Att få fler svenskar att leva mer miljövänligt

MJLee

Trådstartare
Jag och en kompis pratade häromdagen om hur man får fler svenskar att bry sig om miljön. Förr i världen fanns det ju kollo där arbetarbarn som aldrig satt en fot på gräs eller träffat en kossa hade möjlighet att åka på kollo just för att uppleva djur och natur. Numera kostar ju kollo så de som behöver det mest inte har möjlighet (det är iofs gratis för de med sämst inkomst) men man måste anmäla sig i februari och det krävs särskilda kläder. Men får barnen möjlighet gå på gräs, hajka, tälta och förstå hur viktigt det är med att vårda naturen på lång sikt så tror jag att det skulle göra en stor skillnad. När man enbart lär sig det i skolan med någon film eller prov så kommer det aldrig bli verklighet utan kött och grönsaker är något man ser i affären och köper det billigaste var det än kommer ifrån.

Ffa för barn i socioekonomiskt utsatta förorter skulle det vara fantastiskt att få tillfälle att åka på kollo. Men hur gör man för att fler ska få chansen? Hur når man vissa grupper av tex nysvenskar?
 
Jag tror att det är fler som blir villiga att bli mer miljövänliga när man ser och upplever natur och djur på riktigt, och de inte bara bara köps på ICA. Att förstå varför det är viktigt att vårda miljön.
 
Jag och en kompis pratade häromdagen om hur man får fler svenskar att bry sig om miljön. Förr i världen fanns det ju kollo där arbetarbarn som aldrig satt en fot på gräs eller träffat en kossa hade möjlighet att åka på kollo just för att uppleva djur och natur. Numera kostar ju kollo så de som behöver det mest inte har möjlighet (det är iofs gratis för de med sämst inkomst) men man måste anmäla sig i februari och det krävs särskilda kläder. Men får barnen möjlighet gå på gräs, hajka, tälta och förstå hur viktigt det är med att vårda naturen på lång sikt så tror jag att det skulle göra en stor skillnad. När man enbart lär sig det i skolan med någon film eller prov så kommer det aldrig bli verklighet utan kött och grönsaker är något man ser i affären och köper det billigaste var det än kommer ifrån.

Ffa för barn i socioekonomiskt utsatta förorter skulle det vara fantastiskt att få tillfälle att åka på kollo. Men hur gör man för att fler ska få chansen? Hur når man vissa grupper av tex nysvenskar?
Förutom kollo så finns även friluftsfrämjadet och Scouterna.
Just friluftsfrämjadet finns ju i även mer centralt så behöver ju inte åka så långt.

Når ut kan en ju göra genom att förskolan ger info om att det finns. Friluftsfrämjadet har ju aktiviteter även för så små barn som ner till 3 år tror jag.
 
Vi är nog så miljövänliga vi orkar vara. Om man på stor skala vill förändra ett beteendemönster så behöver det bli lättare att göra rätt än att göra fel.

Tex ska sopsortering funka måste det finnas tillräckligt många kärl, tillräckligt nära användarna för att folk ska orka med omaket. Om vi vill att folk ska åka mindre bil behöver kollektivtrafiken inte bara bli ett billigare alternativ, den måste också gå dit folk vill åka, på de tider folk vill åka, och gärna med så få byten som möjligt.
 
Förutom kollo så finns även friluftsfrämjadet och Scouterna.
Just friluftsfrämjadet finns ju i även mer centralt så behöver ju inte åka så långt.

Når ut kan en ju göra genom att förskolan ger info om att det finns. Friluftsfrämjadet har ju aktiviteter även för så små barn som ner till 3 år tror jag.
4 h lär man sig ta hand om djur.
 
Redan för 2000 år sedan beskrev romarnas utsända spioner lite föraktfullt hur de germanska stammarna uppe i norr levde nära naturen. Det är vårt sätt att leva och jag tror det är mycket svårt att övertala folk från andra kulturer att anamma den livsstilen. Däremot går det lätt att rycka folk ur den, genom att gynna urbaniseringen så som skett i Sverige ganska länge nu.
 

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 342
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Åka långt tåg med katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp