Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Nu ni kloka bukefalister, nu får ni hjälpa mig lite igen ;) Jag börjar med mosad mat imorrn och kom att tänka på det här med grönsaker. Jag har jättesvårt för konsistensen hos tillagade grönsaker, så jag äter hellre färska men de är ju liksom hårda allihop. Med mos menas att det ska gå att mosa med en gaffel. Finns det någon färsk grönsak som går att mosa med gaffel, eller är det smoothies som gäller framöver? Orkar fan inte greja med smoothies om jag inte absolut måste :p

Gröna ärtor? Går ju att marinera lite om du vill/får.
Hummus?
Avocado?
 
Verkligen? Det skulle ungen älska här hemma!
Nu har jag väl kanske lite vuxna smaklökar, men...

Systerdottern hittade förresten en favorit på Espresso House i somras - Green Crush.
I den var det färsk broccoli, ananas, spenat, mynta, havregryn och äppeljuice.
Vi gjorde den hemma utan havregryn och den var väldigt god.
 
Blomkål/broccolimos är jättegott! Du kanske kan tillaga lite lax till? Den är ju i princip mos-bar om man steker den, eller är det fortfarande inte okej?

Smoothie av hallon, blåbär, lite kvarg, mjölk och kokosfett är jättegott om du vill ha något kallt.
 
Gröna ärtor? Går ju att marinera lite om du vill/får.
Hummus?
Avocado?
Det vete sjutton om ärtor funkar tyvärr, måste vara lättsmält mat. Hummus vet jag knappt vad det är ens, kanske dags att prova :D
Avokado bör utrotas från jordens yta och därmed basta ;)

Räknas mixerstav som elak gaffel? ;)
En raw-food favorit är en selleristjälk, en kiwi och ett päron.
Tro't eller ej, men det smakar Piggelin! :d
Piggelin suger, men kiwi och päron lät ju nice iaf! :p

Blomkål/broccolimos är jättegott! Du kanske kan tillaga lite lax till? Den är ju i princip mos-bar om man steker den, eller är det fortfarande inte okej?

Smoothie av hallon, blåbär, lite kvarg, mjölk och kokosfett är jättegott om du vill ha något kallt.
Blomkålsmos kan nog vara nåt ja! Jo lax bör funka, huvudsaken det är mosbart. Lite dyrt bara men jag antar att alaskan pollock går lika bra det också :D
 
Det vete sjutton om ärtor funkar tyvärr, måste vara lättsmält mat. Hummus vet jag knappt vad det är ens, kanske dags att prova :D
Avokado bör utrotas från jordens yta och därmed basta ;)


Piggelin suger, men kiwi och päron lät ju nice iaf! :p


Blomkålsmos kan nog vara nåt ja! Jo lax bör funka, huvudsaken det är mosbart. Lite dyrt bara men jag antar att alaskan pollock går lika bra det också :D
Å andra sidan så kommer du inte kunna äta så värst mycket av laxen ändå :D Så det räcker till många måltider :)
 
Hos mig hade Coop hade laxfileer för 98 kr/kg idag. Kör en sådan stor i ugnen och delar sedan i lagom bitar att frysa in så räcker det till många portioner. Eller tom två i långpannan. Kolla om det finns hos dig också.
Det är ju billigt för att vara lax, men fortfarande en dyr råvara...
 
Nu ni kloka bukefalister, nu får ni hjälpa mig lite igen ;) Jag börjar med mosad mat imorrn och kom att tänka på det här med grönsaker. Jag har jättesvårt för konsistensen hos tillagade grönsaker, så jag äter hellre färska men de är ju liksom hårda allihop. Med mos menas att det ska gå att mosa med en gaffel. Finns det någon färsk grönsak som går att mosa med gaffel, eller är det smoothies som gäller framöver? Orkar fan inte greja med smoothies om jag inte absolut måste :p

Första frågan är då - vilka grönsaker äter du?
Jag kan liksom inte komma på någon grönsak som går att mosa på det viset. Skära i pyttebitar och sedan tugga rejält - det begriper jag. Men mos? Avocado möjligen...

Misstänker att de faktiskt menar tillagade grönsaker. :confused:
 
Nu ni kloka bukefalister, nu får ni hjälpa mig lite igen ;) Jag börjar med mosad mat imorrn och kom att tänka på det här med grönsaker. Jag har jättesvårt för konsistensen hos tillagade grönsaker, så jag äter hellre färska men de är ju liksom hårda allihop. Med mos menas att det ska gå att mosa med en gaffel. Finns det någon färsk grönsak som går att mosa med gaffel, eller är det smoothies som gäller framöver? Orkar fan inte greja med smoothies om jag inte absolut måste :p
Nu kanske jag är helt ute och seglar men när man pratar om mat som kan mosas med gaffel i andra magåkommesammanhang så handlar det om att maten ska vara så mjuk och ha så korta fibrer att den inte kan fastna i mage-tarm. Nu vet jag såklart inte om det är så i detta fallet med men med tanke på operationen du har gjort så är det inte helt orimligt att det är vad som menas. Om det kan vara så är ett tips att läsa här om vilken kost som kan vara lämplig. http://www.diabeteshandboken.se/innehåll/bilaga-kost-vid-gastropares-13754437 (Du får scrolla ner lite.)
 
Å andra sidan så kommer du inte kunna äta så värst mycket av laxen ändå :D Så det räcker till många måltider :)
Å tredje sidan är jag förtidspensionär som efter femtielva medicininköp har en sisådär 3-400 kr att leva på i 3 veckor, så jag plockar hellre ut en alaskan pollock ur frysen :p

Helt medveten om det. Tänkte att om det är på marginalen så kanske det kan möjliggöra ett "sällanköp" ändå. Men självklart upp till TS att avgöra själv.
Som jag skrev ovan :)

Gör potatismos, stek köttfärs och blanda i?

Kika efter recept på grönsakssoppor som pureas med stavmixer. https://www.koket.se/klara_desser/soppor/gronsaker/morotssoppa_med_ingefara_och_apelsin/
Ja annan mat än grönsaker är inga problem. Det är just mosbara grönsaker det är lite ont om.
Soppor har jag tyvärr görsvårt för, så kör hellre ihop smoothies :)

Första frågan är då - vilka grönsaker äter du?
Jag kan liksom inte komma på någon grönsak som går att mosa på det viset. Skära i pyttebitar och sedan tugga rejält - det begriper jag. Men mos? Avocado möjligen...

Misstänker att de faktiskt menar tillagade grönsaker. :confused:
Alldeles för få :angel: Morötter, blomkål, gurka, paprika... Ganska basic.

Ingen har menat något om grönsaker i sig, men jag behöver äta grönt under mosperioden och klarar inte tillagade. I värsta fall får jag göra smoothies men det vore guld att slippa det.

Nu kanske jag är helt ute och seglar men när man pratar om mat som kan mosas med gaffel i andra magåkommesammanhang så handlar det om att maten ska vara så mjuk och ha så korta fibrer att den inte kan fastna i mage-tarm. Nu vet jag såklart inte om det är så i detta fallet med men med tanke på operationen du har gjort så är det inte helt orimligt att det är vad som menas. Om det kan vara så är ett tips att läsa här om vilken kost som kan vara lämplig. http://www.diabeteshandboken.se/innehåll/bilaga-kost-vid-gastropares-13754437 (Du får scrolla ner lite.)
Ja just så :) Tack! Ska ta en kik när jag fått lite välbehövlig sömn :)
 
Nu ni kloka bukefalister, nu får ni hjälpa mig lite igen ;) Jag börjar med mosad mat imorrn och kom att tänka på det här med grönsaker. Jag har jättesvårt för konsistensen hos tillagade grönsaker, så jag äter hellre färska men de är ju liksom hårda allihop. Med mos menas att det ska gå att mosa med en gaffel. Finns det någon färsk grönsak som går att mosa med gaffel, eller är det smoothies som gäller framöver? Orkar fan inte greja med smoothies om jag inte absolut måste :p

Avokado typ
 

Liknande trådar

Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 640
Senast: SiZo
·
Kläder & Bli fin Jag behöver hjälp! Jag har alltid varit helt ointresserad av kläder och mode, hemma driver jag helst runt i mjukisbyxor, t-shirt...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 643
Senast: Ullmerkott
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 030
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 279
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp