Att bli hunduppfödare - Uppfödare se hit

Om du vill bevara och utveckla arbetsegenskaper i rasen, krävs en enorm erfarenhet. Det räcker inte att ha hållit på några år och haft en hund eller två, man behöver massor av kunskap för att kunna avgöra vad som är bra arbetsegenskaper.

Mitt råd till den som vill föda upp är att satsa på att lära dig så mycket du kan med hunden du har, ha en mentor som kan hjälpa dig vidare, inte ha allt för rosa glasögon angående din egen hund och bara avla på hundar vars svagheter är något du vill föra vidare.

Skrev ett jättelångt svar men det försvann när Gunnar pillade med sidan. Tldr är väl att du måste bli bra på att säga nej till köpare, ha rejäl buffert på veterinärkontot, bra relation till en veterinär som kan ta emot på jourtid och vara beredd att inte sälja alla valparna bums.
Det förstår jag, har hållit på längre än så men känner ändå att jag inte har den erfarenheten som behövs för det än. Det är också därför jag skrev och frågade här så jag vet vad som är bra att ha för kunskap samt att under resans gång känner man ju om det är något man verkligen vill göra eller ej.

Ingen av hundarna jag har idag är tillgänglig för avel, pga genetiska fel, sjukdomar och mentalitet som inte är något bra att föra vidare. Så skulle aldrig slå mig tanken att avla på någon av mina hundar jag har idag.

Jag vill dessutom få mer erfarenhet av just allt som rör uppfödning, mentalitet och egenskaper och mycket mera.

Dessutom har jag bara egna hanhundar för tillfället, min tanke är ju mer att om jag kommer över en hund i framtiden som har riktigt bra arbetsegenskaper, mentalitet, klarar alla tester och den fysiska delen och att det är en bra hund överlag inte bara i träning/tävling/arbete att då ta en kull på den.

Sen om det börjar med att jag i framtiden har en bra hanhund som uppfyller allt och parar den, då är det ju ett sätt att bilda sig mer erfarenhet av uppfödning men som hanhundsägare.
 
1. Vad tycker ni uppfödare är viktigt att veta?
Man bör ha ett intresse för sin ras som går utanpå det mesta. Dessutom bör man ha en bra mentor! Just detta med mentor är lite ute idag och många nya uppfödare tycker att de behöver uppfinna hjulet på nytt istället för att ta vara på den kunskap och erfarenhet som finns hos de som hållit på länge. En mentor är den man kan ställa alla sina frågor till så man slipper använda sociala medier till det (och därmed inte veta vem som faktiskt svarar) och man slipper bli idiotförklarad för att man ställer frågor som en del anser att en uppfödare inte ska behöva ställa. En mentor kan vara en kunnig person inom rasen man tänkt föda upp, men kan lika gärna vara en kunnig person inom en annan ras. Man kan ha flera mentorer. Jag har haft flera mentorer genom åren: uppfödaren till min första chow chow, en god vän som var uppfödare av andra raser, min mamma som födde upp labrador i liten skala under min uppväxt. Jag suger i mig kunskap där jag kan. Jag har dessutom jättemycket stöd och hjälp av en uppfödare i ett annat land som köpt två valpar av mig.

2. Om ni har en kull på 5st valpar men har kanske över 10st som vill köpa en valp hur sorterar ni ut dom om alla hem låter bra?
Jag väljer ut de jag känner lite extra för, de jag får lite extra bra kontakt med. För min del så går ofta folk jag känner före om jag känner att de blir bra valpköpare. Tidigare valpköpare har ofta en gräddfil.

3.Hur förberedda är ni om alla valpar inte blir sålda? Kan ni ha kvar dom ett tag är det något ni har en plan för?
Man måste ha en plan för hur man gör om valparna inte flyttar när de är 8 veckor. Jag har själv suttit med en hel kull på fem valpar osålda tills de första flyttade vid fyra månaders ålder. När valpar blir kvar så länge så måste man engagera sig mer i valparna så de inte kommer efter jämfört med de valpar som flyttat. De behöver rumsrenhetstränas, koppeltränas, åka bil, få ensamtid med dig på utflykter etc. Det är så lätt hänt att man bara behandlar valparna som en enhet, men de behöver individuell behandling också. Det blir helt klart merjobb för dig som uppfödare, men det ingår liksom i uppdraget som uppfödare. Och då har jag inte ens nämnt vad en flock valpar kan göra med inredningen... avgnagda skåpshörn, stolsben etc hör till.

4. Hur ser er arbetssituation ut när ni har valpar och dom inte kan lämnas ensamma i 8v?
När jag hade min första kull så kunde jag ta ut semester och när min semester var slut så tog min man ut sin semester. Till nästa kull frågade jag om det gick bra att jag jobbade hemifrån, vilket gick bra. Sedan 2005 är jag egen företagare med hemmet som arbetsplats, så jag är ju alltid hemma på dagarna.

5. Hur gör ni ekonomiskt ifall tiken skulle behöva kejsarsnitt? Vilka försäkringar bör man ha på en avelstik?
Jag har på elva kullar haft två snitt. Försäkringen ersatte för detta. Jag har mina hundar försäkrade i Folksam och där ingår snitt.

6. Hur ordnar ni upp med allt inför en valpkull mm.?
Här förstår jag nog inte frågan. Menar du förberedelser såsom valplåda etc? Jag plockar fram valplådan en vecka innan beräknad valpning och så sover tiken i den på nätterna (valplådan står nedanför sin säng i sovrummet). Jag ser till att jag har tidningar hemma för att kunna byta under valpningen. Tvättade frottéhanddukar (små handhanddukar) finns för varje förväntad valp. Termometer för att kunna tempa tiken vid behov, en slö sax till navelsträngen (saxen är kokad i några minuter för att vara helt ren), engångshandskar är praktiskt om man t ex behöver gå in i tiken för att känna efter foster. Jag köper alltid en ny fäll inför en valpning, som jag bäddar rent med när valpningen är över.

7. Om ni skulle bli sjuka, vem kan ta hand om valparna då?
Jag är extremt sällan sjuk, men mellan jul och nyår 1999 råkade jag och min man ut för influensan med hög feber, kraftig hosta och allmän orkeslöshet. Vi hade just då en kull på fem valpar som var 8 veckor. Det var bara att ta sig ur sängen ett antal gånger om dagen för att städa hos valpar, ge dem mat, ta ut dem etc. Valparna måste ju skötas om även om vi själva var sjuka.
 
Jag är uppfödare av chow chow, inte för att min dröm är att vara uppfödare utan för att jag ser avelsbiten som en naturlig förlängning av min passion för rasen. Mitt intresse för min ras gränsar till nörderi, där jag kan rabbla stamtavlor i sömnen, inte bara på mina egna hundar, utan även på andras hundar. Jag är jätteintresserad av rashistoria, kanske främst den svenska, men även den engelska. Tyvärr upplever jag att det inte är så himla självklart bland uppfödare idag att vara så nördigt intresserad av rasen man föder upp. Ofta sträcker sig intresset till de egna hundarna, kanske lite till, men nämner man namn på välkända hundar från 20-30-40-50 år tillbaka så har man i många fall aldrig ens hört talas om dessa.
Stamtavleläsning idag går mest ut på att räkna inavelsgrad, inte att veta någonting om de hundar som finns i stamtavlan. Jag antar att mycket av det hör ihop med att det idag är ute med att ha en mentor och de gamla uppfödarna dessutom kanske försvunnit. Jag är så lyckligt lottad att jag fått ta del av kunskap och erfarenhet av gamla tiders uppfödare.
 
Har ej varit ute och tävlat något än, men vill börja göra det inom lydnaden men har ingen som just nu är ”startklar” då den jag tänkt tävla med går på medicin som ej tillåts. 😐
Jag är inte uppfödare men har haft bruksras och som valpköpare vill jag att uppfödaren ska ha tävlat så den kan förstå vilken typ av problem som kan dyka upp i träningen. Vilka styrkor och svagheter just de linjerna har i tävlingssamanhang. Att kunna bolla tankar om hur man går vidare i träningen.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 810
Senast: mysboll
·
Övr. Hund Jag har varit i valpletartaget i ungefär 9 månader med ett avbrott pga att vi köpte hus och flyttade under senvåren. Jag har under...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 425
Senast: Gnist
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 699
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Jag är fortfarande på jakt efter den rätta valpen/kullen. Rasen är Isländsk fårhund som är en väldigt frisk ras, men det förekommer...
Svar
8
· Visningar
1 168
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp