Bukefalos 28 år!

Att ha dobermann och vilken annan bruksras kan jag ha?

AgentCarter

Trådstartare
Nästa hundköp ligger minst tre år i framtiden och som mest är det tio år kvar, men vad skadar det att planera? :p

Jag var egentligen stensäker på att nästa hund skulle vara en vit herdehund, men med tanke på hur min allergi har utvecklat sig så är det tyvärr omöjligt.

Det återstår två typer av hund jag kan ha, den med riktigt riktigt kort päls och den med lång som knappt fäller
De raserna jag kommer på är: Dobermann, rottis, Boxer, Briard. Tre korthår och en långhår.
Har funderingar på Svart terrier med men vet ej hur pälsen fungerar.

Briard har jag haft och har koll på, men sambon vill inte ha en.
Rottis känns nja, de är så kraftiga även en del av brukstypen, orkar jag en riktig också?
Boxer: Ja om jag får en med riktig nos. Men hur vanliga är de?
Dobermann har aldrig varit ett alternativ innan men har en kompis som har en och :love:
Den hunden verkar vara det som jag vill ha samtidigt som jag vet att han har varit jobbig länge. Saken är att det finns risk att han inte är särskilt rastypisk då han kommer från en hemsk uppfödare och är väldigt inavlad.
Hur är egentligen en normal dobermann?

Andra förslag tas gärna emot!
 
Sv: Att ha dobermann och vilken annan bruksras kan jag ha?

Jag har inte så stor erfarenhet av dobermann egentligen, men de (3 st) som jag har träffat har varit från seriösa uppfödare och så iallafall. Jag har upplevt dem som ganska krävande (motion och aktiveringsmässigt) och trevliga när man lägger ner arbete på dem. Den enda av dem jag känt sedan valptiden var ett litet monster en period som valp och unghund, men det var bortväxt vid typ 2-årsåldern och hunden är jättetrevlig. Men väldigt energisk :)
 
Sv: Att ha dobermann och vilken annan bruksras kan jag ha?

De som jag har träffat pratar och låter mycket, både när de leker, larmar och... ja... mest hela tiden.
"Varannan pinscher piper" brukar man säga, och det gäller nog även dobbisar. ;)

De älskar sin flock/sin människa, men typ alla andra kan kvitta.
Och jag tror aldrig att jag har sett en fysiskt trött dobermann, de orkar liksom alltid lite till.
 
Sv: Att ha dobermann och vilken annan bruksras kan jag ha?

Hur är det med Riesen eller kanske KH collie?
 
Sv: Att ha dobermann och vilken annan bruksras kan jag ha?

fast det är väl inte pälsslaget du är allergisk mot utan kvalstren i huden på hunden...?
 
Sv: Att ha dobermann och vilken annan bruksras kan jag ha?

Men alla dom där raserna fäller väl?
 
Sv: Att ha dobermann och vilken annan bruksras kan jag ha?

De älskar sin flock/sin människa, men typ alla andra kan kvitta.
Beg to differ, min kattuppfödare har även dobbar och jag har känt rasen sedan tidigare och de hundarna älskar när det kommer folk, det är så pass att hon får säga åt dem att gå och lägga sig upprepade gånger för de vill så gärna vara med och ta plats, i synnerhet hannen. :D
 
Sv: Att ha dobermann och vilken annan bruksras kan jag ha?

Jag skulle säga att en dobermann är mycket mer av en "handfull" än en rottis. Sistnämnda ras upplever jag som betydligt coolare än dobben.

Nu har jag förvisso mest träffat "bruksdobbar", så jag vet inte hur de andra är, jag gissar dock att en rotta kanske lämpar sig bättre om man inte vill ha för mycket?
 
Sv: Att ha dobermann och vilken annan bruksras kan jag ha?

Blir svar till alla...

Nja, det kliar som fan när jag har hållit på med mellan-långhåriga hundar men inget med kortkorthåriga eller långhåriga ofällande.

En välborstad briard fäller inte, jag klarar av fällningen från en med riktigt kort hår.

En risen är jag osäker på, de ska ändå klippas och jag klarar inte av min dvärgschnauzers pälsvård. KH vet jag inte ens hur de ser ut:p Men ska kollas upp;)


Den dobbisen jag känner älskar när det kommer folk, men man märker tydligt att matte är bäst och det är typ enda personen han lyssnar på.
Att de har energi och är förjävliga innan två har jag också lite koll på:p

Tror jag skulle behöva träffa fler "normala" dobermann innan jag kan säga något säkert. Vet inte men något tar emot när jag tänker på rottisar (sett för många fläskberg?)

(Blåbäret, kan tänka mig att du vet vart denna dobbisen är uppfödd, uppfödaren bodde typ i forshaga och har djurförbud idag. Vet iallafall att 4-5 räddades från henne. Hunden jag känner har syskon till föräldrar...)
 
Sv: Att ha dobermann och vilken annan bruksras kan jag ha?

Verkar nästan som om KH collie har för lång päls, en del har bra men en del har för lång. (bildgoogle:p)
 
Sv: Att ha dobermann och vilken annan bruksras kan jag ha?

Vad tråkigt att du känner så för rottisen, personligen tycker jag att en (bra) rottis är vida överlägsen dobermann på alla sätt och vis men framförallt mentalt.
Den korthåriga belgaren då? (förlåt men jag lär mig aldrig vilken ras som är vilken)
 
Sv: Att ha dobermann och vilken annan bruksras kan jag ha?

Det är ju bara fördomar :) Jag får helt enkelt åka runt och träffa båda raserna när det börjar bli dags.

Menar du Malle? Det säger jag nej till:p
 
Sv: Att ha dobermann och vilken annan bruksras kan jag ha?

Korthårig belgare är malle, de fäller om jag inte har helt fel två ggr/år precis som de lång- och strävhåriga varianterna.
 
Sv: Att ha dobermann och vilken annan bruksras kan jag ha?

De har för lång vinterpäls kan jag förtydliga :) Iallafall de jag såg senast.
 
Sv: Att ha dobermann och vilken annan bruksras kan jag ha?

Det är ju ganska stor skillnad på hårlaget mellan dobermann och boxer å ena sidan, och rottis å andra sidan. Om du tål rottis skulle du exempelvis kunna kolla in beauceron eller labrador. Vill du ha det enkla hårlaget hos en boxer finns t ex RR, dalmatiner. Andra pälsalternativ kan vara curly coated retriever eller kungspudel om du vill ha en ickefällande hund.
 
Sv: Att ha dobermann och vilken annan bruksras kan jag ha?

Vad skulle skillnaden mellan dobermann och boxer vara? Tycker de i min närhet har samma pälstyp.
 
Sv: Att ha dobermann och vilken annan bruksras kan jag ha?

Ja men det är det ju :o Nån gång lär jag mig, hoppas jag!
 
Sv: Att ha dobermann och vilken annan bruksras kan jag ha?

Ja, det finns ju drösvis med dåliga rottisar tyvärr, även om man skulle bortse från exteriören. Jag har haft förmånen att ha riktigt bra rottor i min närmaste omgivning och kan inte tänka mig en bättre hund - även om jag får erkänna att det kanske inte rätt ras om man satsar på tävling på hög nivå.
 
Sv: Att ha dobermann och vilken annan bruksras kan jag ha?

Och det satsar jag inte längre på ;) Nästa hund ska följa med i vardagen, gå spår och lära sig sitt på fortare tid än ett år. Så långt har jag kommit i min kravlista:p
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 370
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Hej! Jag är ny här på Bukefalos men har följt sidan i några år och då speciellt Hundar. Jag ska köpa hund om nått år och gillar att...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
9 740
Senast: Tate
·
Hundavel & Ras Så, det finns ju en sökfunktion men det är så klart roligare att skapa en helt egen individuell tråd som handlar om bara mig och mitt...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 518
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Vi har bestämt oss för att köpa hund under nästa vår, då jag fått nya arbetstider och sambon likaså, dessutom fick jag möjlighet att ta...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 066
Senast: nilie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp