Bukefalos 28 år!

Att flytta (bo) till Skåne

Ava22

Trådstartare
Jag och min man är inte överens om var vi ska bo. Han vill bo kvar i Sthlm, jag vill flytta hem till Växjö. Jag har bott här i 5 år, han är född och uppvuxen i Sthlm. Men han har öppnat för Skåne, och det är jag inte helt emot. Har alltid gillat Skåneland!
Så, berätta mer om Skåne! Det ska vara nära till jobb, han sysslar med IT och jag med ekonomi/kundservice. Det ska vara enkelt att ta sig till Växjö (tåg) och till Sthlm (flyg). Hus (max runt 3 milj), gärna på landsbygden eller i mindre by med förskola/skola i byn då vi har en bebis. Vart kan ni tipsa om för stad för jobb och boende?
 
Lund funkar ju också då, eller alla mindre byar runt Lund om stan inte är intressant.

Går tåg från Lund C till Växjö och man kan ta tåget både till Sturup och Kastrup :D

Annars är jag väldigt partisk till Helsingborg och tycker att här är hur mysigt som helst med nära till havet, lagom stor stad, 20 minuter med båt till Danmark och en väldigt restaurangtät stadskärna som har väldigt mycket att bjuda på. Plus då väldigt nära till flygplatsen i Ängelholm :)
 
Jag och min man är inte överens om var vi ska bo. Han vill bo kvar i Sthlm, jag vill flytta hem till Växjö. Jag har bott här i 5 år, han är född och uppvuxen i Sthlm. Men han har öppnat för Skåne, och det är jag inte helt emot. Har alltid gillat Skåneland!
Så, berätta mer om Skåne! Det ska vara nära till jobb, han sysslar med IT och jag med ekonomi/kundservice. Det ska vara enkelt att ta sig till Växjö (tåg) och till Sthlm (flyg). Hus (max runt 3 milj), gärna på landsbygden eller i mindre by med förskola/skola i byn då vi har en bebis. Vart kan ni tipsa om för stad för jobb och boende?
Lund och Hässleholm är toppen vad gäller tågförbindelser till Växjö. De enda städer i Skåne med direktlina till Växjö.
 
Kristianstad finns ju också, närhet till Hässleholm+Kristianstad öppnar för delar av östra Skåne också. :)
(Sparrow flyger till Sthlm 6 dagar i veckan)
 
Osby t.ex. tåg till växjö tar ca 50 min, 4 timmar till sthlm och en timme åt andra hållet är du Malmö, eller 20 minuter till och du är på kastrup. Rena barnfamiljsidyllen i övrigt
 
Det kan man säkert hitta i Eslöv exempelvis och därifrån tar det tar 10-15 min in till Lund med bil eller buss.

OK, i Lund eller byarna runtomkring tolkade jag som just i utkanten av stan eller i alla fall inom kommunen. Allting är ju jättenära i Skåne (jämfört med pendlingsavstånden norröver som jag växte upp med), så visst kan man hitta hus på väldigt rimliga avstånd till annat än Lundapriser, det håller jag helt med om.
 
I Dalby kan du få hus för det.

Ja, det är sant. Veberöd också om jag inte ser fel. Veberöd är ju kanske bättre om man vill köra bil till Sturup. Å andra sidan är det inget tåg till Växjö, då blir det Lund.

Genarp ligger på spottavstånd från Sturup, men har dåliga förbindelser annat än med bil.
 
Ja, det är sant. Veberöd också om jag inte ser fel. Veberöd är ju kanske bättre om man vill köra bil till Sturup. Å andra sidan är det inget tåg till Växjö, då blir det Lund.

Genarp ligger på spottavstånd från Sturup, men har dåliga förbindelser annat än med bil.
Ja. Dalby har nog bättre förbindelser till Lund/Malmö? Men smidigare till Sturup från Genarp/Veberöd.
Barnen får fortfarnade gå högstadiet i Dalby med va? Eller har de egen skola nu?
(Är uppvuxen i Dalby)
 
Ja. Dalby har nog bättre förbindelser till Lund/Malmö? Men smidigare till Sturup från Genarp/Veberöd.
Barnen får fortfarnade gå högstadiet i Dalby med va? Eller har de egen skola nu?
(Är uppvuxen i Dalby)

Dalbys skolväsen är mig helt främmande, så där kan jag tyvärr inte ge någon ledtråd. Däremot fanns det ju rätt mycket trevligt på Hemnet i Dalby. Staffanstorp är heller inte jättelångt från varken Malmö, Lund eller Sturup. Bra förbindelser till Malmö & Lund (både med buss och bil), med bil till Sturup.
 

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 957
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
14 028
Övr. Barn Jag har en person i min närhet som, vad det verkar, är på väg in i någon typ av tvist med dennes medförälder. Föräldrarna är...
Svar
4
· Visningar
1 792
Senast: niardasp
·
Samhälle Jag har sökt jobb i Lycksele och känner att det kan komma av att bli flytt. Jag bor i Skåne nu, så det kommer bli en rejäl omställning...
2
Svar
35
· Visningar
5 218
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp