Att börja med distans

S

sweetsophie

Jag har sett att här är fullt med andra inlägg redan som ställer ungefär samma frågor som jag nu kommer att ställa men jag var bara rädd för att jag inte skulle synas då och iom det inte få några svar.

Jag har en varmblodigtravare som jag funderar på att börja träna distans med. Jag vill ha ett mål med träningen och eftersom hon knappast kommer att bli en dressyr eller hopphäst så kunde ju distans vara något. Har alltid tyckt att det verkar vara skoj. Problemet är att jag vet inte riktigt var jag ska börja och jag har läst lite bland era svar till andra undrande men har ändå många frågetecken att dra ut. Hur vet man vad som är ett bra "distansämne"? Finns det kurser? Vad ska man ha för utrustning - kan man ha "vanlig" sadel eller är en lättviktsadel (typ konstläder, syntet, mfl) att föredra? Var går man och tar licens? Hur räknar man ut de olika tempona (har sett att 10km/h är ett långsamt tempo)? På tävling, finns det då en maxtid som man ska ta sig runt på eller hur funkar det? Är det först i mål på bäst tid som vinner? Vad är lägsta "klassen"? Själva träningen har jag nästan själv räknat ut hur den ska se ut, mycket med hjälp av er här på forumet. :bow:

Jag har verkligen blivit eld och lågor över det här och vill börja direkt! :d Och jag har verkligen världens bästa ställe att träna på också - Revingefälten! Vet att här har varit distanstävlingar förr men inte nu längre. Synd, för här är verkligen idealiskt att rida och ha häst.

Ska spana lite på några websidor ni rekomenderat i tidigare inlägg.
 
Hallåj!!
Klart du ska prova på distans, det är jättekul och väldigt givande!! :bump:
Eftersom jag läste i ditt inlägg att du hade hela revinge att rida runt på så befinner du dig ju i de södra delarna av kära sverige, då ska du ta kontakt med skånska distanssällskapet, där kan du bli medlem för en inte stor kostnad!! Där finns det flera duktiga distansare som säkert kommer med både råd och tips!! De har en bra hemsida där du finner mejladresser till alla i styrelsen och där du kan ta kontakt också för medlemskap om jag inte missminner mig alldeles!!! Mvh "eulalia"
www.geocities.com/skanedist/
skds hemsida!!
 
Enda sättet som jag ser det att ta reda på om en häst är ett bra distansämne är att starta den i en CR distans. Sedan är ju frågan vad man menar med ett bra distansämne. De allra flesta hästar som är normalt ridna kan ju klara av en CR. Men att tävla och vinna, det bör det ta några år innan man kan klura ut.
 
Spanat på en massa hemsidor nu och detta är verkligen min melodi! :) Alla sidor har svarat på mina frågor på ett väldigt bra sätt. Positivt och trevligt "bemötande" (om man nu kan säga så?). Jag kan inte vänta med att få sätta igång!

Även om jag känner att jag fått svar på mina frågor så skriv gärna mer tillbaka, information kan man inte få för mycket av! Egna erfarenheter skulle vara kul att läsa om.
Tacka så länge!
 
Passa på att köra upp till Göingeritten o titta den 31/5. Det är en ganska stor tävling som utgår från Glimåkra i nö Skåne.
Då kan du se hur allt går till o kika på hur andra gör.
// Linda
 
Jag är själv distansugen med min travare o har tagit steget att börja träna, men har långt kvar till konditionen (skadad häst i vintras = ingen kondis)

Jag skall upp o kika på tävlingen för att se hur det går till i verkligheten. Vill starta i höst.

Jag bor i Tomelilla, nån som kanske vill samåka? Roligare om man är ett gäng.. :smirk:
 
Ska också upp och kika nu i maj! Jättenyfiken är jag! :)
Hur går det egentligen till som åskådare? Hur mycket ser man (är det som ett rally ungefär)? Kan man gå med någon bit? Mest nyfiken är jag på hur det går till vid vet. kontrollerna, får man vara med och titta där eller?

:confused: me in a nutshell...
 
Sweetsophie, jag är precis som du! Jag har också ett varmblod, hon är 16 år, superpigg, frisk och välmusklad och i god kondition, som rids mest i skogen ca 4-6 dagar i veckan. Oftast ligger turerna på runt en timme, ibland 40 minuter, ibland 2 timmar. Alla gångarter, men mycket skritt. Jag känner också att jag vill ha ett mål med min ridning, så man känner sig motiverad i alla lägen, och för att det är roligt, så man vet vad man tränar för.
Den senaste tiden har jag mer och mer blivit sugen på distans, och läst in mig lite grann på diverse hemsidor och här på Buke.
Jag har isåfall tänkt rida 4-5 mil, tror inte jag vill starta en 8-milare (säger jag nu, men jag tänker att min dam är lite gammal). Problemet är att i Östergötland, där jag bor, är intresset så svalt. Min tant är inte så sugen på transporten, så jag vill inte börja med att transportera henne 20 mil...inte 10 heller för den delen...

Är det ingen i Östergötland som rider distans, och har ett bra ställe ni åker för att träna eller så? Risken är ju att ni inte ser detta inlägg, så jag får nog lägga in ett nytt...
 
Daisy

Har du tagit kontakt med Östergötlands grenledare?
De har ju ganska nyligen startat upp med aktiviteter nu, och vad jag vet så händer det ändå ett och annat.
Kolla på http://start.at/distansryttaren och klicka på grenledare så hittar du mailadress till Östergötlands grenledare. Hör av dig dit så får du säkert veta mer om vad som händer i ditt distrikt!
 
Re: Daisy

Ja, jag mailade till Anna Schuber som är grenledare, och hon berättade att de planerar lite inför våren, men ingenting är klart ännu. Hade varit kul att veta lite mer än bara "kanske", och det enda de haft som JAG hört talas om är PP´s som var för ca 2-3 veckor sedan. :)
 
Re: Daisy

Det kanske vore en bra idé om du anmälde ditt intresse att starta upp något inom distriktet. Du kanske vill vara värd för en träningsritt där du bor, eller skaffa fram intressanta föreläsare som både distansfolk och folk från andra discipliner vill komma och lyssna på?

Grenledaren är ju en vanlig människa som du och jag - det är därmed ingen serviceinstitution för ryttarna, utan en person som ställer upp genom att vara kontakten mellan länets ridsportsförbund och distriktets ryttare inom olika discipliner. Om man känner att det borde vara fler aktiviteter - eller andra aktiviteter än de som finns, så tror jag att all hjälp och alla initiativ emottages med öppna armar. Anmäl ditt intresse att hjälpa till, helt enkelt. Det blir så mycket roligare för alla och framförallt så förstår man mycket snabbare att det inte är "de" som ska göra saker för en, utan att man är delaktig och delansvarig för att saker och ting ska hända.

Hoppas ni får ett distrikt med glada och initiativrika distansryttare - om alla gör lite så blir det till slut mycket! ;)

För att locka folk: bjud in alla discipliner till träningsritterna och föreläsningarna! Rikta er inte bara till rena distansryttare (iallafall inte i början). Jag tror att man blir på bättre humör och får mer energi om det kommer något folk alls även om de inte är rena distansare, ofta blir det så att en och annan vågar sig på att prova en distansritt så småningom...
 
Re: Daisy

Det var värt att tänka på! Det känns dock som om man inte kan bidra med så mycket, eftersom jag inte kan så mycket, och aldrig ens ridit en PP! :crazy:
Dessutom är det ju TIDEN som inte räcker till. Jag hinner knappt äta.... :cry:
 
Sv: Att börja med distans

hej, jag är med jätte sugen på att börja me distans. har ett varmblod 13år och en på 10 år. är eld och lågor på distans, bor i småland (jönköping). någon som har några tips hur jag ska börja me distans? tackasm för svar :) :D :idea:
mvh//Sara
 
Sv: Att börja med distans

Ekenäsritten i augusti går ju i Östergötland! :)
Är ju även prova på klass på 20km.
 
Sv: Re: Daisy

Du kan ju alltid starta en studiecirkel där du är cirkelledare men samtidigt lär dig! Jag har ett material (skrivit själv) för en cirkel om 3-5 träffar (beroende på hur man lägger upp det) och det delar jag gärna med mig av om du vill ha. Det är tre teoriträffar samt en där man tittar på själva veterinärgrinden och en där man besöker en ritt. Om du är medlem i en klubb så kan ni säkert få bidrag till resersättning och så om de har samarbete med ett studieförbund.

/Camilla - sitter i grenledargruppen för mittsvenska.
 
Sv: Att börja med distans

Kunne dere lagt ut adressene til de internett sidene dere har vært på? Jeg leter etter tips til trening :D
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 287
  • Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
2 904
Senast: Yeah but
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 032
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 238
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp