Bukefalos 28 år!

Att ha 1,5 åring ensam??

Bounce

Trådstartare
I mitt stall står jag med mina. Ett sto på 14 år & min "bäbis" på 1,5 år +ett varmblod på 17 år & en shettis på 3,5 år.
Unghästarna går ilag i en hage & de äldre i hagen bredvid ( då de är broddade).
Nu har hon med de andra två bestämt sig för att flytta & jag undrar om det är ok att ha 1,5 åringen ensam i sin hage & stoet i den andra eller måste jag hitta en annan lösning:confused: Vet ju att han skulle behöva någon att busa med men han skall ju på bete om 6 månader & får ju busa av sig då eller??
 
Sv: Att ha 1,5 åring ensam??

Hon kan vara en riktig bitch:angel: & jag vill inte få broddsparkar på den lilla. Sedan så är hon inte så mycket för bus .
 
Sv: Att ha 1,5 åring ensam??

Jag har mina delade, de kan hälsa på varandra över tråden men thats it, och det funkar bra. De busar tillsammans ändå, fast på varsin sida.
Visst är det självklart att det är bäst om man kan ha sällskap till dem, men fungerar det inte av någon anledning så är man väl så illa tvungen.


Och innan någon frågar, har ett sto och en unghingst som inte behagat "släppa ner dem" än så därför kan de inte gå tillsammans, finns bara ston i stallen runt omkring också.
 
Sv: Att ha 1,5 åring ensam??

Vår hage är också delad med en gång på ca 1,5 m . Så de ser ju varandra & från den nedra delen av hagen så ser man även andra hästar. När den lille var på bete i sommras så var han ensam i hagen ca 1-2 timmar/dag då den andre reds & det funkade utmärkt.
 
Sv: Att ha 1,5 åring ensam??

Jag blev tyvärr av olika anledningar tvungen att ha min hingst i egen hage i ca 2 månader förra vintern och trots att det gick hästar i hagarna bredvid som han kunde hälsa på över staket så märkte jag att han blev rastlös, uttråkad och väldigt grinig (vilket han annars inte brukar vara). När han sedan fick tillbaks sin gamla kompis så märkte jag stor skillnad.
Så jag skulle inte rekoomendera att ha honom själv även om det finns hästar i hagen bredvid. Unghästar har sedan också större behov att ha en kompis att leka med, så om det går att ordna på annat sätt så skulle jag nog försöka göra det.
 
Sv: Att ha 1,5 åring ensam??

*KL*

Alla hästar ska kunna gå ensamma i perioder. Jag anser dock INTE att en 1½ åring permanent ska gå ensam. Skaffa då hellre en sällskapshäst till den, kanske en ponny i samma ålder om du inte kan lösa det på annat sätt.

Men JAG tycker INTE att en unghäst ska gå ensam en hel vinter. Men jag är himla pipig med det där.

Min treåring kan utmärkt väl gå ensam, men jag har en gräns på ungefär en månad, måste hon vara ensam längre så fixar jag sällskap. När hon var yngre så var gränsen 2 - 3 veckor. Så t ex när valacken stod på boxvila i 8 v, då hade hon inlånat unghästsällskap. Nu när valacken kommer stå gud vet hur länge (minst året ut, och stått på boxvila sen i oktober) så var det lika självklart att hon skulle ha sällskap. Nu köpte jag ju en till häst, men annars hade jag lånat en ettårig shettis som sällskap.

För ÄVEN om hon är lugn och så vidare ensam, så det är en enorm skillnad när de dels kan busa och leka och dels har den sociala närkontakten med en annan häst.

Så, visst går det att ha ensam, men JAG tycker inte de ska gå ensamma längre perioder än en månad.
 
Sv: Att ha 1,5 åring ensam??

Jag har haft att göra med unghästar i din hästs ålder som varit tvugna att gå ensamma, och efter ett par månader är det ingen rolig syn tyvärr.

Alla reagerar på olika sätt, men ingen av dessa har reagerat positivt. Gemensamt för dem är att gnistan i ögat slocknat och en av dem blev halvt hysterisk när han fick en kompis igen, så pass att han nu, ett år senare är svår att lämna ensam, han tror väl att han ska bli övergiven igen. En vuxen häst, okej. Men en så ung häst skulle jag undvika att ha ensam. Visst, en kort period, men så länge som flera månader, nää. Tyvärr.
 
Sv: Att ha 1,5 åring ensam??

Min unghingst fick gå med dräktiga ston när han var ett, bättre uppfostran kunde han inte få, det har gjort honom till en väldigt socialt "rättnavlad" häst.

Kan du bara inte brodda av bak, eller tycker du att hon är för elak?
För lite lagom "subba" tror jag inte är onyttingt för en 1,5 åring.
 
Sv: Att ha 1,5 åring ensam??

Nä, fostran av vuxna ston är oftast väldigt nyttigt och att lära sig hur man beter sig i en flock har de användning av hela livet. Jag hade ett sto som vuxit upp ensam med sin mamma och hon blev faktiskt mobbad pga sitt underliga beteende.
 
Sv: Att ha 1,5 åring ensam??

Aldrig. Det är verkligen inte bra för en sådan ung häst att gå själv. Det kommer han bara att ta ut på dig sen. Bli busig och rastlös mm. Skaffa en kompis eller brodda av stoet.
 
Sv: Att ha 1,5 åring ensam??

Jo det verkar som bästa alternativet är att hon får gå barfota bak ett tag. Hovis kommer den 14 dec så han får ju gå ensam ca 1,5 vecka. Eller så provar jag iaf med skorna på bära eller brista.:crazy:
Har aldrig tagit av henne skorna när hon haft föl tillex. Bara han lär sig sin plats så är det inga problem.
Stoet är & kommer alltid att vara en flockledare så det kan kanske bara bra att hon fostrar honom lite:smirk:
 
Sv: Att ha 1,5 åring ensam??

Jo det verkar som bästa alternativet är att hon får gå barfota bak ett tag. Hovis kommer den 14 dec så han får ju gå ensam ca 1,5 vecka. Eller så provar jag iaf med skorna på bära eller brista.:crazy:
Har aldrig tagit av henne skorna när hon haft föl tillex. Bara han lär sig sin plats så är det inga problem.
Stoet är & kommer alltid att vara en flockledare så det kan kanske bara bra att hon fostrar honom lite:smirk:

Tycker att du tar ett klokt beslut nu:) . För unghästar mår aldrig bra av att gå sjlälv, inte vuxna häster heller för den delen...

MVH Russsin8
 
Sv: Att ha 1,5 åring ensam??

jag skulle nog oxå råda dej att inte låta den gå själv. Min 3åring va tvungen att gå själv när han blev skodd, för tjejen som har hans hagkompis ville inte riskera att han sparkade hennes häst, o jag stod inte ut med att se honom stå där o se ledsen ut med längtande blick :cry: så jag tog av han bakskorna o släppte ihop dom igen. Då blev han lycklig igen :banana: Dom behöver nån att busa med o som kan uppfostra dom lite.
 
Sv: Att ha 1,5 åring ensam??

Min 2,5åring går själv, idag andra dagen i rad. Och detta ska fortgå i tolv dagar till. Hjälp :eek: Visserligen är han snäll i all hantering, men körningen som inte är en daglig rutin så försöker han- än så där lite lagom.
 
Sv: Att ha 1,5 åring ensam??

Men JAG tycker INTE att en unghäst ska gå ensam en hel vinter. Men jag är himla pipig med det där.
Instämmer helt.
Och som Blandrastik skrev: Lite lagom subba till en 1,5-årsslyngel är aldrig fel. Bara bra uppfostran. Kanske kan brodda ur bak bara första dagarna, så kommer han nog snabbt fatta hur/om Subban vill leka:;)
 
Sv: Att ha 1,5 åring ensam??

Det som är dumt är att jag kör med guldskor med fasta brodd så hovis får kanske plocka av dem.
 
Sv: Att ha 1,5 åring ensam??

Aha..... Du kanske hade skrivit det och jag slarvläste.
Jag skulle nog ta av skorna några dagar i alla fall för att kolla hur det går. Det skulle jag tycka det var värt för att lillen ska slippa gå ensam hela vintern. Det normala är ju att unghästen fogar sig "under" det äldre stoet. Det lär du ju märka ganska fort.
Det går säkert jättebra, så att du efter några dagar kan slå på skorna igen.
 
Sv: Att ha 1,5 åring ensam??

Gör guldsko broddar så stor skada då?Vi har haft det på våra ialla år och aldrig haft en endas kada pga att dom e rundare än vanliga brodd.men jag förstår att du vill vara försiktig.
Jag skulle aldrig ha en unghäst ensam...anledningarna kan du läsa i tidigare svar på ditt inlägg.Min 1,5 åring har min valack på 21 år och eyy sto på 15 år som sällskap...funkar kanon.Dom både busar och uppfostrar henne.
 
Sv: Att ha 1,5 åring ensam??

Jag skulle dra skorna NU, och om du ser att det fungerar och stoet inte slår efter den lilla etc, så låt hovis slå på skorna igen den 14:e?

Skulle jag valt.

Jag har alltid mina fullbroddade ihop, inga skador än iaf *peppar peppar*, men så har jag snälla hästar med klar och tydlig rang.

Jag har vanlig brodd, inte guldsko btw, skulle vara ännu mindre oroad med guldsko och snälla hästar. Så, ryck bakskorna nu (har ni lika mjukt i backen som här är det ju lugnt, är det isigt kan det ju vara knepigare kanske), kolla hur det går och om det känns okej så sko på 14 dec när hovis kommer?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 758
Senast: Joro253
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 970
Senast: Juli0a
·
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 229
Senast: Teilani
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 986
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Melatonin
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp