Bukefalos 28 år!

Att bo på olika orter och ha barn

Mirre

Trådstartare
Nog finns det väl nån här som har det så?

Hur har ni löst det med barnen?

Hur har ni gjort med dagis/skola osv?

Hur långt är det mellan er och den andra föräldern?
 
Sv: Att bo på olika orter och ha barn

Visserligen inte jag själv med vi har flera vänner som är skilda och bor på olika ställen. Och beroende på hur långt ifrån de bor så har det löst det lite olika.
Ena kompisen har varannan vecka och skjutsar "sin" vecka till skolan eftersom det är på fel sida komungränsen och skolskjutsen inte kör dit.

En annan som har längre emellan har fått ge upp varann vecka när barnet började skolan och har numera bara varann helg och sammanhängande veckor under sommaren. Så länge barnet går på dagis har man ju rätt att ha två dagis platser så då är det ju inte så stora problem.
 
Sv: Att bo på olika orter och ha barn

Vi har löst det genom varann helg, sen vill jag gärna att han är hos sin pappa oftare men vi har skilda åsikter om det ;)
 
Sv: Att bo på olika orter och ha barn

Kan bli rörigt känns det som.
Men jag vet inte, kanske funkar, fast det kan nog bli väldigt förvirrande
 
Sv: Att bo på olika orter och ha barn

En av mina bästa kompisars syster bor i en annan stad än vad pappan gör. 10 mil skiljer det mellan städerna.
Hon har bara sin son varannan helg eller varannan tors-sön. Beror lite på hur hennes sysselsättning ser ut.
Dom får inte ha 2 olika dagis. Så det verkar olika från kommun till kommun.
Personligen tycker jag kommunen gör rätt i att inte tillåta 2 dagis. Jag skulle inte vilja att mina barn hattade runt så.
 
Sv: Att bo på olika orter och ha barn

Frågan är om två olika dagisplatser är bra för barnet ?

De barn som jag känner som har haft det så har tyckt att det har fungerat bra för alla parter, men då har det handlat om barn i 4-5 års åldern. Varför skulle två dagis vara sämre än att bo varannan vecka? Men visst det gäller att ha trygga rutiner.
 
Sv: Att bo på olika orter och ha barn

När exet och jag bodde ihop så bodde exet son hos oss på heltid och var hos mamma på loven. Hon bor 25 mil bort.
 
Sv: Att bo på olika orter och ha barn

Om barnet måste flytta hem varannan vecka kan jag inte se tryggheten i att hatta på två olika förskolor dessutom. Barnet blir ju äldre och får vänner, den missar varannan veckas lek och umgänge i ena gruppen och vice versa. Min fundering alltså.
 
Sv: Att bo på olika orter och ha barn

Det beror ju en hel del på vilket slags barn man har, som sagt de barn vi har i bekantskaps kretsen har snarare uttryckt en klar fördel av att ha kompisar på båda ställena. Och hitta kompisar i närheten utan att gå på dagis är ofta rätt så svårt. Vi har en bekant där föräldrarna hade svårt att bestämma hur de skulle göra och valde en förskola mitt emellan deras olika hem, där fick båda föräldrarna problem med att barnet inte kände någon som bodde i närheten av någon av föräldrarna utan alla kompisar bodde på "tredje" ställe där förskolan låg.

Det är ju många barn med föräldrar som tex jobbar skift som bara går varann vecka på förskolan oavsett om föräldrarna bor tillsammans eller inte.
 
Sv: Att bo på olika orter och ha barn

Jo det skrev jag om i en annan tråd där Mirre började ta upp denna diskussion, det här med att ha långt till kompisar. :)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
959
Senast: Queen
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 613
Juridik & Ekonomi Detta är hypotetiskt och förenklat för att förhoppningsvis det ska vara tydligt. Omgift förälder med tidigare barn dör. Kvar är änka...
2
Svar
35
· Visningar
2 171
Senast: Manji
·
Samhälle Finns det någon som har koll på hur det funkar att köpa Resplus-biljetter till små ställen. Jag kan se förbindelserna när jag söker i...
Svar
14
· Visningar
707
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp