Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar inte om 5-10 kg eller bara lite kärlekshandtag utan mitt mål är isf att bli av med 50 kg. Efter det har jag fortfarande en del övervikt och kan om jag då vill det gå ner ytterligare 20 kg och ändå inte bli smal. Jag kan alltså inte ta "ett kg i taget" iom att det får hela grejen att kännas så jäkla onödig, då kan jag lika gärna skita i det. Men 50 kg, det är mycket och känns ganska oöverkomligt. Samtidigt är just det en rätt bra målvikt då många ridskolor tycks ha viktgräns just där, och ett av de största målen om jag tar tag i det här är just att kunna ta upp ridningen igen.

Till saken hör även att jag har rätt rubbade hungerskänslor. Jag kan inte springa runt och äta en massa små måltider som håller igång ämnesomsättningen, jag blir helt enkelt inte hungrig utan äter i snitt 2 ggr/dag och är jag inte hungrig så har jag jättesvårt att äta. Det här är inte så bara utan det har sina orsaker och är inget jag kan påverka hur som helst. Jag har jobbat på det i ett par år nu och visst har det gått lite framåt, men att jag ska kunna vända på det över en natt är lite väl optimistiskt.

Motion är det samma visa med, lättare sagt än gjort. Jag kan inte motionera för motionerandets skull, utan ska jag motionera så ska jag göra det för att det är kul - annars blir det inte gjort, alls. Jag har dessutom problem med ryggen som försämrar ytterligare på den fronten, jag kan inte ta en promenad utan att ryggen säger ifrån såvida promenaden inte är så pass lugn att det inte har någon påverkan alls.
Jag har lite funderingar på att ta upp spinning om jag kan hitta rätt ställe och om jag har råd, men annars blir det alltså ingen mer motion än vardagsmotion. Och speciellt mycket sånt blir det inte heller, jag cyklar året runt om jag ska någonstans men det är sällan jag ska någonstans. Sommartid cyklar jag gärna för cyklandets skull för att det är kul, men inte nu på vintern. Förhoppningsvis kan jag väl röra på mig mer när jag är lättare, som med promenader odyl (och ridning förstås!), men alltså inte nu.

Skippa godis? Inte aktuellt. Skära ner, absolut. Varva chipsen med nyttigare godis som typ nötter, javisst. Men ska jag låta bli helt så äter jag mer, som en trotsig snorunge. Tyvärr, men att låta bli helt är som så mycket annat lättare sagt än gjort.

Leva på sallad, mirakelsoppa, Nutrilette odyl är inte aktuellt det heller. Jag behöver äta ordentlig mat, inte minst för att få i mig vitaminer. Jag har i nuläget brist på B12 och folsyra som i sin tur rubbat sköldkörteln som då har stått och sparkat sönder min ämnesomsättning. Ska precis börja ta medicin för det och hoppas på lite snålskjuts där - har haft samma problem förr, då åt jag medicin ett år och droppade 25 kg bara av det, trots riktigt urusel skitmat. Nu ska jag knapra samma medicin i 2 månader, så får vi se sen hur det ser ut. Hur som helst säger det sig självt att jag måste få i mig allt jag behöver, så någon svältvariant av bantning är alltså inte aktuell.

Dietist? Låter bra i teorin, men i verkligheten skrämmer dietister skiten ur mig. Jag sätter inte min fot hos en dietist någonsin, skulle inte gå dit om jag så fick en gratis fettsugning för det.

Att inte äta efter en viss tid på dygnet är inget jag kommer kunna hålla då jag har en kombination av två sömnstörningar som gör det omöjligt.

Så... Vad vill jag med tråden? Jag behöver hjälp! Jag har försökt och försökt och försökt i större delen av mitt liv med att gå ner i vikt och det känns för mig helt jävla omöjligt. De senaste åren har jag lagt ner hela grejen och försökt bli nöjd med mig själv istället. Men saker har hänt, min rygg blir allt sämre, och jag mår helt enkelt inte bra. Jag vet inte just nu om jag ens kommer försöka, för att ens försöka känns skitläskigt, bara att tänka på det känns skitläskigt, för jag har misslyckats så många gånger förr. Men jag funderar på det och största funderingen är väl mest hur i hela hellskotta det ska gå alls. Hur ska jag göra, helt enkelt. Som synes är det ju en hel del som försvårar.

Dieter i all ära men det känns inte som nånting som skulle fungera för mig. Äta nyttigt överlag i all ära men det känns för abstrakt på nåt vis. Det skulle vara lättare med något att följa till punkt och pricka så att säga, men då är vi ju inne på dieter igen. Utan valmöjligheter alls, bara stoppa i sig det där eländet som inte ens mättar och sitta godissugen tills man ger upp... Nej, det är dömt att misslyckas.
Räkna kalorier, ja det kanske kan vara något, men jag vet inte, jag har lite dålig koll. Vad är nackdelarna med det? Viktväktarna går bort, jag är pank och vill inte behöva gå på möten och greja - jag vill bara sköta mitt i lugn och ro, fast lyckas för en gångs skull. Samtidigt, då kan jag lika gärna köra på just kalorier. Matte som matte liksom.

Jag vill kort och gott ha en så enkel metod som möjligt för att öka den ytterst lilla chans jag har att klara av det här om det är så att jag gör ett försök. Tips på enkla metoder och deras fördelar och nackdelar är alltså väldigt välkomna. Likaså rent generella tips, hur man håller sig motiverad, hur man ger fan i att tröstäta, vad som helst som kan hjälpa. Är det tex nån som gått ner så här mycket och kan berätta lite eller sporra med före/efter-bilder eller vad som helst, shoot. Och skulle någon här ha gått ner såhär mycket, berätta jättegärna hur det står till skinnmässigt - mängder av löst skinn är nästan det absolut läskigaste...

Skrivs det nånting som du vill dra igång en diskussion om så är jag tacksam om du tar det i en egen tråd. Femtielva sidor tjafs som det så lätt blir hjälper liksom inte ett dugg och jag behöver verkligen hjälp för att klara av det här.
Ok hm enkelt. Ta en måltid, tex frukost och minska med någonting du kan tänka dig vara av med.

Eller ta en produkt och minska intaget av den med hälften- typ läsk. Eller byt till zero av den?

Det sägs ju numera också att ätandet är mer centralt än motionen och motion kan hållas kort i intensivt och att träna styrka kan vara -då slipper man ju gå tex.
 
Ok hm enkelt. Ta en måltid, tex frukost och minska med någonting du kan tänka dig vara av med.

Eller ta en produkt och minska intaget av den med hälften- typ läsk. Eller byt till zero av den?

Det sägs ju numera också att ätandet är mer centralt än motionen och motion kan hållas kort i intensivt och att träna styrka kan vara -då slipper man ju gå tex.
Jag tror att du ska läsa mer än trådstarten:)
 
Hemkommen sen några timmar. Operationen har gått fint och sånär som att jag är så jävla torr i hals och mun och inte får halsa vatten så mår jag bra. Tills smärtan i sidan sätter igång som knivar i mig... Ångrar den här operationen så jävla grovt just nu. Har fått extra morfin med mig hem och smärtan avtar väl i takt med läkningen men det hjälper ju inte just precis när det gör sådär brutalt jävla ont liksom. Skjut mig någon :cry:
 
Hemkommen sen några timmar. Operationen har gått fint och sånär som att jag är så jävla torr i hals och mun och inte får halsa vatten så mår jag bra. Tills smärtan i sidan sätter igång som knivar i mig... Ångrar den här operationen så jävla grovt just nu. Har fått extra morfin med mig hem och smärtan avtar väl i takt med läkningen men det hjälper ju inte just precis när det gör sådär brutalt jävla ont liksom. Skjut mig någon :cry:
1540493094803.gif

Så, klart, hoppas du blir bättre nu! :heart
 
Hemkommen sen några timmar. Operationen har gått fint och sånär som att jag är så jävla torr i hals och mun och inte får halsa vatten så mår jag bra. Tills smärtan i sidan sätter igång som knivar i mig... Ångrar den här operationen så jävla grovt just nu. Har fått extra morfin med mig hem och smärtan avtar väl i takt med läkningen men det hjälper ju inte just precis när det gör sådär brutalt jävla ont liksom. Skjut mig någon :cry:
Smärta och obehag går över.
De förhoppningsvis positiva effekterna av detta får du ha för evigt.

Håll i och håll ut.
Heja heja
 
Hemkommen sen några timmar. Operationen har gått fint och sånär som att jag är så jävla torr i hals och mun och inte får halsa vatten så mår jag bra. Tills smärtan i sidan sätter igång som knivar i mig... Ångrar den här operationen så jävla grovt just nu. Har fått extra morfin med mig hem och smärtan avtar väl i takt med läkningen men det hjälper ju inte just precis när det gör sådär brutalt jävla ont liksom. Skjut mig någon :cry:
:heartheart:heart
 
Hemkommen sen några timmar. Operationen har gått fint och sånär som att jag är så jävla torr i hals och mun och inte får halsa vatten så mår jag bra. Tills smärtan i sidan sätter igång som knivar i mig... Ångrar den här operationen så jävla grovt just nu. Har fått extra morfin med mig hem och smärtan avtar väl i takt med läkningen men det hjälper ju inte just precis när det gör sådär brutalt jävla ont liksom. Skjut mig någon :cry:

Härligt att du är hemma :up:

Säger som @tanten, hoppas obehaget går över snart :heart
 
Tack! Det är mycket bättre nu. Den brutala smärtan är borta och i natt har jag, med ett uppbullat täcke som stöd, äntligen kunnat ligga på sidan igen :love: Fattas bara att kunna gå lite snabbare än en 107-åring och att lära mig äta långsammare - ett tryck i bröstet funkar dock bra som förvarning så jag kan pausa en stund. Det känns skitfånigt att få när jag äter 1-1,5 dl med tesked på en halvtimme, men vad gör man liksom :p
 
Har förresten dragit ner en app som många opererade använder, för att hålla koll på viktminskningen. Med en målvikt på 70 kg så har jag hittills, med en minskning på 14,6 kg sen maxvikt i augusti, kommit 19% på vägen. Att se det i procent istället för kilo känner jag blev mycket mer tydligt, 14 kg gör ju ingen jätteskillnad på mig så sett med tanke på min höga vikt och känns öht väldigt abstrakt, men när jag får se det som nästan en femtedel av övervikten så... Ja, varför har jag inte kollat på det viset innan liksom?! Perfekt för min asperger-hjärna! :banana:
 
Har förresten dragit ner en app som många opererade använder, för att hålla koll på viktminskningen. Med en målvikt på 70 kg så har jag hittills, med en minskning på 14,6 kg sen maxvikt i augusti, kommit 19% på vägen. Att se det i procent istället för kilo känner jag blev mycket mer tydligt, 14 kg gör ju ingen jätteskillnad på mig så sett med tanke på min höga vikt och känns öht väldigt abstrakt, men när jag får se det som nästan en femtedel av övervikten så... Ja, varför har jag inte kollat på det viset innan liksom?! Perfekt för min asperger-hjärna! :banana:
får jag fråga vad den appen heter? Gud va kul för dig, 19 % är toppen. Tänk vad ditt hjärta t ex redan mår bättre. Awesome!!!
 
Hemkommen sen några timmar. Operationen har gått fint och sånär som att jag är så jävla torr i hals och mun och inte får halsa vatten så mår jag bra. Tills smärtan i sidan sätter igång som knivar i mig... Ångrar den här operationen så jävla grovt just nu. Har fått extra morfin med mig hem och smärtan avtar väl i takt med läkningen men det hjälper ju inte just precis när det gör sådär brutalt jävla ont liksom. Skjut mig någon :cry:
Det kommer bli bättre. Du är så jävla bra!!
 
får jag fråga vad den appen heter? Gud va kul för dig, 19 % är toppen. Tänk vad ditt hjärta t ex redan mår bättre. Awesome!!!
Monitor your weight heter den :)
Indeed! Hoppas att det blir så pass bra att blodtrycket går ner till en lagom nivå också :bump:

Det kommer bli bättre. Du är så jävla bra!!
Yes, jag mår mycket bättre redan :) Tack!
 
Har förresten dragit ner en app som många opererade använder, för att hålla koll på viktminskningen. Med en målvikt på 70 kg så har jag hittills, med en minskning på 14,6 kg sen maxvikt i augusti, kommit 19% på vägen. Att se det i procent istället för kilo känner jag blev mycket mer tydligt, 14 kg gör ju ingen jätteskillnad på mig så sett med tanke på min höga vikt och känns öht väldigt abstrakt, men när jag får se det som nästan en femtedel av övervikten så... Ja, varför har jag inte kollat på det viset innan liksom?! Perfekt för min asperger-hjärna! :banana:
Ett annat sätt att tänka:
14 kg är 14 kg mindre att bära runt på. Det är 14 mjölkpaket mindre för dina leder att bära på! Det motsvarar ungefär 1½ hink med vatten (i vikt), som du slipper släpa runt på dygnet runt! Det är JÄTTEMYCKET!!

(med hälsning från sjukgymnasten på artrosskolan jag följt, som påpekade att även om 3 kg viktnedgång inte känns så mycket om man väger 130 kg, så är det 3 mjölkpaket mindre som lederna belastas med. Och varje kg man minskar är ett steg på vägen som underlättar för kroppen!)

Lycka till!
 
Så jäkla glad för din skull, du är en kämpe:)
Hoppas du når ditt mål och mår bra snabbt.
Tack! Bra mår jag redan, nu fattas bara målen :D

Ett annat sätt att tänka:
14 kg är 14 kg mindre att bära runt på. Det är 14 mjölkpaket mindre för dina leder att bära på! Det motsvarar ungefär 1½ hink med vatten (i vikt), som du slipper släpa runt på dygnet runt! Det är JÄTTEMYCKET!!

(med hälsning från sjukgymnasten på artrosskolan jag följt, som påpekade att även om 3 kg viktnedgång inte känns så mycket om man väger 130 kg, så är det 3 mjölkpaket mindre som lederna belastas med. Och varje kg man minskar är ett steg på vägen som underlättar för kroppen!)

Lycka till!
Absolut! Kruxet för egen del är att jag inte kan tänka mig 14 mjölkpaket eller så bara, det blir för abstrakt. Annars har det varit en finfin realitycheck när jag burit runt på 18 kg kattsand när jag precis gått ner just 18 kg.
Just därför är procenten så bra. Det gör det tydligt utan att behöva lyfta en massa mjölk :)

Vissa aspergare kör pictogram, jag kör procent tydligen :laugh:
 
Absolut! Kruxet för egen del är att jag inte kan tänka mig 14 mjölkpaket eller så bara, det blir för abstrakt. Annars har det varit en finfin realitycheck när jag burit runt på 18 kg kattsand när jag precis gått ner just 18 kg.
Just därför är procenten så bra. Det gör det tydligt utan att behöva lyfta en massa mjölk :)

Vissa aspergare kör pictogram, jag kör procent tydligen :laugh:
Det viktiga är att du ser ditt resultat! :up:
(alldeles för många har oerhört svårt för att förstå procent, toppen att du inte är en av dem!!)
 
Det viktiga är att du ser ditt resultat! :up:
(alldeles för många har oerhört svårt för att förstå procent, toppen att du inte är en av dem!!)
Jag har oftast väldigt svårt för matte annars :angel: Det är matten som fått stryka på foten i min tämligen ojämna begåvningsprofil. Men att 20% är en femtedel och att 19% är nästan 20%, det känns ändå hyfsat basic :D

Whatever floats your boat ;):D:up:

Jag kan faktiskt se att ha koll på procent i det här fallet är positivt. Plus att jag själv gillar generellt att räkna i procent också... :o:laugh:
Eller hur! Det känns lite sundare att se det så än att fokusera på kilon.

Jag hatar att räkna procent, så det är schysst av appen att göra det åt mig. Jag föredrar bråk :D
 
Nu ni kloka bukefalister, nu får ni hjälpa mig lite igen ;) Jag börjar med mosad mat imorrn och kom att tänka på det här med grönsaker. Jag har jättesvårt för konsistensen hos tillagade grönsaker, så jag äter hellre färska men de är ju liksom hårda allihop. Med mos menas att det ska gå att mosa med en gaffel. Finns det någon färsk grönsak som går att mosa med gaffel, eller är det smoothies som gäller framöver? Orkar fan inte greja med smoothies om jag inte absolut måste :p
 

Liknande trådar

Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 806
Senast: SiZo
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 558
Senast: BernT
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 928
Senast: Hazel
·
Kläder & Bli fin Jag behöver hjälp! Jag har alltid varit helt ointresserad av kläder och mode, hemma driver jag helst runt i mjukisbyxor, t-shirt...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 472
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp