Att gå från en till två hundar (..och barn)

Voeux

Trådstartare
Bästa Buke, hjälp mig att reda ut mina tankar. Vi har som bekant en kastrerad dvärgpinscherhane som är 7 år, han är okomplicerad på alla sätt och vis förutom det faktum att han då just är en dvärgpinscher. Med andra ord vaktinstinkt, mycket åsikter, envis som en åsna osv. men helt frisk och snäll. Både jag och fästmannen fullkomligt älskar denna hund och han fyller vårt liv med så mycket glädje, att vi funderar på att skaffa en hund till. Dock planerar vi att skaffa familj och jag tänker direkt att det här kanske blir kaka på kaka. Två dvärgpinschrar som skäller och en unge som skriker, det kanske kommer bli total katastrof. En annan del av mig tänker att det kanske inte är dumt alls. Om vi kommer behöva lägga lite mer fokus på bebis så kanske Bruce skulle må bra av att ha en kompis som han kan mysa och leka med, om han inte får vår fulla uppmärksamhet dygnets alla timmar längre. De tankar som snurrar just nu är alltså:

1. Är det lite "har man en hund så kan man lika gärna ha två" som gäller, eller kommer det mer sannolikt kännas som dubbelt upp?
2. OM vi skaffar en till hund, NÄR tusan ska man planera in det? Innan bebis så att man får något år på sig med bara hundarna först, och de lär känna varandra och man vänjer sig vid det innan bebis kommer. Eller är det skitdumt för att man kanske kommer bli helt överväldigad av allt sen när bebis kommer och man önskar att man aldrig skaffade en till hund innan man visste hur mycket det skulle bli med bebis?
3. En lite mer rasspecifik fråga. Bruce går bäst ihop med små hundar och främst andra dvärgpinschrar, det känns ibland lite som att de "talar samma språk". Är det smartast att skaffa en till dvärgpinscher, för att sannolikheten är störst då att de kommer bli bundisar, eller är det bäst att skaffa en annan lugnare ras som kanske inte är lika intensiv som Bruce? Jag tänker att Bruce redan börjar bli till åren, och tanken med småbarn på det.. kanske lockar till en lugnare ras?

Jag tänker hur som helst, att OM detta skulle bli aktuellt, så kanske en omplacering är en bra idé. Att hitta en vuxen hund så vi slipper valptiden, och kanske kan testa hur det funkar med Bruce någon månad innan man tvingas till beslut.

Hur hade ni tänkt? Andra tips? Erfarenheter?
 
Äääh. Ni har ju redan hund och är vana vid det livet. Med tanke på valpläget just nu så kan det dröja länge innan ni får er hund, om ni inte tar en vuxen omplacering förstås. Att bli med barn kan ta lite tid det med. Jag skulle kanske inte skaffa valp samtidigt som jag var höggravid, men jag skulle definitivt kunna ställa mig i valpkö och samtidigt försöka bli med barn, och så får ni se vad som går fortast att få till (och om det blir superdumt och krockar så kan ni ju alltid avsäga er valpen - ungen är det ju svårare med ;)). Det låter ju som om ni är väldigt förtjusta i rasen så då är det väl ganska naturligt att ni tar en likadan istället för att lägga tid på att göra research för att hitta en annan passande ras. En del dvärgpinnar har ju lite attityd och lite rädslor så det skulle väl jag vara extra noga med, att ni köper från tillgängliga, sociala linjer, gärna såna där ni vet att det har funkat med småbarn. Jag skulle säga att det är enklare att ha en vuxen/halvvuxen hund och bebis än skaffa valp när bebis redan finns - då blir det två som behöver passas, som inte har nån självbevarelsedrift och som kan råka göra illa varandra. Om hunden är vuxen går det ju att stänga till mellan barn och hund på ett annat sätt och att lära hunden var den kan få vara ifred.
 
Om hunden är vuxen går det ju att stänga till mellan barn och hund på ett annat sätt och att lära hunden var den kan få vara ifred.

Jag har också tänkt på det där med att stänga av emellan. Idag är Bruce med precis överallt, om vi tar en fika med vänner, om vi har middag hemma, när vi lagar mat.. han är alltid där. Om vi i framtiden kommer behöva separera honom lite mer, både för hans och bebis (och vår) skull, så kanske det också vore mysigt för honom att vara avskild med en annan hund. I stället för att få vara ensam i sovrummet.
 
Nu är det så små hundar vi talar om att jag tänker att "har man en kan man lika bra ha två", faktiskt. Sen hade jag nog valt att skaffa den nya hunden så man hinner beta av det värsta valpstadiet innan bebisen kommer, helst också innan man hinner bli höggravid. Vissa mår ju fruktansvärt dåligt under sin graviditet och jag tänker att om man känner att det är genetisk risk för det (om man jämför med hur andra kvinnor i släkten upplevt sin graviditet) så kan det kanske vara skönt att slippa ha en liten valp som ska passas samtidigt som man ska rådda hundar och gravidkrämpor ensam medan ens partner jobbar. Vissa har inga som helst problem under sin graviditet och då är det ju inga problem, men det är svårt att förutse sånt förrän man sitter där.
 
Jag har också tänkt på det där med att stänga av emellan. Idag är Bruce med precis överallt, om vi tar en fika med vänner, om vi har middag hemma, när vi lagar mat.. han är alltid där. Om vi i framtiden kommer behöva separera honom lite mer, både för hans och bebis (och vår) skull, så kanske det också vore mysigt för honom att vara avskild med en annan hund. I stället för att få vara ensam i sovrummet.

Grindar gör ju också att hunden kan vara "med" i samma aktivitet men på säkert avstånd, hunden kan se er (och bebis) och det blir mycket mindre av en grej, så jag slår ett slag för grindar! Det finns smidiga såna som en bara trycker fast i en dörröppning och där en inte behöver borra. Ännu smidigare (men fulare) är ju kompostgaller.
 
Från en till två tycker inte jag att det är stor skillnad. Speciellt om ni är två engagerade. Är ni även nöjd med rasen eller vill ha en annan liten hund, blir det inte heller sån stor skillnad vare sig kostnader eller utrymme. Kör:D
 
Nu är det så små hundar vi talar om att jag tänker att "har man en kan man lika bra ha två", faktiskt. Sen hade jag nog valt att skaffa den nya hunden så man hinner beta av det värsta valpstadiet innan bebisen kommer, helst också innan man hinner bli höggravid. Vissa mår ju fruktansvärt dåligt under sin graviditet och jag tänker att om man känner att det är genetisk risk för det (om man jämför med hur andra kvinnor i släkten upplevt sin graviditet) så kan det kanske vara skönt att slippa ha en liten valp som ska passas samtidigt som man ska rådda hundar och gravidkrämpor ensam medan ens partner jobbar. Vissa har inga som helst problem under sin graviditet och då är det ju inga problem, men det är svårt att förutse sånt förrän man sitter där.

Nej precis. Jag tänker att både graviditet, en ny hund och en ny människa är saker som alla kan bli precis hur okomplicerade och precis hur komplicerade som helst. På frågan "blir det för mycket" så går det ju helt enkelt inte att svara ja eller nej, i förväg. Men man kan ju absolut försöka planera utifrån sannolika scenarion, och ha lite marginal.
 
Grindar gör ju också att hunden kan vara "med" i samma aktivitet men på säkert avstånd, hunden kan se er (och bebis) och det blir mycket mindre av en grej, så jag slår ett slag för grindar! Det finns smidiga såna som en bara trycker fast i en dörröppning och där en inte behöver borra. Ännu smidigare (men fulare) är ju kompostgaller.

Jag tänker också att grindar måste vara en skänk från ovan för småbarnsföräldrar med hund :D
 
Sen tror jag att ni ska skaffa en till hund för er skull, inte för Bruces skull. Det kan bli så att han får mycket ut av en hundkompis, men det kan också bli så att han kanske inte blir bästis med den nya direkt utan att det kräver lite pyssel och jobb med det där. Kanske skaffa en tik (visst har väl dvärgpinnar ibland lite issues med könsbunden aggressivitet?).
 
Hade det varit stora hundar hade det kanske blivit bökigt med att skaffa en till samtidigt som barn, men är det småhundar tycker inte jag att det brukar bli några problem eller större omställning. Med två små går det ju att hålla kopplen med en hand utan att koncentrera sig på hundarna om det skulle behövas. Det är även ganska enkelt att stänga undan småhundar med grindar, de brukar ju inte hoppa över.
 
Sen tror jag att ni ska skaffa en till hund för er skull, inte för Bruces skull. Det kan bli så att han får mycket ut av en hundkompis, men det kan också bli så att han kanske inte blir bästis med den nya direkt utan att det kräver lite pyssel och jobb med det där. Kanske skaffa en tik (visst har väl dvärgpinnar ibland lite issues med könsbunden aggressivitet?).

Det är absolut för vår egen skull, och jag tror inte Bruce kommer att välkomna en ny hund med öppna armar första dagen heller. Men jag tror absolut han skulle kunna växa ihop med den men tiden.

Gällande könsbunden aggressivitet så vet jag faktiskt inte. Bruce var kryptorkid så vi kastrerade honom när han var ett år gammal. Han kan absolut vara aggressiv mot andra hundar, men märker det främst mot stora hundar (tror han blir osäker?) samt hundar som går i i hans "space" för mycket.
 
Bästa Buke, hjälp mig att reda ut mina tankar. Vi har som bekant en kastrerad dvärgpinscherhane som är 7 år, han är okomplicerad på alla sätt och vis förutom det faktum att han då just är en dvärgpinscher. Med andra ord vaktinstinkt, mycket åsikter, envis som en åsna osv. men helt frisk och snäll. Både jag och fästmannen fullkomligt älskar denna hund och han fyller vårt liv med så mycket glädje, att vi funderar på att skaffa en hund till. Dock planerar vi att skaffa familj och jag tänker direkt att det här kanske blir kaka på kaka. Två dvärgpinschrar som skäller och en unge som skriker, det kanske kommer bli total katastrof. En annan del av mig tänker att det kanske inte är dumt alls. Om vi kommer behöva lägga lite mer fokus på bebis så kanske Bruce skulle må bra av att ha en kompis som han kan mysa och leka med, om han inte får vår fulla uppmärksamhet dygnets alla timmar längre. De tankar som snurrar just nu är alltså:

1. Är det lite "har man en hund så kan man lika gärna ha två" som gäller, eller kommer det mer sannolikt kännas som dubbelt upp?
2. OM vi skaffar en till hund, NÄR tusan ska man planera in det? Innan bebis så att man får något år på sig med bara hundarna först, och de lär känna varandra och man vänjer sig vid det innan bebis kommer. Eller är det skitdumt för att man kanske kommer bli helt överväldigad av allt sen när bebis kommer och man önskar att man aldrig skaffade en till hund innan man visste hur mycket det skulle bli med bebis?
3. En lite mer rasspecifik fråga. Bruce går bäst ihop med små hundar och främst andra dvärgpinschrar, det känns ibland lite som att de "talar samma språk". Är det smartast att skaffa en till dvärgpinscher, för att sannolikheten är störst då att de kommer bli bundisar, eller är det bäst att skaffa en annan lugnare ras som kanske inte är lika intensiv som Bruce? Jag tänker att Bruce redan börjar bli till åren, och tanken med småbarn på det.. kanske lockar till en lugnare ras?

Jag tänker hur som helst, att OM detta skulle bli aktuellt, så kanske en omplacering är en bra idé. Att hitta en vuxen hund så vi slipper valptiden, och kanske kan testa hur det funkar med Bruce någon månad innan man tvingas till beslut.

Hur hade ni tänkt? Andra tips? Erfarenheter?
Kommer kallad - jag har blivit lydig på äldre dar :D


1) Jag har tre dvärgpinnar och tycker att två hundar är enklare än en. Tre är lite bökigare, framförallt är det svårare att få hundvakt. Det är samma promenad, det är samma soffa oavsett. De äter inte jättemycket. De har glädje av varandra.

2) Det spelar inte så stor roll. Alla vänjer sig. Jag skulle dock spontat säga att det är svårare att introducera en ny hund i flocken ju äldre den första hunden är.

Såhär ser flocken ut hemma hos oss:
Billy född 2009
Ivan född 2010
Människovalp 1 född 2015
Människovalp 2 född 2017
Kipp född 2017 (kom till oss som cirka ettåring 2018)

Alla hundar har varit fenomenala med barnen, alltså verkligen underbara. Inga konstigheter alls där.
Äldsta hunden är både ganska mycket polis och ganska mycket dement vid det här laget, och har svårt för att skilja på barnens lek och om det är något han behöver lägga sig i = han blir rätt stressad och ljudlig. Å andra sidan är det 1492 saker utöver barnen som triggar hans stress och ångest och ängslan, så det spelar inte så jättestor roll. (Disclaimer: Han är utredd hos veterinär, har gått perioder på psykofarmaka och vi kommer att avliva honom en överskådlig framtid.)

3) Dvärgpinschrar är ju rent objektivt sett asjobbiga. Skaffa en petit brabancon! :D (Barn är också rent objektivt sett asjobbiga, och betydligt jobbigare än dvärgpinschrar.)
 
Bästa Buke, hjälp mig att reda ut mina tankar. Vi har som bekant en kastrerad dvärgpinscherhane som är 7 år, han är okomplicerad på alla sätt och vis förutom det faktum att han då just är en dvärgpinscher. Med andra ord vaktinstinkt, mycket åsikter, envis som en åsna osv. men helt frisk och snäll. Både jag och fästmannen fullkomligt älskar denna hund och han fyller vårt liv med så mycket glädje, att vi funderar på att skaffa en hund till. Dock planerar vi att skaffa familj och jag tänker direkt att det här kanske blir kaka på kaka. Två dvärgpinschrar som skäller och en unge som skriker, det kanske kommer bli total katastrof. En annan del av mig tänker att det kanske inte är dumt alls. Om vi kommer behöva lägga lite mer fokus på bebis så kanske Bruce skulle må bra av att ha en kompis som han kan mysa och leka med, om han inte får vår fulla uppmärksamhet dygnets alla timmar längre. De tankar som snurrar just nu är alltså:

1. Är det lite "har man en hund så kan man lika gärna ha två" som gäller, eller kommer det mer sannolikt kännas som dubbelt upp?
2. OM vi skaffar en till hund, NÄR tusan ska man planera in det? Innan bebis så att man får något år på sig med bara hundarna först, och de lär känna varandra och man vänjer sig vid det innan bebis kommer. Eller är det skitdumt för att man kanske kommer bli helt överväldigad av allt sen när bebis kommer och man önskar att man aldrig skaffade en till hund innan man visste hur mycket det skulle bli med bebis?
3. En lite mer rasspecifik fråga. Bruce går bäst ihop med små hundar och främst andra dvärgpinschrar, det känns ibland lite som att de "talar samma språk". Är det smartast att skaffa en till dvärgpinscher, för att sannolikheten är störst då att de kommer bli bundisar, eller är det bäst att skaffa en annan lugnare ras som kanske inte är lika intensiv som Bruce? Jag tänker att Bruce redan börjar bli till åren, och tanken med småbarn på det.. kanske lockar till en lugnare ras?

Jag tänker hur som helst, att OM detta skulle bli aktuellt, så kanske en omplacering är en bra idé. Att hitta en vuxen hund så vi slipper valptiden, och kanske kan testa hur det funkar med Bruce någon månad innan man tvingas till beslut.

Hur hade ni tänkt? Andra tips? Erfarenheter?
Jag som har hundras i samma storlek tycker inte att det var en grej att gå från en till två.
Däremot från två till tre märks betydligt mer då det plötsligt blir en flock.

Jag skulle föredra att skaffa hunden innan barnet, även om jag vet rätt många som skaffat valp samtidigt som barn (smidigt när någon ändå är föräldraledig och hemma). Men eftersom ni främst kollar på omplacering så skulle det nog vara schysstare mot hunden att få landa hos er först innan det blir lite mer kaotiskt med en liten bebis också.
Sen är det ju jätteviktigt att ni hittar en omplacering som går bra ihop med barn, det är jätteviktigt. Just dvärgpinscher är nämligen inte alltid lämpliga med barn. Visa är alldeles för intensiva och andra kan tjuvnypas om de är rädda.
Alternativt köpa en valp efter två stabila föräldrar 😊
Jag hade satsat på samma ras i första hand, väldigt smidigt med två mindre hundar och ni känner redan till rasens särdrag och egenheter och min upplevelse är att många gånger stämmer ”lika barn leka bäst” när det kommer till hundar.
 
Bästa Buke, hjälp mig att reda ut mina tankar. Vi har som bekant en kastrerad dvärgpinscherhane som är 7 år, han är okomplicerad på alla sätt och vis förutom det faktum att han då just är en dvärgpinscher. Med andra ord vaktinstinkt, mycket åsikter, envis som en åsna osv. men helt frisk och snäll. Både jag och fästmannen fullkomligt älskar denna hund och han fyller vårt liv med så mycket glädje, att vi funderar på att skaffa en hund till. Dock planerar vi att skaffa familj och jag tänker direkt att det här kanske blir kaka på kaka. Två dvärgpinschrar som skäller och en unge som skriker, det kanske kommer bli total katastrof. En annan del av mig tänker att det kanske inte är dumt alls. Om vi kommer behöva lägga lite mer fokus på bebis så kanske Bruce skulle må bra av att ha en kompis som han kan mysa och leka med, om han inte får vår fulla uppmärksamhet dygnets alla timmar längre. De tankar som snurrar just nu är alltså:

1. Är det lite "har man en hund så kan man lika gärna ha två" som gäller, eller kommer det mer sannolikt kännas som dubbelt upp?
2. OM vi skaffar en till hund, NÄR tusan ska man planera in det? Innan bebis så att man får något år på sig med bara hundarna först, och de lär känna varandra och man vänjer sig vid det innan bebis kommer. Eller är det skitdumt för att man kanske kommer bli helt överväldigad av allt sen när bebis kommer och man önskar att man aldrig skaffade en till hund innan man visste hur mycket det skulle bli med bebis?
3. En lite mer rasspecifik fråga. Bruce går bäst ihop med små hundar och främst andra dvärgpinschrar, det känns ibland lite som att de "talar samma språk". Är det smartast att skaffa en till dvärgpinscher, för att sannolikheten är störst då att de kommer bli bundisar, eller är det bäst att skaffa en annan lugnare ras som kanske inte är lika intensiv som Bruce? Jag tänker att Bruce redan börjar bli till åren, och tanken med småbarn på det.. kanske lockar till en lugnare ras?

Jag tänker hur som helst, att OM detta skulle bli aktuellt, så kanske en omplacering är en bra idé. Att hitta en vuxen hund så vi slipper valptiden, och kanske kan testa hur det funkar med Bruce någon månad innan man tvingas till beslut.

Hur hade ni tänkt? Andra tips? Erfarenheter?
Jag ville skaffa valp samtidigt som bebis. Är väldigt glad att det inte blev så. Denna bebisen visade sig vara (underbar 😍), extremt närhetstörstande och vägrar vagn, sover fortfarande bara på mig (fem månader). Sen är ju alla bebisar olika såklart. Men jo, jag är rätt glad över att kunna fokusera på en ny familjemedlem nu faktiskt.
 
Kommer kallad - jag har blivit lydig på äldre dar :D


1) Jag har tre dvärgpinnar och tycker att två hundar är enklare än en. Tre är lite bökigare, framförallt är det svårare att få hundvakt. Det är samma promenad, det är samma soffa oavsett. De äter inte jättemycket. De har glädje av varandra.

2) Det spelar inte så stor roll. Alla vänjer sig. Jag skulle dock spontat säga att det är svårare att introducera en ny hund i flocken ju äldre den första hunden är.

Såhär ser flocken ut hemma hos oss:
Billy född 2009
Ivan född 2010
Människovalp 1 född 2015
Människovalp 2 född 2017
Kipp född 2017 (kom till oss som cirka ettåring 2018)

Alla hundar har varit fenomenala med barnen, alltså verkligen underbara. Inga konstigheter alls där.
Äldsta hunden är både ganska mycket polis och ganska mycket dement vid det här laget, och har svårt för att skilja på barnens lek och om det är något han behöver lägga sig i = han blir rätt stressad och ljudlig. Å andra sidan är det 1492 saker utöver barnen som triggar hans stress och ångest och ängslan, så det spelar inte så jättestor roll. (Disclaimer: Han är utredd hos veterinär, har gått perioder på psykofarmaka och vi kommer att avliva honom en överskådlig framtid.)

3) Dvärgpinschrar är ju rent objektivt sett asjobbiga. Skaffa en petit brabancon! :D (Barn är också rent objektivt sett asjobbiga, och betydligt jobbigare än dvärgpinschrar.)

Bruce är också mycket polis, när vi träffar barn idag så skäller han när de springer så det dundrar i golvet. Men jag hoppas verkligen han ska vänja sig 🙈 Jag tänker att småbarnsliv skulle bli ett "nytt normalt" för honom, till skillnad mot idag när vi träffar barn och han är van vid lugn och ro.

Åh Billy ❤️ Tänk att han blivit så gammal redan..

Jag älskar petit brabancon, fästmannen tycker dock att de är skitfula :D Hur är andningen för dem? Tänker att de är lite ihoptryckta?
 
Jag tänker att du kanske ska ha en "mildare" hund men i ungefär samma storlek.

Partiskt nog tänker jag genast på Phaléne eller Papillon. Okomplicerade och utan avancerad pälsvård. Larmande ras, men inte alls i samma utsträckning som pinnar. Människokära och glada.

Om man är noga med att itne ta en med extremt mycket päls (som min :cry: ) så behövs inte annat än liätt genomborstning nån gång i månaden.

Skaffa hunden eller bäbis föst. Så ni inte står med två bäbisar samtidigt. Det kan bli lite mycket.
 
Bruce är också mycket polis, när vi träffar barn idag så skäller han när de springer så det dundrar i golvet. Men jag hoppas verkligen han ska vänja sig 🙈 Jag tänker att småbarnsliv skulle bli ett "nytt normalt" för honom, till skillnad mot idag när vi träffar barn och han är van vid lugn och ro.

Åh Billy ❤️ Tänk att han blivit så gammal redan..

Jag älskar petit brabancon, fästmannen tycker dock att de är skitfula :D Hur är andningen för dem? Tänker att de är lite ihoptryckta?

Ja, det är en sorg med Billy.
De andra hundarna har vant sig otroligt bra vid barnen. Kipp som kom efter kidsen älskar dem verkligen, leker jättebra med dem och ligger hos dem på kvällen.

Jag har inte träffat någon brab som har dålig andning (baserar detta på cirka 10 hundar), och även om de hör till riskgrupp i och med trubbnosen så ligger de på den friskare skalan där. Våra grannar har en, och hon är tveklöst en av de festligaste hundar jag mött.
 
Bruce är också mycket polis, när vi träffar barn idag så skäller han när de springer så det dundrar i golvet. Men jag hoppas verkligen han ska vänja sig 🙈 Jag tänker att småbarnsliv skulle bli ett "nytt normalt" för honom, till skillnad mot idag när vi träffar barn och han är van vid lugn och ro.

Åh Billy ❤️ Tänk att han blivit så gammal redan..

Jag älskar petit brabancon, fästmannen tycker dock att de är skitfula :D Hur är andningen för dem? Tänker att de är lite ihoptryckta?

Bebisar är ju generellt ganska o-springiga av sig när de först kommer också ;) Så Bruce har lite tid på sig att vänja sig!

Nu har ni ju redan en hund, men jag älskade att ha hund när jag var föräldraledig, så skönt med lite sällskap! :heart (Speciellt sedan covid dök upp och allt man kunnat göra med smårbarn ställdes in :cautious:).
 
Sen är det ju jätteviktigt att ni hittar en omplacering som går bra ihop med barn, det är jätteviktigt. Just dvärgpinscher är nämligen inte alltid lämpliga med barn. Visa är alldeles för intensiva och andra kan tjuvnypas om de är rädda.

Verkligen, jag hoppas som sagt att Bruce kommer funka själv.. i dagsläget blir han skällig och uppfostrande när barn leker. Men jag hoppas att han ska vänja sig när de egna familjemedlemmarna, och överlag brukar han kunna finna sig i nya situationer om man ger honom lite tid. Men jag tror ju inte att han kommer bli en hund som kommer älska 10 skrikande barn i en lekpark 😅 :D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
4 629
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 190
Senast: geting
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 108
Senast: Acto
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 273
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp