Fortsättning på påbörjad diskussion om smärta/smärtskala osv, från nyhetstråd.
Lägger in citat på tidigare kommentarer, så kan vi fortsätta här.
Lägger in citat på tidigare kommentarer, så kan vi fortsätta här.
Jag funderar också på om min egen oförmåga till bedömning av smärta på den 10-gradiga skalan är påverkat av detta. Jag menar, vad är en 10a? Jag har haft jävligt ont några gånger (typ så det nästan svartnar för ögonen), men när är det "det värsta man kan tänka sig"? Kan det bli ännu värre än så, liksom?
Min 10:a var när jag föll genom ett golv och landade på en balk och slog av revbenen. Jag höll på svimma av smärtan, blev genomsvettig över hela kroppen och var tvungen att sätta mig ner när det svartnade för ögonen, det var värre än när jag blev avkastad, slog huvudet i en sten och sedan studsade så jag slog i pannan och fick sys och skadade höften så jag inte kunde ligga på den sidan på en månad.
Då kunde jag inte höra vad den andra tjejen sa för att det susade så i öronen och det tog en halvtimme att rida tillbaka genom skogen med blodet rinnande nerför mig, hästen och utrustningen.. När jag slog av revbenen var min kollega livrädd att jag skulle svimma när jag höll på börja gråta, utan att göra det. Efter att jag fått sätta mig några gånger för att inte tuppa av kunde jag fullfölja jobbet, men inte tack vare honom.
Intekallade jag på ambulans när jag höll på bli ihjälsparkad utan lyckades köra till närmsta tunnelbana där exet hämtade mig för att köra till akuten. Klar att jag bara sjåpade mig som brorsan med ex påstod när jag hade brutit benet efter jag ramlat av och sökte vård två dagar senare.
Jag vill se den läkarn åka på så mycket spö som vi andra tagit och sedan yttra sig.![]()
Håller med. Skulle inte säga att det var en 10a när jag krossade två ryggkotor. Däremot så var det som att en varningslampa tändes i hjärnan. Och jag visste direkt att "nu gick något sönder på riktigt". Men ont? Det gjorde det inte förens jag försökte resa på mig. Och sedan när ambulanspersonalen ville att jag skulle ha raka ben (och ändra läget på kotorna...), men annars? Inte direkt alltså.
Jag hade sagt en 0-2a emellanåt, och kanske en 5-6a ibland, det gick i vågor, och det var väldigt sällan det ens var så illa. Utom just när de ville att jag skulle räta ut benen - då var det nog 8-9? Svårt att säga, kom plötsligt och försvann lika fort.
Det var första gången jag hört någon annan definition på smärtskalan än att 10 ska vara den värsta smärtan man kan tänka sig, så det är vad jag har utgått ifrån.Det där fick jag en aha-upplevelse när jag pratade med en sjukgymnast om artrosen jag har i ett knä. Jag tänker mig 10 som att utstå medeltida tortyr, och så stegar man ner därifrån. Jag sa att jag låg på en fyra, någon gång på en femma. Då vaknade jag på nätterna av smärta, trots värktabletter, jag tyckte det var en rimlig bedömning. Sen hör jag att man kan träna upp till en femma eller sexa på smärtskalan - och jag blev chockad. Det GÅR ju inte i min skala! När vi pratat ett tag insåg jag att min skala låg helt skevt jämfört hur vården ser på det.