Att gå in oss någon annan oinbjuden (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 16)

Det KAN finnas hus utan lagfarna ägare men det är undantagsfall och framför allt sällan något man har koll på om man inte har direktuppkoppling till fastighetsregistret när man känner för att gå in i ett ödehus(och därmed löper överhängande risk att göra sig skyldig till olaga intrång).

Viktigare att veta än sådana undantagsfall är förmodligen att hemfrid inte bara gäller hus utan även kan omfatta mer tillfälliga bostäder som en husvagn, ett hotellrum eller ett tält.
 
Du läste inte ordentligt där.
Byggnaden måste användas till något för att det skall bli intrång.
Om byggnaden är övergiven så används den ju inte.

Ödehus används inte till något, men man kan ändå dömas till olaga intrång om man tar sig in i dem. Det finns inget i texten som går att tolka som att byggnaden måste användas till NÅGOT för att det ska tolkas som intrång, bara att den måste användas som bostad för att det ska utgöra hemfridsbrott.
 
Ni som säger att ni ropar åt folk att "kom in" när de knackar/plingar på, hur bor ni?
Skulle jag ropa det i vårt hus skulle jag få ta i ganska så ordentligt för att någon på utsidan ens ska höra att det kommer ljud inifrån :D
Äldre villa, runt 80 kvm på två plan.
Ropa är ju dock ingen idé om det inte är öppet, är dörren stängd kommer vi och öppnar.
 
Ni som säger att ni ropar åt folk att "kom in" när de knackar/plingar på, hur bor ni?
Skulle jag ropa det i vårt hus skulle jag få ta i ganska så ordentligt för att någon på utsidan ens ska höra att det kommer ljud inifrån :D
Just nu bor jag i liten lägenhet så det är ju inga problem - oavsett brukar jag lämna dörren på glänt om jag vet att jag väntar besök, och besök som inte är väntat är helt enkelt inte välkommet så de får nog inte något' kom in' hur som helst.
Hemma i barndomshemmet i stor villa fick man väl helt enkelt ropa om man var i närheten av dörren, annars led nog ingen av att stå ute och vänta den minut det tog för oss att komma och öppna och säga hej. Där var det också införstått att vissa nära vänner var välkomna att klampa på.
 
Vad gäller om man inte är hemma/inte märker att människan går runt och kollar läget, tro? Kan folk fortfarande hävda att de hade ett ärende om man, låt säga, upptäcker det på övervakningskamera eller liknande i efterhand?
Rent spekulativt alltså.
Jag hörde på en utbildning för några år sedan om ett sådant fall. Notera nu att jag inte själv kollade upp det. Familjen hade glömt låsa (har jag för mig det var) och åkte hemifrån i flera dagar. Områdets hemlösa passade på att ha ett hus att hänga i. Det enda de hade kunnat sätta dit personen för var att denne norpade från kylen, tror det var någon liter mjölk eller nåt sånt.

Observera att jag inte grottade ner mig i det så jag har som sagt inte dubbelkollat det.
 
Jag diskuterar inte hur svårt det kan vara utan juridiken kring när man kan gasta "hemfridsbrott" och ha rätt - eller fel.

Det andra handlar om att människor har olika skalor om olika saker. Och att skalorna inte stämmer med varandra. Så kommer det ju att vara oavsett vad du och jag tycker om det.
Du tycker att andra borde fatta hur känsligt det är.
Andra tycker att folk är överkänsliga.
Jag tycker att man nog måste kommunicera sin inställning för att andra skall begripa. Folk är inte tankeläsare.
Fast även överkänsliga har rätt att få bestämma över sitt hem.

Att du har fel om att låst dörr krävs för lagbrott har du redan fått förklarat och kunnat se i flera länkar.
 
Jag är så jävla glad över vårt kamerasystem och fjärrstyrda grind. Det plingar till i telefonen om någon rör sig vid grind eller någonstans på gården. Sen kan vi öppna grinden med en knapp eller hojta via kameran eller trycka på larmet. Sen med tvåmeters staket och lika hög grund med hindvarningsskylt så kommer folk inte in utan att ringa först. Sjukt bekvämt!

Eller ja, sambons föräldrar har tendens till att klampa in. Tur att kameran varnar så han typ hinner dra på sig ett par byxor innan de är vid dörren..
 
@Sel @hemlig
Okej, jag fick bara uppfattningen att folk ropade "kom in" inifrån huset/lägenheten oavsett dörren var öppen eller stängd, vilket kändes som ett jäkla ropande :D

Tror också att det är därför jag inte uppfattar att en knackning och en glänt på dörren med ett "hallå" som så konstig här. "Hallået" blir ofta som en förlängning av knackningen och för att kunna höra om någon svarar.
Helt okända människor, speciellt om de säljer något/samlar in/vill predika så förväntar jag att ska stå och vänta på utsidan i vanliga fall.
 
@Sel @hemlig
Okej, jag fick bara uppfattningen att folk ropade "kom in" inifrån huset/lägenheten oavsett dörren var öppen eller stängd, vilket kändes som ett jäkla ropande :D

Tror också att det är därför jag inte uppfattar att en knackning och en glänt på dörren med ett "hallå" som så konstig här. "Hallået" blir ofta som en förlängning av knackningen och för att kunna höra om någon svarar.
Helt okända människor, speciellt om de säljer något/samlar in/vill predika så förväntar jag att ska stå och vänta på utsidan i vanliga fall.
Ja, alltså det hörs ju utan problem genom en stängd dörr också. Jag hojtar rätt frekvent "Just a minute!" när det levereras paket till exempel. Budet står snällt kvar och väntar utanför dörren då, tack och lov. :)
 
Ni som säger att ni ropar åt folk att "kom in" när de knackar/plingar på, hur bor ni?
Skulle jag ropa det i vårt hus skulle jag få ta i ganska så ordentligt för att någon på utsidan ens ska höra att det kommer ljud inifrån :D
I en trerumslägenhet på 80 kvm! :D Huset är lyhört som fan, sjukt tröttsamt faktiskt.

Nej, här tänkte jag inte riktigt igenom allt när jag svarade om att man kan ropa kom in! :rofl:
 
@Enya
Hela huset vet att du ska ha besök när du ropat :D
Det är ju så illa att hela huset vet att någon i huset ska ha besök- man hör knackningen på varandras dörrar....:o Jag har garanterat missat någon som ska in till mig pga det då jag trott de skulle till grannen och andra gånger har jag öppnat och så har det stått nån och ska in till grannen och bara "jag ska besöka dem:confused:".
Aha, på så vis, pinsamt. Och så stänger man dörren och tänker att jag ska fan sluta öppna när det knackar alls! :o
 
Det är ju så illa att hela huset vet att någon i huset ska ha besök- man hör knackningen på varandras dörrar....:o Jag har garanterat missat någon som ska in till mig pga det då jag trott de skulle till grannen och andra gånger har jag öppnat och så har det stått nån och ska in till grannen och bara "jag ska besöka dem:confused:".
Aha, på så vis, pinsamt. Och så stänger man dörren och tänker att jag ska fan sluta öppna när det knackar alls! :o
Du får be dina bekantskaper göra specialknackningar
 
Du får be dina bekantskaper göra specialknackningar
Ja det skulle nog fungera, men värre är det när postis knackar på för att lämna paket! Man kan ju lämna info till föraren så jag måste testa och se om det kan fungera! :D Frågan är om det är enklare att lära hunden att skälla när det är RÄTT dörr som det knackas på... jag har ju lärt honom att byta sin leksaker mot kex så det känns som om det inte vore lika svårt som att lära postis knacka ramsor :D
 
Att en person inte hade uppsåt (subjektiv täckning) i förhållande till att något var olovligt, och därför inte kan dömmas för brott, betyder inte att det objektivt sett var ett tillåtet agerande. Men trots att en handling, både objektiv och subjektivt, var olovlig kan personen ändå haft rätt att genomföra den. Ex har en polis rätt att, i vissa fall, gå in i en misstänkts bostad. Oavsett vad den misstänkte tycker och tänker om det.

Väldigt förenklat.
  1. Vad skedde: bostad*, inträngde**, olovligen***.
  2. Fanns det ändå rätt att göra så: nöd, laga befogenhet****, social adekvans m.m.
  3. Hade personen insikt i*****: inträngde, bostad, olovligen.
  4. Hade personen insikt i att det inte förelåg: nöd, social adekvans, laga befogenhet m.m.
  5. Finns skäl för att personen ändå inte ska dömmas för brott: bl.a. straffrättsvillafarelse******.
* Omfattar även tomt/trädgård.
** Kräver, som många skrivit inte att dörren är låst för att det ska räknas som att personen inträngde.
*** Avgörande för om det sker olovligen är viljan hos bostadsinnehavaren (Lexinokommentaren till 4:6 BrB).
**** Se exemplet med polisen ovan.
***** Nedre gränsen för uppsåt är eg att personen misstänkte omständigheten och var likgiltig inför det. Ex att personen misstänkte att bostadsinnehavaren inte ville att denne går in, trots att dörren var olåst, och ändå gjorde så.
****** Viss okunskap om att agerandet är brottsligt. (Se kolumnen som länkats i tidigare i tråden).
 
Det blir ju inte olovligen förrän man vet om att man inte får vara där.
Jo, det är visst olovligt. I brottsbalken står:

"Den som olovligen intränger eller kvarstannar där annan har sin bostad, vare sig det är rum, hus, gård eller fartyg, döms för hemfridsbrott."

Notera att det står "eller", inte "och". Det räcker alltså med intrånget för att det ska vara olagligt.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 865
Senast: Whoever
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 434
Senast: Enya
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 234
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 872
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda -21
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp