Att bli "självförsörjande"

Bufera

Trådstartare
Jag och sambon pratar mycket om det de senaste. Dock inte aktuellt på några år då vi bor i lägenhet med minimal balkong. Balkongen kommer ordnas för katterna så inte aktuellt att odla där för tillfället.

Vi bor i zon 2 eller 3(nästan precis på gränsen) Vad kan vi odla och vad kan vi absolut inte?

Men för framtiden, hur mycket plats behöver man för att odla till 3 personer? Tänker sallad, gurka, tomat, potatis, morötter. Kanske örter, tex basilika/timjan ect. Sen gärna frukt så som äpple/päron/hallon osv.
Växthus vs land? Min kropp skulle absolut föredra att det odlas i höga lådor. Kanske inte potatis men resten.

Hur kan man förvara sina odlade grönsaker så de håller hela/stor del av vintern? Sallad kanske inte går.
Är det inlagda/frysta som gäller? Frukt tänker jag borde vara lättast att frysa?

Mycket frågor och funderingar men hade varit roligt om det hade fungerat i framtiden!
Hur började ni? Vad tyckte ni var svårt och lätt?:)
 
Jag är ingen expert men satsa på saker som håller över tid. Grönsaker som tomat, gurka och sallad är ju sånt man äter typ samma vecka. Ska du ha det året runt krävs växthus. Jag umgicks ett tag med ett par som odlade mkt och de hade morötter, potatis, lök, rödbetor och kålsorter. Sånt funkar och håller. Förvarades i matkällare/jordkällare
 
Jag och sambon pratar mycket om det de senaste. Dock inte aktuellt på några år då vi bor i lägenhet med minimal balkong. Balkongen kommer ordnas för katterna så inte aktuellt att odla där för tillfället.

Vi bor i zon 2 eller 3(nästan precis på gränsen) Vad kan vi odla och vad kan vi absolut inte?

Men för framtiden, hur mycket plats behöver man för att odla till 3 personer? Tänker sallad, gurka, tomat, potatis, morötter. Kanske örter, tex basilika/timjan ect. Sen gärna frukt så som äpple/päron/hallon osv.
Växthus vs land? Min kropp skulle absolut föredra att det odlas i höga lådor. Kanske inte potatis men resten.

Hur kan man förvara sina odlade grönsaker så de håller hela/stor del av vintern? Sallad kanske inte går.
Är det inlagda/frysta som gäller? Frukt tänker jag borde vara lättast att frysa?

Mycket frågor och funderingar men hade varit roligt om det hade fungerat i framtiden!
Hur började ni? Vad tyckte ni var svårt och lätt?:)
Jag odlar sallat, spenat, mangold, olika bönor, lök, purjo, tre färgers betor,morötter, squash, pumpa och svartrot. Plus lite variation vissa år.

Lök förvara jag helt enkelt i en stor skål i köket. Purjon skär jag i bitar och fryser in. Morötter och betor funkar utmärkt i en låda sand i jordkällaren.
Mangold och spenat förväller jag och fryser in. Samma med bönor. Squash kan man tärna och frysa in som den är. Odlar jag grönkål så repar jag av och fryser in.

Jag har en växttunnel för tomater och gurka. Resten odlar jag på friland. Jag har helt enkelt fräst upp en rejäl ruta i gräsmattan som jag jordförbättrar med gödsel och lövkompost varje år.
 
Jag och sambon pratar mycket om det de senaste. Dock inte aktuellt på några år då vi bor i lägenhet med minimal balkong. Balkongen kommer ordnas för katterna så inte aktuellt att odla där för tillfället.

Vi bor i zon 2 eller 3(nästan precis på gränsen) Vad kan vi odla och vad kan vi absolut inte?

Men för framtiden, hur mycket plats behöver man för att odla till 3 personer? Tänker sallad, gurka, tomat, potatis, morötter. Kanske örter, tex basilika/timjan ect. Sen gärna frukt så som äpple/päron/hallon osv.
Växthus vs land? Min kropp skulle absolut föredra att det odlas i höga lådor. Kanske inte potatis men resten.

Hur kan man förvara sina odlade grönsaker så de håller hela/stor del av vintern? Sallad kanske inte går.
Är det inlagda/frysta som gäller? Frukt tänker jag borde vara lättast att frysa?

Mycket frågor och funderingar men hade varit roligt om det hade fungerat i framtiden!
Hur började ni? Vad tyckte ni var svårt och lätt?:)
Det beror ju på vad du har för förvaringsmöjligheter. Har du en jordkällare så kan du ju förvara rotfrukter, men annars är det frysa/syra/etc som gäller. Och du lär ju få anpassa till sånt som ger bra skördar och går att förvara. Dvs, morötter, lök, potatis... Det blir väldigt mycket lådor om du ska odla tre personers mat på ett år i lådor, det är nog snarare en liten åker du behöver?
 
Jag odlar sallat, spenat, mangold, olika bönor, lök, purjo, tre färgers betor,morötter, squash, pumpa och svartrot. Plus lite variation vissa år.

Lök förvara jag helt enkelt i en stor skål i köket. Purjon skär jag i bitar och fryser in. Morötter och betor funkar utmärkt i en låda sand i jordkällaren.
Mangold och spenat förväller jag och fryser in. Samma med bönor. Squash kan man tärna och frysa in som den är. Odlar jag grönkål så repar jag av och fryser in.

Jag har en växttunnel för tomater och gurka. Resten odlar jag på friland. Jag har helt enkelt fräst upp en rejäl ruta i gräsmattan som jag jordförbättrar med gödsel och lövkompost varje år.
Hur mycket lök gör du av med? Härhemma går det nog ett halvkilo minst i veckan i iaf, 25 kilo lök i en skål, det låter mindre som en skål och mer som en liten silo...
 
Vi började med att köpa gård. :D Vi har bara hunnit bo här i två år i april, så vi är fortfarande i starten. Vi är två vuxna, inga barn.

Vi har idag ca 10 hektar. Det räcker till både lite djur och även självförsörjning av ved och virke. Åkerplätten räcker dock inte för eget spannmål/hö, så vi hoppas på att köpa loss lite mer mark i framtiden.

Bland det första vi köpte var extra frys, höns och växthus, 18 kvm. Från hönsen får vi både ägg och kött. Växthuset är ett måste, tycker jag. Säsongen blir lång och man kan variera sig mer. Undvik glas, satsa på isolerande kanalplast istället. Utöver det har jag även pallkrageodling på ca 30 kvm som kommer utökas med bäddar i år. I år kommer vi också försöka odla potatis på en större yta, ca 90 kvm. Har också köpt en extra tunnel.

Vi har varit självförsörjande på rotfrukter som betor, palsternacka, morötter, kålrot och rotselleri det här året, odlat i mina pallkragar. Kålroten tog precis slut. :D Förra våren köpte vi ett par grisar som vi slaktade här hemma under hösten så att vi har eget kött. Vi har i nuläget tre frysar igång.

Angående lagring så är ju jordkällare att föredra! Vi har en matkällare under huset, men den blir dessvärre något för varm, så den är inte optimal. Vi siktar istället på ett förråd i ladugården för detta år när vi även satsar på att utöka odlingen. Också väldigt viktigt att välja sorter som kan lagras. Äpplen av vissa sorter går fint att lagra i jordkällare i luftiga lådor. Vi planterade ca 10 träd förra våren. Man får tänka långsiktigt, de kommer förstås inte ge mycket än men sen så!
 
Hur mycket lök gör du av med? Härhemma går det nog ett halvkilo minst i veckan i iaf, 25 kilo lök i en skål, det låter mindre som en skål och mer som en liten silo...
Haha. jag bor ensam så det är mitt eget bruk. Vet inte hur mycket det är. Jag sätter två påsar gul sättlök och en påse röd. Den brukar räcka till ungefär februari-mars. Förutom den stora skålen så har jag en papplåda som jag fyller på från.

En del äts ju under säsong också. Jag sätter tätt och äter varannan . Gott när man kan använda både lök och blast. :d
 
Är odla i sand och lägga klippt gräs över ute? Förr sa man då att man kunde odla väldigt tätt och sanden blev varm fortare och längre så man förlängde tiden.
 
Det beror ju på vad du har för förvaringsmöjligheter. Har du en jordkällare så kan du ju förvara rotfrukter, men annars är det frysa/syra/etc som gäller. Och du lär ju få anpassa till sånt som ger bra skördar och går att förvara. Dvs, morötter, lök, potatis... Det blir väldigt mycket lådor om du ska odla tre personers mat på ett år i lådor, det är nog snarare en liten åker du behöver?
Hjälp, ja det var nog mer än vad jag räknat med😅
Men därför är det så bra att ta reda på sånt här innan det ens är tanken på att börja med det. Första steget är ett annat boende! Låter som att självförsörjande är ett mycket större projekt än vad jag trodde från början.
Men odla något själva kommer vi nog göra den dagen vi köper hus, även om det nog inte blir självförsörjande. :)
 
Hjälp, ja det var nog mer än vad jag räknat med😅
Men därför är det så bra att ta reda på sånt här innan det ens är tanken på att börja med det. Första steget är ett annat boende! Låter som att självförsörjande är ett mycket större projekt än vad jag trodde från början.
Men odla något själva kommer vi nog göra den dagen vi köper hus, även om det nog inte blir självförsörjande. :)
Mitt odlande har alltid i första hand varit för att ha gott om grönt att äta av under sommarhalvåret.
Sedan har de varit roligt att kunna spara av överflödet till vinterhalvåret också. Och varför köpa frysta haricot verts när jag har egna i landet att stoppa i frysen. :)
 
Jag älskar gröna färska blad. Längtar ihjäl mig efter en rejäl grönsallad nu! Äta efter säsong är inte superglamouröst framåt mars 😁 Sallaten har börjat gro nu iaf, jag brukar vara självförsörjande ungefär maj till november, och då äter jag det i princip varje dag.

Sen odlar vi även tomater, gurka, morot, rabarber, lite bär, sockerärter osv. Allt på en radhusplätt.
 
Hjälp, ja det var nog mer än vad jag räknat med😅
Men därför är det så bra att ta reda på sånt här innan det ens är tanken på att börja med det. Första steget är ett annat boende! Låter som att självförsörjande är ett mycket större projekt än vad jag trodde från början.
Men odla något själva kommer vi nog göra den dagen vi köper hus, även om det nog inte blir självförsörjande. :)

Självförsörjning tar tid. Så pass att jag finner det osannolikt att både sambon och jag kommer orka rodda heltidsjobb och självförsörjning samtidigt. Man kan ju alltid rikta in sig på vissa delar, enbart. :) T ex vara självförsörjande på ägg, några former av grönsaker osv.
 
Självförsörjning tar tid. Så pass att jag finner det osannolikt att både sambon och jag kommer orka rodda heltidsjobb och självförsörjning samtidigt. Man kan ju alltid rikta in sig på vissa delar, enbart. :) T ex vara självförsörjande på ägg, några former av grönsaker osv.
Låter mer som ett projekt som är I lämplig form även för oss i framtiden.
 
Självförsörjning tar tid. Så pass att jag finner det osannolikt att både sambon och jag kommer orka rodda heltidsjobb och självförsörjning samtidigt. Man kan ju alltid rikta in sig på vissa delar, enbart. :) T ex vara självförsörjande på ägg, några former av grönsaker osv.

De jag refererade till i mitt förra inlägg sa samma sak. Det tar tid. Det var först när de gick i pension som de kunde utöka sina odlingar såpass att de är självförsörjande på rotsaker, bönor, äpplen, lök... då är de två personer.
 
De jag refererade till i mitt förra inlägg sa samma sak. Det tar tid. Det var först när de gick i pension som de kunde utöka sina odlingar såpass att de är självförsörjande på rotsaker, bönor, äpplen, lök... då är de två personer.

Ja precis. För vår del hoppas vi, när vissa investeringar är gjorda, att vi båda kan slippa heltidsarbete och jobba mer för oss själva. Men vi har inte heller t ex huslån att betala av. Sambon vill t ex gå ner i tid och istället kunna satsa på sågandet, så inkomst blir det ändå, men från annat mer "självförsörjande" håll. Själv hoppas jag även på att kunna odla även kommersiellt i viss utsträckning.
 
Vad kul att drömma om! Rekommenderar varmt tidningen Åter för inspiration kring självförsörjning.

Det finns ett projekt som heter 2000kvm bla på Rosendals trädgård i Stockholm. Det utgår från att vi sett utifrån jordens befolkning har 2000 kvm odlingsbar yta/person att tillgå 2050 (tror jag). De visar att det går att vara helt självförsörjande på den ytan, inkl olja, en tiondels ko/person, spannmål, plats för sagda ko att beta etc. De räknar med att andra djur (får, getter, ankor, höns) inte betar på denna yta, utan i skogen (som en då måste ha utöver odlingsytan). De räknar också med ett visst fiske för ytterligare protein.

Det går att göra mer yteffektivt med säsongsförlängning, jordförbättringsprocesser och regenerativa principer. Jag har för litet där jag bor i nuläget, så jag avstår från att odla sådant som är lätt och relativt billigt att köpa lokalproducerat och av samma kvalitet som mitt kulle bli (rotsaker, potatis, viss kål) och satsar på att ha fri tillgång på egna grönsaker under odlingssäsongen och specialsaker som inte går att köpa eller blir galet mycket godare om jag odlar själv, tex (vinter)tomater, broccoli, fänkål. Pumpa/vintersquash odlar jag gärna mycket för att det är så snyggt och går bra att lagra och är skralt utbud av i affärerna vintertid. I början tänkte jag mycket på att odla sådant som blir mycket och går att lagra, men för mig är detta en bättre lösning. Visst kan jag odla större andel av min mat om jag tar högproduktiva stapelvaror, men jag ger mig mer ökning i livskvalitet såhär.

Lycka till att hitta ert sätt!
 
Men för framtiden, hur mycket plats behöver man för att odla till 3 personer? Tänker sallad, gurka, tomat, potatis, morötter.
Man behöver inte speciellt mycket plats för att odla, men odlar man på höjden blir det ju mer jobb i form av bevattning. Det går ju dock att skaffa ett bevattningssystem.

Jag är självförsörjande på ganska så mycket, speciellt under sommaren. Däremot ids jag inte ta hand om vinteräpplena och dess förvaring så de äter hästarna och kaninerna upp under senhösten. Jag bor själv, och jag bor trångt i mitt lilla hus så jag har bara en kombinerad kyl/frys, plus att jag har en liten frys som står i uterummet. De är fulla på hösten, men det inkluderar även kräftor, fisk mm.

Tomater och gurka har jag i växthuset. Gurka lägger jag in i burkar inför vintern, tomater krossar jag och fryser in i påsar i lagom storlek för att använda i tex köttfärssås. Något år har jag orkat göra soltorkade tomater, men det ids man inte varje år. Chili kan jag torka och lägga i en burk, men jag använder inte tillräckligt för att det ska löna sig jobbmässigt.

Jag har hushållskaniner där jag slaktar överskottet på hanar (alla honor säljs och de är mer värda i pengar än i kött så de säljs). Dessutom jagar jag lite grann på hösten och vintern så kött finns det hela tiden. Det är mer värt en potatisen. Potatis köper man ju liksom för 2:-/kg - det är egentligen ganska så ovärt att odla själv eftersom det är så billigt. Visst, det är roligare att äta sådant man odlar själv, men just potatis och lök tycker jag är bättre att köpa för det är så billigt så slipper jag rensa ogräs och förädla jorden varje år. Det är bara någon specialsort som jag odlar för skoj skull. Det som är värt att odla är ju sådant som ger mervärde, tex pumpor. Det finns en bra marknad att sälja sitt överskott inför halloween också, även små. Pumpa, zucchini och aubergin tex är väldigt lätta att ta om hand och det är ganska så dyrt att köpa off-season i affären. Man bara plockar, skär upp de i bra bitar och fryser in. Jag fryser in "lasagneplattor" av zucchini, men tärnar även upp dem och använder i grytor, soppor etc. Pumpa gör jag matpajer på med rödlök och ost, men äter som potatis till kött.

Jag odlar även saker som är vackra, tex solrosor. Jag äter inte solrosfrön, men kaninerna äter lite grann, dock tar jag bara om hand om några stycken och resten får stå kvar under vintern till småfåglarna. Jordgubbar, smultron, rabarber etc har jag inte köpt på flera år, det växer hemma. Jag fryser in en del, men gör även en hel del sylt. Om ingenting annat är det superbra presenter och folk bli jätteglada när man kommer med kompakt och fin jordgubbssylt och ett paket ägg. Jag har 6 st hönor och en tupp och det räcker gott och väl. Jag ger bort äggen till grannen och kompisar, men man hade ju kunnat sälja. Dock tar grannen hand om gården när jag är iväg så man får ju tänka lite win-win.
 

Liknande trådar

E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
3 926

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kaninskrik
  • Kön kattungar
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp