Att döda en motivation

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kan inte låta bli att fascineras över vilket perfekt recept mitt nuvarande jobb följer för att döda precis all jobbmotivation jag nånsin haft, och dessutom få mig att känna mig konstant illa till mods:

  1. Utannonsera en tjänst som en specifik roll och beskriv arbetsuppgifterna i annonsen. Vid sista intervjun nämn i förbifarten att det kommer att bli två personer som anställs på tjänsten, men att de kommer att ha olika “inriktningar”. Låt det inte framgå att det är två helt olika tjänster och att arbetsuppgifterna i jobbannonsen absolut inte kommer att gälla för en av tjänsterna. Vänta sedan nån månad eller två med att meddela vilken roll den första nyanställda fått, och ha ingen plan alls för vad den personen ska jobba med som inte får jobba med tjänsten som utannonserades.

  2. När en nyanställd kommer första dagen till sitt arbete, bry dig inte om att se till att personen kommer in i byggnaden eller att det finns någon som tar emot den nyanställda eller kan visa denne tillrätta. Placera sedan den nyanställda i ett separat rum långt bort från övrig verksamhet och säkerställ att det inte finns någon ordentlig introduktion, överlämning, mentor eller någon som talar om för den nya vad denne ska göra.

  3. Låt den nya medarbetaren själv ta initiativet till att fråga vad dennes roll och arbetsuppgifter egentligen är, och svara då väldigt svävande och undvikande. Låt även medarbetaren själv ta upp att den gärna skulle vilja ha något att göra om dagarna.

  4. Ge en ny medarbetare en arbetsuppgift som denne börjar arbeta på för att lösa. Ge sedan av okänd anledning samma arbetsuppgift till någon annan, men säg inget till den första personen, utan låt den upptäcka själv att det är andra som håller på och jobbar med samma sak.

  5. Ge en ny medarbetare en arbetsuppgift som denne börjar arbeta på för att lösa. Skicka sedan en annan medarbetare att säga att “du behövde ju hjälp med den här uppgiften så jag kan ta över den nu, ge mig all info du har fått fram hittills”, utan att den första medarbetaren har sagt något eller fattar nånting.

  6. Ge en ny medarbetare en arbetsuppgift tillsammans med ett underlag, och be medarbetaren att utforma ett förslag utifrån underlaget. Se sedan till att några andra personer ändrar underlaget och förutsättningarna utan att tala om det för den första personen, och när den första personen upptäcker att det är nåt som inte stämmer så påstår du att du aldrig sagt att arbetet skulle utgå från underlaget.

  7. Ge en ny medarbetare information om hur flextiden fungerar. Poängtera att medarbetaren har stor frihet och inte behöver meddela chefen om planerat flexuttag, utan sköter sin arbetstid i stort sett helt själv. Kom sedan med några timmars varsel och säg att medarbetaren måste vara med på ett möte sent på eftermiddagen, som medarbetaren inte har fått inbjudan till och som medarbetaren inte har något att bidra med till. När medarbetaren säger att denne har en bokad tid på verkstan och har planerat att gå tidigare den dagen så blir du arg och säger åt medarbetaren att denne inte får avvika tidigare idag, punkt slut. Ge ingen förklaring till vad du i så fall menade med “frihet att planera din arbetstid själv och nyttja flexen precis som du behöver”...

  8. Ge en ny medarbetare en arbetsuppgift att utforma en utbildning för avdelningens medarbetare på ett IT-system som personen ifråga inte kan. När personen har läst igenom hundratals sidor användarinstruktion för systemet och börjat förstå systemet, så kan du låta medarbetaren själv upptäcka att det inte finns några satta rutiner för NÄR och HUR avdelningens medarbetare ska använda sagda IT-system. Särskilt bra om medarbetaren som fått arbetsuppgiften definitivt inte har några mandat eller tillräckliga kunskaper för att kunna åtgärda rutinbristen, och alltså inte själv kan sätta upp några rutiner för avdelningens medarbetare. Fråga bara om utbildningen är klar snart, och ryck på axlarna när medarbetaren påtalar att det inte finns några rutiner. Fortsätt hävda att arbetsuppgiften måste göras klart.

  9. Ge en ny medarbetare i uppgift att sköta en arbetsuppgift som en annan person tidigare skött och kan på sina fem fingrar, och säg åt den nya medarbetaren att skapa en utbildning för andra om hur arbetsuppgiften ska skötas. Förbjud den andra personen som är gammal i gården att arbeta med arbetsuppgiften, och krydda med att även förbjuda den personen att överhuvudtaget svara på några frågor om hur arbetsuppgiften ska göras. Låt den första medarbetaren sitta i veckor och på egen hand försöka klura ut hur arbetsuppgiften ska lösas och vilka rutiner som finns. När den första medarbetaren tillslut har lyckats klura ut hur arbetsuppgiften ska lösas och har skapat utbildningen, så låter du medarbetaren själv upptäcka att det inte finns något behov av en utbildning, och som slutknorr så ger du tillbaks arbetsuppgiften till den som är gammal i gården och kan uppgiften på sina fem fingrar.

  10. Ge en ny medarbetare i uppgift att sköta en arbetsuppgift som kräver en särskild behörighet, men ge för gud skull inte medarbetaren behörigheten. När medarbetaren säger att hon behöver behörigheten för att lösa uppgiften hänvisar du till att hon får fråga runt bland kollegorna som redan har behörigheten om det är någon av dem som har tid och möjlighet att hjälpa henne sköta sin arbetsuppgift. Poängtera också att det är ABSOLUT FÖRBJUDET att “låna” någon annans inloggning för att komma åt behörigheten. Skicka sedan högre chefer på lite udda tider till medarbetaren för att be om hjälp “akut”, så att medarbetaren inte kan hitta någon kollega med rätt behörighet som har möjlighet att hjälpa till just då, och alltså får stå med högre chefens arga ögon på sig och svettas lite. När medarbetaren sedan återigen tar upp att hon behöver behörigheten för att kunna sköta sin arbetsuppgift frågar du varför det är ett problem. När hon berättar att de andra som har behörigheten inte har tid och möjlighet att hjälpa till alla gånger, utan att hon har varit tvungen att “låna” en inloggning för att kunna serva de högre cheferna, men inte känner sig bekväm med det, så blir du upprörd och poängterar återigen att det är FÖRBJUDET att “låna” andras inloggning. Sucka och himla med ögonen och säg att “OK DÅ, om det ska vara så svårt!!....” och ge medarbetaren behörigheten. Se särskilt till att medarbetaren ser klart och tydligt att det tar mindre än en minut att tilldela rätt behörighet.

  11. Ge en ny medarbetare arbetsuppgifter som du sedan glömmer bort att du har gett ut - av den enkla anledningen att de faktiskt aldrig behövde göras.

  12. Ge en ny medarbetare arbetsuppgiften att vara sekreterare vid möten. Diktera tydligt i detalj vad som ingår i arbetsuppgiften och poängtera att sekreteraren inte får ta några egna initiativ, men glöm bort att tala om hälften av det som ingår i sekreterarens uppgifter. Säg åt sekreteraren att en ny tid för nästa möte ska vara ordnat redan innan mötet, tiden för nästa möte ska vara protokollfört, och sedan skickas ut i en ny kallelse till mötesdeltagarna när nästa möte närmar sig. När sekreteraren väl har gjort det ser du sedan i hemlighet till att det sprids felaktiga tider och datum till olika deltagare, och när mötet väl ska genomföras och ingen kommer så ställer du sekreteraren till svars för varför det har blivit missuppfattningar om tiden.

  13. Ge en ny medarbetare i uppgift att göra reklam för intranätet till samtliga medarbetare inom organisationen. När medarbetaren frågar hur det ska kommuniceras hänvisar du till kommunikationsavdelningen, trots att du vet att det inte finns några rutiner för det. Sedan kräver du in informationstexten, skriver om hälften och skickar ut det i ditt eget namn.

  14. Tilldela inte den nya medarbetaren några egna ansvarsområden och lita inte på att de arbetsuppgifter som medarbetaren tilldelas blir gjorda på rätt sätt utan gå in och detaljstyr lite till och från. Se till att alla arbetsuppgifter som den nya medarbetaren får tilldelade sig är antingen över medarbetarens kunskapsförmåga (på grund av att denne är ny i organisationen och inte känner till hur saker och ting fungerar), eller utanför medarbetarens mandat- eller befogenhetsområde. Alla arbetsuppgifter måste vara utformade med felaktig information eller underlag, och förutsättningarna måste ändras hela tiden utan att medarbetaren informeras. Uppgifterna får även gärna vara helt omöjliga att lösa, för att rutiner eller förutsättningar som krävs för att lösa uppgiften helt saknas i organisationen.
Med dessa förutsättningar utkristalliseras snabbt om medarbetaren är rätt person på rätt plats och i så fall blommar ut, tar för sig, skrattar och trivs. En person av fel virke kommer snabbt att börja bete sig undvikande, arbetsovilligt, nervöst och tappa självförtroendet, och då får man hoppas att personen ifråga avviker för egen maskin.

...

(Det här jobbet är verkligen helt fel för mig, och jag är verkligen helt fel för jobbet.)
 

Ser vissa likheter med hur det är på mitt nya jobb, så jag söker redan efter annat och finner jag inget annat så kommer jag att säga upp mig så fort jag jobbat ihop en ny, hel stämpelperiod = jag har redan börjat spara undan slantar för att klara den 45 dagar karens som i såna fall blir.

Tragiskt när man som ny kommer in glad över nya jobbet och med öppet sinne, men troligtvis inte så ovanligt som man skulle kunna hoppas på.
 
Jag jobbar på det där med nytt jobb kan man säga... Jag har sökt jobb sen augusti, men det går trögt. Men jag har faktiskt EN intervju inbokad nu!! :banana: Dock i en helt annan stad... :nailbiting: Men vad gör man inte?

Det svåra är att jag inte är säker på att HR, facket, chefer eller andra skulle fatta nånting, för alla där är så himla indoktrinerade i jargongen. Att man köper hela konceptet är en förutsättning för att jobba där - man SKA liksom inte ifrågasätta hur det funkar, det är det enda sättet att överleva. Det finns några som jag har sett har försökt att säga ifrån, men jag ser ju att de bara blir nedtryckta, utstötta och illa behandlade.
Och min chef och jag... Jag tror inte att vi pratar samma språk nånstans överhuvudtaget. Vi är från olika planeter. 👽
 
Ser vissa likheter med hur det är på mitt nya jobb, så jag söker redan efter annat och finner jag inget annat så kommer jag att säga upp mig så fort jag jobbat ihop en ny, hel stämpelperiod = jag har redan börjat spara undan slantar för att klara den 45 dagar karens som i såna fall blir.

Tragiskt när man som ny kommer in glad över nya jobbet och med öppet sinne, men troligtvis inte så ovanligt som man skulle kunna hoppas på.
Vad ledsamt att höra att det inte funkar på ditt jobb! Det är verkligen tragiskt när ny på jobbet-arbetsglädjen och ivern blir brutalt nerslagna såhär. Jag håller tummarna för att du hittar något - snabbt!!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag både vill och inte vill gå till jobbet jag både vill och inte vill bry mig Men jag tror jag bryr mig för mycket och hur lär man sig...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: escodobe
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 323
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Något konstig rubrik kanske... I mina arbetsuppgifter ingår en viss del där jag ska vara behjälplig till utomstående när dom är hos...
Svar
2
· Visningar
986
Senast: Avalbane
·
  • Artikel
Dagbok Har haft en jobbig natt med brist på sömn och öron som bråkat. De har vätska bakom trumhinnorna som beter sig störigt så att det trycker...
Svar
0
· Visningar
603
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp