Att bunkra mat och mediciner (utbruten från Coronaviruset 2019- nCoV)

Hm,
Bor lite lantligt och brukar därför ha ett back-up-lager så vi inte behöver iväg och handla om viktiga saker tar slut. Men lagret fylls på lite osystematiskt, ibland har man glömt att man redan har köpt hem, en del köps in och fylls på uti-fall-att, vid extrapriser eller efter inköp i utlandet. Så ibland blir det lite överbunkrat av varor som inte går åt så ofta.
Städade ut och gick igenom skåpet för några dagar sedan. Det visade sig att vi bunkrat ättika, sirap, jordnötssmör, syltlök eller strössel i överflöd. Om någon är i desperat behov kan jag donera.
Några kilo kaffe känns tryggt att ha hemma, och jag ser en chans att lagret med havregryn kan minskas till en rimlig nivå om jag äter havregrynsgröt till lunch varje dag och remote-working-perioden blir långvarig. Däremot så finns det en risk att den ungerska paprikapastan måste ransoneras snart, har bara sex tuber=1,2 kilo ...
Har lite svårt att se för mig att det ska uppstå brist pga bunkring av syltlök och strössel. :cautious:
Å andra sidan, vem kan förutse vad någon med konstiga nojor kan lyckas piska upp panik kring. O_o
 
Jag var till Norra Backa igår, normalt ett självmordsuppdrag på en lönefredag... det var väldigt öde. Visst, nog var det folk i rörelse men inte ens i närheten av vad det brukar vara.

Lika i Falun (hade ett ärende på stan). Det var jättelätt att hitta parkering och normalt är det omöjligt under en lönefredag där jag parkerade.
 
Fler och fler länder som går in i ”full lockdown” nu. Tror ni att vi står inför ett liknande scenario här i Sverige snart?
(Och vad innebär egentligen en lockdown i detalj?!)
 
Vad är anledningen att du köper mer än vanligt av kattmat just nu ? Extrapris är det ju regelbundet hela tiden på det ?

Så tänkte jag också, och hamstrade ingenting av de enda två sorterna som min snart 18-åriga katt äter. Sen stängde djuraffärerna och nu måste allt handlas på nätet, det är bara det att det är slut överallt och där det finns är det minst två veckors leverans. Samma med kattsand. Efter en veckas pusslande och några sömnlösa nätter har jag lyckats få hem allt jag behöver, men det hade ju helt klart varit enklare att köpa på sig när möjligheten fanns.
Inte samma panik med mina yngre katter, de äter i princip vad som helst, men den äldre är kräsen och får inte förlora mer vikt nu. Inte heller vill jag behöva avliva honom om jag inte absolut måste eftersom man numera inte får komma in tillsammans med sitt djur - veterinären vill att man väntar i bilen, spelar ingen roll vad man är där för. Samma på kremationsstället.
 
Fler och fler länder som går in i ”full lockdown” nu. Tror ni att vi står inför ett liknande scenario här i Sverige snart?
(Och vad innebär egentligen en lockdown i detalj?!)
Vad det innebär i detalj går inte att säga förrän detaljerna är beslutade ;) och du vet säkert att för de flesta innebär det mer eller mindre strikta utegångsförbud och att bara typ apotek och livsmedelsaffärer är öppna.

Jag tror inte vi kommer att gå till lockdown, jag tror inte det gagnar att göra spridningen långsammare i den grad så det motiverar det, det man jobbar mot är också en nivå som är hyfsat acceptabel för folk och som går att leva med i månader utan att folk börjar bryta mot det i ren desperation. Det kan däremot komma mer och mer strikta förhållningsorder.
 
90651119_3019036244784323_7213356238866743296_n.jpg
 
Så tänkte jag också, och hamstrade ingenting av de enda två sorterna som min snart 18-åriga katt äter. Sen stängde djuraffärerna och nu måste allt handlas på nätet, det är bara det att det är slut överallt och där det finns är det minst två veckors leverans. Samma med kattsand. Efter en veckas pusslande och några sömnlösa nätter har jag lyckats få hem allt jag behöver, men det hade ju helt klart varit enklare att köpa på sig när möjligheten fanns.
Inte samma panik med mina yngre katter, de äter i princip vad som helst, men den äldre är kräsen och får inte förlora mer vikt nu. Inte heller vill jag behöva avliva honom om jag inte absolut måste eftersom man numera inte får komma in tillsammans med sitt djur - veterinären vill att man väntar i bilen, spelar ingen roll vad man är där för. Samma på kremationsstället.

Jag bunkrade, av ren slump eftersom kattsanden började ta slut så då lägger jag en ny beställning, från zooplus. Aldrig varit med om att det kom så snabbt. La beställningen på onsdag och på fredag fick jag meddelande om att beställa utkörning av PostNord. Helt otroligt :up: Så nu har jag 60 liter strö och 80 tetror Bozita (370g) plus en stor låda Whiskas och en del Sheba kvar som jag får använda om det blir nöd och Megara kommer bli extremt nöjd. Hon äter sin Bozita med god aptit, men Sheba :d Plus en del torrisar om det verkligen blir nöd. Så det viktigaste är fixat, mat och sand till katten. Prasseltunneln som kom med och som alla katter ska älska blev lite av ett fiasko eftersom hon vägrar gå i närheten av den :meh:
 
Jag får lov att sluta reta min dejt över att han sedan länge har grava preppertendenser, (han kommer lätt överleva zombieapokalypsen!) han fick nämligen komma hit idag med en flaska handsprit då de två jag haft är på upphällingen.
Jag har sällan sett någon se så nöjd ut!
 
Mina normala rutiner är som man kan förstå, helt rubbade nu. Jag storhandlar med mamma varje månad och handlar därefter vad som behövs en gång i månaden. Nå storhandlingen har inte blivit av den här månaden (handlar ca den 19 varje månad) och förra månaden blev helt klart en klen storhandling mot vad den brukar. Detta innebär att jag får gå betydligt oftare i affärerna än vad jag vill och inte handlar där jag brukar. Skittrist, jag är glömsk också så jag har fått gått flera gånger för att jag glömt något...

Sönerna har distansundervisning så dottern, som ju går i skolan, och jag som jobbar, passar på att handla det vi behöver (och inte behöver :o :angel:) när vi ändå är i väg. Har gjort matsedel inför nästa vecka och har dubbelkollat så att allt är hemma och äntligen är det så jag behöver alltså inte ens gå till affären en enda gång nästa vecka förrän veckan därpå någon gång!

Även om vi klarar oss en månad i alla fall utan att handla så behövs mejerivaror och färska grönsaker betydligt oftare än så. Ser fram emot att mina tomatplantor ger tomator! Och att min kompis har köpt den där jorden så att jag kan så morötter och paprika också!

Skithuspapper har vi fortfarande sedan inköpet i början av februari då det köptes två paket med 18 Serlarullar.... det var rabatt så jag passade på, går ju åt liksom! Och nu vågar man ju knappt köpa sådant papper.....
 
Jag blev lite hetsad av en kompis och kom in i bunkrings-mode på willys. Nu när jag är hemma och har nyktrat till inser jag att jag köpt 2 fryspizzor, 2 köttfärspajer, en flaska cider (!) och en vetebrödslängd. Eh jaha? O_o

Jag kommer nog aldrig bli bra på att bunkra. :angel: Men nu inleds två veckor hemmavid, det blir spännande!
Låter som sånt som vi alltid har i frysen. Fryspizza och köttfärspaj i alla fall :D.
 

Liknande trådar

Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 059
Senast: Snubbelfot
·
Kropp & Själ bakgrund.. jag har utan underdrift mått dåligt psykiskt till o från nästan hela livet. ibland -- som blivit mkt över tid -- varit i...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 363
Senast: Björk
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 870
Senast: Fraegd
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 573

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp