Att flytta - rent praktiskt

orkide

Trådstartare
Mitt i flytt! Flyttgubbarna (vågar man säga så fortfarande? Flytthennarna kändes liksom inte som ett etablerat uttryck) kommer 8.00, det känns fortfarande rätt rörigt och hur ska vi lyckas styra ihop det här imorgon bitti, ge vårt barn frukost (helst) och så ska min man åka till vårt nya hus och fixa grejer pga en försenad leverans.

Tusen frågor bubblar i mitt huvud kring att flytta… Hur gör ni med alla saker som inte går i kartong? Typ tvättkorgen, airfryer, toaborste? Hur gör ni med allt som man måste använda in i sista sekund? Både typ tandborste men det ska ju med fördel finnas ett glas att dricka ur också. Det känns så sjukt konstigt att flytta med smutstvätt men samtidigt är ju alla kläder packade så antingen smutstvätt eller rentvätt, man har ju alltid av det ena?

Det här är andra flytten på 1,5 år men alltså blir förundrad över hur jobbigt det är! Denna gång dessutom utan min mamma som normalt hjälper oss till tusen och så är jag dessutom gravid (men mindre gravid än sist iaf).

Vilka är era bästa hacks?

Mvh ska stupa i säng och sen gå upp om 6 h för att göra klart det sista.
 
Mitt i flytt! Flyttgubbarna (vågar man säga så fortfarande? Flytthennarna kändes liksom inte som ett etablerat uttryck) kommer 8.00, det känns fortfarande rätt rörigt och hur ska vi lyckas styra ihop det här imorgon bitti, ge vårt barn frukost (helst) och så ska min man åka till vårt nya hus och fixa grejer pga en försenad leverans.

Tusen frågor bubblar i mitt huvud kring att flytta… Hur gör ni med alla saker som inte går i kartong? Typ tvättkorgen, airfryer, toaborste? Hur gör ni med allt som man måste använda in i sista sekund? Både typ tandborste men det ska ju med fördel finnas ett glas att dricka ur också. Det känns så sjukt konstigt att flytta med smutstvätt men samtidigt är ju alla kläder packade så antingen smutstvätt eller rentvätt, man har ju alltid av det ena?

Det här är andra flytten på 1,5 år men alltså blir förundrad över hur jobbigt det är! Denna gång dessutom utan min mamma som normalt hjälper oss till tusen och så är jag dessutom gravid (men mindre gravid än sist iaf).

Vilka är era bästa hacks?

Mvh ska stupa i säng och sen gå upp om 6 h för att göra klart det sista.
Jag brukar alltid ha en speciell låda för det som ska användas in i sista sekund och sedan packas upp först på nästa ställe. Då innehållande stekpanna, kastrull, stekspade, salt, peppar, några bestick, tallrikar och glas, handduk, diskmedel + borste, tandborste+tandkräm och laddare. Då har man det som behövs mest akut och slipper rota runt i flera lådor 👍
 
Släng toaborsten! Köp en ny.

Låt barnen äta frukost på Donken eller macken. De lär tycka att det är ett äventyr.

Kanske lite sent nu men... ta fram de fulaste paren trosor/kalsonger. Använd dem under flytten och släng dem sedan.

Ha ett gäng pappmuggar och papptallrikar.

Käka pizza första kvällen i ert nya hem! Sov sedan på madrasser. Barnen tycker nog att det är kul.
 
Ha en låda till sista tallrikarna och glasen som diskas precis innan de packas när ni ätit frukost. Släng toaborsten. Packa ner kläder i en väska vardera, resten packas ner i lådor eller säckar. Eller i byrå om det används till kläder. Kylväska till maten att bara stoppa in i bilen innan man far.

Jag tycker det är onödigt att slänga trosor och liknande bara för att det är lite bökigt, det är inte svårt att stoppa smutstvätten i en påse i sin väska, det är ju inga mängder på en dag eller så. Eller för all del en säck, där hela familjen samlat smutstvätt och smutsiga handdukar från toa och kök osv. Att använda pappmuggar och tallrikar tycker jag inte heller om pga miljön.
Det har alltid fungerat så här för mig. :)

Rent allmänt har jag alltid haft en eller två lådor där jag slänger ner allt som jag måste använda till slutet.
 
Vår förra toaborste var av porslin... inte själva borsthuvudet då såklart, det hade blivit jobbigt. Men inte är det självklart att flytta ifrån toaborsten, särskilt om man köpt den för att passa ihop med sopis etc?
 
Det som inte går i kartonger packades löst. Använde filtar och mattor eller andra textiler om det var något ömtåligt som behövdes skyddas.

Angående hygienartiklar osv som man behöver in i sista stund, så kan man packa en väska precis som om man ska åka bort och sova borta.

Även försöka märka upp kartonger så man lätt hittar sina saker sen (har själv varit dålig med det men har inte haft så mycket att gå igenom). 😅

Jag lät smutsig tvätt ligga kvar i tvättkorgen när jag flyttade.

Så här såg det ut när jag flyttade senast:
AD731960-AEAF-4DCB-AAD1-3859422A065E.jpeg
 
Mitt i flytt! Flyttgubbarna (vågar man säga så fortfarande? Flytthennarna kändes liksom inte som ett etablerat uttryck) kommer 8.00, det känns fortfarande rätt rörigt och hur ska vi lyckas styra ihop det här imorgon bitti, ge vårt barn frukost (helst) och så ska min man åka till vårt nya hus och fixa grejer pga en försenad leverans.

Tusen frågor bubblar i mitt huvud kring att flytta… Hur gör ni med alla saker som inte går i kartong? Typ tvättkorgen, airfryer, toaborste? Hur gör ni med allt som man måste använda in i sista sekund? Både typ tandborste men det ska ju med fördel finnas ett glas att dricka ur också. Det känns så sjukt konstigt att flytta med smutstvätt men samtidigt är ju alla kläder packade så antingen smutstvätt eller rentvätt, man har ju alltid av det ena?

Det här är andra flytten på 1,5 år men alltså blir förundrad över hur jobbigt det är! Denna gång dessutom utan min mamma som normalt hjälper oss till tusen och så är jag dessutom gravid (men mindre gravid än sist iaf).

Vilka är era bästa hacks?

Mvh ska stupa i säng och sen gå upp om 6 h för att göra klart det sista.
När jag hade flyttfirma senast tog de i princip inget som inte var packat i lådor. Enda undantaget var dammsugaren.

Jag brukar också packa ”övernattningsväska” för de sista/första dagarna, ha färdig frukost redo som t.ex. fralla från mataffären och bara använda engångsgrejer sista dagarna.

Kanske för sent, men jag märkte upp mina lådor med vilket rum de skulle till istället för vad det var i, så flyttfirman ställde in allt efter den märkningen.
 
När jag hade flyttfirma senast tog de i princip inget som inte var packat i lådor. Enda undantaget var dammsugaren.

Jag brukar också packa ”övernattningsväska” för de sista/första dagarna, ha färdig frukost redo som t.ex. fralla från mataffären och bara använda engångsgrejer sista dagarna.

Kanske för sent, men jag märkte upp mina lådor med vilket rum de skulle till istället för vad det var i, så flyttfirman ställde in allt efter den märkningen.
Det sista! Det var guld nu när jag flyttade, behövde inte hålla på och rumstera om en massa när vi var fyra personer som hjälptes åt utan alla kunde bara lätt läsa på vad det var i och ställa ned där det behövdes.
 
Jag har aldrig anlitat flyttfirma, men jag har flyttat väldigt mycket. Tetrispacka är min bästa gren. Jag gör en lista över det som ska packas ner sist och packas upp först, som några dricksglas, tallrikar, bestick, hundmatskålar, tandborstar, en toarulle, hygienartiklar, en kylbox med mat, städgrejer som behövs för att komma i ordning (ofta behöver det ju städas innan man börja packa upp, osv.). Hur mycket beror på hur lång flytten är. De två senaste gångerna har jag flyttat inom kommungränsen och då har i princip allt packats upp och hittat sin plats i det nya hemmet samma dag och då har behovet av nödkit varit minimalt.

Det som inte behöver användas direkt packas i kartonger som märks med rum och tematisk underkategori. Beroende på transportsträcka så kan böcker med fördel packas i dubbla pappkassar (minns en horribel flytt när vi tvingades packa böcker i tjugo kartonger). Saker som är skrymmande och inte passar i kartonger tar vi i pappkassar eller sopsäckar. Vissa saker åker ”löst” som dammsugare och mopp, som beroende på flyttatädstatus antingen åker först eller sist.

Nu är väl detta inte till så stor hjälp eftersom flytten går idag.

Lycka till med flytt och nya hemmet!
 
Vi flyttade nyss, packade en stor "wekkendväska" med kläder till oss tre för ett par dagar och necessär. Om du vill flytta med toaborsten så ska den ner i en flyttlåda. Allt som går ner i en flyttlåda, ska ner i en flyttlåda. Märk också upp kartongerna med rumsnamn, det underlättar massor, särskilt allt som skulle ner i källaren :D Dessutom märkte vi upp det som var viktigast som Kök 1, då visste vi att i den lådan var bland annat det sista vi packade ned och därmed det första som skulle upp.
Med det sagt hittade jag sängbenen i en flyttlåda först idag, då har vi bott i nya huset i två veckor nu och sovit i sängen utan sängben på för vi inte hittat var de är! :D

Vi tog smutstvättkorgen i vår egna bil. Barnet fick äta frukost hemma, sedan körde vi honom till huset där han fick hänga mest i trädgården med barnvakt medan jag och min man styrde flytten från lägenheten. Varje gång vi körde vår egen bil emellan tog vi med lite saker som inte gick i kartonger. Pizza första kvällen är givet! Lycka till idag!
 
Lite ot men när vi skulle flytta tänkte vi anlita flyttfirma, men de skulle ha 2430kr/timmen före Rut. Tyckte det var hutlöst. Och precis när vi skulle boka så kom det artiklar om hur många flyttfirmor som saknar försäkring, som tappar bort/har sönder saker och som inte har registrerat (tror jag det var) sina lastbilar för flytt. Så vi flyttade själva, bara jag och min man + vår dotter som var förkyld så hade ingen barnvakt 😂

Vi körde donken-frukost, barnet tyckte att det var heeeelt fantastiskt.
 
Jag brukar alltid ha en speciell låda för det som ska användas in i sista sekund och sedan packas upp först på nästa ställe. Då innehållande stekpanna, kastrull, stekspade, salt, peppar, några bestick, tallrikar och glas, handduk, diskmedel + borste, tandborste+tandkräm och laddare. Då har man det som behövs mest akut och slipper rota runt i flera lådor 👍
Supertips, så gjorde vi också!

Vi är mitt i en flytt, både bohag, sju hundar och 120 får som ska flyttas... många lass blir det. Fördelen för oss är att vi går från 60m² till typ 170m² 😅
 
Lite ot men när vi skulle flytta tänkte vi anlita flyttfirma, men de skulle ha 2430kr/timmen före Rut. Tyckte det var hutlöst. Och precis när vi skulle boka så kom det artiklar om hur många flyttfirmor som saknar försäkring, som tappar bort/har sönder saker och som inte har registrerat (tror jag det var) sina lastbilar för flytt. Så vi flyttade själva, bara jag och min man + vår dotter som var förkyld så hade ingen barnvakt 😂

Vi körde donken-frukost, barnet tyckte att det var heeeelt fantastiskt.
Ja det kostar, absolut, men så jäkla skönt. De vet vad de gör, orkade bära stora, svintunga, ek-skrivbord ner för en alldeles för smal trappa utan att riva huset och var klara med allt lite efter lunch och då hade de ändå tagit ett lunchbreak. Dessutom kastade de ett bautastort akvarium åt oss (600 liter). Guld värt och väl värt de 14000 efter rut, inkl flyttstädning som de också gjorde.
 
Ja det kostar, absolut, men så jäkla skönt. De vet vad de gör, orkade bära stora, svintunga, ek-skrivbord ner för en alldeles för smal trappa utan att riva huset och var klara med allt lite efter lunch och då hade de ändå tagit ett lunchbreak. Dessutom kastade de ett bautastort akvarium åt oss (600 liter). Guld värt och väl värt de 14000 efter rut, inkl flyttstädning som de också gjorde.
Nä jag tyckte inte det. Kände att jag dels inte vill betala så mycket och dels absolut inte orkar med ev krångel om de har sönder/tappar bort något. Flytta själv var bara lite fysiskt jobbigt (men både jag och min man är starka) just den dagen sen klart. Krångla med flyttfirma i efterhand och kräva saker hade varit jobbigt och stånkigt länge 😄
 
Nä jag tyckte inte det. Kände att jag dels inte vill betala så mycket och dels absolut inte orkar med ev krångel om de har sönder/tappar bort något. Flytta själv var bara lite fysiskt jobbigt (men både jag och min man är starka) just den dagen sen klart. Krångla med flyttfirma i efterhand och kräva saker hade varit jobbigt och stånkigt länge 😄
Ja det är klart, det är ju trist om något pajar. Försvinner upplever jag som väldigt liten risk för oss då vi flyttat såpass korta sträckor. De saker som "försvinner" hittar vi i botten av någon låda sen 😁
 
När jag hade flyttfirma senast tog de i princip inget som inte var packat i lådor. Enda undantaget var dammsugaren.

Jag brukar också packa ”övernattningsväska” för de sista/första dagarna, ha färdig frukost redo som t.ex. fralla från mataffären och bara använda engångsgrejer sista dagarna.

Kanske för sent, men jag märkte upp mina lådor med vilket rum de skulle till istället för vad det var i, så flyttfirman ställde in allt efter den märkningen.
Vad firman gör beror ju på vad man avtalat. När mina föräldrar flyttade häromåret packade flyttfirman allt i huset (mina föräldrar hade missat att även allt i uthus/garage behövde tas om hand på ngt sätt ...). Flyttfirman packade allt från innehåll i skafferi och badrumsskåp till flygel ....

För sent nu - men mitt tips hade varit att inhandla ett flak med dricka och ställa i kylen till flyttarna på nya stället - var väldigt uppskattat!

(Sedan förstår jag inte hur en toaborste inte kan få plats i en flyttkartong)
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 575
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag har under en kortare tid (kanske lite drygt tre månader) märkt av att jag blivit fumlig. Slår i saker, dörrposter, trösklar osv. Ska...
10 11 12
Svar
239
· Visningar
41 786
Senast: Trasdocka
·
W
Gravid - 1år Nu är det 11 dagar kvar tills jag får träffa det lilla livet som legat i min mage i 9 månader. En del utav mig är förväntasfull och glad...
2
Svar
27
· Visningar
2 850
Senast: carrin
·
Övr. Djur Orkar ni att läsa? Jag behöver hjälp i mina tankegångar så ni är guld om ni orkar "lyssna". I vintras skulle min syster flytta från...
2
Svar
29
· Visningar
7 693

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp