Att fråga vad någon jobbar med?

Nota

Trådstartare
Jag tillhör dom som aldrig ställer privata frågor till nya människor men har märkt att en del frågar vad man jobbar med första gången man träffas trots att vad man jobbar med har noll betydelse i sammanhanget?
Brukar ni ställa denna fråga?
Jag tycker personligen den är mycket olämplig och tycker inte om att få frågan och brukar därmed heller inte svara på frågan.
Själv har jag inga problem att prata om allt möjligt annat med nya människor men att fråga privata frågor känns så fel.
 
Jag tillhör dom som aldrig ställer privata frågor till nya människor men har märkt att en del frågar vad man jobbar med första gången man träffas trots att vad man jobbar med har noll betydelse i sammanhanget?
Brukar ni ställa denna fråga?
Jag tycker personligen den är mycket olämplig och tycker inte om att få frågan och brukar därmed heller inte svara på frågan.
Själv har jag inga problem att prata om allt möjligt annat med nya människor men att fråga privata frågor känns så fel.
Kan inte se frågan som olämplig.

I min uppfostran är pengar och politik tabu.
 
Jag tycker inte heller att yrke känns särskilt privat. Däremot kan frånvaro av yrke (samt anledningen till det) vara känsligt.

Håller med dig. Det kan vara väldigt känsligt... Jag är en sån som intresserar mig för vad andra ägnar sig åt, det är genuint intressant tycker jag att prata om vad folk jobbar med. Men såklart kan det vara känsligt om en inte har ett jobb av olika anledningar.
 
Jag tillhör dom som aldrig ställer privata frågor till nya människor men har märkt att en del frågar vad man jobbar med första gången man träffas trots att vad man jobbar med har noll betydelse i sammanhanget?
Brukar ni ställa denna fråga?
Jag tycker personligen den är mycket olämplig och tycker inte om att få frågan och brukar därmed heller inte svara på frågan.
Själv har jag inga problem att prata om allt möjligt annat med nya människor men att fråga privata frågor känns så fel.

Vad tycker du är okej att fråga om? Just jobb är ju tacksamt för att det är mer intressant än rent kallprat, men inte speciellt privat jämfört med det mesta annat.
 
Jag är mycket medveten om att det i Sverige är en av dom vanligaste frågorna att ställa.
Själv har jag aldrig frågat något sånt jag skulle aldrig kunna få ur mig en sån fråga vet inte varför faktiskt tycker bara det är så olämpligt att fråga människor om privatliv pengar osv.
 
Vad tycker du är okej att fråga om? Just jobb är ju tacksamt för att det är mer intressant än rent kallprat, men inte speciellt privat jämfört med det mesta annat.
Jag pratar mest om allt möjligt men ingenting privat förrän eller om människor själva berättar det.
Finns väl massor att prata om för det mesta ses man ju genom något gemensamt som man kan prata om.
 
Jag tycker inte heller att just frågan om vad man jobbar med känns privat på något vis, men förstår att vi är olika som människor. Och det är inte alltid så lätt att hänga med hur folk vill ha det när det är olika från person till person. Från att andra personen gillar att kallprata och tycker det är oförskämt om man själv knappt öppnar munnen till att andra personen avskyr att man själv säger ett ljud och blir förnärmad om man ens tilltalar personen.
 
Jag som inte jobbar pga diagnoser tycker numera att den frågan är jättejobbig. Tycker det är bättre att fråga vad någon sysslar med för då kan man välja om man vill svara utifrån jobb eller fritid.
Ja men precis.
Nu jobbar jag själv men tycker inte om att få den frågan.
Men att fråga någon i din situation känns så fruktansvärt onödigt och vad ska jag egentligen ha den informationen till?
 
Jag tycker inte heller att just frågan om vad man jobbar med känns privat på något vis, men förstår att vi är olika som människor. Och det är inte alltid så lätt att hänga med hur folk vill ha det när det är olika från person till person. Från att andra personen gillar att kallprata och tycker det är oförskämt om man själv knappt öppnar munnen till att andra personen avskyr att man själv säger ett ljud och blir förnärmad om man ens tilltalar personen.
Ja jag har förstått att många tycker den frågan tillhör kallprat.
Jag tycker själv inte det är kallprat utan mer en förhörsfråga.
Kallprata kan man ju göra om det som gjort att man träffats.
 
Vet än idag inte ens vad dom ex jag inte bott ihop med fick i lön 😱
Jag har så oerhört svårt att fråga om privata saker.
Vet inte vad det beror på.
 
Ja men precis.
Nu jobbar jag själv men tycker inte om att få den frågan.
Men att fråga någon i din situation känns så fruktansvärt onödigt och vad ska jag egentligen ha den informationen till?

Precis. Det är ju en sak när det är någon man känner men om jag går till frisören en gång så har jag ju ingen lust att prata om mina diagnoser och min journal liksom.

Vet inte vad jag ska svara på frågan. Att bara svara jag jobbar inte känns så konstigt.
 
Precis. Det är ju en sak när det är någon man känner men om jag går till frisören en gång så har jag ju ingen lust att prata om mina diagnoser och min journal liksom.

Vet inte vad jag ska svara på frågan. Att bara svara jag jobbar inte känns så konstigt.
Ja frisörer är hemska dom har verkligen ingen radar alls det har jag också lagt märke till.
Dom om några borde ju kunna kallprata om annat än att förhöra sina kunder.
 
Jag tycker det kan vara intressant att höra om vad folk jobbar med. Man kan ju leva väldigt olika, uppleva saker som gör att man tänker/känner/lär sig etc mkt tack vare sitt yrke.
Det kan jag tycka är väldigt spännande.
I vissa fall kan ju en vetgirig person som jag lära mig av andra. Eller känna igen sig och hitta samförstånd etc.

Jag har själv varit långtidssjukskriven och kunde ibland tycka frågan var lite jobbig. Men jag ville ju inte att folk skulle undvika normala samtal pga att jag tyckte ngt var lite jobbigt ibland.

Så jag förstår den biten med. Det är inte helt enkelt känner jag.
 
Ja jag har förstått att många tycker den frågan tillhör kallprat.
Jag tycker själv inte det är kallprat utan mer en förhörsfråga.
Kallprata kan man ju göra om det som gjort att man träffats.
Fast vet du, ibland är det inte så lätt att vara människa och göra rätt för alla människor man möter. För de flesta är det en helt vanlig neutral fråga som man gärna tar till när samtalsämnet börjar ta slut tex, om vi ska sluta prata om allt som någon kan ta illa upp av/uppfatta som privat/må dåligt av på något vis, så blir det inte asmycket kvar att prata om. Det är å andra sidan inte heller svårt att säga "det är en fråga jag ogärna vill svara på, hoppas det kan respekteras"
 
Jag har så oerhört svårt att fråga om privata saker.
Vet inte vad det beror på.
Fast jobb ser inte jag som något privat.
Ja jag har förstått att många tycker den frågan tillhör kallprat.
Jag tycker själv inte det är kallprat utan mer en förhörsfråga.
Kallprata kan man ju göra om det som gjort att man träffats.

Att på ett AA-möte fråga om bakgrunden till att en är där känns däremot fruktansvärt olämpligt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
576
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 976
Senast: LiviaFilippa
·
Skola & Jobb Hur skulle ni bemöta en person, ni inte känner, på ett nytt jobb som från dag 1 börjar säga saker ironiskt till er? Började nytt jobb i...
2
Svar
39
· Visningar
3 353
Senast: Bulldoozer
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 365
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp