Att börja rida igen efter ett långt uppehåll

Sandrahorse99

Trådstartare
Hej på er! 🙂

2017 sålde jag min hopphäst, sen dess har jag ridit en enda gång och det var i början av 2018 och då endast i skritt och trav
på grund av snö/is. Under hela den här perioden har jag till och från alltid tagit upp ämnet om viljan att köpa häst igen. Suttit klistrad på hästnet och youtube till och från. Men där är jag inte även om jag önskat det.

När jag hade hästen så tävlade jag hoppning upptill 110cm, men med någorlunda bra resultat upptill 100cm. Mitt självförtroende är ibland lite dåligt inte bara vid hästarna, på träning kunde vi hoppa banor upptill 120-130cm ibland.
Nu har jag närmsta tiden varit i stallet och sett vänner hoppa sina hästar vilket får längtan att komma tillbaka lite extra. :banana:
Planen var lite att jag skulle testa rida en något äldre häst hos en vän nära mig, men så blir det inte.

Jag har ju länge funderat på att bli medryttare åt någon häst, men dom flesta är för långt borta eller inte riktigt det jag skulle vara ute efter. Sen känns det lite si så där att åka och prov rida medryttare hästar när man inte ridit på 2.5 år. Det är ju så svårt att hitta rätt också, att det ska stämma mellan mig och ägaren och så hästen.

Då har tankarna gått lite på att börja på ridskolan igen som jag gick på tidigare innan jag skaffade häst, jag tänker att det är bra att då få rida flera olika hästar och komma tillbaka samtidigt som man då rider för ridlärare. :)
Kan man ens börja mitt i en termin om plats finns i en passande ridgrupp?
Jag känner ändå att ridskolan kanske skulle kunna var en väldigt bra ide till början, att rida en gång i veckan, lära mig mer och
ha kul. Sen senare kanske gå över till att bli medryttare åt någon häst istället om det är det jag vill/kan då.

Tankarna snurrar, och jag är väldigt ridsugen.
Min framtida plan och dröm är ju kanske att i framtiden skaffa häst igen när tid/pengar och att det stora intresset finns
som krävs för att ha häst.
 
Jättebra idé att börja på ridskola till att börja med. Häromkring brukar det inte vara några problem att hoppa in mitt i terminen och du är ju ingen nybörjare. Att rida är ju lite som att cykla, man glömmer inte av hur man gör.
 
Hej på er! 🙂

2017 sålde jag min hopphäst, sen dess har jag ridit en enda gång och det var i början av 2018 och då endast i skritt och trav
på grund av snö/is. Under hela den här perioden har jag till och från alltid tagit upp ämnet om viljan att köpa häst igen. Suttit klistrad på hästnet och youtube till och från. Men där är jag inte även om jag önskat det.

När jag hade hästen så tävlade jag hoppning upptill 110cm, men med någorlunda bra resultat upptill 100cm. Mitt självförtroende är ibland lite dåligt inte bara vid hästarna, på träning kunde vi hoppa banor upptill 120-130cm ibland.
Nu har jag närmsta tiden varit i stallet och sett vänner hoppa sina hästar vilket får längtan att komma tillbaka lite extra. :banana:
Planen var lite att jag skulle testa rida en något äldre häst hos en vän nära mig, men så blir det inte.

Jag har ju länge funderat på att bli medryttare åt någon häst, men dom flesta är för långt borta eller inte riktigt det jag skulle vara ute efter. Sen känns det lite si så där att åka och prov rida medryttare hästar när man inte ridit på 2.5 år. Det är ju så svårt att hitta rätt också, att det ska stämma mellan mig och ägaren och så hästen.

Då har tankarna gått lite på att börja på ridskolan igen som jag gick på tidigare innan jag skaffade häst, jag tänker att det är bra att då få rida flera olika hästar och komma tillbaka samtidigt som man då rider för ridlärare. :)
Kan man ens börja mitt i en termin om plats finns i en passande ridgrupp?
Jag känner ändå att ridskolan kanske skulle kunna var en väldigt bra ide till början, att rida en gång i veckan, lära mig mer och
ha kul. Sen senare kanske gå över till att bli medryttare åt någon häst istället om det är det jag vill/kan då.

Tankarna snurrar, och jag är väldigt ridsugen.
Min framtida plan och dröm är ju kanske att i framtiden skaffa häst igen när tid/pengar och att det stora intresset finns
som krävs för att ha häst.
Låter som en utmärkt idé att börja på ridskola! Och ja, inga problem att hoppa in mitt i terminen om plats finns.
 
Går aldeles utmärkt börja på ridskola efter uppehåll, gorde så för 2-3års sen och älskade det. Tyvärr av vissa skäl fick bara bli en termin.

Men hoppas på jobb snart, och så måste jag lätta några kg (viktkrav på ridskolan) så har jag funderingar på ta upp det igen :)
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 840
Senast: iNHALE
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
6
· Visningar
922
Senast: Ajda
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
693
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 788

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp