Att bygga en ridbana.

Apollo 13

Trådstartare
Jag håller på att se över möjligheterna att bygga en ridbana och skulle vilja höra lite om det är någon som har erfarenheter av det?
Just nu är det dags att räkna på det och vi vill titta på flera olika möjligheter.
Två budgetalternativ där måtten skiljer och sedan en lite mer påkostad variant även där med olika mått.

1. 20x40 med paddex (eller liknande material?)
2. 20x60 med paddex
3. 20x40 med mer påkostad schaktning och underlag
4. 20x60 med mer påkostad schaktning och underlag

Det jag bla funderar på är hur stor yta man behöver för de olika alternativen? Ska man bereda marken och dika så blir ju den ytan bli större än själva ridbanan. Hur stor markyta har ni totalt använt till de olika alternativen? Paddexvarianten lär väl dra något mindre markyta eftersom man inte behöver bygga upp med olika material underifrån?

När ni skulle bygga er ridbana, hur resonerade ni när ni valde hur ni skulle bygga? Vad var de olika alternativen? Blev ni nöjda i slutändan?

Sen den stora frågan, budget. Hur såg er budget ut inför bygget? Hur mycket räknade ni på att det skulle gå? Sprack budgeten? Vad hade ni räknat med för detaljer? Staket? Belysning?

Önskar ni att ni gjorde någon annorlunda? Missade ni att tänka på något innan? Fanns det något ni hade kunnat hoppa över? Kom gärna med alla tips och råd ni kan!

Tack!
 
Sv: Att bygga en ridbana.

Vi började med en liten plätt där vi bara tog bort grässvålen och lade på stenmjöl. Den funkade utmärkt förutom att den var för liten (ca 17*17 m). Vi har lerjord så vissa dräneringsbekymmer hade vi (men inte så mycket eftersom jorden bomberades så att det var högst på mitten av banan). På vintern frös den och blev stenhård, så om man inte hade sladdat den innan det frös på gick det inte att rida på den annat än i skritt.

Sedan några år har jag dock klurat på en större ridbana som skulle dräneras och funka bättre. Efter en massa funderingar kom jag fram till att underlaget skulle vara stenmjöl toppat med natursand. Det blev verklighet i somras :love::love:

Vi grävde ur och bomberade understa lagret (lerjord), lade på ca 20 cm makadam som trycktes till. En fiberduk ovanpå det och sedan 15 cm stenmjöl. Det var väldigt djupt i början, men nu har det fått sätta sig över vintern och har blivit riktigt bra och har lagom svikt. Om ett par år lägger jag antagligen på ett tunt lager natursand.

Om man inte vill vänta med topplagret kan man naturligtvis hyra en Padd och padda själv och sedan lägga på topplagret direkt. Det är dock inte några problem att rida på stenmjölet ändå.

Jag har bara fått plats med en bana som är 18*35 m ca, men det är ju betydligt bättre än de där 17*17 m som jag hade förut :)

Jag kalkylerade på 100-125 000 kr för alltihop och hamnade på 75 000 :) Grävjobbet hamnade på 38 000 och resten är material + transport av materialet.

Jag har hört både + och minus om Paddex, men om man bara ska ta bort grässvålen och lägga material rekommenderar jag att du kör med ca 5 cm stenmjöl i början och känner efter. Paddex går att lägga på senare direkt på stenmjölet enligt de som säljer paddex så om du bestämmer dig för paddex senare så är ingen skada skedd :)
 
Senast ändrad:
Sv: Att bygga en ridbana.

Om det nu skulle bli av så har vi fördelen att få schaktningen till ett rejält kompispris i stil med "gratis" och vi har en egen liten grävare och både stor traktor och avant att göra jobbet m så vi har möjlighet att komma undan hyfsat "billigt" ändå.
Jag tycker vara det är så himla svårt att fundera på vad man ska välja.
Pratade med de som säljer paddex och de sa att de rek att ta bort matjorden, bombera, och lägga markmatta för säkerhetsskull och sedan på med paddexen. Men jag funderar på hur mycket en sådan och andra budgetbanor tål att ridas på?
Hur tusan ska man som lekman kunna gissa sig till hur mycket man behöver dränera? Det är små diken runt om den tilltänkta platsen, som måste förbättras och sedan måste något antagligen läggas längs meddellinjen. Hur vet kag om det räcker eller om jag ska lägga tvärsgående också?
Marken är oftast väldigt hård men vattnet går rätt högt ändå om man tittar i dikena. Kommer det ens funka så att bara lägga markmatta utan något annat material som höjer upp från vattennivån?
För mig är detta grekiska och man vill ju verkligen inte hamna i en sits där man inser att man gjort bort sig totalt när allt väl är klart, så man står med kass ridbana och bara är fattigare... ^^

Hur räknar man ut hur många ton/m3 material man behöver köpa in? Jag förstår ju att de skiljer sig på hur stor banan ska bli men rent krasst, överslagsräknar man bara volymen och bortser från detaljer som att de trycks till osv? Och igen där, hur vet man vad som är lagom?
När man bomberar, gör man det med jorden och sedan lägger på ett
Jämnt lager ovanpå eller gör man jorden rak och bomberar i själva
Materialet när man lägger ut det?

Vad ligger stenmjöl på i pris jämfört med paddexen? Varför rek du den före paddexen?
Jag gissar att du ändå tycker att man borde lägga en markmatta?
 
Senast ändrad:
Sv: Att bygga en ridbana.

Om det nu skulle bli av så har vi fördelen att få schaktningen till ett rejält kompispris i stil med "gratis" och vi har en egen liten grävare och både stor traktor och avant att göra jobbet m så vi har möjlighet att komma undan hyfsat "billigt" ändå.
Jag tycker vara det är så himla svårt att fundera på vad man ska välja.
Pratade med de som säljer paddex och de sa att de rek att ta bort matjorden, bombera, och lägga markmatta för säkerhetsskull och sedan på med paddexen. Men jag funderar på hur mycket en sådan och andra budgetbanor tål att ridas på?
Hur tusan ska man som lekman kunna gissa sig till hur mycket man behöver dränera? Det är små diken runt om den tilltänkta platsen, som måste förbättras och sedan måste något antagligen läggas längs meddellinjen. Hur vet kag om det räcker eller om jag ska lägga tvärsgående också?
Marken är oftast väldigt hård men vattnet går rätt högt ändå om man tittar i dikena. Kommer det ens funka så att bara lägga markmatta utan något annat material som höjer upp från vattennivån?
För mig är detta grekiska och man vill ju verkligen inte hamna i en sits där man inser att man gjort bort sig totalt när allt väl är klart, så man står med kass ridbana och bara är fattigare... ^^

Hur räknar man ut hur många ton/m3 material man behöver köpa in? Jag förstår ju att de skiljer sig på hur stor banan ska bli men rent krasst, överslagsräknar man bara volymen och bortser från detaljer som att de trycks till osv? Och igen där, hur vet man vad som är lagom?
När man bomberar, gör man det med jorden och sedan lägger på ett
Jämnt lager ovanpå eller gör man jorden rak och bomberar i själva
Materialet när man lägger ut det?

Vad ligger stenmjöl på i pris jämfört med paddexen? Varför rek du den före paddexen?
Jag gissar att du ändå tycker att man borde lägga en markmatta?
Ett ton material är ungefär 1,3 kubikmeter (skiljer ju en del beroende storlek på stenarna i materialet förstås, men på ett ungefär i alla fall). Annars frågar du bara leverantören. De har koll på sånt.

Jag valde stenmjölet för att det är ett säkert kort. Det är det de brukar använda på travbanor t ex, och det kan ju aldrig vara fel ;) Dessutom är det billigt (har för mig att det låg på en hundring/ton). Stenmjölet är en restprodukt från själva krossningen och har inte så många användningsområden. Därför kan man ibland få ordentliga rabatter på stenmjöl (något vi fick reda på när vi redan betalt vårt :p)

Paddex är dyrt (frakten blir jättedyr för mig som bor långt bort från "paddexlagret") och sedan är vissa jättenöjda, men andra väldigt missnöjda. Stenmjölet vet jag ju hur det funkar så jag visste vad jag fick liksom.

Om ni ändå har tillgång till maskiner tycker jag absolut att ni ska ordna med dränering och sånt ordentligt. Lägg några rörgravar och dräneringslager så slipper ni reta er på det sedan. Inte kul att behöva ta bort allt material för att göra dränering senare.

Vi bomberade jorden. Men som sagt är det lerjord och därmed väldigt stabilt. har man mullrik jord är det kanske svårare att få bomberingen att hålla?

På den lilla plätten hade vi inte matta. Visst blev det en del ogräs, men annars var det inga problem tycker jag. På den nya ridbanan hade vi matta för att separera bärlagret (makadamen) från stenmjölet och så att det inte kryper upp större stenar i topplagret.
 
Senast ändrad:
Sv: Att bygga en ridbana.

Rent generellt, hur mycket kostar själva dräneringen, alltså materialet till denna? Jag vill självklart hålla nere priset så mycket som möjligt, men jag vill inte vara dumsnål heller. Hur räknar man på hur mycket material som går åt till det? Jag har liksom aldrig kommit i närheten av att behöva fundera på såna här grejer tidigare så det är skit svårt ^^

Platsen är en gammal vall som varit hage i många år, så den är hyfsat stenhård på sommaren och är det riktigt grisigt och trycket är högt så är det kanske 10 cm som blir lera.. Jag funderar bara på hur det reagerar när man tar bort matjorden, hur mycket det är och hur mycket marknivån sänks då i förhållande till dikena och vattennivån när det är som blötast.

Men när man räknar på hur mycket material man behöver så räknar man alltså bara enkelt på hur stor ytan är och hur tjockt lager man behöver, man räknar inte på hur det blir ihop tryckt..?

Men om man gör enligt konstens alla regler med "hur många lager som helst" och kör mer på lyxvarianten än budget, hur många lager använder man sig av, vad har man i dem och vad är det som gör detta bättre än att bara köra på det vi nämnde ovan?
 
Sv: Att bygga en ridbana.

Rent generellt, hur mycket kostar själva dräneringen, alltså materialet till denna? Jag vill självklart hålla nere priset så mycket som möjligt, men jag vill inte vara dumsnål heller. Hur räknar man på hur mycket material som går åt till det? Jag har liksom aldrig kommit i närheten av att behöva fundera på såna här grejer tidigare så det är skit svårt ^^Jag har ju inte dräneringsrör, så det vet jag inte vad det kostar, men makadamen kostade ungefär 20 000 skulle jag tippa.

Platsen är en gammal vall som varit hage i många år, så den är hyfsat stenhård på sommaren och är det riktigt grisigt och trycket är högt så är det kanske 10 cm som blir lera.. Jag funderar bara på hur det reagerar när man tar bort matjorden, hur mycket det är och hur mycket marknivån sänks då i förhållande till dikena och vattennivån när det är som blötast. Ni behöver ju inte gräva så djupt. ni kan ju bygga upp banan istället = lägga den ovanpå sas. Då måste ni lägga stödvallar av lerjord så att inte materialet hasar ut på kanterna. men ni höjer ju ridbanenivån lite då så att den kommer upp från vattennivån. Så dikar ni alternativt täckdikar runt ridbanan

Men när man räknar på hur mycket material man behöver så räknar man alltså bara enkelt på hur stor ytan är och hur tjockt lager man behöver, man räknar inte på hur det blir ihop tryckt..? Precis. Räkna med att ta till lite extra material för det behövs alltid mer än man räknat med från början. Det är också bra att ha om man vill fylla på lite senare eller bara vill snygga till i något grindhål eller så

Men om man gör enligt konstens alla regler med "hur många lager som helst" och kör mer på lyxvarianten än budget, hur många lager använder man sig av, vad har man i dem och vad är det som gör detta bättre än att bara köra på det vi nämnde ovan?

från sidan 26 i följande häfte finns beskrivning av hur man anlägger en ridbana efter alla konstens regler http://www3.ridsport.se/ImageVault/Images/id_3210/ImageVaultHandler.aspx
 
Sv: Att bygga en ridbana.

Rent generellt, hur mycket kostar själva dräneringen, alltså materialet till denna? Jag vill självklart hålla nere priset så mycket som möjligt, men jag vill inte vara dumsnål heller. Hur räknar man på hur mycket material som går åt till det? Jag har liksom aldrig kommit i närheten av att behöva fundera på såna här grejer tidigare så det är skit svårt ^^

Platsen är en gammal vall som varit hage i många år, så den är hyfsat stenhård på sommaren och är det riktigt grisigt och trycket är högt så är det kanske 10 cm som blir lera.. Jag funderar bara på hur det reagerar när man tar bort matjorden, hur mycket det är och hur mycket marknivån sänks då i förhållande till dikena och vattennivån när det är som blötast.
Ta reda på vad det är för typ av mark. Vissa ställen kräver bättre dränering än andra och andra marktyper behöver inte dräneras alls... VI har sån tur att vi bor på en liten grusås (har för- och nackdelar) med naturlig dränering. Vi har nära nog aldrig några vattenpölar här, möjligen efter rejäla skyfall men då är vattnet normalt ändå borta efter ett dygn.
Så, när vi gjorde paddock behövde vi i princip bara schakta och lägga på sand. Minns inte exakt, men tror vi landade på 75.000 för den biten, exkl staket.
 
Sv: Att bygga en ridbana.

Sådan tur kan jag direkt säga att vi inte har.
Dikena runt om brukar vara rätt vattenfyllda och ska man dit och korrigera i marken för bomberingen så blir det på håret att det inte går upp direkt. Nu är dessutom medellinjen lägre än kanterna och där brukar det bli en liten avlångpöl.
Har läst lite på paddex hemsida och de verkar rek sparsam dränering för att materialet behöver fukt och är dränerande i sig. Våra diken runt om kommer iaf garanterat behöva förbättras. Men jag skickade dem ett mail imorse med lite frågor och hoppas på att de kanske rent av kan komma ut och titta hur det ser ut här och vad de tror att vi kan behöva göra.

Har försökt titta lite på vad vi kan behöva för material till dräneringen om det kommer behövas markrör osv. Men jag hajar inte riktigt hur man rent praktiskt går tillväga.
Nr ett är ju att lägga ett dränrör längs medellinjen och sedan ev tvärsgående var 8-10 meter. Men hur gör man då, sätter man ihop de tvärsgående rören med det längs medellinjen? Eller lägger man dem på något sätt separat? Lägger man dränrören så de mynnar ut i dikena på sidorna? Hur djupt gräver man ner dessa rör? (Hur mycket grus kommer man behöva fylla dem med?)
 
Sv: Att bygga en ridbana.

Eftersom det inte går :p

Vi har grävt bort matjorden och lagt på 100 ton stenmjöl, extrem budget. (15.000kr + diesel). 20*40.

Vi ska dika lite bättre, padda, lägga markduk och sen mer stenmjöl i år om vi har råd.

Den går faktiskt redan att rida på i år om man skippar de sista 5 metrarna ner mot diket, där är det lite mjukt fortfarande.

Vi bor på en källa som trycker upp vatten och "nedanför" en skog som också trycker vatten in på tomten. Så när vi får råd tror jag att vi lägger paddex. Men inget bestämt än.

Har belysningsstolpar men bara en lampa, nu är det ju ljust så vi fortsätter med belysningen i höst.
 
Kapar tråden lite då mitt ridbanebygge äntligen är på gång!:banana:

Jag har funderingar kring topplager och markduk.
Marken för banan är urgrävd och fylls med naturgrus, allt från 0-500. Vi har använt samma grus till skogsvägar och fyll utanför lösdriften. Materialet sätter sig bra och blir mycket fast men en och annan "kattskalle-sten" lös på ytan. Stenarna är runda så kan kanske räcka med att plocka banan då och då.

Topplagret är tänkt bli av natursand ca 0-8. Eventuellt blir det något "löst" om det är torrt så funderar på alternativ att blanda ut med och om jag behöver något mellan botten och topplagret?

Om markduk används, finns det alternativ till stenmjöl att packa närmast på?

Belastningen på banan kommer inte vara speciellt hård, 2- ryttare 2ggr/v. Men vill kunna hoppa,och markarbeta på banan. föredrar nog lite fastare bana.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 714
Senast: Amk
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 643
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 498
Senast: warg
·
Övr. Hund Hej! Vi har lite framtids planer eller projekt på gården 🐶 1.Vi har ett gammalt häst stall m. 7st boxar, ganska stor sadelkammare, 1st...
Svar
1
· Visningar
1 668
Senast: Monifa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp