarenhet av just den rasen.
Instämmer.

Jag har sett flera som läst på teoretiskt om uppfödning, lyckats skaffa sig en tik ur min ras och sedan satt igång. Det har aldrig blivit bra.

Dels är det svårt för dem att få tag på bra hundar (få uppfödare säljer till nya i rasen om de nya direkt vill avla). Dels är det svårt för dem att förstå hur komplext det är att föda upp hundar. Det är också ytterst få av dem som lyckas välja bra valpköpare och ännu färre som lyckas hjälpa sina valpköpare när det sedan blir problem med hundarna.

Jag har hjälpt flera nya uppfödare i min ras. Att jag gjort det har varje gång varit för att de kontaktat mig och inte haft en aning om hur de ska lösa problemen som uppstår. Jag hjälper, för hundarnas skull, men inser också att de flesta tillfällen så är det med grejer som det inte hade behövts hjälp med alls om uppfödaren har erfarenhet.

Det är jättebra om man vill hjälpa till att hålla en ras bra, öka kunskapen om rasen, bidra till att valpköpare är aktiva med sina hundar osv. Men det finns så många bra sätt att göra det på utan att vara uppfödare!

Läs på om rasen, köp en så bra valp som möjligt. Engagera sig i rasklubb, ordna aktiviteter och var funktionär på tävlingar mm. Kanske hjälpa till med klubbtidning eller hemsida kan passa också. Lär känna så många som möjligt inom rasen, både hundar och hundägare.

Inom varje ras finns det mycket som inte går att läsa sig till, sådant som kräver erfarenhet för att man ska ha hunnit lära sig och förstå. Utan sådan kunskap blir det bara bra om uppfödaren har tur.
 
Ett nätverk inom rasen är A och O tänker jag. Man fungerar inte som isolerad ö. Och då menar jag inte bara att man tjenixar på andra med samma ras då och då, utan att man har eller aktivt upparbetar kontakter med andra uppfödare inom rasen.

Ju fler man kan diskutera med, enas om gemensamma avelsmål, diskutera problem/riskor/faror/trender inom rasen, dela med sig av avelsmaterial/tipsa om avelsmaterial osv desto bättre. Och etablerade uppfödare inom rasen har alla svaren på dina frågor.
 
Hej!

Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske är uppfödare tänker på vad som är bra att veta om och vad man bör tänka på innan man börjar med hunduppfödning. Vilka erfarenheter tycker ni man behöver ha innan mm.😊

Därför jag känner ett intresse att bli uppfödare är dessa:

• Att försöka kunna avla fram friska arbetande hundar med bra mentalitet.
• Kunna hjälp mina valpköpare med allt ifrån tips och råd till kennelträffar/läger mm.
• Låta valparna få en bra start i livet med en trygg omgivning, och sedan hitta passande hem till dom.

Jag skulle endast:
• Avla på friska och sunda hundar, som är Hd/Ed och ryggröntgade UA. Andra undersökningar som kan behövas beroende på rasen. Som inte har några allergier eller tecken på sjukdomar som kan gå genetiskt. Men även titta på syskonen till föräldradjuren att dom inte har anlag för något av genetiska fel/sjukdomar, dålig mentalitet mm.

• Avla på hundar som har bra mentalitet som rasen bör ha samt för ändamålet som hundarna är tänkta att användas/tränas till.

Självklart skulle jag gå en hunduppfödare utbildning hos SKK, planerar att kanske göra det till nästa år.

Jag har full koll på alla risker som kan hända en tik och dens valpar mm. Att en bra ekonomi är otroligt viktigt att ha ifall något händer.

1. Vad tycker ni uppfödare är viktigt att veta?
2. Om ni har en kull på 5st valpar men har kanske över 10st som vill köpa en valp hur sorterar ni ut dom om alla hem låter bra?
3.Hur förberedda är ni om alla valpar inte blir sålda? Kan ni ha kvar dom ett tag är det något ni har en plan för?
4. Hur ser er arbetssituation ut när ni har valpar och dom inte kan lämnas ensamma i 8v?
5. Hur gör ni ekonomiskt ifall tiken skulle behöva kejsarsnitt? Vilka försäkringar bör man ha på en avelstik?
6. Hur ordnar ni upp med allt inför en valpkull mm.?
7. Om ni skulle bli sjuka, vem kan ta hand om valparna då?
Nu är jag inte uppfödare men har varit mycket involverad i uppfödning för att jag har min fjärde foderhund nu och helt enkelt är väldigt intresserad.
Mitt bästa tips är att skaffa en mentor. En erfaren uppfödare inom den ras du önskar föda upp, som har ett avelstänk du stöttar och som kan finnas där som stöd och råd.

Gällande kejsarsnitt så täcker oftast en vanlig försäkring ett snitt, men en avelsförsäkring täcker oftast två snitt plus att det ingår försäkring för valpkullen och dolda fel. Just dolda fel försäkringen är jätteviktig för den som är uppfödare då du kan bli betalningsskyldig.
 
Hej!

Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske är uppfödare tänker på vad som är bra att veta om och vad man bör tänka på innan man börjar med hunduppfödning. Vilka erfarenheter tycker ni man behöver ha innan mm.😊

Därför jag känner ett intresse att bli uppfödare är dessa:

• Att försöka kunna avla fram friska arbetande hundar med bra mentalitet.
• Kunna hjälp mina valpköpare med allt ifrån tips och råd till kennelträffar/läger mm.
• Låta valparna få en bra start i livet med en trygg omgivning, och sedan hitta passande hem till dom.

Jag skulle endast:
• Avla på friska och sunda hundar, som är Hd/Ed och ryggröntgade UA. Andra undersökningar som kan behövas beroende på rasen. Som inte har några allergier eller tecken på sjukdomar som kan gå genetiskt. Men även titta på syskonen till föräldradjuren att dom inte har anlag för något av genetiska fel/sjukdomar, dålig mentalitet mm.

• Avla på hundar som har bra mentalitet som rasen bör ha samt för ändamålet som hundarna är tänkta att användas/tränas till.

Självklart skulle jag gå en hunduppfödare utbildning hos SKK, planerar att kanske göra det till nästa år.

Jag har full koll på alla risker som kan hända en tik och dens valpar mm. Att en bra ekonomi är otroligt viktigt att ha ifall något händer.

1. Vad tycker ni uppfödare är viktigt att veta?
2. Om ni har en kull på 5st valpar men har kanske över 10st som vill köpa en valp hur sorterar ni ut dom om alla hem låter bra?
3.Hur förberedda är ni om alla valpar inte blir sålda? Kan ni ha kvar dom ett tag är det något ni har en plan för?
4. Hur ser er arbetssituation ut när ni har valpar och dom inte kan lämnas ensamma i 8v?
5. Hur gör ni ekonomiskt ifall tiken skulle behöva kejsarsnitt? Vilka försäkringar bör man ha på en avelstik?
6. Hur ordnar ni upp med allt inför en valpkull mm.?
7. Om ni skulle bli sjuka, vem kan ta hand om valparna då?
För mig är uppfödning sekundärt. Alltså jag har mina hundar och arbetar med dem (jakthundar) och sedan har jag lyckats och haft turen, att få fram några riktigt bra tikar genom åren. Dessa har jag haft några kullar på men jag har också haft andra hundar som fungerat i både jakt/sällskap men de har inte varit lämpliga som avelshundar. Så att bestämma från början att det är uppfödning som är målet, blir lite (enligt mig) att börja i fel ände.

Jag och min man har delat på ledighet alla 8 veckorna, vi har sagt till alla valpköpare att vi väljer vilka som får köpa, hade någon valp inte blivit såld hade det inte varit några problem att behålla, hundarna har försäkring som täcker kejsarsnitt om det skulle bli aktuellt.
 
Hej!

Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske är uppfödare tänker på vad som är bra att veta om och vad man bör tänka på innan man börjar med hunduppfödning. Vilka erfarenheter tycker ni man behöver ha innan mm.😊

Därför jag känner ett intresse att bli uppfödare är dessa:

• Att försöka kunna avla fram friska arbetande hundar med bra mentalitet.
• Kunna hjälp mina valpköpare med allt ifrån tips och råd till kennelträffar/läger mm.
• Låta valparna få en bra start i livet med en trygg omgivning, och sedan hitta passande hem till dom.

Jag skulle endast:
• Avla på friska och sunda hundar, som är Hd/Ed och ryggröntgade UA. Andra undersökningar som kan behövas beroende på rasen. Som inte har några allergier eller tecken på sjukdomar som kan gå genetiskt. Men även titta på syskonen till föräldradjuren att dom inte har anlag för något av genetiska fel/sjukdomar, dålig mentalitet mm.

• Avla på hundar som har bra mentalitet som rasen bör ha samt för ändamålet som hundarna är tänkta att användas/tränas till.

Självklart skulle jag gå en hunduppfödare utbildning hos SKK, planerar att kanske göra det till nästa år.

Jag har full koll på alla risker som kan hända en tik och dens valpar mm. Att en bra ekonomi är otroligt viktigt att ha ifall något händer.

1. Vad tycker ni uppfödare är viktigt att veta?
2. Om ni har en kull på 5st valpar men har kanske över 10st som vill köpa en valp hur sorterar ni ut dom om alla hem låter bra?
3.Hur förberedda är ni om alla valpar inte blir sålda? Kan ni ha kvar dom ett tag är det något ni har en plan för?
4. Hur ser er arbetssituation ut när ni har valpar och dom inte kan lämnas ensamma i 8v?
5. Hur gör ni ekonomiskt ifall tiken skulle behöva kejsarsnitt? Vilka försäkringar bör man ha på en avelstik?
6. Hur ordnar ni upp med allt inför en valpkull mm.?
7. Om ni skulle bli sjuka, vem kan ta hand om valparna då?

Jag tycker det känns lite bakvänt att börja i ett uppfödarintresse och inte ett intresse för en specifik ras. Du kan ju aldrig veta om valpen du köper kommer bli ett bra avelsdjur! Säger som andra, börja med att lära dig allt om rasen, var aktiv i raskubben och skaffa erfarna uppfödarkontakter som har samma målsättningar som du. Skaffa hunden för hundens och rasens skull så kan uppfödartanken komma senare när du verkligen är insatt i rasen och i linjer och kombinationer. Avel är så mycket mer än att para en bra hund med en bra hund och tänka att resultatet automatiskt blir bra. Släkter och linjer bakåt spelar oerhört stor roll för resultatet. Där måste du ha stor kunskap om stamtavlor och vad olika linjer ger, vilka sjukdomar och problem som finns i olika linjer och riskerar att dubblas, osv.


Det behövs fler unga passionerade uppfödare men välj rätt sätt att göra det på. :)
 
Jag tycker det känns lite bakvänt att börja i ett uppfödarintresse och inte ett intresse för en specifik ras. Du kan ju aldrig veta om valpen du köper kommer bli ett bra avelsdjur! Säger som andra, börja med att lära dig allt om rasen, var aktiv i raskubben och skaffa erfarna uppfödarkontakter som har samma målsättningar som du. Skaffa hunden för hundens och rasens skull så kan uppfödartanken komma senare när du verkligen är insatt i rasen och i linjer och kombinationer. Avel är så mycket mer än att para en bra hund med en bra hund och tänka att resultatet automatiskt blir bra. Släkter och linjer bakåt spelar oerhört stor roll för resultatet. Där måste du ha stor kunskap om stamtavlor och vad olika linjer ger, vilka sjukdomar och problem som finns i olika linjer och riskerar att dubblas, osv.


Det behövs fler unga passionerade uppfödare men välj rätt sätt att göra det på. :)
Har dock för mig att TS har/haft flera hundar (schäfer och malle om jag minns rätt) eller så blandar jag ihop TS med någon annan användare.
 
Har dock för mig att TS har/haft flera hundar (schäfer och malle om jag minns rätt) eller så blandar jag ihop TS med någon annan användare.

Ok, men jag tycker det verkar oklart i trådstarten om fokus är på en enda ras? Tycker mer det verkar handla om att det verkar spännande med uppfödning. Och det tycker jag är fel ände att börja i även om en haft hund(ar) tidigare. Uppfödning handlar för mig om kärleken till en specifik ras, inte bara uppfödning för sakens skull. Men jag kan ju ha tolkat inlägget fel.
 
1 Hitta din ras
2 Hitta en mentor
4 Lär dig rasen
3 Fundera på om du verkligen vill föda upp till varje pris? Det är dyrt att föda upp, det finns inga garantier att din hund platsar i avel hur noga efterforskningar du än gjort innan särskilt om du köper valp. Jag har en tik av tre som gått i avel och hon är inte heller felfri och har bara fått en kull. Vad gör du med hundarna som inte platsar i din avel? Dessutom dyrt inte bara inköp av hund utan hålla, meritera och hälsotesta en hund som du haft kostnader för i nåt år bara för att inse att den inte platsar i avel. Jag har inte köpt mina hundar med tanke på avel men det klart att jag vill gärna ha möjlighet att ta nån kull om det en riktigt bra hund.

Om du går SKKs uppfödarutbildning kommer många av dina frågeställningar tas upp där och du har förhoppningsvis möjlighet att bolla med andra uppfödare.
 
Ok, men jag tycker det verkar oklart i trådstarten om fokus är på en enda ras? Tycker mer det verkar handla om att det verkar spännande med uppfödning. Och det tycker jag är fel ände att börja i även om en haft hund(ar) tidigare. Uppfödning handlar för mig om kärleken till en specifik ras, inte bara uppfödning för sakens skull. Men jag kan ju ha tolkat inlägget fel.
Jag vill inte spekulera utan överlåter det hela till TS att svara på, ville bara flika in att det inte måste vara en helt oerfaren person som frågar dessa frågor.
 
Jag vill inte spekulera utan överlåter det hela till TS att svara på, ville bara flika in att det inte måste vara en helt oerfaren person som frågar dessa frågor.
Mitt inlägg handlade inte främst om hundoerfarenhet, utan om bristen på connection med en viss ras och ett redan etablerat intresse för just den rasen.
 
Såhär tänker jag att en uppfödare börjar: en skaffar en hund av en viss ras. Blir jätteförtjust i den rasen, lär sig mer, inser kanske att hunden en skaffat inte är helt optimal och skaffar en till. Då en har gjort mer research blir just den hunden jättebra, och uppfödardrömmar börjar ta form. Eller så inser en att den första hunden en skaffat som av en lyckträff är jättebra! En får en massa kompisar inom rasen, flera av dem är uppfödare. En börjar fundera på om ens hund är så bra så den kan tillföra nåt till rasen. En läser allt, verkligen allt, om rasen, dess historia, plöjer stamtavlor osv, ställer frågor, åker på rasträffar, skaffar nätverk osv. Där nånstans tänker jag att uppfödartankarna kanske börjar komma.

Om en är född i en uppfödarfamilj och/eller fått en gedigen informell utbildning av familj/vänner som är uppfödare så går kanske den här utvecklingen fortare och språnget är mindre, men ändå.
 
Mitt inlägg handlade inte främst om hundoerfarenhet, utan om bristen på connection med en viss ras och ett redan etablerat intresse för just den rasen.
Och jag invände mot antagandet att TS inte skulle ha ett etablerat intresse för en viss ras, det står ju faktiskt ingenstans utan det har antagits av flera i tråden att TS inte har något intresse när det lika gärna kan vara tvärtom 😊
 
Och jag invände mot antagandet att TS inte skulle ha ett etablerat intresse för en viss ras, det står ju faktiskt ingenstans utan det har antagits av flera i tråden att TS inte har något intresse när det lika gärna kan vara tvärtom 😊
Jag antar ju det eftersom att ingen ras nämns, det nämns inget om nuvarande hundar och deras potential/icke potential som avelsdjur, osv. De rasbundna aspekter, hälsoprogram etc som nämns får mina tankar att röra sig mot flera olika hundraser. Är det en bruksras som är i fokus så undrar jag varför inget nämns om arbetsmeritering, korning och liknande, och en del andra frågor väcks av inlägget. Så, ja, i inlägget är förankringen till en viss ras i princip obefintligt. Det kan ju vara en annan sak i verkligheten men jag kan bara gå efter vad som skrivs.
 
Om du vill bevara och utveckla arbetsegenskaper i rasen, krävs en enorm erfarenhet. Det räcker inte att ha hållit på några år och haft en hund eller två, man behöver massor av kunskap för att kunna avgöra vad som är bra arbetsegenskaper.

Mitt råd till den som vill föda upp är att satsa på att lära dig så mycket du kan med hunden du har, ha en mentor som kan hjälpa dig vidare, inte ha allt för rosa glasögon angående din egen hund och bara avla på hundar vars svagheter är något du vill föra vidare.

Skrev ett jättelångt svar men det försvann när Gunnar pillade med sidan. Tldr är väl att du måste bli bra på att säga nej till köpare, ha rejäl buffert på veterinärkontot, bra relation till en veterinär som kan ta emot på jourtid och vara beredd att inte sälja alla valparna bums.
 
Har du redan hund? Det allra viktigaste i en uppfödare jag vill se är en lång erfarenhet av just den rasen.
Jag har haft 4st rottweilers, 2st border collies, 4st malinoiser, 5st schäfrar.

Har idag 4st hundar, och två unghundar som jag tränar. Haft hund i 13år, inte för att det alltid säger så mycket men jag har gått en del kurser, utbildningar mm. och mycket mer kommer det bli.

Med egna hundar har jag tränat specialsök och jobbat en period med narkotikasök på olika ställen.
Tränar mycket lydnad, spår, sök, agility, gjort MH, L-test på flera av hundarna och jag tränar valpar/unghundar mot tjänst.

Har även börjat få kunskaper inom skydd, men kan inte träna det idag med dom hundar jag har pga fysiska besvär eller ej rätt mentalitet eller egenskaper för det.

Har ej varit ute och tävlat något än, men vill börja göra det inom lydnaden men har ingen som just nu är ”startklar” då den jag tänkt tävla med går på medicin som ej tillåts. 😐
 
Jag har haft 4st rottweilers, 2st border collies, 4st malinoiser, 5st schäfrar.

Har idag 4st hundar, och två unghundar som jag tränar. Haft hund i 13år, inte för att det alltid säger så mycket men jag har gått en del kurser, utbildningar mm. och mycket mer kommer det bli.

Med egna hundar har jag tränat specialsök och jobbat en period med narkotikasök på olika ställen.
Tränar mycket lydnad, spår, sök, agility, gjort MH, L-test på flera av hundarna och jag tränar valpar/unghundar mot tjänst.

Har även börjat få kunskaper inom skydd, men kan inte träna det idag med dom hundar jag har pga fysiska besvär eller ej rätt mentalitet eller egenskaper för det.

Har ej varit ute och tävlat något än, men vill börja göra det inom lydnaden men har ingen som just nu är ”startklar” då den jag tänkt tävla med går på medicin som ej tillåts. 😐

Ursäkta en kanske dum fråga men har du haft 15 hundar på 13 år? :confused:
 
Ok, men jag tycker det verkar oklart i trådstarten om fokus är på en enda ras? Tycker mer det verkar handla om att det verkar spännande med uppfödning. Och det tycker jag är fel ände att börja i även om en haft hund(ar) tidigare. Uppfödning handlar för mig om kärleken till en specifik ras, inte bara uppfödning för sakens skull. Men jag kan ju ha tolkat inlägget fel.

Jag skrev inget i inlägget för att jag tyckte det skulle blir för långt. Jag har haft hundar i ca 13år och alltid tränat och velat arbeta med hundar.

Vilket jag till stor del gör idag med unga individer innan dom testas för eventuell tjänst.

Det är två raser som är uppe på tapeten, schäfer och Malinois då dom är mina favoritraser och är rätt typ av hundras för det arbete jag jobbar med.

Schäfrar har jag haft sen 5år tillbaka men jag har träffat på och tränat otroligt många.
Malinois har jag haft i ca 4,5år men där har det mest varit yngre individer jag jobbat med förutom min egna hane som är 4år.

Innan det var det mycket rottweilers, vilket fortfarande finns kvar i familjen. 🐕

Spännande med uppfödning, det kan och är det säkert. Men jag förstår vilket jobb det är och att det är otroligt mycket som ska kontrolleras och att saker ändå kan bli fel mm.

Det handlar för mig om kärleken till dom två raserna som jag nämnt ovan och att göra allt man kan och lite till för att försöka få fram bra arbetande hundar och mycket mera.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har varit i valpletartaget i ungefär 9 månader med ett avbrott pga att vi köpte hus och flyttade under senvåren. Jag har under...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 364
Senast: Gnist
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 486
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Jag är fortfarande på jakt efter den rätta valpen/kullen. Rasen är Isländsk fårhund som är en väldigt frisk ras, men det förekommer...
Svar
8
· Visningar
1 148
Senast: Wingates
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 087
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp