Att folk orkar klaga

Gammeln

Trådstartare
Har dom inget annat att sysselsätta sig med.

Ett visst försäkringsbolag gör reklam. Mannen säger, "självklart äger jag min bank. Gör inte du det". Kvinnan säger, "Det hade väl ingen trott att jag skulle äga en egen bank".

Jaha än sen då typ :banghead:
 
Sv: Att folk orkar klaga

Ändå orkar du klaga på klagandet borde inte det vara höjden av gnäll och energislöseri.

Eftersom reklamen stämmer i bäcken med könrollstänkande så ser jag inget konstigt med att man påpekar det. Vill man ha en förändring så måste ju saker förändras. Dvs vi måste ändra oss och det gör man ju bara genom korrigeringar.
 
Sv: Att folk orkar klaga

Ändå orkar du klaga på klagandet borde inte det vara höjden av gnäll och energislöseri.

Eftersom reklamen stämmer i bäcken med könrollstänkande så ser jag inget konstigt med att man påpekar det. Vill man ha en förändring så måste ju saker förändras. Dvs vi måste ändra oss och det gör man ju bara genom korrigeringar.
Men är det verkligen inga kvinnor som jobbar på reklambyråer :eek:
 
Sv: Att folk orkar klaga

Det hade naturligtvis inte varit något problem i en jämställd värld. Men nu lever vi inte i den världen, utan i en värld där män ses som starkare, mer kompetenta, mer beslutsamma etc etc. Och då är det ett problem när man använder detta slags sterotyper i reklam. Mannan ser allvarlig och bestämd ut och ser det som en självklarhet att han äger en bank. Kvinnan ler vänt, har en flickaktig rosett i håret och är liksom helt förvååånad över att lilla hooon kan äga en bank. Det språk och de bilder vi dagligen matas med har en oerhörd makt. Att detta över huvud taget slank igenom i bolagets eget beslutsfattande är anmärkningsvärt.
 
Sv: Att folk orkar klaga

Det hade naturligtvis inte varit något problem i en jämställd värld. Men nu lever vi inte i den världen, utan i en värld där män ses som starkare, mer kompetenta, mer beslutsamma etc etc. Och då är det ett problem när man använder detta slags sterotyper i reklam. Mannan ser allvarlig och bestämd ut och ser det som en självklarhet att han äger en bank. Kvinnan ler vänt, har en flickaktig rosett i håret och är liksom helt förvååånad över att lilla hooon kan äga en bank. Det språk och de bilder vi dagligen matas med har en oerhörd makt. Att detta över huvud taget slank igenom i bolagets eget beslutsfattande är anmärkningsvärt.
Jag frågar igen, är det verkligen inga kvinnor som jobbar på reklambyråer. Om dom gör det varför är dom då delaktiga till att skapa en sån reklam :confused:
 
Sv: Att folk orkar klaga

Ingen fara alls om inte så mycket annat gav samma budskap.

Om det faktiskt är en serie på 6 st reklampelare där det finns självsäkra kvinnor, osäkra kvinnor, självsäkra män och osäkra män så är det en helt ok reklam.

Eller om det faktiskt vore så att i 50% av fallen på all reklam i Sverige var mannen osäker och behagsjuk. Men så ser det ju inte ut.

Det är mängden som gör det till ett problem.

Tex boken om monster jag precis läste för litet barn, -detta monster heter Z och har två huvuden och så en tvåa. Kön på monstret spelade ingen roll för "storyn" och påverkade inte utseendet av det. Så varför var 7 st monster pojknamn och tre monster flicknamn?

Det hade inte heller gjort någonting om det var tvärtom i 50% av fallen.
 
Sv: Att folk orkar klaga

Att folk orkar upprätthålla könsrollerna i samhället. Har de inget annat att sysselsätta sig med? :)
 
Sv: Att folk orkar klaga

jag älskar att folk orkar klaga :love:

spyr på den där jävla tihi tihi-reklamen.
 
Sv: Att folk orkar klaga

Tex boken om monster jag precis läste för litet barn, -detta monster heter Z och har två huvuden och så en tvåa. Kön på monstret spelade ingen roll för "storyn" och påverkade inte utseendet av det. Så varför var 7 st monster pojknamn och tre monster flicknamn?

Det hade inte heller gjort någonting om det var tvärtom i 50% av fallen.
För att inte tala om popgruppen Of Monsters and Men. Där har vi en samling män och en kvinna. Män är Men och kvar är då kvinnan så då är monstret. Hur ska vi hantera detta då :banghead:
 
Sv: Att folk orkar klaga

Fast i fallet med namnet på gruppen skulle jag säga att det ska tolkas som monster och människor...
 
Sv: Att folk orkar klaga

Fast i fallet med namnet på gruppen skulle jag säga att det ska tolkas som monster och människor...
Men då återstår huvudproblemet och det är ju att det är 1 st kvinna och 5 män. Det här ser ju fruktansvärt illa ut inför barn ungdomar som uppfostras till att män o kvinnor ska vara jämnt fördelat. Hur ska vi hantera detta. Borde man inte ha en mer jämn fördelning när man bildar en grupp? Musikbranchen är ju trots allt ett arbete som alla andra :eek:. Borde vara nån form av förbud. Man borde förbjuda alla musikgrupper med ojämt antal medlemmar eftersom dessa grupper aldrig kan uppfylla en jämn fördelning av män o kvinnor
 
Sv: Att folk orkar klaga

Du har helt rätt i att det är väldigt mycket vanligare med en grupp som har 4-5 män och en kvinna än tvärtom. Men det är nog svårt att göra någonting åt.

Men om du nu tänkte skriva en bok eller göra en reklam så har du redan tänkt några timmar på ditt projekt, varför inte bara ibland ha fler kvinnor än män, eller lika många? Är det för jobbigt?

Det är just för att folk har irriterat sig på små dumheter som inte spelar någon roll som vi inte längre har 80-talsreklam och som man nu kan se män putta barnvagnar på gatorna. (eller som en turist från England sa -oj vad mycket manliga nannies ni har i Sverige). (Eller som författarinnan till en känd barnbok sa på 80-talet -nej man kan ju inte skriva om flickor, de är så tråkiga.)

Faktum är att när det gäller enskilda saker, reklampelare, böcker och individer så spelar ju egentligen ingenting någon roll, allt är oviktigt. Spelar det egentligen någon roll om jag har rösträtt själv? Rimligen borde det räcka med att min man representerar familjen och röstar, jag kan ju påverka honom.

Mamma hade en smårolig princip som ganska ofta slår rätt. Oftare för tio år sedan, 4-1 räkna manliga och kvinnliga varelser i böcker, bilder osv, även om huvudpersonen i boken är en flicka så brukar det vara 4 manliga individer per kvinnlig om författaren inte försökt tänka extra noga. (ev kanske man kan dra ned till 2 pojkar per en flicka i barnlitteratur o filmer numera. Har inte räknat på ett tag.)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok En sak som jag inte fattar är varför det är så jävla mycket skillnad hur JAG ska tänka motför hur allaandra är OM MIG. Som några exempel...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 374
Senast: IzeUnicorn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 842
Senast: jemeni
·
F
Juridik & Ekonomi Jag har mycket liten erfarenhet av att ta lån men nu har sambon och jag stött på så pass mycket patrull i senaste låntagarsvängen att...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 064
Senast: Tualma
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp