Att bli skuldfri

kolblakkur

Trådstartare
Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens ett bostadslån), så jag funderar nu på att betala av hela mitt studielån då det är den enda skulden jag har. Det hade varit så jäkla gött att bli av med den surdegen som kommer varenda månad!

Jag hyr mitt boende i nuläget, skulle egentligen hellre äga (för att sedan amortera som en dåre). Mitt studielån motsvarar cirka 2/3 av mina sparade pengar.

Så har två val: antingen behålla studielånet och använda pengarna till kontantinsats, dvs låta dem sitta på ett konto med hög ränta medan jag letar boende att köpa. Kommer jag att köpa inom dom närmsta åren? Kanske, men det är inte säkert pga kräsen och hunden styr över mitt val av bostad 😅

Annars: betala av hela lånet, spara den tredjedelen som är kvar och spara ihop cirka lika mycket till för att kunna köpa en lägenhet om tidigast ett år eller två. Kanske flytta till en billigare hyresrätt i väntan på det då nuvarande är snordyr.

Hur hade ni gjort?
 
Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens ett bostadslån), så jag funderar nu på att betala av hela mitt studielån då det är den enda skulden jag har. Det hade varit så jäkla gött att bli av med den surdegen som kommer varenda månad!

Jag hyr mitt boende i nuläget, skulle egentligen hellre äga (för att sedan amortera som en dåre). Mitt studielån motsvarar cirka 2/3 av mina sparade pengar.

Så har två val: antingen behålla studielånet och använda pengarna till kontantinsats, dvs låta dem sitta på ett konto med hög ränta medan jag letar boende att köpa. Kommer jag att köpa inom dom närmsta åren? Kanske, men det är inte säkert pga kräsen och hunden styr över mitt val av bostad 😅

Annars: betala av hela lånet, spara den tredjedelen som är kvar och spara ihop cirka lika mycket till för att kunna köpa en lägenhet om tidigast ett år eller två. Kanske flytta till en billigare hyresrätt i väntan på det då nuvarande är snordyr.

Hur hade ni gjort?

Utan minsta tvekan fortsatt betala av på studielånet och satt pengarna för huset på ett sparkonto med hög ränta.
 
Räntekostnaden för CSN är väl lägre än de flesta vanliga sparkontona idag? Dvs absolut inte värt att lösa CSN-lånet ur ett ekonomiskt perspektiv, det är ett otroligt förmånligt lån.

Så jag säger som övriga, behåll CSN-lånet och spara pengarna på ett konto till framtida kontantinsats (eller något annat om du väljer att inte köpa).
 
Jag har också CSN-lån som jag kan betala av men väljer att ha kvar den summan på sparkontot istället. Än så länge får jag mer i ränta på sparkontot än vad räntan för CSN kostar. Men jag lockas också av tanken på att vara helt skuldfri.
 
Hur förmånligt ett lån än är, så är det ju ändock ett lån.

Jag hade löst lånet om bostadsköp är några/flera år bort.
Jo, fast man tjänar ju ekonomiskt på att ha samma summa på ett sparkonto, eftersom du får mer ränta där än vad du betalar i ränta till CSN.

Om planen är att ta ett nytt lån (bostadslån) hade jag hellre använt ”CSN-pengarna” till större kontantinsats för att kunna ta lägre lån till bostaden, eftersom ett bostadslån har betydligt högre ränta.
 
Inte betalat CSN. Räntan är väl typ 1.6% i år. Vilket enkelt sparkonto som helst har högre ränta än så.

Har också bara CSN som lån och haft i många år och har flera gånger tänkt att det vore skönt att vara skuldfri men jag har hållt mig. I år blir det dock avbetalt men av naturliga faktorer.
 
Jag tycker att det är jätteskönt att inte ha lån.
Jag hade betalat av trots att det kanske stämmer att det inte är det smartaste att göra.
 
Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens ett bostadslån), så jag funderar nu på att betala av hela mitt studielån då det är den enda skulden jag har. Det hade varit så jäkla gött att bli av med den surdegen som kommer varenda månad!

Jag hyr mitt boende i nuläget, skulle egentligen hellre äga (för att sedan amortera som en dåre). Mitt studielån motsvarar cirka 2/3 av mina sparade pengar.

Så har två val: antingen behålla studielånet och använda pengarna till kontantinsats, dvs låta dem sitta på ett konto med hög ränta medan jag letar boende att köpa. Kommer jag att köpa inom dom närmsta åren? Kanske, men det är inte säkert pga kräsen och hunden styr över mitt val av bostad 😅

Annars: betala av hela lånet, spara den tredjedelen som är kvar och spara ihop cirka lika mycket till för att kunna köpa en lägenhet om tidigast ett år eller två. Kanske flytta till en billigare hyresrätt i väntan på det då nuvarande är snordyr.

Hur hade ni gjort?
SBAB har exempelvis 3,75 % ränta på konto helt utan krav och avgifter, så jag skulle sparat dem och njutit av de extra hundralapparna som blir i mellanskillnaden mellan CSN-ränta och sparränta.

Dessutom, om boendeköp blir aktuellt är likvida medel till insats guld värt i dessa normalräntetider.

Men å andra sidan betalade jag av sista slatten på egna studielånet själv för att bli av med det för ganska många år sedan. Det är en ganska skön känsla det också.
 
Hellre studielån än bostadslån.

Är det mer pengar än vad du kommer behöva i kontantinsats + spar för/ i framtiden?
I sådana fall så hade du eventuellt kunnat betala av en del av studieskulden. Men generellt så ställer jag mig i skaran som säger att du ska stoppa in dem på ett konto som ger dig ränta och har insättsgaranti.
I vilket fall så hade jag väntat med att fatta några beslut just nu.
 
Skulden ska ju betalas av, på ett vis eller annat.
Att "tjäna" några (i samnanhanget) futtiga kronor per år på att ha lånet kvar ser jag personligen inte direkt som motivation till att ha lån om man kan göra sig lånefri.

Okej! Jag ser bara inte något egensyfte i att vara lånefri. Om det som i TS fall (min uppskattning) handlar om flera hundra tusen som ska sparas eller betalas av så handlar det om tusentals kronor per år i ränta. För mig är det inte "några futtiga kronor".
 
Jag valde att betala av hela mitt CSN-lån när jag fick möjligheten i somras (en kapitalförsäkring som betalades ut, alltså inte pengar som jag själv sparat ihop. Och jag kunde spara en rejäl slant av de pengarna också.). Jag är medveten om att det inte var det jag kunnat tjäna mest pengar på, men valde ändå att göra så av flera skäl (efter nogrannt övervägande).

För mig, personligen, gjorde det mycket för mig (mentalt) att bli av med det där lånet. Det känns väldigt bra.

Edit: För mig ligger det i dagsläget närmare till hands att köpa häst (vilket jag inte lånar till) än att köpa hus. :D
 
Senast ändrad:
Jag betalade av mitt studielån på 12 år. Det var väldigt skönt att bli av med det.
Jag har ingen driv eller önskan att bli skuldfri från bolån, för mig räcker det att veta att jag kan bli det om jag vill. Hade jag betalat av bolånen helt hade jag fått börja om på sparandet. Så jag väljer att investera pengarna på börsen och så använder jag avkastningen att amortera ner bolånen när jag känner för det.
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 940
Senast: kolblakkur
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 888
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 308
Äldre Jag tror jag sparar väldigt osmart nämligen, därför undrar jag hur andra gör. Jag lånade pengar av min pappa till kontantinsatsen till...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 408
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp