Att bunkra mat och mediciner (utbruten från Coronaviruset 2019- nCoV)

Ibland kan uttagsintervallerna på mediciner vara jättesnäva, beroende på hur läkarna har fyllt i dem. Kan handla om ett fåtal dagar man har på sig från att man kan få ut mer och tills det man har tar slut.
Helt omöjligt att bunkra eller att välja tidpunkten för när man måste ut och köpa nytt om man fått ett sådant recept.
 
Ibland kan uttagsintervallerna på mediciner vara jättesnäva, beroende på hur läkarna har fyllt i dem. Kan handla om ett fåtal dagar man har på sig från att man kan få ut mer och tills det man har tar slut.
Helt omöjligt att bunkra eller att välja tidpunkten för när man måste ut och köpa nytt om man fått ett sådant recept.

Det beror som sagt gravt på vilka mediciner som avses när rådet är att ”bunkra” och hur dessa mediciner beroende på individ skrivits ut på recept.
Jag, du och många har ju reagerat just på det och vad som isåfall avses - det är relevant .
 
Jag tycker det är ganska svårt att "lagra" mediciner också. Många mediciner som är typ förkylningsrelaterade som nässpray, hostmedicin osv hinner nästan alltid passera bäst före-datum när det är dags för nästa användning så det är inte så effektivt ändå i min erfarenhet :)

Nässpray och hostmedicin håller rätt länge i kylskåpet öppnade, samt jäkligt länge oöppnade utöver det. Oavsett är ju ingen av de något livsavgörande .
 
Jag känner INGEN med "minst tre månaders ätbart hemma". Absolut ingen.
Av oss som har hus i bekantskapskretsen har vissa av oss små förråd där vi förvarar sådant som inte behöver stå i kylskåp och dylikt, det är allt. Ingen av oss "bunkrar". Har svårt att se hur man skulle kunna bunkra tre månaders ätbart om man t ex bor i lägenhet.

Finns många smarta lösningar för förvaring. Nu har jag fördelar som jordkällare och stort hus liksom fler byggnader på gården. Jag känner preppare i lägenhet som har betydligt mer än min familj.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Du har kanske och säker en del fler, jag har inte och inte "man" heller. Hade jag haft förvaringsmöjligheter och möjligheter att lagra bränsle så kanske. En lägenhet i stan gör den typen av planering direkt besvärlig. Och angående coronaviruset tror jag inte den typen av isolering kommer att behövas. Det krävs att jag säger upp mig från jobb för att sätta mig själv i total isolering. Jag tror att oroa kan bli besvärligt men inte att den typen av isolering skulle spela någon större roll.

Blir det en riktig pandemi så talar vi om isolering till det utvecklats ett vaccin skulle jag tro om det ska vara effektivt.

Nu har jag inte preppat i tanken för specifikt Corona viruset från början men det kan vara ett scenario då vi har användning av det som finns hemma. Risk finns det kan bli panik och affärer töms. Bara att se hur det blev i Kina i de drabbade områdena. Jag tror att man kommer långt med vara noggrann med hygien. Jag är inte så orolig för Corona jag har andra saker att kämpa emot.
 
Nu har jag inte preppat i tanken för specifikt Corona viruset från början men det kan vara ett scenario då vi har användning av det som finns hemma. Risk finns det kan bli panik och affärer töms. Bara att se hur det blev i Kina i de drabbade områdena. Jag tror att man kommer långt med vara noggrann med hygien. Jag är inte så orolig för Corona jag har andra saker att kämpa emot.

Som sagt, jag betvivlar inte att du lagt upp lager men du skrev inte jag utan man. Och flertalet tillhör inte ditt man utan har inte flera månader lager.
 
Nu har jag inte preppat i tanken för specifikt Corona viruset från början men det kan vara ett scenario då vi har användning av det som finns hemma. Risk finns det kan bli panik och affärer töms. Bara att se hur det blev i Kina i de drabbade områdena. Jag tror att man kommer långt med vara noggrann med hygien. Jag är inte så orolig för Corona jag har andra saker att kämpa emot.

Det är ju inget nytt utan har alltid informerats om för allmänheten att det är klokt att ha basala förberedelser för om det blir långvarigt strömavbrott tex. Tillochmed skickades det ut till alla för ett år sedan ”om kriget kommer” med samma tips att ha konserver och vatten etc .
 
Det är ju inget nytt utan har alltid informerats om för allmänheten att det är klokt att ha basala förberedelser för om det blir långvarigt strömavbrott tex. Tillochmed skickades det ut till alla för ett år sedan ”om kriget kommer” med samma tips att ha konserver och vatten etc .
Minst 3 dagar, helst en vecka.
 
Helt klart har i princip alla inkl boende i ägenhet, ett vindsförråd eller ett källarförråd att disponera.
Jag skulle inte vilja lägga upp något lager i ett sådant utrymme. Sådana utrymmen är ofta utsatta för inbrott, i tider av oro lär det inte bli bättre, miljön är inte den bästa och sen får vi inte. Det har varit problem med råttor.
 
Jag skulle inte vilja lägga upp något lager i ett sådant utrymme. Sådana utrymmen är ofta utsatta för inbrott, i tider av oro lär det inte bli bättre, miljön är inte den bästa och sen får vi inte. Det har varit problem med råttor.

😅
Tänker inte ens gå in på denna detaljtolkning utifrån att ämnet i sak är hypotetiskt 😅

Förvaring på vind/källare i bostadsrätter är nog inte större inbrottsrisk än i andra bostäder utifrån det hypotetiska scenariot😅
 
Jag tycker det är ganska svårt att "lagra" mediciner också. Många mediciner som är typ förkylningsrelaterade som nässpray, hostmedicin osv hinner nästan alltid passera bäst före-datum när det är dags för nästa användning så det är inte så effektivt ändå i min erfarenhet :)
Nässpray använder jag flera gånger om dagen så den blir inte gammal hos mig :angel::D, brukar köpa 10 åt gången från apotea. Andra nätapotek har en gräns på 5 st/beställning.
 
Herregud vilket onödigt matsvinn det skulle bli om folk skulle fylla varenda utrymme med mat för flera månader. Tänk när folk hittar gamla pastapaket i förrådet femton år senare. Oj undergången inträffade inte. :p
Men man kan ju använda det efterhand och sen fylla på. Något svinn är det ju inte tal om.
 

Liknande trådar

Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 059
Senast: Snubbelfot
·
Kropp & Själ bakgrund.. jag har utan underdrift mått dåligt psykiskt till o från nästan hela livet. ibland -- som blivit mkt över tid -- varit i...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 363
Senast: Björk
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 873
Senast: Fraegd
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 573

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp