Att få hunden viltren, är det omöjligt?

Emor

Trådstartare
Jag har en omplaceringshund, en storpudel på snart 4 år som jag tog nu i sommar. Han har under sina första år i livet fått lära sig att förra ägarens kommando så som stanna och kom inte är någonting som man behöver lyssna på och han drar på allehanda saker så som fåglar, katter, ren, älg osv om han får tillfälle.

Detta är givetvis någonting som jag inte accepterar, hunden är dock en väldigt självständig herre, som på promenaderna mer som regel än undantag helst rusar runt i skogen och tittar in till en var femte minut, han går inte på stigen om han inte måste. Jag har honom inte helt löst, han är i långlina som släpar efter, jag försöker inte vara rolig på promenaden, så som att jag hoppar runt och tjuter och har mig, men jag är ändå aktiv och "går inte bara" på så sätt att jag kan helt plötsligt byter håll, kan gå och spana efter någonting spännande på marken osv och då håller han sig gärna nära.

Jag har fått honom att sluta jaga fåglar, ett litet framsteg iaf, men hittar han någonting som han vill springa efter blir han som blockerad och går inte att få kontakt med och i dom lägena vet jag inte vad jag ska göra riktigt.

Är jag ute och cyklar? Kommer jag någonsin få honom viltren? En hund som stuckit på vilt i flera år, jag förstår att det ligger mycket jobb där, men är det hopplöst? Förlåt för svamligt inlägg, hoppas på att någon har några kloka råd.
 
Sv: Att få hunden viltren, är det omöjligt?

Byt ut ordet STANNA & KOM och börja om från början med träningen är mitt tips.

Jag vet inte om det är hopplöst eller ej, men du är ju inne på att det kommer bli ett hårt jobb och då finns det ju möjligheter!

Lina på, byt kommando och börja från början.
Men sedan tror jag du måste försöka vara lite rolig också, eller så här: Hunden måste helt enkelt tycka att det ger mer att stanna hos dig än att lubba efter en hare och då krävs lite mer från din sida än att bara byta håll huxflux .. =)
 
Sv: Att få hunden viltren, är det omöjligt?

Att byta ut orden har jag inte ens tänkt på! Tack för tipset, nu gäller det bara att komma på vad jag ska ha istället...

Jo nog förstår jag väl det, samtidigt som jag är rädd att det ska eskalera, missförstå mig rätt. För nu pratar jag om en vanligt promenad, när ingenting är framför näsan på hunden, så är jag inte jätterolig, men ändå så att han måste hålla lite koll på mig, han drar lät iväg upp i skogen annars och tittar in till en lite då och då. Men om jag hoppar och stojar, när vi inte har någon störning, vad gör jag då om det kommer någonting? Då vet jag ju av egen bitter erfarenhet att man kan hoppa och stoja, du kan även höja rösten, ingenting ger någon effekt om man börjar när han väl har fått korn på någonting, man kommer som helt enkelt försent. Däremot är den där tajmingen ruskigt svår, om att hinna få hans uppmärksamhet före han hinner dra, han är inte den typen av hund som stannar upp och filosoferar på det utan du ser bara dammet efter honom och hör kvistarna brytas när han far fram likt en bulldozer...
 
Sv: Att få hunden viltren, är det omöjligt?

Lina på och när du ser att tappar fokus, kalla in och kommer han inte så gå fram och ta tag i honom och "väck upp", kommer han så beröm och det är här du ska vara rolig inte bara på måfå.

Time:ing är nästan A och O och därför gäller linan på ALLTID, han får inte ges tillfälle att dra igen. När han drar iväg ( med lina ) så tar det ju stopp.
 
Sv: Att få hunden viltren, är det omöjligt?

Jo linan är alltid på, och när vi går långpromenad flera st och jag inte kan rikta all uppmärksamhet mot honom så har jag gjort så att jag har honom i kort koppel i stället.

RC: Jo dom ligger närmast tillhands, på lillhunden har jag dock 2 olika inkallningar, en inkallning och en krav inkallning och då använder jag hit. Vänta går dock alldeles utmärkt.
 
Sv: Att få hunden viltren, är det omöjligt?

Jag tror att det går att få bort på de flesta hundar men det är nog inte alla som klarar av det. Jag klarar inte av det på min tyvärr.

Jag kan inte uttala mig om huruvida det är lätt eller svårt på din men det verkar inte som om att du har jättekoll på honom och han på dig 90& % av tiden men resterande 10% så drar han iväg. Det verkar mer som om han flamsar omkring i största allmänhet, inte lyssnar OCH drar på vilt.

För att ni ska ha någon som helst chans så måste du ha 100% koll på honom i störningsfria miljöer innan du kan kräva att han ska lyda med störning.

När du säger hans namn så ska han reagera direkt och vänta på vidare kommando/beröm.

När du kallar in i störningsfria miljöer så ska han komma direkt.

Kunna gå fint vid sidan, inte fotgående i perfekt position, men gå vid sidan och inte lukta i backen, stanna, sacka efter, gå iväg etc, i störningsfria miljöer. När du stannar ska han stanna och sätta sig.

Du ska kunna ropa STANNA eller SITT eller LIGG eller NEJ (inte ta bollen t ex) på avstånd i störningsfria miljöer och han ska lyda.

När ovan fungerar kan man börja öva med mer och mer störning i form av andra hundar, i parken en bit från fåglarna etc.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Att få hunden viltren, är det omöjligt?

Jag är inget proffs och startar själv trådar om sånt här i tid och otid men....

Tränar du mycket inkallning annars? Hur funkar han i koppel? Även om det inte löser problemet så har man ju mycket vunnet om inkallningen är 100 % utan vilt och att man alltid alltid kan få kontakt i koppel. Jag har precis börjat om med kontakt i köket :p

Jag har vänta istället för stanna, och började med det i koppel med. Sen tog jag det ut i skogen och då använde jag vänta = nu händer det nåt skitkul hos matte.

Hur reagerar han om du försvinner när han drar? beror ju lite på hur långt han drar och var man är men vissa tycker de är skitläskigt om matte är borta när de roliga är borta.
 
Sv: Att få hunden viltren, är det omöjligt?

Nog vet jag att det är långt irfrån perfekt, jag har inte riktigt orkat ta tag i det hela med viltträningen då jag nyss tog honom då det kändes så stort och omöjligt. Så vi jobbade på med andra bitar, han är väldigt flamsig och valpig till sättet men det har blivit betydligt bättre. Det är en snäll hund, och han är väldigt rolig att jobba med när han är på humör. Han är kvick och igång, han tycker det är väldigt roligt. Men ibland så är det som att helt plötsligt så får han knäck i öronen, och då fungerar ingenting.

Inkallning med störningsfri miljö går klockrent, även med andra hundar omkring eller liknande, det är dock andra djur som rör sig som jag får problem med.

Jisses så svårt det är att sätta ord på monstret, har aldrig mött någon som han innan. Men det är en väldigt trevlig hund, och han förtjänar verkligen att jag lägger ner en stor portion tid och träning på honom för att se om vi kommer tillrätta med detta, det svåra är dock bara att göra det. Då jag även jobbar väldigt oregelbundet är det tyvär omöjligt att gå en kurs också och få hjälp på så sätt.
 
Sv: Att få hunden viltren, är det omöjligt?

Han är som sagt inga problem med inkallning i störningsfria miljöer, eller miljöer med andra hundar runt omkring. Han uppför sig fint i koppel, lyssnar och har kontakt, drar inte osv.

Om jag försvinner när han drar bryr han sig inte ett jota om, han kunde helt ärligt inte bry sig mindre, jag är utbytbar mot vilken gammal katt som helst, och det är kanske där problemet sitter? Han är dock en väldigt självständig herre.
 
Sv: Att få hunden viltren, är det omöjligt?

Hur länge har du kört med lina på? Lyckas han dra med den också?

Hindra honom från att dra med lina och när han tittar på dig så är det århundradets party och sen bra traggla traggla traggla?

Jag är ingen större fan av lina för jag tycker att de lär sig när linan är på och inte men om han lyssnar så bra i övrigt finns det ju inte så mycket förberedande träning att göra vilket brukar vara det som behövs och då kanske linan är det som behövs för att bryta vanan och för att han ska förstå att du är de roligaste i hela skogen.

Även om du är borta när han kommer tillbaka?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Att få hunden viltren, är det omöjligt?

Perfekt - vem är det? Inte jag i alla fall.

Jag menade inte att kritisera eller sätta dit dig utan jag tror att det är så man får tänka, att allting måste sitta till 100% på störningsnivå 5 innan det kan funka till säg 50% på störningsnivå 10. Försök hitta störningar som ligger under det som är svårast, kanske träna inkallning vid lek med andra hundar eller människor.

En tjej som jag tränade för sa att det väldigt sällan är så att allting fungerar till 100% förutom just vilt/katter eller vad det nu är. Det är någonstans däremellan det brister.
 
Sv: Att få hunden viltren, är det omöjligt?

Men vad är alternativet till lina? ( nyfiken eftersom du skriver att du inte är ett fan )

Jag körde med extremt tunn lina och handske ( så man får bättre grepp och inte bränner sig ) när min hund var ung, just för att hon aldrig skulle få chansen att dra.. Nu besitter inte hon någon vidare jaktlust heller, inte mer än att jag kan bryta henne.
 
Sv: Att få hunden viltren, är det omöjligt?

Jag har en pointerblandning som hela första året av sitt liv fick springa precis som han ville och fick beröm när han (om han) kom tillbaks.
Efter hyffsat kort tid (några månader) fick jag honom att hålla sig hyffsat nära mig på promenaderna, med hjälp av lina och att kalla in med pipleksak (:p) så fort jag tyckte han var för långt bort.

Däremot tog det låååång tid (nästan tre år) att få honom att inte sticka på synintryck när han var lös, om det kom en hare t ex.
Jag försökte med alla metoder, och den enda som funkade till 110% var att helt sonika ha honom nära (koppellängd) där jag visste att det fanns mycket vilt (gick på åkrar), och så fort jag såg att han tänkte tanken att springa efter, eller tog ett språng blev jag förbannad på honom (vrålade "NEEJ!" och sprang efter väldigt upprört), och berömma i MÄNGDER så fort han la fokus på mig istället. Han har en enorm jaktlust, men tack vare att han är så pass förarvek som han är räckte det med 3-4 promenader över åkrar innan han förstod att det inte var någon idé.

När han sedan slutat vara fixerad på vilt (eller katter) som springer, började jag träna på "sakta" (= stanna och vänta på mig), och "häråt" (= kom hit), och nu kan jag (peppar peppar) stanna och kalla in honom om han mot förmodan skulle få se på ett vilt före mig och börja springa efter. Att bara kalla in har aldrig funkat, utan det enda som funkar är ett stana-kommando i kombination med ett hit-kommando. Och trots långa, snabba ben på hunden och en stor jaktlust funkar det riktigt bra!

Det mest effektiva sättet att lära honom att inte jaga älgar fick jag erfara här om dagen :D En älg kom dundrande rakt framför oss, och jag blev så paff att jag inte han kalla in honom och tiken, och dom studsade efter älgen ett 10tal meter. Men älgen var nog rätt kaxig av sig, för den snodde runt och ställde sig och glodde på hundarna samtdigt som den "trumpetade" genom näsan som hästar gör när dom blir uppspelta, och båda hundarna kom tillbaks till mig med svansen mellan benen :rofl:
 
Senast ändrad:
Sv: Att få hunden viltren, är det omöjligt?

Utan lina ;)

Men jag väljer ju väldigt väl var jag har honom lös. Men han är bara 6 månader och har fram tills nu svansat kring mina fötter när vi varit ute så det har aldrig varit något problem. Men nu blir han ju mer självständig och tuffare men han har fortfarande inte dragit. Lyssnar lite sämre men drar inte. än iaf ;)

Tidigare hundar var väldigt medvetna om linan var på eller ej. Vad jag gjort för fel vet jag inte men det funkade inte så slipper jag trassel med lina så är jag väldigt glad för det.
 
Sv: Att få hunden viltren, är det omöjligt?

Jag har ingen erfarenhet av att träna en hund som redan lärt sig att det går att sticka iväg, så där kan jag inte komma med några bra råd. Däremot kör jag konsekvent med att vilt ALLTID är förbjudet oavsett om kopplet är på eller inte; min hund får alltså inte gå och glo längtansfullt på rådjur eller harar även om han är kopplad. Inte heller får han dra iväg längs något spännande spår om han är lös - då bryter jag direkt. Samtidigt är jag noga med att jag hittar på roliga saker med honom istället, och belönar när han ignorerar vilt som han gärna skulle spanat på.
 
Sv: Att få hunden viltren, är det omöjligt?

Utan lina är ju alltid en chansning, den chansningen kan förstöra rätt mycket om hunden får dra iväg på sin första viltjakt.

Trassel med lina eller hundens medvetenhet om linan beror till stor del på vilken lina man har skulle jag våga påstå =)
 
Sv: Att få hunden viltren, är det omöjligt?

Utan lina är ju alltid en chansning, den chansningen kan förstöra rätt mycket om hunden får dra iväg på sin första viltjakt.

Trassel med lina eller hundens medvetenhet om linan beror till stor del på vilken lina man har skulle jag våga påstå =)

Håller med här, utan lina är en chansning och lyckas de dra då kan det resultera i olyckor (en av våra settrar blev påkörd)

Emor:
Tycker en vanlig tvättlina är bra, sen behöver man inte gå mitt i skogen när man tränar utan lite mer öppet.

En annan sak jag använt mig av är nyckelknippor som kastas på/bredvid hunden :devil: för ett jäkla oväsen
Är inget fan av o skrika utan ställa sig på linan/kasta nyckelknippan, se till att de lägger fokus på mig o då berömma/kalla in
 
Sv: Att få hunden viltren, är det omöjligt?

Fast han har aldrig visat minsta tillstymmelsen att dra efter vilt. Då får jag ju ha lina på honom hela livet ifall han skulle få för sig att dra efter vilt helt plötsligt... :confused:

Sen har vi andra saker vi kanske borde jobba mer på med honom men det är en annan femma ;)


Ts, ursäkta trådkap
 
Sv: Att få hunden viltren, är det omöjligt?

Ber om ursäkt, läste inte det du skrev. Antog att du hade problem med att få din hund viltren eftersom tråden handlade om det :) Om han nu inte drar efter vilt behöver han såklart inte ha lina.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 255
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Har en hund som blir 2 år i sommar, han är extremt fixerad vid att nosa/följa lukter och det är ett stort problem så fort vi går ut...
Svar
6
· Visningar
1 104
Senast: Barrow
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 047
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 125
Senast: Sandora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp