Att få hästen att gå framåt!

Enya

Trådstartare
Hur får man hästen att gå FRAMÅT? Min häst har kommit på att när jag sitter på ryggen och ber om skritt så står han stilla utan att röra en fena. När man smäller till honom med spöt några gånger bara backar han tills han går in i en vägg eller så. Nu VET jag verkligen att han kan det jag ber honom om. Dls därför att han är riden en del sedan i våras då han reds in och dels för att han lyder mina kommando alldeles utmärkt vid tömkörning och longering.
Funderade ett tag på om han inte gillade sadeln, men har ridit honom barbacka och han gjorde likadant då. Tidigare börjasde han bråka när jag red ut på honom så jag rider i typ en paddock nu. Fast nu vet jag inte vad jag ska göra. :cry:
 
Sv: Att få hästen att gå framåt!

Min medryttarhäst är likadan! Han är väldigt slö när man rider dressyr! Petar man då på honom med spöet bockar han eller reser sig. Vi har kommit fram till att det är ren envishet så nu har ägaren bestämmt sig för att han ska gå framåt. Det enda vi kräver av honom för tillfället är att han ska gå fram när vi ber honom om det och galoppera tills vi säger till. Om han inte går fram vid tryck av skänkel och smackning lägger vi på spöet (obs inte slår bara petar) det går faktist bättre och bättre och han ger sig till slut och slutar protestera men det tar sin tid. Skulle dock gärna ta emot råd också
 
Sv: Att få hästen att gå framåt!

Enya skrev:
Hur får man hästen att gå FRAMÅT? Min häst har kommit på att när jag sitter på ryggen och ber om skritt så står han stilla utan att röra en fena. När man smäller till honom med spöt några gånger bara backar han tills han går in i en vägg eller så. Nu VET jag verkligen att han kan det jag ber honom om. Dls därför att han är riden en del sedan i våras då han reds in och dels för att han lyder mina kommando alldeles utmärkt vid tömkörning och longering.
Funderade ett tag på om han inte gillade sadeln, men har ridit honom barbacka och han gjorde likadant då. Tidigare börjasde han bråka när jag red ut på honom så jag rider i typ en paddock nu. Fast nu vet jag inte vad jag ska göra. :cry:


Om hästen helst plötsligt börjar med nåt sånt är det läge att kolla upp den ordentligt, behöver ju inte vara sadeln som spökar, det kan vara ryggont eller något annat.
Har den ont i ryggen så gör det precis lika ont, om inte ondare att ha ryttare barbacka på ryggen.

Och om ni inte ens kommer igång i skritt så antar jag att ni inte tar er fram i någon annan gångart heller?

Om du inte har koll själv så ring veterinären och be dom kolla hästen!
 
Sv: Att få hästen att gå framåt!

Vad händer när du sätter upp en passiv ryttare på ryggen? dvs, du longerar/tömkör och någon du känner sitter avvaktande och gör absolut ingenting på häst ryggen. *bara undrar*

tycker att det känns rätt suspekt att Enda reaktionen är bakåt, och hade nog gärna velat utesluta smärta.

F.ö är det svårt att säga hur jag skulle reagera utan att vara där och se hästens specifika reaktion, jag kan verkligen inte avgöra ifrån en dator skärm huruvida jag tror att det är istadighet, mentaliteten, dina signaler, elr vad nu annat det kan vara.
 
Sv: Att få hästen att gå framåt!

Det första är att ta reda på om något hindrar hästen att röra sig med ryttare på ryggen. Smärta utrustning etc.

Steg 2, att fundera på om du omedvetet gör något som hindrar honom eller gör att han inte förstår vad han ska göra. Det kan vara att du med vikthjälperna ger signal bakåt genom att luta överlivet en aning framåt. En del hästar är ju väldigt känsliga för sådant. Eller att du ger motstridiga hjälper (skänkeln säger framåt, tygeln säger stopp). Om hästen går framåt med andra ryttare får du försöka ta hjälp och ta reda på vad det är du gör som är annorlunda. Du kan även backa till "en hjälp i taget" för att göra det tydligare för hästen vad du vill.

Steg 3, om du inte ska ändra på något annat (dig själv eller utrustningen) behöver du ändra hans beteende. Du får backa några steg och börja om för att befästa reaktionen på framåtdrivningen. Om du har ett röstkommando som fungerar på marken så använd det. Ta i början hjälp t ex någon som leder hästen eller driver bakifrån (så att den inte backar). Du vill ha en miljon gånger som det blir rätt för att sudda ut alla gånger som det blivit fel. Viktigt är att du OMEDELBART belönar det beteende du vill ha, minsta försök att göra rätt.

T ex såhär: Lägg till skänkel och smacka/ge ditt röstkommando. Håll kvar skänkeln eller upprepa tills hästen gör minsta försök att tänka eller kliva framåt. Då ger du eftergift, slutar driva och berömmer massor. Sen börjar du om. Samma sak gång på gång till hästen förstår vad det är som leder till eftergift. "Aha, jag ska gå framåt". Denna metod fungerar oavsett om hästen redan vet vad den ska göra men inte vill, eller om den inte förstått eller blandat ihop saker och ting. Din tajming är mycket viktig. Du får tänka att hästen inte går framåt för att du driver med skänkeln, utan den går framåt för att du ska SLUTA driva med skänkeln. Så fort den gör det ska du alltså låta bli att driva. När hästen kan ta ett steg varje gång så fortsätt med nästa steg. Varje steg ger du eftergift och berömmer tills hästen tycker att det var lätt och roligt att gå framåt med dig på ryggen.

Ge inte upp och räkna med att det tar tid, de första gångerna kommer du kanske inte längre än att det blir ett par steg. Det är OK, du vill ju befästa framåtdrivningen för all framtid. Leta efter tillfällen att berömma hästen och avbryt i rätt ögonblick, medan hästen fortfarande tycker det är roligt och det går bra. Då skapar du ett bra utgångsläge till nästa träningspass.

mvh
Lejonelle
 
Sv: Att få hästen att gå framåt!

Gör en utredning! En så kraftig reaktion skulle jag inte ta lätt på. Min ponny visade enbart genom att bli lite slöare att han hade jätteont. Ett spö i handen räckte för att han skulle kämpa på igen. Han hade ordentligt ont visade det sig. Gör inte samma misstag som jag och flera andra och tro att hästen är "dum". De gör saker av en anledning.
 
Sv: Att få hästen att gå framåt!

mathil skrev:
Min medryttarhäst är likadan! Han är väldigt slö när man rider dressyr! Petar man då på honom med spöet bockar han eller reser sig. Vi har kommit fram till att det är ren envishet så nu har ägaren bestämmt sig för att han ska gå framåt. Det enda vi kräver av honom för tillfället är att han ska gå fram när vi ber honom om det och galoppera tills vi säger till. Om han inte går fram vid tryck av skänkel och smackning lägger vi på spöet (obs inte slår bara petar) det går faktist bättre och bättre och han ger sig till slut och slutar protestera men det tar sin tid. Skulle dock gärna ta emot råd också
Tänkte bara tillägga att vi givetvis har uteslutit smärta utrustning mm. Han är heller inte så här när vi rider ut.
 
Sv: Att få hästen att gå framåt!

Kanske har ni varit otydliga/opedagogiska när det gäller utbildningen av hästen. Visst var den inte riden så länge? Om den inte fattat poängen med det ni ber om utan tycker att den får motstridiga signaler utan tydlig eftergift-beröm kan den lägga in handbromsen totalt. -Vad är meningen med det här likssom.. Den måste ha en tydlig utväg där du slutar inverka.

Har det gått för fort att börja ta i munnen och ge signaler både med skänklarna (framåt) och med tyglarna, ställning, form, temporeglering osv.?

Om man utesluter istadighet som väl är rätt ovanlig åkomma(..) så kan det vara förvirring och uppror.
Vad händer om ni går tillbaka till noll och ger tydligt beröm och låter hästen vara då den tar ett steg åt rätt håll.

-Har ni problem med ledarskapet? kanske inte då det fungerar i longering osv.

Red en häst länge som utan anledning (trodde vi )bockade och galopperade helt vansinnigt då vi bad honom gå framåt. Han gick alltså villigt men något sakta i skritt men fan flög i honom då vi började ställa krav och bad om trav.
Då ägaren var en lite äldre dressyrdam fick jag sitta på honom då vi tog "igenom" dessa utbrott. Jag kallades för kamikazeryttaren och ridhuret blem tomt då vi kom in och skulle prova att trava. :o -Vi använde aldrig spö kan jag tillägga, bara smackning och försökte få honom att gå fram i stället för att bocka. Satt bara med i stället för att bromsa då han ökade då det verkade som om problemen kom då han inte fick sakta av och stanna som han ville.

Efter lång tid med extremt tydliga övningar och ledarskapsträning visade det sig på röntgen att han hade stora skador i frambenen och måste avlivas... Han var fyra år tror jag. ägaren hade ångest länge...
 
Sv: Att få hästen att gå framåt!

Enya skrev:
När man smäller till honom med spöt några gånger bara backar han tills han går in i en vägg eller så. Nu VET jag verkligen att han kan det jag ber honom om. Dls därför att han är riden en del sedan i våras då han reds in och dels för att han lyder mina kommando alldeles utmärkt vid tömkörning och longering.

jag tycker du ska tänka om helt runt din inställning att hästen "kan" - dvs du tycker han är "dum" som inte går fram. Det är något som inte stämmer i er kommunikation och hästen bjuder inte framåt vilket den ska göra utan spö och sparkar. En häst som är så nyligen inriden kan du inte bara höja kraven på för att du har någon bild av vad den "ska" klara i dagsläget. Du måste utgå från vad som faktiskt händer och sker när ni jobbar, och om det nu är så att hästen inte vill gå framåt, ja då måste du gå tillbaks ett steg eller fem och lägga ner kraven och bygga upp från grunden igen, det är verkligeheten runt att rida in en unghäst som blir en lyckad ridhäst.
Tycker faktiskt hästen gör rätt i det att han försöker tala om för dig att det är något som inte stämmer/(något han inte trivs med när han backar som svar på ditt spö. Kanske är det att du rider i padock så mycket som gjort att du tappat bjudningen på honom, dvs han tycker inte arbetet är roligt. Förstår att du rider i padock om du haft problem ute, men försök att få med dig någon ut som rider före eller någon som går med dig rent av, så det inte blir tristess runt arbetet. Det ska vara roligt för unghästen, att jobba skall vara något den ser fram emot!
Det är väldigt vanligt att unghästar tänker lite bakåt i början, men du ska inte ha en häst som tänker bakåt redan innan du ens tagit ett enda steg framåt.
Om du inte kan lösa det på egen hand så skulle jag hålla på att du behöver hjälp från någon väldigt van person som kan hjälpa dig komma tillrätta med problemet. lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: Att få hästen att gå framåt!

Han är mycket Nh tränad och han är riden i tre år. Kanske har ägaren gått lite för fort framåt (inte jag som äger hästen och rider honom mest i skogen) men det enda vi kräver av honom nu är att han faktist går framåt för skänkeln. Givetvis är vi noga att berömma honom om han går fram och spö är bara sista utvägen o han inte lyssbar på skänkeln.
 
Sv: Att få hästen att gå framåt!

Ska tilläggas att han är 9 år men blev inte inriden förrän han var 6 år.
 
Sv: Att få hästen att gå framåt!

Jag har haft andra på honom- två unga tjejer, men han gjorde lika dant då fast lite värre. Snärtade de till honom lite med spöt så ryckte han bara lite på huden och började låtsa att han var intresserad av gräset!
Jag har longerat honom vid två tillfällen med de här tjejerna på och det går som det brukar- han skrittat när jag er om det, stannar när jag säger ptroo och travar när jag säger trava. Inga problem alls egentligen.
Vi har haft/har kanske problem med ledarskapet oss emellan eftersom han har slitit sig några gånger och sprungit iväg för att käka gräs.
 
Sv: Att få hästen att gå framåt!

Tack för ditt långa svar! Jag ska försöka förklara så gott det går!
Han är inte kollad av veterinär, men är helt som han brukar, verkar inte ha ont någonstans och rör sig utan problem. Inga problem med rykten när jag känner över den heller.
Men visst, jag är ju inte veterinär och har inte röntgenblick, men som det ser ut nu tror jag inte han har ont.

2. Det där om hur jag lutar överkroppen ska jag tänka på, ser ju inte hur jag själv tycker, men tycker att jag inte lutar mig fram. Jag ska be någon titta i alla fall. Dubbla signaler tror jag inte alls på då jag ger honom långa tyglar när jag ber honom skritta. Jag sitter alldeles stilla, vet ju att det är en unghäst och jag vill inte att det ska bli problem med honom, och när jag vill att han ska skritta så skänklar jag honom samtidigt som jag säger ordet SKRITTA ( som han kan alldeles utmärkt vid longering, tömkörning och alla andra gånger jag vill att han ska röra sig framåt ) och ger honom långa tyglar. Ofta rör han på öronen åt min röst och tittar nyfiket på omgivningen eller böjer ner huvudet för att ta en tugga gräs, men skrittar inte. Jag upprepar allt precis likadant någon till några gånger till innan jag smäller till med spötoch ganska ofta börjar han gå då. Och då får han mycket beröm och blir omklappad. Väldigt tydligt att det han gjorde var bra. Tyvärr varar det inte så länge, allt från bara några steg till ett halvt varv. Sedan är det dags igen. Jag har provat att inte alls använda skänklarna, alltså bara rösten och inte hekller det fungerar.

3.Det går mycket mycket bättre om någon står i mitten och löslongerar honom utan att göra något ( att jag ger kommandona ) utom att då och då när det behövs snärta till med pisken bakom honom. När han gör fel gör jag absolut inget utom att säga Nej, som är dett kommando han förstår. För honom betyder det att det han gör är fel, tex om jag ska kratsa hovarna på honom och han försökjer sätta ner hoven så säger jag bara nej och så slutar han och då berömmer jag honom. Alltid. Denna metoden fungerar när jag rider, men inte alla gångerna. Dock fungerar det bättre än att försöka driva honom framåt när han backar.
Jag pratar mycket med honom och han får mycket bröm. Ofta när han är på väg att göra det jag ber om, men tvekar så räcker det med ett trevligt ord för att få honom att göra det jag bad om. Vi har dock haft problem med vem av oss som bestämmer och det är nog det jag tror och hoppas är problemet i det här fallet. Han är lat som "person", har alltid varit det, han är ju en nordis. Nu menar jag inte att alla nordisar är det, men en nordis är ofta en ras som tar allt med ro typ " Oj, vad händer där? Nu blev jag nyfiken och stannar här och tittar ett slag." Sådan är han och han har alltid varit. Han är också snäll som ett lamm, men väääääldigt envis. Därför talar det för att det är ett sätt att visa mig att jag bryr mig inte om att du sitter på mig för just nu känner inte jag för att gå så det finns inget du kian göra åt det. Just de här problemen kom inte som en chock för mig precis. Det är bara så likt honom.
 
Sv: Att få hästen att gå framåt!

Jag ska prata med "min" veterinär om det, men om det inte visar något skule jag bli glad om någon mer hade några tips.
 
Sv: Att få hästen att gå framåt!

Jag upplever inte att vi har gott för fort fram med honom. Och inte helkler tycker jag att vi har varit otydliga. Jag begär absolut ingen form alls, definitivt inte. För mig är det en senare fråga. Det enda jag begär är att han ska skritta framåt med mig på ryggen, lyssna på mina röstkommando och svänga när jag tar i tyglarna åt något håll. Det är det enda jag vill att han gör i nuläget, och allt i skritt till en början. Det är också det enda jag har begärt av honom.
Eftersom vi har haft en del problem med ledarskapet ( faktiskt även vid longering, men det är bra nu ) så tror jag detta är ett sätt för honom att markera att han inte vill för han vill hellre sänka huvudet till marken och äta gräs.
 
Sv: Att få hästen att gå framåt!

Du har fått helt fel uppfattning om mig och min häst! Jag anser absolut inte att han är dum!!! Allt som allt har jag ridit honom 4 gånger ute på grusvägen där jag bara begärde skritt rakt fram längs vägen. Det gick bra de två första gångerna även om han stannade redan då.Jag tog hem honom i slutet av september. Min syster har ridit honom två gånger ute längs grusvägen, en gång bra men andra gången stannade han oftare. Jag har ridit två gånger i paddock. En gång i ca 30 minuter och nu sist i endast 15 minuter. Eftersom han så tydligt har visat att han inte vill så vill inte jag fortsätta med honom förren jag har fått lite kött på benen om vad jag ska göra för att få rätt på detta. Givetvis sitter jag inte och sprakar honom, sliter i tyglarna eller skriker åt honom för så fungerar inte min djurhållning.

Jag har absolut inte höjt några krav på honom! Det enda jag begär är skritt rakt fram tills jag tar i höger eller vänster tygel för att visa att han ska svänga eller säger ptroo ochtar i tyglarna. Det borde alla hästar klara av utan knot! I alla fall om de har fått inpräntat i skallen i över 1 år innan själva inridningen började att SKRITTA betyder gå framåt tills matte säger ptroo= stopp. Detta inpräntandet har fortsatt med människa på ryggen, skritta och ptroo KAN hAN! ÄR det ett för högt krav? Hur ska jag kunna backa i inlärningen igen när jag fortfarande är vid start eftersom jag dels inte vill gå för fort fram, men också hejdades av problemen? Du kanske tycker att jag är dum i huvudet, men jag vill bara ha en häst att rida i skogen med. Det går alldeles utmärkt att göra det i skritt ( eller jag föredrar det ) för jag vill att det ska fungerar att skritta rakt fram innan jag börjar med något annat. Det är också det enda jag någonsin har begärt av honom.
Det kanske lät så, men han backar inte enbart som svar på mitt spö utan han backar när jag ber om skritt.
Jag har BARA ridit i paddock TVÅ gånger och då SAMMANLAGT i 45 minuter. Det tycker inte jag är mycket, gör du? Tyvärr känner jag inte någon här som har häst och i mitt stall finns bara min shettishingst på 1,5 år och en inhyrd hingst på 2,5 år. Jag har INGEN som vill förja med mig heller. Jag vet att unghästar behöver ha roligt, men om han bara gick FRAMÅT så hade jag kunnat rida honom i skogen och låtit honom få titta och trivas med promenaderna, men han går ju inte ens. Herregud, shettisen kan jag släpa med mig om han inte vill gå, men en nordis är lite för stark för det.
Givetvis slår jag inte min häst gul och blå utan jag använder spö med förnuft. Han får några chanser (alltid mer än tre ) på att göra rätt sedan använder jag det. och intge slår jag honom så att hans enda möjlighet är att backa, utan jag ger honom först ett rapp och sedan får han ett försök till. Går det inte den gången får han ett rapp till osv. Och så fort han gör rätt får han mycket beröm!
 
Sv: Att få hästen att gå framåt!

Jag tycker det verkar som du har jobbat med detta på ett bra sätt och försökt vara konsekvent och tydlig mot hästen. Om individen är stark och envis så kanske du kan gå lite tuffare fram. Läs honom så du kan ge korrigeringen så fort han tänker sakta av. Marcherar framåt - du är passiv och uppmuntrar. Börjar tappa bjudning - du korrigerar så kraftigt som det behövs. Hellre ta i en gång riktigt ordentligt än att hålla på och tjata hela tiden. Om hästen då hoppar framåt, se då till att inte störa den i munnen eller korta upp den för fort utan var glad att den kliver på och ge lite mindre korrigering nästa gång. Sträva efter att korrigeringen ska komma så fort han tänker det minsta fel. Det borde inte behövas så många gånger innan han inser att det inte går att maska utan framåt är det som gäller. Du måste vara helt konsekvent.

mvh
Lejonelle
 
Sv: Att få hästen att gå framåt!

Tack för ditt svar!
Jag har inte ridit sedan den dagen, men har studerat honom mer i boxen, hagen och när jag leder honom. Han har inga problem att lyfta hovarna när jag ska kratsa dem, han rör sig också som han alltid gjort och jag tycker att det ser bra ut. Han ser helt enkelt ut att må fint! Men det är så svårt att veta egentligen.
Jag ska nog rida igen i morgon eller övermorgon. Har du något tips på hur jag ska göra? Ska jag ha med en medhjälpare som "löslongerar" honom ( alltså manar på från marken )
för att visa honom ännu tydligare att SKRITTA betyder gå framåt? Ska jag ge morotsbitar när han gör rätt? Jag funderar på om jag ska begära något steg åt gången och däremellan stanna honom och helt enkelt låta honom stå en stund?
 
Sv: Att få hästen att gå framåt!

Rider du alltid ensam? Ingen häst som sällskap som kan peppa honom?
 
Sv: Att få hästen att gå framåt!

Ja, alltid. Har ingen som kan rida med mig och ingen som orkar vara ute och gå med en av unghästarna heller. Och nu har snön ju kommit hit till Skåne och han är oskodd.
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 254
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 296
Senast: MiniLi
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 835
Senast: Roheryn
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 861
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp