Att flytta ihop när båda har BRF

blur

Trådstartare
Hur resonerar ni?

Person A & person B bor i varsin bostadsrätt och har boendekostnader på 6000 kr var (avgift, ränta, försäkring, el, bredband). De tjänar lika mycket i månaden.
De vill flytta ihop och börja med att hyra ut ena bostaden innan de köper ihop. Varken person A eller B vill helst flytta till den andre pga gillar sin egna lägenhet/läge mer.

Person A hyr ut sin lägenhet för 11 000 kr i månaden och går alltså plus 5000 kr i månaden efter att ordinarie boendekostnader är betalda.

Vad ska person A betala till person B?
1: 2000 kr (hälften av avgift, försäkring, el, bredband)
2: 3000 kr (hälften av avgift, försäkring, el, bredband, ränta)
3: 3000 kr + 2500 kr = Nr 2 + halva vinsten A får in av uthyrningen

Gärna med argument :D
 
Hur resonerar ni?

Person A & person B bor i varsin bostadsrätt och har boendekostnader på 6000 kr var (avgift, ränta, försäkring, el, bredband). De tjänar lika mycket i månaden.
De vill flytta ihop och börja med att hyra ut ena bostaden innan de köper ihop. Varken person A eller B vill helst flytta till den andre pga gillar sin egna lägenhet/läge mer.

Person A hyr ut sin lägenhet för 11 000 kr i månaden och går alltså plus 5000 kr i månaden efter att ordinarie boendekostnader är betalda.

Vad ska person A betala till person B?
1: 2000 kr (hälften av avgift, försäkring, el, bredband)
2: 3000 kr (hälften av avgift, försäkring, el, bredband, ränta)
3: 3000 kr + 2500 kr = Nr 2 + halva vinsten A får in av uthyrningen

Gärna med argument :D
Nr 1 utan tvekan. Räntan ingår ju I kostnaden för lägenheten. Dock ej eventuell amortering, eftersom det är ett sparande.

Inte heller nr 3. Det är ju person A:s lägenhet och inget som B har med att göra.
 
Finns inget SKA utan vad de kommer överrens om. Men om A inte ens vill bo i Bs lägenhet är det kanske bättre de säljer bägge och köper en ny. Annars alternativ 1 el 2. Absolut inte nr 3.
 
Självklart alternativ #1.

Motiveringen är enkel, person A har egna lån och räntor att betala på sin br så varför ska den även betala för person B's räntor och vad gäller inkomsten, så varför skulle någon av parterna om extrainkomst finns, ge halva den extrainkomsten till den andre??
 
Förtydligande: Person A skulle inte ge de 2500 kr till person B att spendera för egna behov, i alt 3 är tanken att de 5000 kr som de går plus på att flytta ihop skulle sättas på ett gemensamt konto för sparande till framtida bostad/semestrar.
 
Finns inget SKA utan vad de kommer överrens om. Men om A inte ens vill bo i Bs lägenhet är det kanske bättre de säljer bägge och köper en ny. Annars alternativ 1 el 2. Absolut inte nr 3.


Absolut. Men båda har bundna lån på 2-3 år framåt och om de ej trivs som sambos blir det mycket extra jobb med ny försäljning/köp av två separata lägenheter igen.
 
Förtydligande: Person A skulle inte ge de 2500 kr till person B att spendera för egna behov, i alt 3 är tanken att de 5000 kr som de går plus på att flytta ihop skulle sättas på ett gemensamt konto för sparande till framtida bostad/semestrar.
Tycker inte att det finns någon anledning att A sätter in pengar på ett gemensamt sparkonto om inte B gör detsamma. Varför ska bara en person sätta in pengar på gemensamt sparkonto? Nej, alternativ 1 är det enda jag tycker låter rimligt.
 
Tycker inte att det finns någon anledning att A sätter in pengar på ett gemensamt sparkonto om inte B gör detsamma. Varför ska bara en person sätta in pengar på gemensamt sparkonto? Nej, alternativ 1 är det enda jag tycker låter rimligt.
Det är ju ett sätt att spara till ett framtida köp ihop, att flytta ihop och tjäna pengar på uthyrningen. Person A skulle inte kunna få de extra pengarna om hen inte bodde hos Person B. Alternativet är ju att hyra ut en lägenhet i taget för att pengarna ska komma in till "båda", men lite mer omständligt med ännu en flytt.
 
Förtydligande: Person A skulle inte ge de 2500 kr till person B att spendera för egna behov, i alt 3 är tanken att de 5000 kr som de går plus på att flytta ihop skulle sättas på ett gemensamt konto för sparande till framtida bostad/semestrar.

Vill personerna ha delad ekonomi? Hur delas övriga ev. ojämlikheter i inkomster upp?

Person A har ju all rätt att skänka de 2500 kr x X månader till person B. När och OM hen vill.
 
Vill personerna ha delad ekonomi? Hur delas övriga ev. ojämlikheter i inkomster upp?

Person A har ju all rätt att skänka de 2500 kr x X månader till person B. När och OM hen vill.
De vill ha delad ekonomi. De tjänar lika mycket och disponerar inkomsten fritt, förutom gemensamma utgifter.
 
Inte säkert att bostadsrättsföreningen går med på uthyrning så får väl i så fall börja i den ändan. Vilken bostad som är lämpligast för uthyrning.
Alternativt säljer A och B sina lägenheter och flyttar till den gemensamma bostaden X
 
Förtydligande: Person A skulle inte ge de 2500 kr till person B att spendera för egna behov, i alt 3 är tanken att de 5000 kr som de går plus på att flytta ihop skulle sättas på ett gemensamt konto för sparande till framtida bostad/semestrar.
Då ska ju båda parter betala in lika mycket på det framtidssparandet, inte bara en som det verkar vara i det här fallet. Känns sjukt snedvridet om en person ska betala 5' per månad in på nån typ av gemensamt sparande.
 
Ja de kommer absolut lägga till pengar från annat håll också, ena personens tanke var att överskottet/vinsten skulle läggas in i det gemensamma sparandet. En förutsättning för överskottet/vinsten är att Person A bor hos Person B.
 
Absolut inte nr 3. Är ett risktagande att hyra ut och ingen av dem vill egentligen hyra ut, om den som tar riskem då tjänar extra på det så är det väl så. Den andre personen hade ju kunnat hyra ut sin bostad om den nu ville det.
 
Jag tycker det låter som de är överens, så då är det väl bara att köra på nr 3. Fast jag tycker som sagt det är helt galet.
 
Ja de kommer absolut lägga till pengar från annat håll också, ena personens tanke var att överskottet/vinsten skulle läggas in i det gemensamma sparandet. En förutsättning för överskottet/vinsten är att Person A bor hos Person B.

Nja. Person A hade kunnat hyra ut lägenheten och flytta till annat, billigare boende och ändå gå med vinst. Det är inte aktuellt i just det här fallet men att överskottet skulle vara beroende av person B är feltänkt.

Men som sagt, vill person A ge den gåvan till person B så javisst. Det är ingenting jag skulle gjort men det är ju absolut en möjlighet.
 
Det gäller Stockholm så billigare boende finns inte, motsvarande lgh skulle kosta dubbla på andrahandsmarknaden.
 

Liknande trådar

Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 148
Äldre Hej! Jag är generellt dålig på matematik och att tänka klart juridiskt är inte min bästa förmåga just nu, så jag skulle blir jätteglad...
2
Svar
35
· Visningar
4 687
Senast: lbb
·
Samhälle Nog för att folk är vilda men idag såg jag en annons där man tycker att minst 4 personer kan bo i en 2:a... " har delat sitt första...
8 9 10
Svar
182
· Visningar
13 029
Senast: Liran
·
Skola & Jobb Jag står i valet och kvalet om jag ska fortsätta med csn-lån. Har pluggat 1 år och tagit både lån och bidrag. Men jag jobbar även extra...
Svar
2
· Visningar
1 725
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp