Att ge metacam efter önskad eller faktisk vikt

SkorpSmulan

Trådstartare
Min häst fick en kur metacam och jag och veterinäreren pratade lite om vikten på hästen, hon är vägd på våg flertalet gånger och när hon har varit i riktigt bra form så vägde hon 580 kg, senast hon vägdes låg hon på 620 kg och hon har gått upp i vikt därefter.
Då säger veterinären något som jag aldrig varit med om förut, och jag har tyvärr varit med om en hel del metacamkurer, att man inte vill ge för övervikten och så fick hästen först i blodet och sen utskrivet metacam för endast 550 kilo fast hon troligen väger runt 650 i dagsläget. 550 är dessutom i underkant för en önskad vikt.

Jag vet att jag kan prata med veterinären osv osv och jag tänker göra det samt prata med en annan veterinär när jag får tag på denna för jag upplever hästen som väldigt smärtpåverkad idag så kontakt med veterinär finns självklart men undrar om det är någon mer som varit med om liknande. Om det är vanligt trots att jag aldrig varit med om det tidigare då veterinärer alltid tidigare har doserat lite i överkant, speciellt när man är osäker på faktisk vikt.


Sen fick jag en annan tanke, att vi människor doserar ju inte efter vikt, vi tar kanske två Alvedon oavsett om vi väger 60 eller 90 kilo, vad är skillnaden där med dosering på människa och djur egentligen?
 
Aldrig hört. Jag har dock inte haft så mycket överviktiga hästar..
Men i mitt huvud borde doseringen ske efter aktuell vikt, kan inte förstå varför det skulle spela in att hästen egentligen ska väga mindre.. Här och nu måste den ju ändå få en dos som blir tillräcklig?

Tillägg..
Doseringssprutan för Metacam är ju inte så exakt. Jag höftar typ alltid lite i överkant. Ger tex min häst för 600 kg trots att hon förmodligen väger något mindre nu. Men jag tänker också att iaf jag inte brukar väga häst på våg så himla ofta. Jag vägde i oktober när vi var på klinik och sen gör jag någon uppskattning utifrån att hon var betydligt tunnare då än nu..
 
Aldrig hört. Jag har dock inte haft så mycket överviktiga hästar..
Men i mitt huvud borde doseringen ske efter aktuell vikt, kan inte förstå varför det skulle spela in att hästen egentligen ska väga mindre.. Här och nu måste den ju ändå få en dos som blir tillräcklig?

Tillägg..
Doseringssprutan för Metacam är ju inte så exakt. Jag höftar typ alltid lite i överkant. Ger tex min häst för 600 kg trots att hon förmodligen väger något mindre nu. Men jag tänker också att iaf jag inte brukar väga häst på våg så himla ofta. Jag vägde i oktober när vi var på klinik och sen gör jag någon uppskattning utifrån att hon var betydligt tunnare då än nu..
Ja, det känns ju jättekonstigt att man ska ge efter en vikt som veterinären vill att hästen ska ha istället för den vikt hästen har.
 
Aldrig varit med om det, tycker mina veterinärer alltid vill den ska ha för lite mer än vad den faktiskt väger. Hade om det var min häst oroat mig för att hästen verkar smärtpåverkad trots den får metacam. När fick den det första dagen?
 
Aldrig varit med om det, tycker mina veterinärer alltid vill den ska ha för lite mer än vad den faktiskt väger. Hade om det var min häst oroat mig för att hästen verkar smärtpåverkad trots den får metacam. När fick den det första dagen?
Min upplevelse också innan detta.

Hon fick första dosen igår eftermiddag direkt i blodet, och nu har jag fått tag på min ordinarie veterinär som sa att jag definitivt skulle ge full dos för 650 kilo så nu har hon fått det.
 
Min upplevelse också innan detta.

Hon fick första dosen igår eftermiddag direkt i blodet, och nu har jag fått tag på min ordinarie veterinär som sa att jag definitivt skulle ge full dos för 650 kilo så nu har hon fått det.

Ja det låter i mina öron som en lite konstig sak av ena veterinären men skönt att du har fått annat besked av din ord vet. Känns alltid bäst att lita på sin ordinarie. Hoppas hästen snabbt blir bättre!
 
Ja det låter i mina öron som en lite konstig sak av ena veterinären men skönt att du har fått annat besked av din ord vet. Känns alltid bäst att lita på sin ordinarie. Hoppas hästen snabbt blir bättre!
Ja, eftersom att det blev akut så blev jag tvungen att ringa distriktvererinär och dom har inte direkt samma kompetens på just häst som min ordinarie som dessutom känner hästen så det kändes bra att få besked från henne.
Tack så mycket.
 
Jag hade lite samma problem fast ändå inte. Hade ett D-ponnysto på 144 cm som vägde ca 450 kg, 6 mån dräktig. Hon behövde penicillin och distriktsveterinären vägrade "tro att hon vägde mer än en travare". Eh? Hästen väger väl vad jag har vägt/mätt henne till, oavsett vad nån annan ras gör? Såå, hon skrev ut till 350 kg. Visserligen fanns det tillräckligt i kuren så att hästen fick tillräckligt, men det fick mig defenitivt att dra öronen åt mig angående just den veterinären.
 
Jag hade lite samma problem fast ändå inte. Hade ett D-ponnysto på 144 cm som vägde ca 450 kg, 6 mån dräktig. Hon behövde penicillin och distriktsveterinären vägrade "tro att hon vägde mer än en travare". Eh? Hästen väger väl vad jag har vägt/mätt henne till, oavsett vad nån annan ras gör? Såå, hon skrev ut till 350 kg. Visserligen fanns det tillräckligt i kuren så att hästen fick tillräckligt, men det fick mig defenitivt att dra öronen åt mig angående just den veterinären.

Väga går ju aldrig att argumentera mot men mätmetoden (typ viktband) är allt annat än säker, så det beror ju på vilket som gjordes. Vid viktbandsvägning bör kanske erfarenhet eventuellt räknas med.
 
Väga går ju aldrig att argumentera mot men mätmetoden (typ viktband) är allt annat än säker, så det beror ju på vilket som gjordes. Vid viktbandsvägning bör kanske erfarenhet eventuellt räknas med.
Absolut, gjorde ett försök med typ 4 olika mätsätt och det diffade nästan 100 kg på dem
Just denna häst var vägd på våg ca 1 månad innan detta, så jag är säker på vad hon vägde.
 
Jag tänker att det beror ju på var i kroppen metacamet egentligen är verksamt och "var det hamnar". Om det fördelar sig jämnt över hela kroppsmassan så borde det nog doseras efter den faktiska vikten. Men om kroppsvikten egentligen bara används för att uppskatta t.ex. muskelmassan, blodvolymen eller något annat kanske man får korrigera för om hästen är överviktig och att idealvikten är bättre.
 
Jag tänker att det beror ju på var i kroppen metacamet egentligen är verksamt och "var det hamnar". Om det fördelar sig jämnt över hela kroppsmassan så borde det nog doseras efter den faktiska vikten. Men om kroppsvikten egentligen bara används för att uppskatta t.ex. muskelmassan, blodvolymen eller något annat kanske man får korrigera för om hästen är överviktig och att idealvikten är bättre.

Det kändes rätt tydligt i mitt fall att hästen fick för lite, så fort hon fick medicin för den faktiska vikten så fick jag en helt annan häst.

Den här veterinären hade ju dessutom tagit i underkant för en idealvikt då här vägd på våg då hästen är vägd på våg då hon varit perfekt.
 

Liknande trådar

Hästvård Det här med loppfrö. Det verkar finnas lika många teorier som det finns människor :confused: Är det någon som har läst faktisk forskning...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 189
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst blev diagnostiserad med fång den 27 mars. Hon har stått på box sedan dess och förutom att det var oroligt i början så har det...
2
Svar
34
· Visningar
3 057
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Hoppas tråden hamnade i rätt kat. Varning för långt inlägg. Ska skriva om mitt dilemma men vill helst lämna allt för avslöjande...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 344
Senast: Jerseyite
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
6 236
Senast: canine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp