Att böja leder - varför bara knä och kota?

B

**BORTTAGEN**

på den klinik jag har varit på med min häst böjer de bara knä och kota, men jag har hört att man kan böja 5 el. 7 (?) leder. isåfall, varför gör man inte det? även om det finns en böjreaktion i kotan och man sprutar hästen, kan ju hästen även ha ont i någon annan led som man inte märker..?
eller är jag helt ute och cyklar nu? :confused:
 
Såhär är det. Man kan göra "lågt" böjprov. Då böjer men de nedre falangerna, dvs hovled, kronled och kotled. Alla böjs samtidigt. Så kan man göra ett "högt" böjprov, då böjer man de övre lederna. Lite beroende på hur man böjer kan man böja bara knäet, eller knä och armbågsled samtidigt.

Bak böjer man nedra falanger på samma sätt, och när man böjer högt så man has och bakknä. (Man kan variera lite vilken led man böjer genom vinkel och höjd)

Sen kan man böja hela benet och får då med från hovled till knä resp has.

Oftast börjar man med helt, och böjer sen lågt resp högt.

Men du har HELT rätt i att om du får utslag på lågt böjprov kan det vara hobled, kronled ELLER kotled. Det är därför man ALLTID ska lägga ledblockader innan man behandlar. Du tar helt enkelt och bedövar den led du misstänker är boven. T ex kotleden. Släcks hältan då har du lokaliserat det till i eller kring kotleden. Släcks INTE hältan så får du gå vidare och bedöva nästa led. På så sätt kan man med böjprov hitta ungefär i vilken led, och med bedövning slå fast vilken led.

När du bedövat bort hältan behandlar du den led som problemet sitter i/verkar sitta i.

Min valack reagerade bägga fram på lågt böjprov t ex. Man bedövade bort kotleden och hältan minskade men försvann inte. Tillslut konstaterades dubbelsidit kot- OCH hovledsinfektion båda fram och kotledsinflammation vb. Plus något annat de inte lyckades släcka i vänster bak.

Nu sist reagerade han för högt böjprov vänster bak. När hasleden bedövades bort försvann hältan, och man behandlade hasen.

Om man däremot INTE bedövar så kan man ta fel, ffa på nedre falanger, och om man behandlar en kotled och problemet är hovleden är det ju ingen nytta alls..

Så, de böjer fler leder än du tror när de böjer kotan t ex. Eg böjer de kotled, kronled och hovled =)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 103
Senast: Ridinglady
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
641
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
765
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 105
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp