Att bygga rovdjurssäkert

kolblakkur

Trådstartare
Har mink, hermelin eller dylikt som springer runt i kvarteret. Vill kunna ha djur boendes ute i lugn och ro (t.ex höns). Har tittat på hur mycket nät som helst, men blir inte klok på hur pass tjockt gallret behöver vara för att vara rovdjurssäkert. Vissa säljer 1 mm som rovdjurssäkert, kan det verkligen räcka? Har hittat 2 mm och jämfört med bilder från minkfarmar, och det verkar mer rimligt. Är det någon som vet hur pass tjockt galler som krävs?
 
När jag skulle bygga kaninbur var det putsnät som gällde när jag bad om råd. Det var det enda som höll allt ute.
Putsnät finns i alla möjliga tjocklekar, varav en är 2 mm. Men det finns även 0,9 mm, 1,05 mm, 1,75 mm osv men tycker det känns för tunnt.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Jag har mina höns i en rastgård av hundgårdssektioner med ett varv med elnät utanför, som håller borta rovdjur.
Nätet har jag kopplat via ett handtag på hästarna/kornas stängsel = 9. Har även haft ett eget aggregat som låg på ca 2,5 joule och det avskräckte tillräckligt.

Där jag bodde förut hade jag 2 varv med stålråd runt utsidan av hönsgården med bra med el på.
Rävarna går inte ens in på gården när elen är på/nätet uppe.

Kanske kan vara något? Lite bökigt med el av/på osv men håller husdjuren säkra.
 
Putsnät finns i alla möjliga tjocklekar, varav en är 2 mm. Men det finns även 0,9 mm, 1,05 mm, 1,75 mm osv men tycker det känns för tunnt.

My bad! På bygghandeln blev jag hänvisad till en sort så antog att det bara fanns den varianten. Efter en koll var det 1mm. Inget djur tog sig in i min fålla, men tyvärr tog sig kanin ut på annan väg så det blev ett kortvarigt test.
 
Jag har mina höns i en rastgård av hundgårdssektioner med ett varv med elnät utanför, som håller borta rovdjur.
Nätet har jag kopplat via ett handtag på hästarna/kornas stängsel = 9. Har även haft ett eget aggregat som låg på ca 2,5 joule och det avskräckte tillräckligt.

Där jag bodde förut hade jag 2 varv med stålråd runt utsidan av hönsgården med bra med el på.
Rävarna går inte ens in på gården när elen är på/nätet uppe.

Kanske kan vara något? Lite bökigt med el av/på osv men håller husdjuren säkra.
Tyvärr inget alternativ för mig, men vet att många är nöjda med liknande lösningar :)
 
Vet inte hur rovdjurssäkert mitt bygge är men jag har nätat in mina utegårdar med minknät. Det är galvaniserat och svetsat i alla hörn. Rutorna är 2,5. Vet att många av mina illervänner har nätat in sina utegårdar med putsnät men det litar inte jag på. Minknätet kostar en del i inköp men jag tycker det var värt det.

Första utegården vi nätade så använde vi vanligt hönsnät men där kunde illrarna bokstavligen skaka sönder nätet vilket inte var så roligt...grannen tvärs över ringde och undrade om jag hade alla illrar hemma O_o Vilket det visade sig att jag inte hade :nailbiting:. Nu för tiden är det den mänskliga faktorn som felar och då hamnar illern på utsidan :nailbiting: Som tur var så gick den illern inte så långt utan jag hittade henne samma kväll i mitt skjul :love:
 
Vet inte hur rovdjurssäkert mitt bygge är men jag har nätat in mina utegårdar med minknät. Det är galvaniserat och svetsat i alla hörn. Rutorna är 2,5. Vet att många av mina illervänner har nätat in sina utegårdar med putsnät men det litar inte jag på. Minknätet kostar en del i inköp men jag tycker det var värt det.

Första utegården vi nätade så använde vi vanligt hönsnät men där kunde illrarna bokstavligen skaka sönder nätet vilket inte var så roligt...grannen tvärs över ringde och undrade om jag hade alla illrar hemma O_o Vilket det visade sig att jag inte hade :nailbiting:. Nu för tiden är det den mänskliga faktorn som felar och då hamnar illern på utsidan :nailbiting: Som tur var så gick den illern inte så långt utan jag hittade henne samma kväll i mitt skjul :love:
Hur tjockt är minknätet? 2 mm? Var har du köpt det?
 
Minknät är det som gäller! Dvs. Svetsat nät. gr*nngården har 5 m för 99 kr. Det håller rovdjur ute. Vi har sådant på våra kaninburar ute. Är man extra nervös så kan man köra dubbelt men det behövs inte.
 
Minknät är det som gäller! Dvs. Svetsat nät. gr*nngården har 5 m för 99 kr. Det håller rovdjur ute. Vi har sådant på våra kaninburar ute. Är man extra nervös så kan man köra dubbelt men det behövs inte.
Det står inget om trådarnas tjocklek på hemsidan. Det måste vara minst 2 mm, annars är det inget som håller minken ute...
 
Det står inget om trådarnas tjocklek på hemsidan. Det måste vara minst 2 mm, annars är det inget som håller minken ute...

Det kallas väl minknät av en anledning men... Nätet är 2 mm, galvaniserat och svetsat. Räven har inte tagit sig inte, inga andra djur här ute i skogen heller.
 
Det kallas väl minknät av en anledning men... Nätet är 2 mm, galvaniserat och svetsat. Räven har inte tagit sig inte, inga andra djur här ute i skogen heller.
Folk är ganska frikostiga med vad de kallar minknät, som jag skrev i trådstarten så kallar vissa 1 mm tjockt nät för rovdjurssäkert, vilket det absolut inte är.
 
Folk är ganska frikostiga med vad de kallar minknät, som jag skrev i trådstarten så kallar vissa 1 mm tjockt nät för rovdjurssäkert, vilket det absolut inte är.

Varför startar du en tråd där du frågar om 1 mm tjock tråd är rovdjurssäkert om du redan vet att det inte är det?

Det finns inte en suck att varesig mink eller räv tar sig igenom svetsat nät ens om det är 1.1 mm tjockt. Vi lyckades knappt få av tråden med en avbitartång när vi skulle bygga våra burar. Det är alltså inte hönsnät utan varmförzinkad metall med svetsade kors.
 
Varför startar du en tråd där du frågar om 1 mm tjock tråd är rovdjurssäkert om du redan vet att det inte är det?

Det finns inte en suck att varesig mink eller räv tar sig igenom svetsat nät ens om det är 1.1 mm tjockt. Vi lyckades knappt få av tråden med en avbitartång när vi skulle bygga våra burar. Det är alltså inte hönsnät utan varmförzinkad metall med svetsade kors.
Jag har ställt samma fråga på flera olika forum nu, och fått återberättat om rävar som slitit upp nät som varit 1 mm tjockt. Det var inte heller hönsnät, utan sånt nät som säljs på t.ex Granngården. Det billigaste nätet jag hittat med 2 mm tjocklek kostar 2100:- för 30 meter. Så har du lyckats hitta 5 meter för 99:- så är det bara att gratulera.
 
Jag provar att väcka liv i denna tråd då jag har samma funderingar. Skall bygga en utegård till kaniner och vill givetvis minimera risken för att rovdjur skall kunna ta sig in. Hur gick det för dig @kolblakkur , vad blev det i slutändan? Andra som har erfarenheter att dela med sig av? :)
 
Jag provar att väcka liv i denna tråd då jag har samma funderingar. Skall bygga en utegård till kaniner och vill givetvis minimera risken för att rovdjur skall kunna ta sig in. Hur gick det för dig @kolblakkur , vad blev det i slutändan? Andra som har erfarenheter att dela med sig av? :)
Jag köpte 2 mm tjockt nät. Det är otroligt rejält och håller rovdjuren borta :) Det var dyrt, men absolut värt det. Behöver aldrig oroa mig. Byggde buren i sektioner, så det vara bara att sätta ihop :) Nät i botten, sedan på med sand och jord.
 

Bifogade filer

  • 9B3E5730-2364-46D2-8DB0-D5EB983FA3D4.jpeg
    9B3E5730-2364-46D2-8DB0-D5EB983FA3D4.jpeg
    682,4 KB · Visningar: 218
Om man kan vill jag slå ett slag för att bygga högre, mina kaniner har alltid gillat att få en pall och ett bord med underrede som de kunnat hoppa upp och speja.
 
Vad fint, tack för svar @kolblakkur :) Var köpte du ditt nät? Tycker det är svårt att hitta när jag söker på nätet, hittills är det nog bara på Bole jag har hittat tillräckligt tjockt nät med små maskor.

@Pilot , den ursprungliga tanken var att bygga så pass högt att en människa kan stå upprätt inne i buren, men jag har börjat inse att det kanske blir lite väl dyrt då... I alla fall om man skall ha tillräckligt tjockt nät. Men det skall definitivt finnas plats för något att hoppa upp på, mina gillar också att hålla koll på omvärlden. :D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 513
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 871
Senast: EmmaW
·
Hundavel & Ras Hej! Hoppas få lite kloka råd och vägledning från er hundkunniga! Jag och min sambo har i flera år varit sugna på att skaffa hund och...
Svar
3
· Visningar
1 506
Senast: Lady_A
·
Skola & Jobb Hej, börjar med standarden att detta antagligen kommer bli ett långt inlägg och att jag är anonym av en anledning och om du vet vem jag...
Svar
17
· Visningar
2 548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp