Att få hem äldre hund

S

__Stilett__

jag är kanske lite udda, men jag vill inte ha en valp..
jag tycker inte jag riktigt har den erfarenheten att uppfostra en valp och därför Om jag i framtiden, vill ha en ny hund, vill jag ha en äldre.
Jag har haft en shäfer sedan hon var valp samt en terrier sedan han var valp och sammanlagt har jag nu haft hund i ca 5-6 år eller ngt, så viss hundvana finns ju iaf :-)
jag skulle hemskt gärna vilja ha en shäfer igen, endast som sällskapshund, men då har en sagt till mig att det skulle vara farligt att ta en äldre hund, att det kan slå slint i huvudet på dom att byta matte eller husse. stämmer detta verkligen överlag? en äldre hund är allt som har passerat valpstadiet för mig och som är uppfostrad.
sedan undrar jag vad det typ finns för prisförslag att ge för en äldre hund som kanske är några år gammal (shäfer!) som endast är till sällskap , eller hur funkar det med sk "placeringshundar"?...tacksam för svar.
 
Tycker det verkar förnuftigt!

Nu undrar jag bara om rasvalet, schäfer.

Det är ju brukhundar som älskar att jobba, det finns andra raser som är mer lämpade för sällskap.

Nu vet inte jag riktigt vad du menar med sällskap, alla menar olika :)

Jag själv är ute efter en sällskapshund
Min nästa hund som jag tänker skaffa är en ras som är : Föga intresserad av vilt ( jakt ) inte en krävande bruksras( Rottis , Schäfer ) En hund som kan följa med mig och hästen ut , träna lydnad på lätt nivå.

Jag har hitta mig ras : Bullmastiff :)

Så fundera lite mer över vad du vill ha hunden till och titta på andra raser.
 
Det beror ju på vad den levt för miljön innan!
Min granne har fått hem en brun söt labrador-dam som är åtta år HELT gratis!
Den hade då gått i aveln o fått flera kullar. Men numera går den som sällskapshund och är hur väluppfostrad som helst!
Hon följer med nya matte till t.ex affären,där får hon sitta/ligga och väntar snällt på att matte ska handla färdigt :o
Åtta år gammal och väldigt go!
Jag skulle oxå hellre vilja ha hand om en äldre hund än en valp! Anledningen till detta är att jag inte har "lust" att uppfostra en valp..
en äldre hund är ju jättebra om man vill verkligen ha äldre hund om man är nybörjare eller som man bara vill ha och leka med, eller träna lite på skoj.
Detta med att en äldre hund som helt plötsligt ska byta matte/husse blir knäpp, beror ju helt på hur den blivit uppfostrad av tidigare ägaren/hur miljön ser ut.
De jag känner som tog emot äldre hundar kanske på grund av att tidigare ägarna inte hade tid/eller flyttat utomlands/flyttat till stan bla bla och inte hade möjlighet att ha kvar sin kompis, som funkar jättebra med nya ägarna utan problem!
Lycka till!

--------------
www.bokebacken.com
 
Jag har tagit hand om en hel del omplaceringar under årens lopp, tiken jag har nu fick jag när hon var 1 år och nu är hon 12, faktiskt har jag aldrig haft några somhelst problem med hundarna...en var visserligen överaktiv, fast om det är ett problem bestämmer man ju själv :)
sen beror det ju lite på omständigheterna runt en omplacering, varför den omplaceras....jag skulle om jag vore du gå in på t ex hundis sida...där fattar iallafall jag som att det är en seriös omplacerings "sida"
Lycka till...... :)
 
Jag tycker att det är en bra idé att skaffa en äldre hund om du känner så. Man slipper som sagt valpstadiet och får en "färdig" hund -på gott och ont. Vad man får tänka på är att det kan ta ett tag för en vuxen hund att byta miljö. Den är präglad på sin ägare sedan länge (kanske), den är van vid vissa rutiner och förhållningssätt. Se till att du får veta så mycket som möjligt om hunden; vad den är van vid, vilka kommandon matte/husse använt etc så blir det enklare.

Min tik tog jag emot vid 4 års ålder. Det tog ett tag för henne att känna sig riktigt hemma, men nu fungerar det riktigt bra (har haft henne i snart ett år). Min sambos schäfertik fick vi när hon var sex månader, så där har vi haft större möjlighet att forma henne själv och det har varit positivt. Jag tycker att det har fungerat bra att ta över en vuxen hund, bara den får tid på sig att acklimatisera sig.

Min tik fick jag gratis, eftersom hon är lite "speciell" och dessutom ett par år gammal. Schäfertiken gav vi en symbolisk summa för (1000:-).
Skulle vi inte kunna ha hundarna kvar så skulle jag valt att placera om schäfertiken en gång till; hon är cool och okomplicerad och skulle klara det. Min tik däremot skulle jag ha låtit somna in. Jag tror inte att hon skulle klara en flytt till, hon är osäker i många situationer och behöver fasta rutiner.
 
tack för era svar!

sällskapshund menar jag att jag inte är intresserad av att ställa ut och sånt. Inte heller att "tävla med hunden".
Jag vill att den ska följa med ut när jag rider i skogen. och bara nöja sig med promenader och dylikt.
Min förra shäfer var med i stallet dagligen och jag har aldrig haft en snällare hund, men tyvärr fick hon i sig råttgift och fick avslivas innan hon ens hann fylla 2 år :cry: (henne fick jag alltså som valp dock).
Jag har tittat och varit i kontakt med många andra raser. Men jag är inte så speciellt intresserad av tex golden, eller dylikt utan har verkligen fastnat för shäferhundarna.
(från bekantas och dylikt också, inte bara min förra!).
 
OK!
Men då gäller det kanske att hitta en Schäfer som haft ett sådnat liv redan.
Med det menar jag att du inte ska välja en schäfer som tränat mycket bruks m.m

Golden är kanske inte det ultimata valet heller( precis som du skrev) eftersom det är en jakthund.

Min hund är ätit råttgift 2 gånger :eek: men klarat sig!
Ni kanske inte upptäckte det på en gång, själv upptäckte jag hunden stå med nosen i ett råttgiftspaket och gluffsa i sig av de goda kulorna :(


Lycka till med hundletandet
 
Jag tycker att det låter som en bra idé. Det finns kanske till och med någon som har en Schäfer som vill träna, men hunden inte riktigt vill... En del blir ju lite slöa och late efter 4-5 års ålder :smirk: Då kan du kanske hitta en väluppfostrad Schäfer som nöjer sig med att vara ute mycket och inte träna kontinuerligt!
 
det händer när jag va i stallet och hon måste hittat det ngnstans. hon var ändå kopplad (!!) iaf ett par timmare senare hemma började hon spy blod. och det forsade blod från henne bak. det luktade verkligen unket och den blick hon visade då. fy F*n!! :cry: det var en helg (såklart!) och det åktes till klinker. råttgift sa vi. behandla henne mot råttgift. men nej sa veterinäererna. hon har ingen rått gift i sig. JO sa vi. det måste vara det, eftersom hon rörts sig kring stalltrakterna. dom behandlade henne inte. hon hann bli ännu sämre och man fick ta bort henne direkt.
en obuktion gjordes och det VA råttgift. då var jag inte nådig mot veterinäerna kan jag säga... :(
 
Fy va hemskt :cry:

Vi kom in störtande på mottagningen.

Sa vad som hänt
Först gav dom honom godis, sedan kräkmedel.

Dom godisarna fick inte stanna länge i magen :smirk:

Lycka till med en ny hund.

Kanske bör skaffa katt till stallet i stället för råttgift?
 
det fanns katter där, men dom la ut gift ändå. det stallet är inte en av mina favoruter över huvudtaget. men jag står inte där längre.
 
Vad skönt !

Men du, en till sak som du skall kolla upp innan du bestämmer dig för en hund.
Kolla upp att den inte är rädd för hästar :smirk: kan ju bli lite problem ;)
 
hmm..jo *ler* en hästrädd hund skulle nog vara lite jobbigt eftersom man tillbringar alldeles för mkt tid i stallet :D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 424
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 609
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 505
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Jag funderar på att skaffa en valp inom snar framtid och undrar hur det brukar funka när man redan har en hund i huset. Jag har en 5...
Svar
5
· Visningar
1 145
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp