Nominous

Trådstartare
Jag har ett litet dilemma och några utbildande frågor jag önskar ni kunde hjälpa mig med. :)

Jag har ett 9årigt halvblod som när han kom till mig för 1½ år sedan inte var ett dugg uttbildad. Under denna tid har vi rehabbat efter op, satt igång, byggt upp och nu grundutbildat och grundrider för fullt. Skall tillägga att det är en hopphäst/hobbyhäst, kommer aldrig att bli en dressyrhäst då han absolut inte har kroppen eller viljan för det. Men träna måste man ju ändå :D Dressyr är ju roligt (tycker matte) ;)

Vi hopptränar en gång i veckan och dressyren har blivit varannan vecka under våren. Nu i sommar har det vart klent med träning.
Hopptränaren vill att jag lär honom att byta vid lämpligt tillfälle då vi behöver det i hoppningen. Han byter ABSOLUT inte själv.
Jag har talat om att jag vill börja förbereda för byte till dressyrtränaren men hon har en annan plan med oss så det kommer inte in i våran plan än. (om det här är bra eller vet jag faktiskt inte)
Eftersom jag tränar så sällan för dressyrtränaren så går det otroligt långsamt att komma hit. Anledningen till varför jag tränar sällan är dels ekonomi, hoppningen slukar stor budget, tid är samma egentligen och sedan tillgången. Finns en tränare till som tar in nya elever men då måste jag åka till henne. Jag åker redan 10mil/v för hoppningen så det tar ganska hårt på mig. Tror inte jag vill överge en del av hoppningen för dressyren heller. Ett jäkla dilemma alltså, men det är inte det jag vill ta upp med er nu. :)

Jag tränar självklart dressyr hemma själv mellan gångerna. Eftersom jag har nyligen satt igång honom och börja bygga upp honom så har vi jobbat väldigt mycket övergångar. Dels för han är stor och tung och dels för han var väldigt olydig. Detta känner jag gör under för både styrka och lydnad.

Nu för ett tag sedan så började jag utöka styrketräningen och lydnandstärningen på han och i samma släng tänkte jag faktiskt slå två flugor i en smäll och börja träna förberedande för byten. :) Sagt och gjort. Det har blivit mycket galoppjobb på 8-volt med övergång först till bara trav i någon månad då styrkan galopp/skritt inte funnits. Och inte lydnaden för det heller :devil::devil: för att det ska bli bra övergångar.

Nu idag så tränar vi i samlad galopp och övergångar till skritt. Lydnaden sitter perfekt och styrkan finns. Fattningarna blir kanonfina och bäriga.
När vi har gjort övergångarna så har vi gått från att bli 8-10 välbalanserade skrittsteg till att idag bli 1-½ steg. Fortfarande lika balanserat och fint. Det känns helt super!! :love:

Tilläggas ska ju att varken jag eller hästen bytt tidigare. Idag trillade en milsstor polett ner hos hästen. Innan har han gärna fuskat och fattat fel galopp och inte ritkigt vart med. (garanterat jag som gör fel) Men idag gjorde vi säker 8 nya fattningar på ½ skrittsteg i rad innan jag avslutade. Känns så iafl. Samlar honom till max så han sätter sig lite, gör en halvhalt, ställer om, från halvhalten gå ner i skritt. När han precis tar förhållningen ner till skritt så man känner att han bara hittar den takten så fattar jag ny galopp och han tar den klockrent. Blir knappt ett skrittsteg. Så jävla underbart bra det har gått att komma hit. :love:

Här kommer mitt dilemma och min brist i utbildningen in.

Vad gör jag nu??

Skall jag vänta på min dressyrtränare i flera månader tills det passar vårat upplägg (håller på med skolor och sidvärts nu och lite samlande) och bara skita i att gå vidare här i från och bara fortsätta lika dant som styrkande och förberedande. Eller går man vidare och provar själv?

Hur svårt är det att göra ett byte från där vi är idag? Det känns ju som det finns sååååå nära på nåt sätt. När jag frågar min tränare hur man gör så säger hon bara att vi tar det sen. Hon vill inte instruera utan att hon är med.

Jag är jättekluven. Jag känner på nåt sätt att det är för stor grej och för svårt för usla mig att fixa på egen hand. Så därför vill jag vänta på tränaren. men när det helt plötsligt bara lossnar och blir såhär bra så blir mna ju sugen på att utveckla efter en stund och inte vara harva på. Nu är det ju iofs för våran del extremt nyttigt som träning och lydnad. Men ändå. :D

Hur hade ni gjort? Vad är att rekommendera? Är jag helt dum i huvet som ens börjar förbereda såhär??

Vill även inflika att jag lägger tråden här då jag vill lära honom riktiga byten Absolut inte över bom!!
 
Senast ändrad:
Sv: Att byta?

Testa att rida den övningen du har gjort hemma för din dressyrtränare för att se om ni är på samma 'nivå', att det du känner som toppenbra också är det och inte en falsk ingivelse om man säger så? Testa att rida för en annan instruktör, för att få ett ytterligare utlåtande om var i utbildningen ni står?

Själv känner jag som så att eftersom du inte vill lära honom att bara byta, som en hopphäst kan, utan vill göra bra byten så får du tåla dig och utbilda honom klart tills ni är redo för att göra bra byten (för annars blir det väl 'bara byten'?).
 
Sv: Att byta?

Kan inte din hopptränare hjälpa dig annat än över bom?

annars borde hästen kunna lära sig hjälpligt.. vad det handlar om om man vänder hö resp. vä. efter hindret varannan gång. Du måste ju oxå vara med med dina hjälper.

Du bör aldrig rida så "samlat" att hästen tappar sitt sväv- måste dra på för att komma upp o byta.
Om hästen inte lyssnar på bytande hjälper även fast du markera skillnaden tydligt så förstärk med att peta med spöt bakom skänkeln.
Beröm minsta lilla försök.

Antar även att den inte är så stabil i den förvända o då kan man försöka därur. Byter den själv för att den tappar balansen. beröm, för förvänd kan alla gå sen den blivit stabil o förstår skillnaden i din hjälpgivning- ligger kvar o sitter stilla.
 
Sv: Att byta?

Testa att rida den övningen du har gjort hemma för din dressyrtränare för att se om ni är på samma 'nivå', att det du känner som toppenbra också är det och inte en falsk ingivelse om man säger så? Testa att rida för en annan instruktör, för att få ett ytterligare utlåtande om var i utbildningen ni står?

Själv känner jag som så att eftersom du inte vill lära honom att bara byta, som en hopphäst kan, utan vill göra bra byten så får du tåla dig och utbilda honom klart tills ni är redo för att göra bra byten (för annars blir det väl 'bara byten'?).

Mmm ska ta en till diskussion med henne och se vad hon säger.

Men här har jag en fundering. Alla hopphästar byter inte bak först. Så det måste ju finnas många som lärs in att byta riktigt. När är dem redo att lära att byta?? Jag tror inte (observerar att jag tror) att de väntar lika långt i utbildningen som dressyrhästar som ska lära sig perfekta byten? Så när anser man en hopphäst redo att lära sig byta?
Jag tycker man lär in det relativt tidigt?

Saken med min häst är att jag inte kräver fina dressyrbyten, utan att han ska byta rätt och inte bak först. Och bytet är ett moment vi behöver i hoppningen och bara för hoppningens skull egentligen.

Men vilka stenar bör man stå på med en hopphäst för att påbörja detta arbete??

Kan inte din hopptränare hjälpa dig annat än över bom?

annars borde hästen kunna lära sig hjälpligt.. vad det handlar om om man vänder hö resp. vä. efter hindret varannan gång. Du måste ju oxå vara med med dina hjälper.

Du bör aldrig rida så "samlat" att hästen tappar sitt sväv- måste dra på för att komma upp o byta.
Om hästen inte lyssnar på bytande hjälper även fast du markera skillnaden tydligt så förstärk med att peta med spöt bakom skänkeln.
Beröm minsta lilla försök.

Antar även att den inte är så stabil i den förvända o då kan man försöka därur. Byter den själv för att den tappar balansen. beröm, för förvänd kan alla gå sen den blivit stabil o förstår skillnaden i din hjälpgivning- ligger kvar o sitter stilla.

Vi är ju 5 st som tränar samtidigt så isåfall ska jag lägga in och träna byte under tiden de andra hoppar. Blir lite vingligt känns det som om jag ska stjäla deras tid. :) Hon kan garanterat hjälpa mig att lära oss byta, men då lär jag få boka privatlektioner för det. Men det kan det ju vara värt. :) Så det är ju en tanke jag får överväga om jag vill lära in bytena snart.

Han byter över hinder om jag rider för att göra det. Så att lära in att byta över bom tror jag skulle vara det enklaste för honom. Men ja, det är ju som det är att göra det.

Okej, så det är fel väg att gå att rida som jag gjort? Jag behöver samla ihop honom inför övergången till skritt för då blir övergången jättefin och han sitter ihop. Gör jag inte det så ramlar han isär i övergången och hamnar på bogarna. Då tar det 10-20 steg innan han är i balans igen. Rider jag som jag gjort så är han i balans i övergången och kan byta i övergången.

Jag har försökt att innan rida 8an och bara ge ny hjälp att byta, det som händer är att antingen händer ingenting och han fortsätter i förvänd eller om jag som du skriver förstärker med spöt så studsar han till med baken och hamnar i förvänd fram och kors bak. Det blir pannkaka för han förstår verkligen inte. Sen att jag kanske gör helt fel det är jag inte sen att kunna hålla med om. :p

Nu efter att jag lagt upp det såhär och plockat isär alla delar och gjort det så han blir lugn och förstår varje moment så har nåt trillat ner. För han byter perfekt men precis i övergången. Men då är det ju väldigt samlat istället.

Tror du det funkar att lära honom att man kan byta och att han ska/får såhär så han tar för sig och sedan gå över till att byta i fart så han kommer upp när han förstår??

Att försöka få han att byta i förvänd går inte. Har provat. Han förstår inte vad han ska göra och hamnar även då i kors. Så jag måste försöka få han att förstå. För när jag ber honom om nåt han inte förstår så blir han jäääättespänd och kroppen går i dubbelknut. :(
 
Sv: Att byta?

När du tränar enkla byten är det rätt- för att den ska förstå att den nu ska ta den andra galoppen.
det kan man träna på många gånger på raken, men!!!!!Sen måste du få den att byta under fart.

Om hästen nu byter bak med hjälp av spöt så är det ett stort plus. de flesta missar just bak men byter fram.
Framdelen kan man relativt lätt rucka på- det som hoppryttrna använder sig av:grin:Ta med ytterbogen in vid bytet med hjälp av yttertygel en aning trängande.
 
Sv: Att byta?

Okej. Än så länge så är det ju bara enkla byten vi hållt på med. Men jag tror jag provar att fortsätta byta enkelt i övergången nån gång till så han förstår att han får byta. Sen prova göra ett riktigt byte i fart när han förstått.

Han tappar all koordination när han hamnar i kors så att försöka få med sig framdelen genom att tränga lite vette tusan om det kommer funka. När han hamnar i kors så håller han på ramla känns de som för han tappar all balans. Det som händer är att han måste bryta av för att hålla sig på benen. Driver jag på så fortsätter han i kors men håller på slå av sig benen. Så jag vet inte riktigt hur jag ska lösa det i sådana fall. Tips?
Och alltså han byter verkligen inte om han får i fel galopp hur mycket man än försöker störa honom, ge honom ny galopphjälp eller vad som. Jag har lite försiktigt testat allt på hoppbanan för att se om han tänker byta. Men det enda som händer är att om han över huvud taget tänker från den galopp han ligger i så blir det kors. Så det har ju slutat med att jag gör en övergång och fattar ny. Annars blir det pannkaka och stressat.
 
Sv: Att byta?

En till fråga, när man byter under fart, hur går själva hjälpgivningen till och hur tajmar man den? Det är ju här en tränare skulle vart bra.. :D Men om jag ens ska kunna prova när han fattat de enkla så jag ska prova under fart för att rätta till så är det ju bra att jag vet vad jag gör. Och funkar det inte, ja då blir det att ha med tränaren. Jag tänker inte hålla på laborera en massa, utan funkar det så funkar det, funkar det inte så blir det att vänta på tränaren. :)

Men jag tror att det absolut viktigaste är att jag måste ha hästen med mig. Att verkligen bryta ner delarna så han förstår fullt ut. För han blir verkligen helt av när han inte förstår. Så det känns ändå ganska rätt väg den jag har börjat på, för det händer väldigt mycket i hjärnan på han :D
 
Sv: Att byta?

Jag menade inte att du skulle byta fram efter bak, utan i samma språng.

Självklart fattr du om o ger en liten snabb klapp.

just att det här kan vara svårt eller oxå direkt emot vad de tidigare lärt sig, så anser jag att man bör träna detta intensivt så man få till ngt bra o hästen fattar. Kommer över tröskeln.

går det inte så får man lägga ner ett tag o ta hjälp.
Tror nog att din hopptränare kan hjälpa dig.
 
Sv: Att byta?

Nej nej nej det fattar jag med :D Jag menade på att när han fortsätter i förvänd så om man försöker sätta han i obalans för att byta till rätt så hamnar han i kors och det blir pannkaka :p

Jo det märks att det är väldigt ologiskt jämtemot hans tidigare träning. Han tycker att det är fel fel fel. Men som sagt, senast trillade en gigantisk polett ner så jag längtar till nästa dressyrpass för å se vad som hänt. :D Jag tror att får han känna på detta med att göra enkelt byte precis i övergången som han gjorde senast några pass till så kommer nog en stor del lossna. Det är därför jag är så sugen att prova för att se vad som händer. Jag tror nämligen att det går, för helt plötsligt tyckte han det var jäkligt roligt med den där tråkiga jobbiga jäkla 8an som jag tjatat med. :rofl: Han började bjuda jättemycket helt plötsligt och tyckte det var jättekul när han liksom ''aaaaaahhhh vad det DET du ville''. Så nåt bra hände. :)
 
Sv: Att byta?

Jag tycker att det är ypperlig att träna ute. Sen bör man lägga bytet på samma plats- hästen vet var det kommer att hända- såvida det inte blir fullständigt kaos.

Har du en bättre galopp kommer den knappast att kunna hamna i förvänd.
hitta en kurva ute som du pickar på rumpna inna o sen svänger. klppa så där överväldigande o drar hästen- släpp direkt efter o klappa så slutar den. ju mer du bromsar ju mer kommer den att ladda.
 
Sv: Att byta?

Har testat att jobba vidare som du rekommenderar.
Han har ju börjat fatta de enkla hur bra som helst nu så jag tänkte lite försiktigt prova byta i fart och bara åt ena hållet tills det funkar.

Det går sådär..Hahaha. Eller ja egentligen tror jag ju att det går åt rätt håll. Första gångerna blev det pannkaka och han byter inte. När jag byter om och lägger på ytter och förstärker med spö så sparkar han bakut och landar i samma galopp.
Men efter ett tag så började han iafl landa i rätt galopp fram, men blev kors bak. Berömde jäääättemycket för att han skulle förstå att han får byta.

Efter ett tag så började han faktiskt fatta att när jag lägger om så ska han byta. Det blir ju med en liten bakutspark först men den försvann mer och mer. Han landar tillslut i rätt galopp och ej i kors. Galopperar kanske 3-5 galoppsprång sen bryter han av. Får han inte riktigt att ta för sig och fortsätta galoppera på. Men det kanske kommer. Det är väl rätt mycket att smälta för honom och framförallt hålla reda på benen!!!!

Han får jättemycket beröm så fort han gör rätt eller ens försöker göra rätt. Men han har sjukt problem annars att hålla reda på benen och få ihop nya rörelser och saker. Så jag tror det kommer.

Men det jag funderar över är att om jag låter han gå på i högre tempo i bytet så får han struligare med benen och lättare att bara byta fram. Om jag sätter honom lite mer på bakbenen och samlar lite mer än vad jag förstått att jag ska göra så byter han bättre och har lättare att hamna i rätt galopp. Ska jag fortsätta samla lite mer än jag ska så det blir rätt och bygga därifrån eller fortsätta traggla i en större galopp?? Känns bättre det första alternativet. Och när det sitter bättre gå över till att samla mindre?

Sen en fundering. Är det vanligt att de har lite problem med balansen direkt de bytt och gärna vill bryta av?? Hur ska jag jobba med det? Jag försöker verkligen bjuda honom att gå på efter att han bytt men han bryter av ändå. Är det styrka som kommer ju mer vi tränar på byta eller betyder det att nåt är galet med det vi gör? Han har ju sjukt svårt med dethär så jag är ruggigt nöjd att han ens börjat tänka byta :banana::banana: Trodde inte det skulle ske helt ärligt. Han säger totalförbud att byta annars.

Men det känns iafl som att om vi leker på lite så kommer det lossna mer och mer. Balans och styrka finns väl inte där direkt? :) Huvudsaken han börjar ta för sig i tänket så lär väl kanske resten komma så fort han känner sig redo.
 
Sv: Att byta?

Min har aldrig haft problem med balansen i nya galoppen, den är tvärtom alltid riktigt bra. Däremot så väntade jag alldeles för länge med att lära honom att byta, så han fattade verkligen nada och var superstabil i förvänd. Har tagit lång tid att få rätt på bytena. Har hört flera säga samma sak också, det är dumt att vänta tills hästen blir alltför stadig och välbalanserad för då finns ju inget skäl att byta, då vill den fortsätta i förvänd som den tror är det rätta.

Håller med axel om att det är enklare att hindra den att byta än att få den att byta.

Så börja med det, rid i den galopp du tycker är bäst. En storgalopperad häst behöver lite större galopp att byta ur för att få plats med benen. Men tycker du en kortare galopp funkar bättre så kör på det. När du hoppar så kan du ju se till att han landar i rätt galopp från början.
 
Sv: Att byta?

Jo men det är jag alltid jättenoga med att han ska landa rätt efter hinder. Tidigare ägare har nog aldrig brytt som om det så han bara är skogsriden innan jag köpte honom. Hoppad några kryss ibland. Så de struntade nog i vilken galopp han landade i.

Men jag är jättenoga med att hjälpa honom att landa rätt och vara övertydlig med vad jag vill. Blir det fel så saktar jag alltid av och gör ett enkelt byte.

Har du några förslag på träning som kan hjälpa att få honom stabil i den nya galoppen så han fortsätter? Men om jag ska vara ärlig så tror jag att det är en mental spärr. Det är ju som sagt ett stor no no för honom så det känns som det kan vara därför han inte bjuder framåt efter bytet.

Hästen är ju väldigt storgaloppad i vanliga fall. Men jag tycker inte att han hinner med om han har en stor galopp. Då blir det inge bra helt enkelt. Men jag ska absolut sträva mot att låta honom galoppera på så fort det börjar funka och den mentala biten hänger med.

Men nåt tips på hur jag får honom att gå framåt efter bytet?? Han vill gärna bryta in i volten och bryta av.. :D Men sen ser han ut som ett frågetecken med.. haha. Tror det kommer bli ännu bättre efter nästa pass när han fått smälta vad vi gjorde senast. För då blev det riktigt uppror i hjärnan på han när man skulle byta i farten. För det är omöjligt för honom. :rofl::p
 
Sv: Att byta?

Tror mest det handlar om träning, låter som han blir lite osäker på vad han ska göra? Men försök att öka på i fri form på fyrkantspåret, låt honom "rulla på" nåt varv i nya galoppen innan du gör fler byten.
 
Sv: Att byta?

Om hästen är storgalopperad måste den kunna korta sig i kroppen- att den samlar sig lite- TEMPOVÄXlingar gärna med 2 språng fram o sen 2 tillbaka osv.
En kram i handen bara. bli int kvar.

Sen kan du börja byta, MEN du måste alltid tänka framåt några språng innan o i bytet för att den ska kunna byta i svävet- som sällan finns på falskt samlade- kortade hästar.

Om den inte bjuder efter- busa lite. Den kan väl galoppera i hagen;).

Den ska tänka framåt o inte dö...
 
Sv: Att byta?

Tror mest det handlar om träning, låter som han blir lite osäker på vad han ska göra? Men försök att öka på i fri form på fyrkantspåret, låt honom "rulla på" nåt varv i nya galoppen innan du gör fler byten.

Han är väldigt osäker på vad han ska göra!! Därför jag känner att det får ta lite tid så han får växa lite med uppgiften och förstå att han får och att han gör rätt innan jag börjar bli orolig eller börjar överanalyserar eller absolut inte bråka med honom!!

Han har ju lite sådär med framåtbjudningen ibland i padocken så jag jobbar alltid med tempovexlingar och låter han galoppera på på fyrkanten. Gjorde det lite emellan försöken till bytena senast. Jobba några byten, skritt på lång tygel en kort stund, sedan galoppera på lite på fyrkanten för att få lite mera bjudning och sedan lite byten igen.

Problemet med att låta han rulla på i nya galoppen är ju att han bryter av. :devil: Ska jag direkt fatta den nya galoppen igen och då låta han rulla på? Så har jag iafl gjort nu att jag fattar den galoppen vi bytte till om han bryter av, så han ska förstå att han ska fortsätta i den. Men rullar inte på nåt varv, utan bara fattar och galopperar ett halvvarv kanske?? Men ska ta och låta han rulla på istället. :)

Om hästen är storgalopperad måste den kunna korta sig i kroppen- att den samlar sig lite- TEMPOVÄXlingar gärna med 2 språng fram o sen 2 tillbaka osv.
En kram i handen bara. bli int kvar.

Sen kan du börja byta, MEN du måste alltid tänka framåt några språng innan o i bytet för att den ska kunna byta i svävet- som sällan finns på falskt samlade- kortade hästar.

Om den inte bjuder efter- busa lite. Den kan väl galoppera i hagen;).

Den ska tänka framåt o inte dö...

Okej. Det ska jag absolut tänka på!! Funkar det bra att ta en större förhållning 2-3 galoppsprång innan bytet för att få han på baken, galoppera framåt 2 språng samtidigt som jag ställer om och sen byta? För jag måste få han riktigt på baken innan annars blir det bara pannkaka och benen spretar åt alla håll :p

Jag försöker verkligen busa till det efter bytet men han bryter bara av. Jag vette tusan hur jag ska få han att fortsätta galoppera. Men jag ska ge han någon gång till. Tror nämligen att det lossnar bara han får smälta hela grejjen. Men jag tänker hela tiden att göra allt till en lek och att det ska vara roligt iomed att han tror att han inte får. Och det ger ju bra resultat även om det är en bra bit kvar. :) Men fram fram fram blir nästa pass. :D
 
Sv: Att byta?

Jag skulle låta honom smälta det här med bytet först, och befästa det. Och inte göra stor sak av att han bryter av, utan fatta den nya galoppen igen lite odramatiskt så att poletten så småningom trillar ner att det är meningen att man ska fortsätta galoppera.

Nu bara spekulerar jag, men om ni jobbat väldigt mycket med enkla byten kanske hästen tror att "Aha! Nu håller vi på med det där när man ska fokusera och samla sig och galoppera en bit i en galopp och sen bryta av och sen fatta ny galopp och bryta av igen", och helt enkelt väntar sig nya enkla byten hela tiden när ni jobbar med det här?
 
Sv: Att byta?

Jo så har jag också planerat. Att inte göra nån grej av det. Försöka får honom att gå fram, bryter han av så fattar vi om galoppen lugnt och stilla så lär poletten trilla ner även på den biten tror jag.

Jag har varit väldigt noga att låta han galoppera på ett varv eller två under de enkla bytena för att inte tappa framåtbjudningen. Han har lätt att tappa den om man tänker för mycket bakåt med för mycket avsaktningar. Då börjar han stanna själv titt som tätt när det passar och när han tror att vi ska bryta av.. :mad: Så det har jag faktiskt tänkt på innan, att låta han galoppera på ett eller två varv mellan alla enkla byten så det inte blir för ''ryckigt'' och jobbigt. Vi försöker leka fram allt. :)
 

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
779
Senast: Nepenthe
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 229
Senast: Fiorano
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: linlar1
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 218
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp