Att bli mobbad

Enya

Trådstartare
När man blir mobbad som vuxen känns det inte ett dugg bättre än när jag var barn. Jag trodde det skulle vara lättare att hantera. Jag är ju vuxen och borde veta bättre än att bli ledsen över något sådant.

Fast jag blir ju ledsen när jag inte blir väl bemött i skolan, där vi tillbringar så mycket tid.

Jag har bemött det en gång, resten har jag försökt ignorera. Det sker i stort sett mest via mail som vi har i gruppen, inför alla andra som är med i gruppen.

Men hur ska jag hantera det? Tre personer tycker att jag ska ta upp det med skolans personal, men jag vet inte vad som skulle bli bättre av det?

Jag har haft ont i magen och mått illa den senaste tiden när jag har åkt till skolan och att öppna ett mail av den ena, som är den som skriver en massa om/till mig, gör mig alldeles darrig.

Vad ska jag göra för att slippa det här?
 
Sv: Att bli mobbad

Men fy! Jag tycker gott du kan kosta på dig att prata med den du upplever mobbar och förklara att du blir väldigt ledsen.

Funkar inte det skulle jag ta det med skolans ledning.

Stor kram till dig!!
 
Sv: Att bli mobbad

Jag fattar inte att vuxna människor inte fattar bättre utan måste hålla på att trycka ner andra!
Kan du inte ta upp det med personen direkt när dom andra är närvarade så dom kan stötta dig?
 
Sv: Att bli mobbad

Hon skriver att hon talar för alla, alltså hela gruppen (hon och 6 andra) och de andra har inte sagt emot precis. Den gången när jag bemötte det tog en i gruppen illa vid sig för hon tyckte inte det var ok, men vi trodde att det reddes ut då. Vilket det inte gjort alls egentligen, bara inte varit lika tydligt förrän nu den senaste månaden igen. Men något direkt stöd mot den ene av de här personerna har jag inte fått. Det har varit jag mot 7 andra har det känts som.

En person skrev ett mail till mig i går och berättade att han inte stod bakom henne och bad om ursäkt för att han inte reagerat förut. I ett mail för gruppen skällde han på henne. 2 andra säger sig inte stå bakom henne heller, men det vet jag inte. Så lätt att säga ord ju. Att mena det man säger verkar inte vara jätteviktigt för människor alltid.
 
Sv: Att bli mobbad

Att vuxna människor inte vet bättre än att mobba andra! Det är skrämmande dåligt...

Har du någon/några i klassen som du kan prata med om detta?
Svårt att säga vad jag hade gjort om det var jag, men det känns som ett bra första steg att ta upp det med mobbarna, kanske med stöd från kompisarna som är på din sida.
 
Sv: Att bli mobbad

Men fy! Jag tycker gott du kan kosta på dig att prata med den du upplever mobbar och förklara att du blir väldigt ledsen.

Funkar inte det skulle jag ta det med skolans ledning.

Stor kram till dig!!

Det är förklarat då när jag trodde problemen reddes ut, men det rinner av henne. Jag har försökt förklara olika saker, men hon tar inte det till sig.

Förra veckan på redovisningen förstörde jag den fullständigt genom att vara för nevös och helt enkelt läsa det jag skulle säga rakt upp och ner från pappret. Några i gruppen var vansinnigt arga på mig efteråt, men helt ärligt, jag har aldrig varit så nervös som jag var nu inför en redovisning förut och jag brukar vara mycket nevös. Just pga stämningen i gruppen var det ännu värre att stå framför deras kritiska ögon.

I förrgår fick jag/gruppen mail där hon skrev hur dålig jag var och att jag inte hade läst på och brustit i allt. Inte skött mig helt enkelt.

Det går liksom inte att bemöta på något vis. Jag kan förklara det hon säger och anklagar mig för, jag kan försvara mig, men hon bryr sig inte om svaren från mig i alla fall.

Men det känns lite som att skvallra om jag skulle gå till ledningen faktiskt, som att vi inte är vuxna och kan lösa det. Just nu löser vi det genom att hon förödmjukar mig på mailen inför gruppen och hon och en till glor surt på mig och inte hälsar på mig i skolan. Och jag svarar inte på de mailen.

I dag märkte jag att hon höll sig lite väl nära mig hela tiden och jag kände mest för att hålla vännen bredvid mig i handen för jag tyckte det var obehagligt, förväntade mig att hon skulle ge mig en avhyvling om vi blev ensamma. Det var säkert inte meningen från hennes sida egentligen.
 
Sv: Att bli mobbad

Jag tror nog att dom andra kan prata för sig själv! Att säga så tycker jag tyder på hennes osäkerhet på ett sätt!
Om det inte går att prata med henne så tycker jag att du ska ta upp det med någon lärare eller annan personal på skolan.
Man ska inte behöva må dåligt i skolan vare sig man är barn eller vuxen!

Du behöver inte svara på detta men vad skriver hon till dig? Tycker hon inte att du gör det du ska göra i gruppen eller är det inget som har med skoluppgifterna att göra?
 
Sv: Att bli mobbad

De är lite fega för det. De som tydligen inte håller med henne, i gruppen alltså. Egentligen är min vän inte heller riktigt en sådan person även om hon är väldigt snäll.

Som barn stod jag upp för mina vänner när någon var dum mot dem eller mobbade dem. Jag gav tex en klasskompis två käftsmällar för att han knäckte kompisens pennor :o och jag tror jag skulle reagera på samma vis i dag (fast mer verbalt förstås ;)) Det förvånar mig lite att vuxna inte gör så här utan bara ignorerar och är tysta.
 
Sv: Att bli mobbad

Hon tycker inte att jag gjort tillräckligt. De tre andra jag pratat med säger att de inte håller med henne. Hon kallar det jag gjort för obetydligt, men om jag ska tro de andra så håller de alltså inte med henne om det alls.

Och ja, hon har fel. Jag vill inte gå in på och förklara mig (här också), men det stör henne att jag jobbar någon till några eftermiddagar i veckan. Det var det som startade det. I övrigt har jag gjort alla uppgifterna.

I dag blev vi indelade i grupper igen och jag satt och tittade ner i bordet och bad tyst om att inte hamna i samma grupp.
 
Sv: Att bli mobbad

Men vad är det för människa! Om dom andra + lärare anser att du gör det du ska så vem är hon att säga annat?
Alltså stör det henne att du har ett arbete utöver studierna?!

Slapp du henne?
 
Sv: Att bli mobbad

Men fyfan vilken osympatisk människa!

Du gör väl för tusan så gott du kan.
Att bli nervös inför en redovsining är ju jättevanligt och ännu nervösare blir man om man vet att ens gruppkamrater är kritiska. Vad fan tror människan?
 
Sv: Att bli mobbad

Hoppas du slapp henne i samma grupp!
Vilken människa! Och vilka tråkmånsar de andra som inte kan stå för att de inte håller med henne.
 
Sv: Att bli mobbad

Men vad är det för människa! Om dom andra + lärare anser att du gör det du ska så vem är hon att säga annat?
Alltså stör det henne att du har ett arbete utöver studierna?!

Slapp du henne?

Ja det stör eftersom det påverkat min möjlighet att vara på några gruppmöten som legat på eftermiddagen. Jag har gjort alla uppgifter och allt som jag fått tilldelat osv i alla fall. Jag har inte smitit undan.

Ja och den andra också, men jag hamnade i en grupp med en av de som säger sig stå på min sida.

Det var intressant det där med den nya gruppen. Vi fick fylla i hur vi var som personer osv och så delade han, läraren, in oss i grupper efter hur vi är som personer :) Det blev bra, ingen av oss 4 i gruppen nu är sådana som kör över andra eller kommer med "men hör ni, vet ni vad JAG tycker..." som var favvismeningen hos en i den andra gruppen....
 
Sv: Att bli mobbad

Men fyfan vilken osympatisk människa!

Du gör väl för tusan så gott du kan.
Att bli nervös inför en redovsining är ju jättevanligt och ännu nervösare blir man om man vet att ens gruppkamrater är kritiska. Vad fan tror människan?

Hon tror fullt och fast att jag inte övat på vad jag skulle säga och inte ens ihop med power pointen heller. ;) Men hon har såååå fel liksom.
 
Sv: Att bli mobbad

Jag tycker att det är självklart att du ska ta upp det här med ledningen även om jag förstår att det är svårt. Du ska ju inte bara tiga och lida den tiden som är kvar på utbildningen.
Vad skulle hon ha med att göra att du jobbar förutom utbildningen? Det är ju jättevanligt att man gör det.
Du får tänka vad du hade gjort om det hade varit dina barn som hade blivit utsatta för något liknande och agera därefter. Mobbare ska få veta att de gör så fel!


Kramar
 
Sv: Att bli mobbad

Åå vad irriterad jag blir:rage: Det hade varit så kul att säga till henne: Att om jag har gjort så jävla dåligt ifrån mig så ska du nog se att läraren har kompetens att avgöra om det är jag som är dålig och att du är så jävla duktig! Och om du har sådana jäääävla stora problem med mig så ta det med läraren då så får väl hon undersöka saken så jag slipper ha ditt jävla gnatande hela jävla tiden!!

Jag vet att det inte är så enkelt att säga det man känner när man väl är där. En mindre aggressivare form av ovanstående kan ju va:

Jag gör helt ärligt så gott jag kan, jag har försökt förklara mig. Kan inte göra mer. Har du och eventuellt fler problem med det så ta det med läraren så kanske hon kan hjälpa oss. För jag tycker faktiskt inte detta är ok. Och gör dom inte det så tar du kontakt med läraren och berättar rakt upp och ner.
 
Sv: Att bli mobbad

Jag tycker att det är självklart att du ska ta upp det här med ledningen även om jag förstår att det är svårt. Du ska ju inte bara tiga och lida den tiden som är kvar på utbildningen.
Vad skulle hon ha med att göra att du jobbar förutom utbildningen? Det är ju jättevanligt att man gör det.
Du får tänka vad du hade gjort om det hade varit dina barn som hade blivit utsatta för något liknande och agera därefter. Mobbare ska få veta att de gör så fel!


Kramar

Visst kan jag börja förklara och försvara mig inför det hon skriver (för det hon skriver är inte så, hon har fel), men jag når inte fram till henne, hon tar inte det till sig. ÄR det lönt då?

Ni har nog rätt, jag ska försöka ta upp det med ledningen. Tror de anar något redan. En av dem frågade några veckor före jul om jag var ledsen. Jag såg väl sur ut, men det är så jag ser ut, jag går inte runt och ler alltid.
 
Sv: Att bli mobbad

Nej jag tror inte att det är någon ide att du själv tar upp det med henne utan det får ledningen göra.
 
Sv: Att bli mobbad

Åå vad irriterad jag blir:rage: Det hade varit så kul att säga till henne: Att om jag har gjort så jävla dåligt ifrån mig så ska du nog se att läraren har kompetens att avgöra om det är jag som är dålig och att du är så jävla duktig! Och om du har sådana jäääävla stora problem med mig så ta det med läraren då så får väl hon undersöka saken så jag slipper ha ditt jävla gnatande hela jävla tiden!!

Jag vet att det inte är så enkelt att säga det man känner när man väl är där. En mindre aggressivare form av ovanstående kan ju va:

Jag gör helt ärligt så gott jag kan, jag har försökt förklara mig. Kan inte göra mer. Har du och eventuellt fler problem med det så ta det med läraren så kanske hon kan hjälpa oss. För jag tycker faktiskt inte detta är ok. Och gör dom inte det så tar du kontakt med läraren och berättar rakt upp och ner.

Som ditt andra förslag gjorde jag lite grann i höstas och det är därför jag och andra trodde det var typ utrett igen. men se, jag hade helt fel.

Ditt första förslag skulle jag vilja ändra till "Far och helvete, kärring" :D Men det är inte konstruktivt och vettigt, därför låter jag bli.:)
 
Sv: Att bli mobbad

Kl

Men mkt av det här finns på print? Ta med det till ledningen, en sådan person i arbetslivet och framförallt för dig nu, är en katastrof.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Tja, de fortsätter i samma ton. Jag försöker få ersättning för utläggen de orsakade när de inte dök upp enligt avtal. Trots skriftligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 865
Senast: Migo
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 144
Senast: Mabuse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 012
Senast: jemeni
·
Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
4 033
Senast: Pinus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp