Att göra det man måste är att göra det man vill

Frasen dök upp i mitt huvud medan jag var ute i trädgården och försökte fånga några strimmor sol. Det var ju så Mikael Rickfors sjöng i sin låt Vingar för pengarna. Och en person jag känner säger att "Följ ditt hjärta så går du inte vilse".

Jag måste helt enkelt ordna livet så jag får in mer av det jag vill ha. Det som är en försvårande omständighet är mina startsvårigheter och låga energi. Jag har gott om idéer, men det är fan mycket snack och lite verkstad här. Men ja, det lilla jag gör räknas väl egentligen också. Har ju valnötter och strandkål på groning. Alltid något. Sen hoppas jag ju att mina valnötsträd överlever den här knäppa vintern.

Sen så blir jag väldigt inspirerad av Jeppa S Trädgård. Jag skulle själv vilja bygga nedsänkta växthus. Har ju lite för lite mark egentligen men tror jag vet var jag kan ha en sådan. Men då behöver jag ta bort en del av en syrenhäck och en stor björk. Den biten mark där de växer är usel för all typ av odling. Inget vill ta sig. Men tror det går att ändra på om björken försvinner. Och så blir det helt nya odlingsbäddar i växthuset.

Ska jag kunna lindra den kamp jag tycker att det är att leva så är det nog nödvändigt att göra lustfyllda saker. Då kanske det är lättare att orka med de där sakerna som är svåra att få till, att man får energi av det lustfyllda. Lite mer morot och mindre piska. Tror faktiskt att jag aldrig blir av med min depression om livet bara består av tvång och måsten och att sen inte orka något annat.

Men det kan vara svårt att hitta lusten ibland. Man får väl bara försöka fånga den när den dyker upp. Och skapa tid och utrymme för det helt enkelt.

Idag har jag för övrigt klarat av att gå promenad, borstat tänderna och städat en kvart igen. Lite nya tag tror jag. Hoppas att det kan fortsätta så.
 

Det här citatet tänker jag ibland på då det känns tungt, och jag tycker att det hjälper mig :heart
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20230119_160056_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20230119_160056_Samsung Internet.jpg
    15,1 KB · Visningar: 155
Vad glad jag blir av att läsa det här. Heja dig!

(Och om du vill bygga växthus kan ett sätt att göra det mindre arbetskrävande och kostsamt att fråga om tex de på Jeppa S ville leda en workshop i nedsänkt växthusbygge hos dig så kursdeltagarnas kostnad täcker hans expertis, du får många händer och ett helt eller delvis klart växthus, deltagarna får kunskap och experten får betalning. Kan såklart behöva göras i två eller fler steg)
 
Vad glad jag blir av att läsa det här. Heja dig!

(Och om du vill bygga växthus kan ett sätt att göra det mindre arbetskrävande och kostsamt att fråga om tex de på Jeppa S ville leda en workshop i nedsänkt växthusbygge hos dig så kursdeltagarnas kostnad täcker hans expertis, du får många händer och ett helt eller delvis klart växthus, deltagarna får kunskap och experten får betalning. Kan såklart behöva göras i två eller fler steg)
Vilken idé. Får nog fundera på om jag orkar dra igång en sådan grej.
 
Vilken idé. Får nog fundera på om jag orkar dra igång en sådan grej.
Fattar såklart att det är mycket på ett helt annat sätt än att (låta) bygga själv! :heart Kul idé och möjliggörare dock, och jag vet att konceptet används endel i olika omställningsprojekt så det skulle kunna vara teoretiskt möjligt.
 
Fattar såklart att det är mycket på ett helt annat sätt än att (låta) bygga själv! :heart Kul idé och möjliggörare dock, och jag vet att konceptet används endel i olika omställningsprojekt så det skulle kunna vara teoretiskt möjligt.
Jag har faktiskt själv deltagit i en workshop och lerklinat ett halmbalshus.
 
Platsen jag tänker passar för det nedsänkta växthuset kanske inte är ett bra val. Ett av valnötsträden växer söder om platsen. Den är pytteliten nu men kommer med tiden att bli riktigt stor om den överlever. Skuggan kanske når växthuset. Attans då.

Behöver en större tomt 🙄
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag blir jätteglad av det här dagboksinlägget!
Menar inte på något sätt att jag bara vill ge pepp när du skriver positivt, jag önskar dig alltid allt gott men du har så himla kul ideér runt odling och annat som sätter sprätt på mig också. :D
 
Vad glad jag blir av att läsa det här. Heja dig!

(Och om du vill bygga växthus kan ett sätt att göra det mindre arbetskrävande och kostsamt att fråga om tex de på Jeppa S ville leda en workshop i nedsänkt växthusbygge hos dig så kursdeltagarnas kostnad täcker hans expertis, du får många händer och ett helt eller delvis klart växthus, deltagarna får kunskap och experten får betalning. Kan såklart behöva göras i två eller fler steg)
Vilken bra idé!
Sånt har jag inte ens tänkt på att man kan göra.
 
Jag har ju också depression och ångest samt ett gäng sjukdomar. Så jag känner igen mig i mycket av det som du skriver.
Jag har det rejält tufft i vissa perioder bla nu.
För tre år sen hade jag en rejäl dipp då jag inte förstod varför jag skulle gå upp på morgonen. Det fanns liksom ingen mening och inget jag behövde göra förutom jobb.
Så i en av mina klarare stunder så tänkte jag att jag måste varje dag ha något som får mig att skratta och något som gör att det känns meningsfullt att gå upp varje morgon. Så då funderade jag på vad som betyder mest för mig och kom fram till att djur gör det. Och så skaffade jag katterna. Tog två hemlösa från ett katthem då det kändes meningsfullt att ge hemlösa djur
hem samt att ha ett projekt att jobba med.

Idag är katterna fortfarande det viktigaste i mitt liv. Jag försöker också att förutom katterna se till att jag gör något bra varje dag för mig själv. Det behöver inte vara något stort men något som får mig att må bra och stressa ner kroppen. Det kan tex vara att ta ett bad, måla naglarna eller sitta en stund på altanen på kvällen och lyssna på vågorna etc. På samma sätt som du gjorde din 15-minuters städning kanske du kan ta en stund varje dag med något som får dig att må bra?
 
Frasen dök upp i mitt huvud medan jag var ute i trädgården och försökte fånga några strimmor sol. Det var ju så Mikael Rickfors sjöng i sin låt Vingar för pengarna. Och en person jag känner säger att "Följ ditt hjärta så går du inte vilse".

Jag måste helt enkelt ordna livet så jag får in mer av det jag vill ha. Det som är en försvårande omständighet är mina startsvårigheter och låga energi. Jag har gott om idéer, men det är fan mycket snack och lite verkstad här. Men ja, det lilla jag gör räknas väl egentligen också. Har ju valnötter och strandkål på groning. Alltid något. Sen hoppas jag ju att mina valnötsträd överlever den här knäppa vintern.

Sen så blir jag väldigt inspirerad av Jeppa S Trädgård. Jag skulle själv vilja bygga nedsänkta växthus. Har ju lite för lite mark egentligen men tror jag vet var jag kan ha en sådan. Men då behöver jag ta bort en del av en syrenhäck och en stor björk. Den biten mark där de växer är usel för all typ av odling. Inget vill ta sig. Men tror det går att ändra på om björken försvinner. Och så blir det helt nya odlingsbäddar i växthuset.

Ska jag kunna lindra den kamp jag tycker att det är att leva så är det nog nödvändigt att göra lustfyllda saker. Då kanske det är lättare att orka med de där sakerna som är svåra att få till, att man får energi av det lustfyllda. Lite mer morot och mindre piska. Tror faktiskt att jag aldrig blir av med min depression om livet bara består av tvång och måsten och att sen inte orka något annat.

Men det kan vara svårt att hitta lusten ibland. Man får väl bara försöka fånga den när den dyker upp. Och skapa tid och utrymme för det helt enkelt.

Idag har jag för övrigt klarat av att gå promenad, borstat tänderna och städat en kvart igen. Lite nya tag tror jag. Hoppas att det kan fortsätta så.
Yes!!
 
Frasen dök upp i mitt huvud medan jag var ute i trädgården och försökte fånga några strimmor sol. Det var ju så Mikael Rickfors sjöng i sin låt Vingar för pengarna. Och en person jag känner säger att "Följ ditt hjärta så går du inte vilse".

Jag måste helt enkelt ordna livet så jag får in mer av det jag vill ha. Det som är en försvårande omständighet är mina startsvårigheter och låga energi. Jag har gott om idéer, men det är fan mycket snack och lite verkstad här. Men ja, det lilla jag gör räknas väl egentligen också. Har ju valnötter och strandkål på groning. Alltid något. Sen hoppas jag ju att mina valnötsträd överlever den här knäppa vintern.

Sen så blir jag väldigt inspirerad av Jeppa S Trädgård. Jag skulle själv vilja bygga nedsänkta växthus. Har ju lite för lite mark egentligen men tror jag vet var jag kan ha en sådan. Men då behöver jag ta bort en del av en syrenhäck och en stor björk. Den biten mark där de växer är usel för all typ av odling. Inget vill ta sig. Men tror det går att ändra på om björken försvinner. Och så blir det helt nya odlingsbäddar i växthuset.

Ska jag kunna lindra den kamp jag tycker att det är att leva så är det nog nödvändigt att göra lustfyllda saker. Då kanske det är lättare att orka med de där sakerna som är svåra att få till, att man får energi av det lustfyllda. Lite mer morot och mindre piska. Tror faktiskt att jag aldrig blir av med min depression om livet bara består av tvång och måsten och att sen inte orka något annat.

Men det kan vara svårt att hitta lusten ibland. Man får väl bara försöka fånga den när den dyker upp. Och skapa tid och utrymme för det helt enkelt.

Idag har jag för övrigt klarat av att gå promenad, borstat tänderna och städat en kvart igen. Lite nya tag tror jag. Hoppas att det kan fortsätta så.
Vilket härligt inlägg! Jag hoppas det kan bli ngt av det och att du kan få lite mer positiv energi.
Man brukar ju säga att energi föder energi. Så att forcera vissa fysiska saker kan ju ge mer energi på sikt. Speciellt om det är lite saker som man ser kan leda till det man brinner för. Ska hålla tummarna!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 274
Senast: Exile
·
  • Artikel
Dagbok Jag både vill och inte vill gå till jobbet jag både vill och inte vill bry mig Men jag tror jag bryr mig för mycket och hur lär man sig...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: escodobe
·
  • Artikel
Dagbok Sedan jag började att "dela tankar" här i en dagbokstråd, har jag sett flera fördelar med att göra just det. Det är ett väldigt nyttigt...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
21 248
Senast: MML
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 362
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp