Att göra "säkra" hemsidor

Cheeserica

Trådstartare
Att göra \"säkra\" hemsidor

Jag sitter här och trixar med lite css och funderar på hur noga man ska vara med att göra "säkra" hemsidor egentligen. Jag har tidigare varit extremt nitisk med det och bara använt standardfunktioner och websäkra färger osv för att vara säker på att hemsidan har sett likadan ut för alla. Men man blir ju väldigt begränsad om man aldrig ska använda något annat än så.

Så till att börja med: färger. Nu tycker jag inte att det finns några fler fina websäkra färger jag vill använda längre. Gunnar använder ju t.ex. inte websäkra färger här på Bukefalos - är det bara jag som gör sånt? :confused:

Och i css finns ju en massa funktioner man kan använda, men de som är lite mer avancerade fungerar ju i princip aldrig i Netscape. Hur många "stora" sidor bryr sig om sånt?

Hur gör ni?

/Erica
 
Re: Att göra \"säkra\" hemsidor

jag har gått ifrån att använda enbart de websäkra färgerna -ytterst få användare idag kan inte se andra färger.
Samma sak med upplösningen - för utvecklade jag siter i 800x600 men numera använder jag mig av 1024x768.
 
Re: Att göra \"säkra\" hemsidor

Jag bygger sidan så som jag har tänkt mig att jag vill ha den. Sedan testkör jag i Explorer, Opera och Mozilla, och finslipar sådant som inte riktigt ser bra ut i alla webläsarna. Vissa saker får stiga åt sidan, t.ex. någon smågrej som inte riktigt fungerar i Opera eller Mozilla, men som fungerar i IE. IE är ändå störst på marknaden, så den går också först när jag bygger hemsidor. Och är det bara någon liten effekt (t.ex. dotted border, eller något) som inte gör ett dugg för funktionen, så får det vara.

Opera, t.ex., envisas med att göra bakgrundsbildens bakgrundsfärg ljusare än sidans bakgrundsfärg, trots att det - enligt IE och Photoshop - är exakt samma färg. Jag kan inte göra mycket för att får bort den fula skarv som blir, så därför får det vara.

Inte förrän på senaste websidan har jag ens brytt mig om att använda websäkra färger, och det har aldrig varit några problem, så kör hårt med det du tycker är snyggt. :)
 
Re: Att göra \"säkra\" hemsidor

...senaste hemsidan är dessutom testkörd och fungerande i alla skärmupplösningar från 800 x 600 t.o.m. 1280 x 1024. :)

Personligen tycker jag att det är viktigt att de fungerar ner till 800 x 600, då den upplösningen inte är helt ovanlig, men 1024 x 768 är viktigast och främst prioriterad då det är den vanligaste.
 
Re: Att göra \"säkra\" hemsidor

Opera, t.ex., envisas med att göra bakgrundsbildens bakgrundsfärg ljusare än sidans bakgrundsfärg, trots att det - enligt IE och Photoshop - är exakt samma färg. Jag kan inte göra mycket för att får bort den fula skarv som blir, så därför får det vara.

Testa att byta bildformat på bakgrundsbilden, det kan vara så att just det formatet tolkas lite annorlunda i explorer/opera.
 
Re: Att göra \"säkra\" hemsidor

Tack för tipset, det ska jag testa :)

Jag trodde iofs. att JPG var någorlunda universiellt, men PNG funkar kanske bättre...
 
...och lite CSS-problem

Tack, då ska jag göra så. :)

Är det förresten någon av er som förstår varför mitt dreamweaver bråkar med mig? Jag håller på att lära mig använda css ju så jag håller på och arbetar med ett style sheet och ett html-dokument samtidigt (som använder detta style sheet), men dreamweaver vill inte visa färgerna rätt utan de syns bara när man förhandsgranskar i IE. Jobbigt! :crazy: Så bakgrunden blir t.ex. bara grå istället för den bruna nyans jag vill ha (och som visas i IE). Vad är fel?

Och så funkar inte border-color-propertyn (css) heller - visst borde det här fungera som exempel? :confused:
table {
border-style: solid;
border-color: black;
border-width: 10px
}

Och går det inte att lägga till marginaler i en tabell, istället för att använda cell-padding (som ju blir i alla celler i en tabell isåfall)? Det verkar så omständigt att ha det i text-taggarna och skulle vilja kunna redigera marginalerna i en hel cell bara.

/Erica



/Erica
 
Re: ...och lite CSS-problem

Du måste skriva #000000 istället för black i css.
 
Re: Att göra \"säkra\" hemsidor

png fungerar säkert sämre. :D
Men det kan vara värt ett försök.
 
Re: ...och lite CSS-problem

Nej, faktum är att "black" funkade, jag vet inte varför jag klagar på att det inte funkar för det gör det ju faktiskt... :o Och jag hittade problemet med varför min bakgrundsfärg bråkade med mig - jag hade lagt dit en ";" för mycket (precis innan en } ). Ååååh, jag blir nästan C++ nostalgisk här... :crazy: :smirk: Det värsta med det här är att man inte har någon pedagogisk debugger som säger var felet ligger... :cry:

/Erica
 
Re: Att göra \"säkra\" hemsidor

Så vad ska jag använda då? GIF!?

...har lite för många färger för att det ska fungera... :(
 
Re: Att göra \"säkra\" hemsidor

Använder du samma format på bilden i förgrunden som bakgrunden?

Jag hade det här problemet när jag använde .png i bakgrunden men det ordnade sig när jag bytte till jpg med giffar i förgrunden, men eftersom du redan använde jpg så vet jag inte.

Jag tänkte bara att det kunde vara värt att testa ett formatbyte av något slag eftersom det uppenbarligen kan spela roll.
 
Re: Att göra \"säkra\" hemsidor

Nej, bakgrunden är bara en vanlig enkel bakgrundsfärg i dokumentet (via CSS) - ingen bild.

Ska dock testa att byta ut bilden mot PNG, och funkar inte det så får det va'. ;)
 
Re: Att göra \"säkra\" hemsidor

Som andre her gjør kan det være fint å sjekke sidene i både IE, Netscape/Mozilla og Opera. Siden det er snakk om CSS og hvilke nettlesere hva fungerer i vil jeg nevne en link: CSS Tutorial. Her nevnes det hvilke funksjoner som fungerer i hvilke nettlesere. Kan være veldig nyttig når du skal velge ut hva du skal bruke. Alltid kjekt å teste etterpå da..

Elles bør jo sidene validere både med hensyn på XHTML 1.0(evnt HTML 4.01, eller XHTML 1.1) og CSS
 
Re: Att göra \"säkra\" hemsidor

Man kan bara ha en bakgrundsbild... :/

...såhär ser det ut i koden:

body
{
background-color: #990000;
background-image: url(top.jpg); <- bilden som blir "skarvad"
background-repeat: repeat-y;
background-attachment: scroll;
background-position: 0px 0px;
top-margin: 0px;
left-margin: 0px;
font-weight: normal
}
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
33 556
Senast: Hedinn
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 375
Senast: Mabuse
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 579
Senast: a1agnlju
·
Kläder & Bli fin Jag har varit på en handfull begravningar, men blir ändå osäker på vad som "är rätt". För det första, hur gör man med hår och smink...
2
Svar
37
· Visningar
11 154

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp