Att byta riktning mitt i livet (eller Elo flyttar till skåne...)

Elo

Trådstartare
Jag har fått nytt jobb. Något helt annat än innan och byter verkligen riktning i livet. Blev nästan head-huntad till tjänsten (som innebär 4 månaders betald intensivutbildning). Det här är något jag verkligen vill, och behöver, då nuvarande jobb och arbetsplats håller på att bränna ut mig (igen).

Men.

Men.

Jag behöver då flytta ett 30 tal mil, från Göteborg till inom pendlingsavstånd från Malmö. Flytta mig och katterna och hästen.

Var är bra att bo? Jag tror inte jag vill bo inne i själva Malmö. Boplats syd har jag hittat men finns det privata hyresvärdar?

Hur hittar man nytt stall? och allt därikring? Som hovslagar osv. Hjälp vilket projekt det ska bli!
 
Men vad kul att förnya sig!

Kolla där tågen går. Där kan både finnas privata hyresvärdar på kommunernas hemsidor och så kan ju stall finnas nära. i Malmötrakten finns det gott om hovslagare har jag förstått. Stall borde gå att finnas någon FB grupp kanske?
 
Välkommen till Skåne!

Pendlingsavstånd med bil eller kollektivt?

Kolla de kommunala bostadsbolagen också! Plus att det finns större privata hyresvärdar också.

Gällande stall så brukar det finnas Facebookgrupper för olika områden där man kan annonsera efter stall och stallägare kan annonsera lediga platser. Jag vet att min medryttarhästs ägare hittade senaste stallet genom att skriva i en sån grupp.
 
Vad kul med nya utmaningar i livet :) Vi skall själv flytta till Göteborg till sommaren och precis köpt lägenhet. Innan jag träffade sambon så tittade jag på Malmö själv. Jag vet många som bor runt Lund och gillar det. Det är ju lite dyrare i Lund, men jag hade absolut kunnat tänka mig att bo där. Hur långt vill du pendla? :)
Om man inte har något emot att pendla lite kan Helsingborg ju vara en möjlighet med.
 
Jag har fått nytt jobb. Något helt annat än innan och byter verkligen riktning i livet. Blev nästan head-huntad till tjänsten (som innebär 4 månaders betald intensivutbildning). Det här är något jag verkligen vill, och behöver, då nuvarande jobb och arbetsplats håller på att bränna ut mig (igen).

Men.

Men.

Jag behöver då flytta ett 30 tal mil, från Göteborg till inom pendlingsavstånd från Malmö. Flytta mig och katterna och hästen.

Var är bra att bo? Jag tror inte jag vill bo inne i själva Malmö. Boplats syd har jag hittat men finns det privata hyresvärdar?

Hur hittar man nytt stall? och allt därikring? Som hovslagar osv. Hjälp vilket projekt det ska bli!
Köpes eller hyres?
Jag bor i häljarp utanför Landskrona och här omkring finns bra stall (jag kan förmedla kontakt med 1 där jag hade häst), tågstation,nära motorväg, skog och en supertrevlig by
 
  • Gilla
Reactions: Elo
Svarar många:

Pga skiftjobb är nog pendling med både bil och kollektivt något jag behöver titta på. Helst inte längre restid än ca 40 min (effektiv tid).

Jag har inte tillräckligt mycket sparade pengar för att köpa bostad så det är hyra som gäller.
 
Svarar många:

Pga skiftjobb är nog pendling med både bil och kollektivt något jag behöver titta på. Helst inte längre restid än ca 40 min (effektiv tid).

Jag har inte tillräckligt mycket sparade pengar för att köpa bostad så det är hyra som gäller.
Beroende på var i Malmö jobbet är så tar det 25-30min med bil. Tåg tar 40min till Malmö C numera då de lagt på en hel hög med extrastationer.
 
Malmö är tillräckligt stort för att det ska ha betydelse för pendlingstiden. Jag bor i Lund norr om Malmö, och har kortat min pendlingstid med drygt 30 min/dag eller 5 mil när jag bytt från strax söder om Malmö till norra delen. E22 mellan Lund och Malmö är inte heller någon höjdare vid rusningstid och nu ska de dessutom påbörja en massa utbyggnad där. Men utöver de tiderna går det snabbt, ca 10-12 min från Lund södra till Malmö norra.
 
Malmö är tillräckligt stort för att det ska ha betydelse för pendlingstiden. Jag bor i Lund norr om Malmö, och har kortat min pendlingstid med drygt 30 min/dag eller 5 mil när jag bytt från strax söder om Malmö till norra delen. E22 mellan Lund och Malmö är inte heller någon höjdare vid rusningstid och nu ska de dessutom påbörja en massa utbyggnad där. Men utöver de tiderna går det snabbt, ca 10-12 min från Lund södra till Malmö norra.

Ja, det är stor skillnad i tid på om man ska till den norra delen eller den södra delen av Malmö så det kan absolut vara värt att titta på när TS kollar upp bostäder!

Trafiken på E6:an mellan Helsingborg och Malmö är inte jätterolig under de vanligaste pendlartiderna. Men det är inte tåget heller å andra sidan.
 
Mer södra än norra. Av vad jag kan se på google maps. :rofl:

(jag var där igår men... alltså... hade lite annat att tänka på)
 
Mer södra än norra. Av vad jag kan se på google maps. :rofl:

(jag var där igår men... alltså... hade lite annat att tänka på)

Du kan ju kolla Skånetrafikens hemsida om nu kollektivtrafiken är intressant. Där kan du knappa in arbetsplatsens adress och se vilka hållplatser/stationer som finns i närheten. Därefter kika hur trafiken ser ut där.
Syd/sydöst om Malmö finns t.ex. Svedala, Vellinge, Tygelsjö och Trelleborg. Det är ställen jag hade kunnat tänka mig att bo i. Bara, Klågerup och Skurup hade jag också kikat på men det ligger mer österut.
 
Jag har fått nytt jobb. Något helt annat än innan och byter verkligen riktning i livet. Blev nästan head-huntad till tjänsten (som innebär 4 månaders betald intensivutbildning). Det här är något jag verkligen vill, och behöver, då nuvarande jobb och arbetsplats håller på att bränna ut mig (igen).

Men.

Men.

Jag behöver då flytta ett 30 tal mil, från Göteborg till inom pendlingsavstånd från Malmö. Flytta mig och katterna och hästen.

Var är bra att bo? Jag tror inte jag vill bo inne i själva Malmö. Boplats syd har jag hittat men finns det privata hyresvärdar?

Hur hittar man nytt stall? och allt därikring? Som hovslagar osv. Hjälp vilket projekt det ska bli!
Om du ska pendla till Malmö så känns det ju onödigt att eventuellt behöva pendla åt ett annat håll för att ta dig till stallet: så vad vill du ha ut av din stallplats? Är det skog att rida i så behöver du bo i åtminstone mitten av Skåne.
 
Om du ska pendla till Malmö så känns det ju onödigt att eventuellt behöva pendla åt ett annat håll för att ta dig till stallet: så vad vill du ha ut av din stallplats? Är det skog att rida i så behöver du bo i åtminstone mitten av Skåne.

Möjligheter att rida ut är ju bra, men skog är inget krav. Vill egentligen ha ett medelstort stall med (belyst) paddock (ev ridhus eller i närheten). Men med lite 'extra' jobb och möjlighet till hjälp med mockning pga skiftarbete. Oklart hur mycket jag kan lägga på stallplats iom att jag inte vet vad min hyra blir än (och det blir en väldig skillnad om jag har en hyra på 6500/månaden eller 9500/månaden.
 
Jag har fått nytt jobb. Något helt annat än innan och byter verkligen riktning i livet. Blev nästan head-huntad till tjänsten (som innebär 4 månaders betald intensivutbildning). Det här är något jag verkligen vill, och behöver, då nuvarande jobb och arbetsplats håller på att bränna ut mig (igen).

Men.

Men.

Jag behöver då flytta ett 30 tal mil, från Göteborg till inom pendlingsavstånd från Malmö. Flytta mig och katterna och hästen.

Var är bra att bo? Jag tror inte jag vill bo inne i själva Malmö. Boplats syd har jag hittat men finns det privata hyresvärdar?

Hur hittar man nytt stall? och allt därikring? Som hovslagar osv. Hjälp vilket projekt det ska bli!

Vad spännande! Hur snabbt behöver du hitta allt nytt?
 
Jag hade kikat på samhällena söder om Malmö om jag jobbat i södra delen av Malmö för att få en trevligare pendling till jobbet. Alternativt öster om ifall det är bättre mtp hästen.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 510
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp