Att bunkra mat och mediciner (utbruten från Coronaviruset 2019- nCoV)

Det är därför man har minst tre månaders ätbart hemma...även om det kanske framåt slutet av tre månader känns lite ovarierad kost.
Du har kanske och säker en del fler, jag har inte och inte "man" heller. Hade jag haft förvaringsmöjligheter och möjligheter att lagra bränsle så kanske. En lägenhet i stan gör den typen av planering direkt besvärlig. Och angående coronaviruset tror jag inte den typen av isolering kommer att behövas. Det krävs att jag säger upp mig från jobb för att sätta mig själv i total isolering. Jag tror att oroa kan bli besvärligt men inte att den typen av isolering skulle spela någon större roll.

Blir det en riktig pandemi så talar vi om isolering till det utvecklats ett vaccin skulle jag tro om det ska vara effektivt.
 
Det är därför man har minst tre månaders ätbart hemma...även om det kanske framåt slutet av tre månader känns lite ovarierad kost.

Jag känner INGEN med "minst tre månaders ätbart hemma". Absolut ingen.
Av oss som har hus i bekantskapskretsen har vissa av oss små förråd där vi förvarar sådant som inte behöver stå i kylskåp och dylikt, det är allt. Ingen av oss "bunkrar". Har svårt att se hur man skulle kunna bunkra tre månaders ätbart om man t ex bor i lägenhet.
 
Jag känner INGEN med "minst tre månaders ätbart hemma". Absolut ingen.
Av oss som har hus i bekantskapskretsen har vissa av oss små förråd där vi förvarar sådant som inte behöver stå i kylskåp och dylikt, det är allt. Ingen av oss "bunkrar". Har svårt att se hur man skulle kunna bunkra tre månaders ätbart om man t ex bor i lägenhet.

Men precis, 3 månader?! Vi skulle behöva dedikera ett helt rum enbart till konserver/frys/kyl om vi skulle ha ett sådant lager hemma alltid. Nog för att vi bor i en stor lägenhet men kontoret behövs liksom som kontor och inte som skafferi. Vi skulle väl klara oss max 2 veckor kanske på det vi har hemma nu, men då blir det att snåla en del.
 
Och jag har inte varit i Frankrike på två år. Mitt konservlager sinar!

(Nu äter jag inte lantpatéer eller confiterad anka längre - men kastanjer och kastanjesylt etc. Brukade som halv-skämt fylla prepperslådan med sådant, sprit och vin. Men det var energitätt och krävde ingen ytterligare tillagning - dvs eg. excellent längenhetsprepp)
 
Man kan iallafall ha bunkrat för en vecka, det är en rekommendation. Både mat och vatten. Mediciner såklart.
Om man nu inte vill bunkra för tre månader så kan man ju bunkra för en kortare tid.

Många har nog mat i kyl och frys så att det går att överleva en vecka även om man enligt moderna mått ”får skrapa”.

Vad är det för mediciner du tänker på annat än det vanliga man oftast har hemma oavsett -paracetamol , hostmedicin . Näsdroppar som bör bunkras?
 
Många har nog mat i kyl och frys så att det går att överleva en vecka även om man enligt moderna mått ”får skrapa”.

Vad är det för mediciner du tänker på annat än det vanliga man oftast har hemma oavsett -paracetamol , hostmedicin . Näsdroppar som bör bunkras?
Jag tycker det är ganska svårt att "lagra" mediciner också. Många mediciner som är typ förkylningsrelaterade som nässpray, hostmedicin osv hinner nästan alltid passera bäst före-datum när det är dags för nästa användning så det är inte så effektivt ändå i min erfarenhet :)
 
Många har nog mat i kyl och frys så att det går att överleva en vecka även om man enligt moderna mått ”får skrapa”.

Vad är det för mediciner du tänker på annat än det vanliga man oftast har hemma oavsett -paracetamol , hostmedicin . Näsdroppar som bör bunkras?
Mediciner som du behöver för att klara dig, insulin osv. Att man inte hämtar ut när det är slut utan innan.
 
Jag känner INGEN med "minst tre månaders ätbart hemma". Absolut ingen.
Av oss som har hus i bekantskapskretsen har vissa av oss små förråd där vi förvarar sådant som inte behöver stå i kylskåp och dylikt, det är allt. Ingen av oss "bunkrar". Har svårt att se hur man skulle kunna bunkra tre månaders ätbart om man t ex bor i lägenhet.
Det är ju jättelätt. Konserver, pasta och ris kan man ha var som helst. Alla lägenheter har väl något förråd. Perfekt att ha sådan mat i.
 
Mediciner som du behöver för att klara dig, insulin osv. Att man inte hämtar ut när det är slut utan innan.
Det måste ju gå en viss tid innan man kan hämta ut inom högkostnadsskyddet. Mediciner med uttagsintervall kan man ofta inte ta ut på innan de är slut eller i princip slut. Jag har t.ex en som räcker 30 dagar/förpackning och den har 4 veckors intervall.
En annan räcker 24 dagar och har 3 veckors intervall. Det blev problem förra året när den blev restnoterad.
Vid krissituation kommer alla att ta ut max vad de kan så då blir det många som blir utan.
Jag har desloratadin hemma för 300 dagar tror jag och Levaxin för 200 dagar.
Hamstrar så mycket jag kan men man måste ju tänka på hållbarheten också.
 
För tre månader? Näe. Jag vet inte om du sett lägenhetsförråd tidigare men de brukar vara proppfyllda med allt annat än konserver.
Du får ju tänka att man inte kan frossa i tre månader men så du klarar dig iaf. Mycket energirik mat.
Men om inte för tre månader så kanske för en månad. Allt är bättre än inget.
 
Det måste ju gå en viss tid innan man kan hämta ut inom högkostnadsskyddet. Mediciner med uttagsintervall kan man ofta inte ta ut på innan de är slut eller i princip slut. Jag har t.ex en som räcker 30 dagar/förpackning och den har 4 veckors intervall.
En annan räcker 24 dagar och har 3 veckors intervall. Det blev problem förra året när den blev restnoterad.
Vid krissituation kommer alla att ta ut max vad de kan så då blir det många som blir utan.
Jag har desloratadin hemma för 300 dagar tror jag och Levaxin för 200 dagar.
Hamstrar så mycket jag kan men man måste ju tänka på hållbarheten också.

Jag tolkade @Hippocampus som att det gällde uttag man har innestående rätt länge men ändå inte hämtat ut så de tillochmed ibland förfaller. Det är nog det som menas .
 

Liknande trådar

Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
2 449
Kropp & Själ bakgrund.. jag har utan underdrift mått dåligt psykiskt till o från nästan hela livet. ibland -- som blivit mkt över tid -- varit i...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 310
Senast: Björk
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 722
Senast: Fraegd
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 557

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Hat
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp