Kropp & själ Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

#1
Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar inte om 5-10 kg eller bara lite kärlekshandtag utan mitt mål är isf att bli av med 50 kg. Efter det har jag fortfarande en del övervikt och kan om jag då vill det gå ner ytterligare 20 kg och ändå inte bli smal. Jag kan alltså inte ta "ett kg i taget" iom att det får hela grejen att kännas så jäkla onödig, då kan jag lika gärna skita i det. Men 50 kg, det är mycket och känns ganska oöverkomligt. Samtidigt är just det en rätt bra målvikt då många ridskolor tycks ha viktgräns just där, och ett av de största målen om jag tar tag i det här är just att kunna ta upp ridningen igen.

Till saken hör även att jag har rätt rubbade hungerskänslor. Jag kan inte springa runt och äta en massa små måltider som håller igång ämnesomsättningen, jag blir helt enkelt inte hungrig utan äter i snitt 2 ggr/dag och är jag inte hungrig så har jag jättesvårt att äta. Det här är inte så bara utan det har sina orsaker och är inget jag kan påverka hur som helst. Jag har jobbat på det i ett par år nu och visst har det gått lite framåt, men att jag ska kunna vända på det över en natt är lite väl optimistiskt.

Motion är det samma visa med, lättare sagt än gjort. Jag kan inte motionera för motionerandets skull, utan ska jag motionera så ska jag göra det för att det är kul - annars blir det inte gjort, alls. Jag har dessutom problem med ryggen som försämrar ytterligare på den fronten, jag kan inte ta en promenad utan att ryggen säger ifrån såvida promenaden inte är så pass lugn att det inte har någon påverkan alls.
Jag har lite funderingar på att ta upp spinning om jag kan hitta rätt ställe och om jag har råd, men annars blir det alltså ingen mer motion än vardagsmotion. Och speciellt mycket sånt blir det inte heller, jag cyklar året runt om jag ska någonstans men det är sällan jag ska någonstans. Sommartid cyklar jag gärna för cyklandets skull för att det är kul, men inte nu på vintern. Förhoppningsvis kan jag väl röra på mig mer när jag är lättare, som med promenader odyl (och ridning förstås!), men alltså inte nu.

Skippa godis? Inte aktuellt. Skära ner, absolut. Varva chipsen med nyttigare godis som typ nötter, javisst. Men ska jag låta bli helt så äter jag mer, som en trotsig snorunge. Tyvärr, men att låta bli helt är som så mycket annat lättare sagt än gjort.

Leva på sallad, mirakelsoppa, Nutrilette odyl är inte aktuellt det heller. Jag behöver äta ordentlig mat, inte minst för att få i mig vitaminer. Jag har i nuläget brist på B12 och folsyra som i sin tur rubbat sköldkörteln som då har stått och sparkat sönder min ämnesomsättning. Ska precis börja ta medicin för det och hoppas på lite snålskjuts där - har haft samma problem förr, då åt jag medicin ett år och droppade 25 kg bara av det, trots riktigt urusel skitmat. Nu ska jag knapra samma medicin i 2 månader, så får vi se sen hur det ser ut. Hur som helst säger det sig självt att jag måste få i mig allt jag behöver, så någon svältvariant av bantning är alltså inte aktuell.

Dietist? Låter bra i teorin, men i verkligheten skrämmer dietister skiten ur mig. Jag sätter inte min fot hos en dietist någonsin, skulle inte gå dit om jag så fick en gratis fettsugning för det.

Att inte äta efter en viss tid på dygnet är inget jag kommer kunna hålla då jag har en kombination av två sömnstörningar som gör det omöjligt.

Så... Vad vill jag med tråden? Jag behöver hjälp! Jag har försökt och försökt och försökt i större delen av mitt liv med att gå ner i vikt och det känns för mig helt jävla omöjligt. De senaste åren har jag lagt ner hela grejen och försökt bli nöjd med mig själv istället. Men saker har hänt, min rygg blir allt sämre, och jag mår helt enkelt inte bra. Jag vet inte just nu om jag ens kommer försöka, för att ens försöka känns skitläskigt, bara att tänka på det känns skitläskigt, för jag har misslyckats så många gånger förr. Men jag funderar på det och största funderingen är väl mest hur i hela hellskotta det ska gå alls. Hur ska jag göra, helt enkelt. Som synes är det ju en hel del som försvårar.

Dieter i all ära men det känns inte som nånting som skulle fungera för mig. Äta nyttigt överlag i all ära men det känns för abstrakt på nåt vis. Det skulle vara lättare med något att följa till punkt och pricka så att säga, men då är vi ju inne på dieter igen. Utan valmöjligheter alls, bara stoppa i sig det där eländet som inte ens mättar och sitta godissugen tills man ger upp... Nej, det är dömt att misslyckas.
Räkna kalorier, ja det kanske kan vara något, men jag vet inte, jag har lite dålig koll. Vad är nackdelarna med det? Viktväktarna går bort, jag är pank och vill inte behöva gå på möten och greja - jag vill bara sköta mitt i lugn och ro, fast lyckas för en gångs skull. Samtidigt, då kan jag lika gärna köra på just kalorier. Matte som matte liksom.

Jag vill kort och gott ha en så enkel metod som möjligt för att öka den ytterst lilla chans jag har att klara av det här om det är så att jag gör ett försök. Tips på enkla metoder och deras fördelar och nackdelar är alltså väldigt välkomna. Likaså rent generella tips, hur man håller sig motiverad, hur man ger fan i att tröstäta, vad som helst som kan hjälpa. Är det tex nån som gått ner så här mycket och kan berätta lite eller sporra med före/efter-bilder eller vad som helst, shoot. Och skulle någon här ha gått ner såhär mycket, berätta jättegärna hur det står till skinnmässigt - mängder av löst skinn är nästan det absolut läskigaste...

Skrivs det nånting som du vill dra igång en diskussion om så är jag tacksam om du tar det i en egen tråd. Femtielva sidor tjafs som det så lätt blir hjälper liksom inte ett dugg och jag behöver verkligen hjälp för att klara av det här.
 
#2
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Vill bara tipsa om en blogg tillhörande en tjej som gått ner nästan 80 kg. Förvisso genom LCHF, men jag tänker att det ändå kan inspirera, hon skriver mycket om de psykiska aspekterna av viktnedgång också. http://lchfingenjoren.se/ är adressen, om du inte redan läst den.
 
#3
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Jag har ungefär 50kg att gå ner för att nå "målvikt".
Och jag har gett upp, lagt mig på rygg med fötterna i vädret.
Jag har tid hos min husläkare för att få remiss till en GBP.
Det kommer att bli skitjobbigt och det kommer att ta tid men jag ser ingen annan utväg, längre.

OM jag inte hade gett upp så hade jag testat "hälften metoden".
Ät som förut men lämna hälften.
Dvs lägg upp samma portion men ät bara hälften.
Inget blir förbjudet och du behöver inte räkna.
Sen när det fungerar bra, så tar du hälften igen.
Kanske om ett halvår. Eller om ett år.
 
#4
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

vet många som inte är förtjusta i pulvetdieter, men du kanske kan kickstarta med en sån? jag körde på cambride, har ALDRIG i hela mitt liv mått så bra som då!! jg motionerade även en del då, gick 1 mil till stallet, samt en promenad eller cykeltur på kvällen, jag gick ner 13kg på två veckor. Och gick inte upp det efteråt som många påstår att man gör, men börjar man äta som förut så går man ju såklart upp.
 
#5
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Jag har själv lite kämpande just nu som pågår. Jag har inte så många kilon som du att bli av med. Omkring 20 från början, men har jag ca 10 kvar. I långa perioder har jag stått still (och gått upp igen), men nu har jag gett mig fanken på att gå ner dem till sommaren. Det går lite trögt, men det går.

Jag har också genom åren provat nutrilett och annat. Det har fungerat ganska hyfsat då... men nu känner jag inte motivation till sånt. Samtidigt vill jag se en SNABB effekt i början för att finna motivationen; annars har jag en tendens att ge upp.

Nu kör jag sedan kanske 6-8 veckor 5:2, vilket jag tycker ger ganska bra resultat och är rätt överkomligt som metod/diet. På de veckorna har jag totalt gått ner ca 6 kg. Kanske det vore något för dig?

Jag är inte stenhård; vissa veckor blir det bara en fastedag istället för 2, men försöker hålla mig till måndagar och onsdagar. Och då "svälter" jag hela dagen fram till kvällen och kan då få äta mina 500 kcal då. På jobbet klarar jag mig rätt bra på bara ett par koppar kaffe och vatten.

Jag är inte supernoga med att räkna kalorierna, men försöker hålla lite koll ändå och har minskat ner på godis, fikabröd osv. som jag gärna ätit en del av på helger.

Med 5:2 är principen att ta två fastedagar per vecka och då äta max 500 kcal. På övriga fem dagar får man äta ca 2000 kcal.
 
#6
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Vad är du rädd för med dietisten? Att hen ska säga obehagliga sanningar om hur du bör äta? Det låter som om du behöver rätt mycket hjälp och vägledning, så jag tycker att du ska fundera ett varv till.
 
#7
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

GBP. Det är mitt råd. Jag brukar normalt sett inte råda folk till operation, men jag har en vän som påminner lite om dig. Hon kan inte träna för hon är för tung. Kroppen går sönder bara av tyngden hon har nu. Hon funderar på GBP och jag uppmuntrar henne. Hon reder inte ut det själv utan hjälp.
 
#8
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

.

Dietist? Låter bra i teorin, men i verkligheten skrämmer dietister skiten ur mig.
"... eftersom de kommer att förklara att jag måste förändra något och jag vill inte förändra något alls"?

Hela ditt inlägg radar upp bra sätt att gå ner i vikt, och för varje stycke förklarar du att det inte är aktuellt.

Då går det ju inte. Förändrar du inget, förändras inget. No change - no change.

Det är ett jobb att tappa vikt. Inte förrän du är beredd på att hugga i är det nån idé att försöka.
 
#9
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Vill bara tipsa om en blogg tillhörande en tjej som gått ner nästan 80 kg. Förvisso genom LCHF, men jag tänker att det ändå kan inspirera, hon skriver mycket om de psykiska aspekterna av viktnedgång också. http://lchfingenjoren.se/ är adressen, om du inte redan läst den.
Tack, ska ta en titt!

Jag har ungefär 50kg att gå ner för att nå "målvikt".
Och jag har gett upp, lagt mig på rygg med fötterna i vädret.
Jag har tid hos min husläkare för att få remiss till en GBP.
Det kommer att bli skitjobbigt och det kommer att ta tid men jag ser ingen annan utväg, längre.

OM jag inte hade gett upp så hade jag testat "hälften metoden".
Ät som förut men lämna hälften.
Dvs lägg upp samma portion men ät bara hälften.
Inget blir förbjudet och du behöver inte räkna.
Sen när det fungerar bra, så tar du hälften igen.
Kanske om ett halvår. Eller om ett år.
Hoppas att det löser sig med GBP :)
Hälften är inget som skulle fungera för min del. Mina hungerskänslor gör att jag förvisso sällan blir hungrig, men när jag väl blir det gör det rent av ont och jag blir så galet godissugen. Jag behöver kunna äta mig hyfsat mätt.
Samtidigt äter jag inga jättemängder nu heller, att halvera skulle vara just svältkost :p

vet många som inte är förtjusta i pulvetdieter, men du kanske kan kickstarta med en sån? jag körde på cambride, har ALDRIG i hela mitt liv mått så bra som då!! jg motionerade även en del då, gick 1 mil till stallet, samt en promenad eller cykeltur på kvällen, jag gick ner 13kg på två veckor. Och gick inte upp det efteråt som många påstår att man gör, men börjar man äta som förut så går man ju såklart upp.
*pekar uppåt* Svältkost är inget som fungerar för mig tyvärr. Synd, för Nutrilettes chokladgrejs är rätt smarrig efter en stund i frysen. däremot kanske det kan vara något att varva med som godis när suget blir för stort?

Med 5:2 är principen att ta två fastedagar per vecka och då äta max 500 kcal. På övriga fem dagar får man äta ca 2000 kcal.
Jag tror det vore lättare att köra på samma antal kalorier varje dag isf - jag är en kronisk uppskjutare nämnligen och jag kan riktigt se mig själv skjuta upp fastedagarna gång på gång på gång. Sen sitter jag där om ett år och bara "justja, skulle inte jag fasta också?" :p
Jag är väldigt rutinbunden dessutom, har svårt att få in en ny rutin men får jag in den så håller jag den också, vilket kanske kan vara en nackdel för just 5:2 men fördel i kaloriräkning överlag?

Vad är du rädd för med dietisten? Att hen ska säga obehagliga sanningar om hur du bör äta? Det låter som om du behöver rätt mycket hjälp och vägledning, så jag tycker att du ska fundera ett varv till.
Nej, tvärtom önskar jag att den dietist jag gått till som barn hade gjort just det. Istället blev jag bara traumatiserad av en totalt galen kärring som bara stod och skrek på mig när jag gått upp 2 kg och har aldrig vågat gå till en dietist någonsin igen. Hjälp behöver jag definitivt, det är ju därför jag ber om den hjälpen här på buke.

GBP. Det är mitt råd. Jag brukar normalt sett inte råda folk till operation, men jag har en vän som påminner lite om dig. Hon kan inte träna för hon är för tung. Kroppen går sönder bara av tyngden hon har nu. Hon funderar på GBP och jag uppmuntrar henne. Hon reder inte ut det själv utan hjälp.
GBP har jag funderat mycket på de sista åren, men det tar emot. Dels är det några år sen jag försökte själv, så jag vill göra det i första hand. Samtidigt är jag rädd för vad min familj skulle säga om det - har bekanta som opererat sig och det är tamefan sjukt vilken massa skitsnack det blir, "den där är bara lat" och allt vad det är. Jag har suttit där och försvarat de som valt GBP och försökt förklara hur sjukt jobbigt det är, men de är helt orubbliga. Latstämpel har jag redan tack vare min sömnstörning, det känns som att det är tillräckligt liksom. Att framkalla mer skitsnack, som jag vet att det blir om jag skulle gör en GBP, det är inget jag ger mig in i i första taget.

Samtidigt är jag livrädd för att få en massa löst skinn och är isf hellre tjock, hur sjukt det än må låta :o
 
#11
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Jag tycker att du ska kolla på sleeve-metoden som alternativ till GBP.
har en nära som gjorde detta och som jag fattar det är den snällare mot kroppen.
 
#12
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Detta är ett långskott, men kanske prova med kurator? En kurator kan hjälpa till med mer än man tror. Ditt ätbeteende och tröstätning kan bero på mer än bara just hunger.

En läkarkontakt är inte heller helt fel att uppsöka innan man ska börja banta. De kan hjälpa mycket. Det finns dessutom läkemedelsbehandling för att minska sötsuget. Även alternativmedicin finns.

GBP är ändå ett alternativ beroende på din hälsa, ålder osv. Med hjälp av kurator (eller annat stöd) kan det hjälpa dig att stå emot känslan av att folk skitsnackar bakom ryggen om lathet osv osv. Nu vet jag dock inte hur din arbetssituation ser ut. Tänkte på den ekonomiska biten. Man blir ju sjukskriven några veckor efter en sådan operation och sedan kan det även komma bakslag så man kan behöva vara sjukskriven igen. Dessutom medför GBP en STOR livsstilsförändring. Är du dessutom en sån som inte kan äta när du inte är hungrig så kanske inte operationen passar dig så bra, just med tanke på att man MÅSTE äta även om man inte är hungrig många gånger. Det funkar heller inte med att äta två gånger om dagen direkt. Risken för att spänna ut magsäcken igen finns också, även om tarmen ändå är snäppet kortare.

Förlåt för rörigt svar, men jag återgår till toppen: Kurator (eller liknande) och läkarkontakt!:)
 
#13
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Ett tips att få ner på godisätandet är att storhandla och då nyss ha ätit när du handlar och inte köpa något godis då. Sedan när du åker hemifrån till jobb eller liknande så lämnar du kontanter och visakort hemma, då kräver det ganska mkt energi om du ska få i dig den där godisbiten.

I övrigt håller jag faktiskt med Mandalaki, om du inte verkligen tänker gå in för det och faktiskt ändrar nånting så kommer heller inget att ändras. Tyvärr. Det mest effektiva är att ändra kosten. Ska man träna sig smal så får man träna fruktansvärt mkt om man inte ändrar kosten.
 
#14
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Kan du inte försöka räkna lite kalorier? Bara hur mycket du normalt får i dig och gör av med så det inte är något annat kroppsligt som egentligen är felet?
 
#15
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Jag har lite funderingar på att ta upp spinning om jag kan hitta rätt ställe och om jag har råd, men annars blir det alltså ingen mer motion än vardagsmotion.
Fastnade på den här biten - nu vet jag inte hur din ekonomi ser ut och om "inte ha råd" betyder att du verkligen inte har råd om du inte vill knapra nudlar, men annars låter motion i en form som du gillar/kan tänka dig att utföra som något du borde prioritera! Det är ju något du verkligen tjänar på i längden, så om du har möjliget att välja känns det som fel bit att spara in på :).
 
#16
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Funderar på... om du normalt sett äter två gånger per dag kanske någon variant av 16:8 kan passa dig (fasta 16 timmar, ätfönster på 8 timmar)

Jag själv fastar 20 timmar per dygn och äter under 4 timmar vilket för mig blir två måltider med ca tre timmars mellanrum. Är jag sugen på något under dagen måste jag äta det under dessa fyra timmar och man orkar inte äta hur mycket som helst på fyra timmar = jag väntar till nästa fyratimmarspass. För mig innebär det att jag drar ner på antalet kalorier till något under 1500 per dygn. Inte medvetet utan det blir helt enkelt så, automatiskt.

Jag har hittills gått ner 23 kg, 12 kvar tills jag är hyfsat nöjd men lite till skulle nog inte skada. Det tar sin tid men hellre en långsam stadig viktnedgång än en snabb.
Sen måste jag tillägga att även om jag tycker att det är jätteroligt att gå ner i vikt och bli mer normalviktig (någon gång framöver) så är själva fastan det jag är ute efter, jag mår som bäst när mina tarmar får vila så många timmar som möjligt i taget. Jag blir pigg och energisk av att fasta, jättekonstigt men det fungerar. Alla är olika men för mig verkar det här vara rätt.
 
#17
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Jag har precis börjat på viktväktarna och där får man äta helt normal mat och man får själv bestämma när och hur man ska äta. Man har ett visst antal poäng som man kan äta upp + några extra varje vecka. Hemsidan är jättebra och man får snabbt koll på vilka ingredienser som är "dyra". Men också vilka som är billiga, så man går bara hungrig om man väljer det. Jag gick ner över 2 kg första veckan så det verkar ju lovande. Det är inte heller bara medelålders tanter som går där visade det sig ;)

Jag är precis som du som inte är hungrig på flera timmar och sedan är det helt plötsligt kris och katastrof om jag inte får i mig mat NU. Men jag tror också att det har med ett överdrivet sockerintag att göra. Nu har jag inte ätit i närheten så mycket socker som jag brukar och det tog bara några dagar sedan avtog den där kraschen innan jag ska äta.
 
#18
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Det första jag tänker på är att ge det tid. Det finns inga quick fix som fungerar i längden. I början kommer du nog tappa ganska mycket väldigt fort, sedan avtar det och man får kämpa mer för resultaten.

Även om du bara äter 2 gr om dagen, se till att det du äter då är vettigt.
Börja där, sedan kan du försöka få till ett extra mellanmål osv. Ta små steg i taget och försök inte ändra och börja med allt på en gång.
Om man tänker att "nu ska jag ändra kosten, börja råträna 5 dgr i veckan och tappa x kg på kort tid" så är man nästan garanterad att misslyckas.

Men ta en sak i taget, se det som en förändring av hela ens livsstil som ska hålla livet ut. Man vill ju inte tappa allt sedan när man nått sitt viktmål.

Man får prioritera vad som är viktigt, visst kan man äta godis om man vill, men då når man heller inte de resultat man vill uppnå. Så vad är viktigast, att nå målet och må bättre, eller äta godis som man egentligen inte har någon som helst nytta av att äta?
Det ÄR svårt att sluta med det, men det är möjligt.
 
#19
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Jag tror faktiskt att kaloriräkning skulle kunna vara något för dig. Ingen snål beräkning och inga förbud eller så utan ett sätt att komma in i goda vanor. Att du skapar en kaloribudget som du får hushålla med under dagen. Jag tror mer på det som ett första steg än att börja svälta sig eller börja förbjuda saker. Nu vet jag i och för sig inte alls vad du äter idag, men ett sätt att tänka kan vara att bestämma sig för tre måltider per dag (du kanske inte lyckas med det direkt, men det kan vara målsättningen) och att t.ex. två av måltiderna ska innehålla si och så mycket grönsaker och si och så många kalorier - varken mer eller mindre. Jag tror faktiskt mer på att lägga till och försöka strukturera om istället för att ta bort, särskilt för du som verkar ha svårt att äta mer än två gånger per dag. Skapa bättre rutiner helt enkelt och motivera dig till att välja mat istället för godis. Lite mer rörelse kan skapa mer hungerkänslor vilket gör att du kan äta oftare och mer planerat.

En blogg som kan inspirera är healthyandhappy(punkt)se. Emma har gått ner 65 kg på två år utan att egentligen haft viktnedgång som mål. För henne handlade det om att börja röra på sig och äta regelbundet.
 
#20
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

KL
Tassetass här på buke har gjort en rätt stor viktresa också.
Hon har säkert en del tips och råd och dela med sig av. :)

Joina beachtråden också, det är trevliga personer som hänger där och alla är välkomma :)
 

Hästar nu

  • Varför har Isabell Werth...
  • Foderboost
  • Annonsera mera V

Övrigt nu

Dagbok

Radannonser

  • Springpony sælges

Hästnyheter

Bukefalos

  • Syns inte
Rekommenderas av Google:
Upp