Att gå i travskola - Vuxenkurs 1 (Blogg för intresserade nybörjare)

Salvation

Trådstartare
Hej alla,

När jag började fundera på att börja köra häst så googlade jag runt för att hitta lite information.. Tyvärr finns inte jättemycket utförlig sådan om hur det är att gå nybörjarkurser. Så jag kände spontant att det är dags att någon agerar :)

Förhoppningen är att jag skall skriva något inlägg i veckan och att detta till slut skall bli en bra platform för folk att få info om hur det är att gå i travskola. Någon vecka kan det såklart bjudas på extrainlägg då jag säkerligen kommer besöka Mantorp, Åby och kanske någon mer bana för att titta på trav.

Vem är jag och vad är min bakgrund?
Jag heter Marcus, är ganska nyfyllda 30 år och bor i den fantastiska staden Tranås.
Flytten gick vid 20-isch års ålder dit, från västkusten, då jag satsade på bandy och blev värvad till laget.
Det har alltid varit boll och klubba som gällt för mig, framför allt bandy och golf, men givetvis även en del fotboll, pingis, padel, innebandy osv..

Egentligen ganska konstigt, då jag är den enda i min familj som fastnade för bollsport – De andra valde att istället fokusera på hästar..
Pappa – Travtränare under 90-talet med rätt häftiga meriter så här i efterhand.
Mamma- Hästskötare åt Bl.a. Olle Goop och sedermera åt min far.
Syster- Ridning och till och med inriktning hästhållning på gymnasiet. Dressyrdrottning.

Då pappa hade stall på Åby (när stallbacken ännu fanns kvar :’( ) var det naturligt att hänga där och dricka sockerbitar utspädda i vatten i hästägarrummet med min syster och kompis Robin.
Jag fastnade väl inte sådär speciellt mycket vid hästarna, utan tyckte mest stallet var roligt att leka i.

Det är inte förrän nu, vid 30 års ålder som jag insett att jag tycker det är en fascinerande sport, mäktiga djur och något helt nytt även om vissa minnen dyker upp när jag idag entrar ett stall.
Därför beslutade jag mig för att ge det konstiga förslaget till min älskade sambo: Ska vi gå på travskola?
Hon har fått uppleva lite trav live under 2019 och har tyckt det varit spännande så hon var väl något förbryllad men ändå positiv. Sagt och gjort, vi anmälde oss till ”Vuxen 1” och de 5 veckorna innan kursen skulle börja kändes vääldigt låååånga.

Den här dagboken och bloggen är lite till för alla som vill börja köra lite häst och inte vet vad det innebär att gå i travskola.
Min erfarenhet kommer vara ifrån Mantorp och andra travskolor har säkert liknande upplägg.

Jag hoppas ni skall tycka att det är spännande, givande och att det kan få Er att ta klivet in i travets värld.
Notera dock att mina ambitioner med detta är högst oklara och något som får visa sig med tiden, Vi får se helt enkelt:)

Vill också redan nu passa på att utlova lite misstolkningar, faktafel, fel benämningar på saker i stallet, på hästen och all utrustning. Jag ämnar dela med mig av detta helt ur en nybörjares perspektiv. Vill ni rätta mig så får ni gärna göra det då det kommer hjälpa mig att hitta rätt ord. Men förvänta Er inte att jag kan någonting när vi börjar !

Och såklart – Har ni några frågor eller funderingar så är ni varmt välkomna att skriva en rad här!

Allt gott!

Salvation
 
Kul att du ska börja med trav och hästar! Jag har också gått en nybörjarkurs i trav som vuxen och hade verkligen jätteroligt. Ska bli intressant att följa din upplevelse :)
 
Första lektionen

Spänningen var enorm när jag och min sambo parkerade bilen och klev in på Travskolestallet vid Mantorps Travbana: - Vad skulle vi göra? Hur många andra kommer vara där? Undrar just om vi får köra redan idag?

Inför första tillfället hade vi också köpt lite slit och släng-kläder.
300 kr för fodrade boots på ullared var bästa fyndet, man blir rättgrisig och vill inte känna sig rädd om skorna det första man gör.
Lite fritidsbyxor på engelsons och någonhalvrisig jacka gick att skaka fram.
Pappa som blivit taggad av det här hade såklart också beställt hem riktiga vinterhandskar för trav till oss båda. Det var riktigt skönt att vara varm om händerna då vädret var lite ruggigt.

På plats fanns ett par, för oss, helt okända personer som hälsade glatt men samtidigt också såg lite spända ut.
Hannele, som instruktören heter ropade också hej och bad oss fylla i lite kontaktuppgifter m.m.
Vi fortsatte sedan med att presentera oss vid namn och hälsa lite mer ordentligt på alla.. Vi är fem stycken så utöver mig och sambon är det tre nya ansikten..
Med respekt för dem så tänker jag inte prata så mycket mer om vilka de är eller vad de gör..

Jag och Sambon hoppades givetvis få köra litegranna, men svenska och försiktiga som vi är så gissade vi på en hel del teori första gången.. Kanske gå igenom vad alla delar i selningen heter och hur man gör när man selar..

NÄHE!!! Så fel vi hade (till stor glädje så klart).

Vi började direkt med att hämta rockard-vagnar, ni vet en sån där körvagn med en liten soffa och en korg att sitta i. Om ni tänker på en typisk vagn för en riktig söndagsåkare så förstår ni nog exakt vad jag menar.

In med vagnarna i stallet och ut med tre stycken hästar i gången… Hästarna var gotlandsruss och heter Pilen, Ettanit och Joel..

Först skulle de få sig en liten uppfräschning.. Kratsa hovarna, borsta pälsen, man och svans och sedan fick vi även lära oss hur man tar tempen.. Mja, det är väl kanske inte så svårt i sig men första gången känns det nog lite märkligt för de flesta..
På med lite helosansalva och tryck in den en bit i rumpan, Någonstans mellan 37 och 38°C skall termometern visa för att inte tyda på någon infektion eller liknande.
Våra russar låg nästan alla på 37,3 så då var det bara att påbörja selning.

Vad jag förstår så kan man sela på två sätt, Ett långsamt och riktigt gediget sätt – Remselning,

Eller så använder man de moderna quick hitch-fästena som i princip är ett snabbfäste för vagnen/sulkyn.
Eftersom vi är nybörjare var det såklart naturligt med Remselning.
Där använder man läderremmar för att göra fast skalmarna på vagnen mot hästens sele.

Jag och Sambon selade Pilen.. Han hade dock en ovana som innebar att han kröker halsen så mycket att han stryper ut sig själv lite. Därför var han tvungen att ha en ”pullburk” under halsen.
Sedan satte vi på vagnar och säkerhetsremmar, Tog tag i tömmarna, Hannele knäppte loss hästen och så skrittade vi ut ur stallet bort mot en paddock.

Även om det inte gick speciellt fort så var det en rätt häftig känsla att kunna styra hästen med små små mjuka rörelser. Tömmarna skulle vara som okokt spaghetti utan att för den sakens skull dra i hästen.
Ettanit som jag och sambon körde tyckte det var skönt att gå sakta.. väldigt sakta.. Coach sa att Ettanit är en typsik latmask som gärna bränner så få kalorier som möjligt.

Väl i Paddocken fick vi börja med att skritta runt något varv för att sedan skritta slalom mellan lite konor.
Helt magiskt när man inser hur enkelt man kan styra ponnyn och hur duktiga de är som bara lyder.

Därefter satt vi av i sakta trav för att i slutet köra slalom mellan konorna fast denna gången då lite snabbare än innan. Det var bara att släppa lite på tömmarna och smacka med munnen så förstod vår trötta vän att det var dags att röra lite på fläsket :)

Tiden går fantastiskt fort när man har kul och vi fick efter cirka 30 min körning skritta tillbaka till stallet för avselning och utsläpp i hage.
På vägen in tog vi med oss två shettlandsponnyer som nästa grupp skulle använda sig av.

Fantastiskt roligt första tillfälle, nu går jag och sambon och pratar hemma om selning, trav, utrustning och hur mysiga och snälla alla ponnyer var!

Skall försöka hinna med att ta lite bilder också, den här gången blev det bara en tyvärrJ
Innan nästa gång hinner jag dessutom kanske ta lite bilder från V75 på mantorp dit jag skall med lite kompisar.

På återhörande

Salvation

1. Första lektionen.jpg
 
Andra Lektionen

Sent skall syndaren vakna, Då det varit lite fullt upp har jag halkat lite efter med den senaste uppdateringen.

Sambon och jag var extremt laddade att ta tag i tömmarna då vi fått mersmak efter första lektionen.
Det kändes lite som att alla i gruppen var väldigt inställda på att försöka sela på hästarna så fort som möjligt för att hinna köra så mycket som möjligt.. Om vi nu skulle köra den här gången också!?

Nöjda som fasen fick vi order om att hämta in russarna Pilen, Ettanit och Joel.. So nog skulle det bli körning minsann!
In med dem i stallet och börja sela var ordern och man kände verkligen hur sugen alla var på att komma ut.

Det gick betydligt snabbare att sela den här gången, men det kändes också som hästarna var lite otåligare.
Till och med vår gamla dam Ettanit skrapade lite med hovarna i gången och var otålig..
Analysen i efterhand från mig själv - Djur är grymma på att känna av stämningar och känslor, Jag undrar om inte hon kanske blev lite påverkad av att vi var så ivriga att komma ut. Vi gosade inte alls så mycket som första gången och det lär hon ha märkt..
Nästa gång skall jag nog försöka fjäska litegranna och se hur effekten blir.

Selning gick som sagt mycket snabbare, men fortfarande finns det många termer som man snabbt glömmer bort.
Om någon som läser det här har en lathund för alla delar till remselning inom trav så får ni gärna dela med Er.
Hittar nästan bara med ridtermer och andra konstiga selar/huvudlag.

Körningen blev lite mer fartfylld och spännande den här gången!
Vi skulle ut på skogsslingan i Mantorp som ligger på andra sidan bilvägen..Coach följde med oss och fick bilarna som visade väldig respekt att stanna!
Russarna skrittade lugnt och tryckt över vägen och mot skogsslingan.

Vi fick lära oss att hålla lite i hästarna i nedförsbacken så att de själva får bestämma tempot.
De kan bli skrämda om vagnen trycker på för hårt och de tvingas springa fortare än de kan.Inga bekymmer och en viktig lärdom.
Sen drog vi på i trav i lite högre tempo runt den kilometerlånga banan. SÅ jäkla mysigt och härligt att få sitta och styra hästen, köra upp lite i rygg bakom framförvarande och sedan inför uppförsbackarna ladda på lite extra.

Vi fick också hålla till höger då det kom en stor häst som var påväg mot rakbanan för lite intervaller..
Vilka mäktiga djur det är alltså, och så snälla och medgörliga!
Helt fascinerande..

Under vägen fick vi också lära oss att vi inte fick stanna med hästarna på deras träningsbana. De är vana att få springa på och om de står still när övriga travar iväg så kan de bli ivriga att följa efter.
De kan också bli lite skrämda och resa sig om det kommer någon bakifrån när de står still.
Mycket bra information och något som känns som en grundregel att ta med sig till framtiden, Folk som hållt på hela livet tycker kanske det är en självklarhet men för oss som nybörjare så vet vi ju knappt något alls!

Resultatet i övrigt var att man får ytterligare mersmak.: Det känns som både jag och sambon är sugna på att köra ytterligare fortare, Helst bakom en stor häst för att känna på det.
MEN säkerheten kommer först och det känns tryggt och bra att vi kör med russar just nu då vi inte vet hur man skall agera i speciellt många situationer.

Nästa vecka hoppas jag kunna lägga ut lite bilder också!

Allt gott!

Salvation
 
Lektion tre - Tempoväxlingar med russ

Åter vid tangenterna kan jag konstatera: att börja travskola är ett av de absolut bästa besluten jag tagit!
Då tiderna är som de är med COVID-19 så känns det väldigt uppiggande och glädjande att få träffa hästarna varje vecka och känna hur man utvecklas.
Folk pratar om endorfiner och löpning.. Då ska ni testa att köra en stor häst själv för första gången..
Men det återkommer vi till i lektion 4 och 5.

Då jag och Sambon var bortresa under lektion 3 så fick vi "köra igen" denna lektion på en vardag.
Detta gjordes ihop med ett gäng glada barn som alla hade ponnylicens.. De var mellan 10-13 år kan jag tro och jätteduktiga... Om än något flamsiga men så ska det ju vara..

Vi började som vanligt med att sela på vår ständige följeslagare Ettanit.. Processen behöver jag nog inte gå igenom, Däremot kan jag dela med mig av en viktig lärdom.
Som tur var så gick allting bra och vår duktiga lärare Malin noterade misstaget väldigt snabbt och korrigerade oss..
Vi hade satt fast hästen i gången som vanligt trodde vi, men det vi gjorde fel var att vi satte kedjorna i bettet och inte i spärrgrimmans ringar..
AJAJAJ!! Det är väldigt farligt om hästen skulle första slita sig bakåt och bettet då sitter fast i kedjorna, kan rensa vilken tandrad som helst.
Det misstaget lär vi aldrig göra om och det kan vara bra att veta för den som selat häst 3 gånger tidigare bara :)

Lektionen i sig körde vi på en mindre bana som gick runt ett gäng med hagar. Detta var första gången jag och sambon körde i grupp i par om 2 och 2. Som en klunga liksom..
Vi var noga med att hålla lite koll på däcken men skulle heller inte titta allt för mycket.
I början var det lite klurigt att ta svängarna på ett bra sätt då de var rätt skarpa och hästen ville ju såklart ta kortaste vägen, då kan vagnen skumpa till lite när man kör genväg över stenar osv.. Men det lärde vi oss också att hantera till slut.

När vi hade värmt upp hästarna så var det dags för tempoökningar på långsidorna!
Då fick vi göra vad vi kunde för att Ettanit skulle springa så fort hon kunde i ca 100 meter.
Fantastiskt kul, speciellt för min sambo som bara vill köra fortare och fortare :)

Undrar va som skall ske nästa vecka :) :)
 
Svarar i den här gamla tråden istället för att starta en ny!

Jag bor i princip granne med travet och vet att de har travskola för både barn och vuxna. Vet inte vad det kostar, men när jag sparat ihop lite pengar tror jag att jag är sugen på att gå kurs! Önskade mig en ponnytravkurs som tonåring men fick aldrig någon ;).

Nu märkte jag att TS inte verkar vara aktiv längre, men är det någon annan som gått på travskola?
 
Jag har och tyckte det var superkul! Framför allt var det oerhört spännande att få vara "hästnybörjare" efter 10 år som klassisk ridskoleunge. Kör på säger jag!
 
Svarar i den här gamla tråden istället för att starta en ny!

Jag bor i princip granne med travet och vet att de har travskola för både barn och vuxna. Vet inte vad det kostar, men när jag sparat ihop lite pengar tror jag att jag är sugen på att gå kurs! Önskade mig en ponnytravkurs som tonåring men fick aldrig någon ;).

Nu märkte jag att TS inte verkar vara aktiv längre, men är det någon annan som gått på travskola?

Jag startade precis själv, nybörjarkursen för vuxna. Har hållit på med hästar i 20 år (även ett varmblod) men då för ridning, och alltid gillat trav som i tittat och spelat på lördagarna.
Rekommenderar varmt! Det blev snabbt veckans höjdpunkt. Är verkligen superkul! :D Vi kör allt från shettisar till varmblod och är ju med från början varje gång och hämtar hästarna och selar osv så man får in rutinen med all utrustning och eftervård som inte är likadant inom ridvärlden.
 
@Araminta och @Mistimed

Jag ska definitivt kolla upp priser och när det börjar någon lämplig kurs! Måste nog fråga om det är ren nybörjarkurs som gäller (har som er erfarenhet från ridvärlden sedan tidigare!) eller vad som passar :).
 
@Araminta och @Mistimed

Jag ska definitivt kolla upp priser och när det börjar någon lämplig kurs! Måste nog fråga om det är ren nybörjarkurs som gäller (har som er erfarenhet från ridvärlden sedan tidigare!) eller vad som passar :).

Ja, jag frågade också om det (var mycket skeptisk och tyckte väl inte det lät så givande när man läste om kursen på internet), men där jag går (Åby travskola) rekommenderade de ändå Kurs 1 just för att det är mycket som skiljer sig. De lägger kursen på en nivå som passar alla deltagare, och man kan själv vara med och påverka vad man vill veta mer om. Givetvis blir det lite repetition, men jag har inte upplevt det som ett problem då det är information som pytsas ut medan man håller på. Jag gick även en prova-på-kurs på tre tillfällen innan själva kursen började för att veta vad det innefattade. Än så länge har det varit mycket givande, trots all tidigare hästerfarenhet. :)
 
Ja, jag frågade också om det (var mycket skeptisk och tyckte väl inte det lät så givande när man läste om kursen på internet), men där jag går (Åby travskola) rekommenderade de ändå Kurs 1 just för att det är mycket som skiljer sig. De lägger kursen på en nivå som passar alla deltagare, och man kan själv vara med och påverka vad man vill veta mer om. Givetvis blir det lite repetition, men jag har inte upplevt det som ett problem då det är information som pytsas ut medan man håller på. Jag gick även en prova-på-kurs på tre tillfällen innan själva kursen började för att veta vad det innefattade. Än så länge har det varit mycket givande, trots all tidigare hästerfarenhet. :)
Kul! Repetition är ju sällan dumt heller :).
 
Jag följer tråden med intresse för jag har också börjat fundera på att gå travskola. Jag saknar verkligen hästeriet men är tyvärr alldeles för tung för att rida numer så jag tänkte att körning i någon form kan vara ett bra alternativ. :idea: Jag hade gärna börjat redan nu i höst men det var bara Vuxenkurs 3 som fanns tillgänglig nära mig just nu, och jag tror det är bäst att ta det från steg ett fast jag har en del hästkunskap sedan tidigare. Håller tummarna för att det finns något som passar mig till våren.
 
@Araminta och @Mistimed

Jag ska definitivt kolla upp priser och när det börjar någon lämplig kurs! Måste nog fråga om det är ren nybörjarkurs som gäller (har som er erfarenhet från ridvärlden sedan tidigare!) eller vad som passar :).

Jag skulle nog gissa att den rena nybörjarkursen är lämplig. Nu är det länge sen jag gick min kurs men förutom hästvana och handlag att ta på grimma och kratsa ur hovar, så var jag precis lika lost som de rena hästnybörjarna de första gångerna.
 
Jag följer tråden med intresse för jag har också börjat fundera på att gå travskola. Jag saknar verkligen hästeriet men är tyvärr alldeles för tung för att rida numer så jag tänkte att körning i någon form kan vara ett bra alternativ. :idea: Jag hade gärna börjat redan nu i höst men det var bara Vuxenkurs 3 som fanns tillgänglig nära mig just nu, och jag tror det är bäst att ta det från steg ett fast jag har en del hästkunskap sedan tidigare. Håller tummarna för att det finns något som passar mig till våren.
Vad kul! För mig blir det nog inte heller förrän nästa termin då jag inte riktigt har råd just nu. Lite oklart också vilka kurser som går nu i höst!
 
Det är ju de roligaste som finns att köra häst 😍 Jag är ju uppvuxen med travhästar, utbildad hästskötare och har just nu två som är tävlingsbara var av den ena tränar jag mesta dels själv då han är dunder snäll och passar mig som handen i handsken. Jag ångrar inte en sekund att jag la upp ridstövlarna på hyllan och började köra häst på heltid.

Vet att travskola här gör ett jätte jobb med att värva både ungdomar och vuxna. Och det ena utesluter ju aldrig de andra. Vet att barnen även rider en del på travskolan, vilket jag nog tycker är nyttigt så de får testa på de mesta.
 
Det är ju de roligaste som finns att köra häst 😍 Jag är ju uppvuxen med travhästar, utbildad hästskötare och har just nu två som är tävlingsbara var av den ena tränar jag mesta dels själv då han är dunder snäll och passar mig som handen i handsken. Jag ångrar inte en sekund att jag la upp ridstövlarna på hyllan och började köra häst på heltid.

Vet att travskola här gör ett jätte jobb med att värva både ungdomar och vuxna. Och det ena utesluter ju aldrig de andra. Vet att barnen även rider en del på travskolan, vilket jag nog tycker är nyttigt så de får testa på de mesta.
Vad roligt att ni är så superpositiva :D.
 
Vad roligt att ni är så superpositiva :D.
Min mamma och Pappa fick köpa min första riktiga ridhäst när jag var 12 år 🙈 Då tyckte jag att de fick vara nog med att rida på travare. Jag ville ha en riktig ridhäst 😂 Men har alltid dragits åt travet antagligen pga av mina föräldrar som är engagerade på olika håll numera men den ena är speciellt involverad i Solvalla. Så blev jag ensam barn kvar när alla syskonen flyttade och fick axla rollen som medhjälpare åt min Pappa. Sen har de bara rullat på och för snart 2 år ( December) sedan fick jag min alldeles egna travhäst ❤️🐴
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp