Att få hästen att gå i form

ico2525

Trådstartare
Hej!

Jag rider ett 22-årigt engelskt fullblod (valack). Han är rätt pigg och beter sig mer som en 12 åring.
Han hade en paus där han inte reds så mycket, och nu när jag har börjat rida honom vill jag jobba med hans form och bygga hans muskler upp igen. Jag brukar rida honom 2-3 gånger i veckan, oftast en dag en skritt/trav tur i skogen och sedan i ridhus/på ridbana.

Jag skulle gärna vilja ha lite tips på hur jag ska kunna forma honom, men inte bara "driv på och ha en jämn kontakt i munnen". Jag vill veta hur jag som ryttare kan förbättra mig även. Just nu när jag rider pass brukar jag mest få honom lösgjord och inte spänd. Jag brukar jobba med övergångar, olika vägar, att jobba honom i hörnan osv. Dock har jag inte lyckats få honom jobba med bakbenen ordentligt samt ryggen.

Hur brukar ni forma era hästar? Vad tänker ni på? Hur brukar erat pass se ut?

Tacksam för svar! :)
 
Om du vill förbättra dig - rid för en (bra) tränare.
Vill du veta vad som funkar bäst för dig och hästen - rid för en (bra) tränare.

Men om du är intresserad så ser mina pass ut så här:
-Framskrittning - minst 20 min
-Sen "happy-horse", några varv åt varje håll i först trav och sedan galopp i lättridning/fältsits. Hästen får ha huvudet hur som helst, så länge den ökar steglängd när jag ber om det.
- Vid dressyrpass går jag sen in på stor volt. Formar runt innerskänkel och börjar med tempoväxlingar i trav. Ökar efter hand svårigheten (kräver kortare samt längre steg), och när det fungerar med avslappnad häst med kvicka reaktioner går jag över till trav-skritt-trav övergångar. När de fungerar byter jag varv och kör andra varvet. Sen samma sak i galopp, först tempoväxlingar sen galopp-trav-galopp och tillslut galopp-skritt-galopp i båda varv.
- Här "börjar" ridpasset. Hästen är avslappnad, går i form, lyssnar och är kvick för hjälperna. Tog voltarbetet lång tid så får hon skritta lite, annars fortsätter jag i trav eller galopp. För tillfället kör jag mycket enkla byten, byten i språnget och ökad trav/ökad galopp. Jobbar även med öppna, sluta och bakdelsvändningar. Men gör inte alla saker varje gång, utan det beror på vad jag har fokus på det passet.
- Vid hoppass så fortsätter jag arbeta hästen på fyrkanten (med enstaka volter inlagda) med fokus på tempoväxlingar i galopp. Framförallt att svara frammåt (och inte uppåt) är svårt för min häst och något som behöver påminnas om och tränas i början på varje pass.
- Liten pust-paus, sen brukar vi köra en del travhoppning som uppvärmning innan vi påbörjar själva "hoppandet"
 
Hejhej! Det är jättebra att ha tränare, det är väldigt viktigt för att fortsätta utvecklas och få hjälp med till exempel formen, så att det inte blir fel. Såhär kan ett pass se ut för mig.

- skrittar fram på långa tyglar runt 10 minuter, kortar sedan upp till en joggingform

- varierar mellan gångarterna, rider på böjda/raka spår och värmer upp helt enkelt. Lite skänkelvikningar, samma joggingform på längre tyglar. Provar så jag kan ställa in/ut på volt, fortsätter med övergångar.

- skrittpaus innan tyglarna kortas

- samlad trav, vi säger att jag ska fokusera lite på öppnor. När öppnorna fortfarande var nya så kunde det se ut såhär.
Då skrittar jag på kortsidan, kommer fram i trav i hörnet och utifrån den ställningen så rider jag fram i öppnan. Innan det blir för jobbigt och innan det blir spjärnigt/svårt så saktar jag av till skritt/lägger en volt. Kanske går in på stora mittvolten något varv.
Repeterar öppnorna och tar sedan en skrittpaus.

- efter skrittpausen så kanske jag tar lite galopp och börjar på volten. Lägger mycket fokus på att hon ska länga sig utan att spänna sig, så jag kanske länger tyglarna något för att hon ska söka sig neråt och bibehålla rundheten när jag ber henne öka galoppen. Tar tillbaka, rider i samlad galopp, ner till skritt. Galopp igen, går ut på spåret med den samlade galoppen och länger på långsidan så som det är i FEI-programmen.
Alltså lite tempoväxlingar. Byter kanske varv med kort diagonal, förvänd galopp genom hörnet och enkelt byte efter A/C eller på nästa långsida.

- länga formen och jogga av i trav, sedan skritta av. Så alltså fokus på lite öppnor och lite tempoväxlingar.

Bara ett exempel :)
 
Helt annat tips, för att bygga styrka.

Jag har en oinriden 2,5åring som jag övar crunches med. Det innebär att hon ska skifta över mer vikt på bakbenen och aktivera mag- och ryggmuskler. Jag gör denna övningen några minuter /2-3ggr veckan för att bygga styrka. Dvs ”stå” i form.

Det kan sedan användas för att gå över i skritt, trav, galopp.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 736
Senast: Mia_R
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 143
Hästhantering Efter att ha bott i USA i 9 månader har jag lärt mig mångabegrepp på engelska! Jag tänkte dela med mig av dem då jag önskar att jag hade...
Svar
0
· Visningar
3 358
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
5 934
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Emmi-pet ultraljudstandborste

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp