Att ha eget stall med inackorderingar

E

Estelle

Är det ngt man kan tjäna pengar på? Berätta gärna ni som har erfarenhet
 
Nejnejnejnej. Det är ungefär vad jag har att säga. Rik blir man för det första inte, många har det bara för att få det att gå runt och ha sina hästar "gratis".

Sen är det mkt jobb, mkt tjaffs och näh bläh. Jag har testat att vara "ställföreträdande" under en period och det var vidrigt.
 
Hej!
Nej inte är det något bra sätt att tjäna pengar på inte!

Jag har jobbat i olika stall innan jag skaffade mig ett eget och nu såhär efterhand så förstår jag inte hur stallhyrona kan vara så billiga på anläggningar!

Att ha stall kostar, väldigt mycket också, så det lilla man kan ta ut av hyresgästen utöver de kostnader som man får, ex hö, strö, foder, el mm mm räcker inte långt.

Sen så ska man ju ta hand om dom också, vilket är ett heltidsjobb med tex alla veckofodringar o in samt utsläpp.

Visst, har man en anläggning med 30 platser så kanske man kan tjäna in till EN dålig lön, men att ensam sköta 30 häst är ju inget man skulle vilja göra.
 
Jag har faktiskt träffat på några som tjänar litet pengar på det. Men de har haft följande förutsättningar:

1. Egen gård som de antingen ärvt eller nästan har betalat av helt.
2. Egenproducerat foder som de kunnat sälja till sina inackorderingar.
3. Ett toppenläge nära en stor Stad.
4. Ett stort eget hästintresse med egna hästar.

Vinsten har gjorts på fodret och betesavgifterna.
Att sälja foder utan transport är ganska okej.

Alla andra som jag vet, har gått back på det hela.
Förslitningen av stall och hagar har inte täckts av vinsten.
De har ALLA sammanfattat det hela med att det hade varit billigare att låta stallet stå tomt.

Jag hade en gång inackorderat hos en familj som hade kommit fram till att det var billigare med inackorderade hästar än egna kossor, och de ville absolut ha djur på gården. Men då så får man se det som ett fritidsintresse. De hade dessutom egenproducerat hö och havre.
 
Jag kan bara hålla med alla andra här, det kostar mer än det smakar. Det är dock ganska kul med stallkamrater och skönt att inte alltid ha allting själv. Sedan kan det ju gå lite snett också, sitter just nu och får inte in pengar för mina inackorderingar och det kostar ju lite i foder osv. Även om inte ägaren betalar kan ju inte hästarna stå utan mat...
Så det är med andra ord inte bara guld och gröna skogar med inackorderingar.
 
Vill du tjäna pengar så får du nog satsa på något annat. ;)
Visst kan man säkert få in pengar, men inte så att man tjänar mkt på det kan jag tro.
Det är ju ändå ett stort ansvar att stå som uthyrare och ha inackoderingar, det är ju i slutändan du som måste vara den som ordnar och fixar allt i om något krånglar eller inte fungerar. Och sedan bör man ju ha en budgett också, så att det rinns pengar om något tex går akut sönder osv.
 
Jag e inackorderad, har funderat på detta med vad det egentligen kostar att ha eget stall o ha hästar inhyrda.
I stallet där jag står finns 4 inhyrningar o stallägarna har 2 egna hästar.
Jag är väl i princip övertygad om att stallhyrorna täcker stallägarnas kostnader för deras hästar.
De köper både hö o havre väldigt billigt direkt från bonde (1 kr/kg för båda), torven hämtas i stoooora balar direkt från torvfabriken/där de tar upp torven ur marken alltså.
Detta ingår i stallhyran, o är en liten del av stallhyran vi betalar.

Sen tillkommer ju klart kostnader för vatten (fast de har egen brunn i o för sig), el, underhåll av staket, paddock o hinder.
Ut/insläpp ingår, samt 3 fodringar (man fixar en fodring själv varje dag). Dock fixar vi det själva om man är i stallet när ngn fodring etc ska äga rum. Sedan kan man ju tycka att ska man ändå fodra 2 hästar, kan man lika gärna fodra 6. Det är ju en annan sak om man inte ska fodra nån häst alls.... :smirk:

Visst, jag tror inte du kan tjäna pengar på att ha inhyrningar, men lite pengar måste det ju bli över (kostnaderna för din egen häst/ar kan ju på så sätt minska).

Det känns ju som klart mkt mer jobb om du BARA har inhyrningar o du ska sköta om dem, än om du har någon/några egna hästar som ändå ska fodras osv.
 
När vi precis byggt stall och tänkte hyra ut en box så räknade vi lite på det och kom fram till att hyran finansierade den egna hästen. Och då var det ingen enorm stallhyra, kring 1000 om jag inte minns fel. Tjäna pengar tror jag inte går men täcka kostnaderna för den egna hästen/hästarna går.

Och osm Piggis skrev, ska man nu fodra sina egna så gör några till inte så stor skillnad.
 
Hej!

Hur räknade ni då?
Eller kanske har ni eget foder att tillgå?

För jag har mycket svårt att se hur det skulle kunna finansiera att ha häst enbart med en inackordering.

Sen så kan jag hålla med om att fodra EN extra häst inte är något besvär..men om man räknar med in/ut släpp, täckesbyten ett par gånger om dagen och att linad av nattlindor så tar det ju faktiskt en stund, har man dessutom fler hästar inackorderade så blir det nästan ett heltidsjobb...
 
Aldrig mer, säger jag... Har haft inackorderingar men det var nästan bara besvärligt. Förutom det extra slitage som blir på alla saker som ständigt måste bytas ut så måste det dessutom ske direkt. Går el-aggregatet sönder måste det sitta ett nytt uppe samma dag. Man måste alltid ha extra pengar undanstoppade för att ersätta material som andras hästar gör sönder. Alla hade sina synpunkter både på foder och val av staket och f-n och hans moster. Nej, tack säger jag till inackorderingar i fortsättningen. Jag har annat att göra på min lilla fritid än ta emot klagomål för att inte allt kan bli som 6 olika viljor vill, ta emot fodertransporter när helt plötsligt ingen annan kan vara med och ta emot trots att det är till allas hästar...Ta fodringar när den som egentligen står på schemat inte orkar cykla till stallet för det regnar ute...sladda paddocken...hämta havre hos grannen...jaha, nu kommer hovslagarn och hästägaren har inte ens pallrat sig hit än=ta in hästen och vänta på ägaren...Täcken och lindor på och av enligt nyuppsatta lappar... Har nu flyttat och har mitt eget stall, utan hyresgäster.Lugnt och skönt! Tänk er för som har hästarna inackorderade vad som är rimligt att begära av ansvarig på gården. Skriv stallkontrakt vad som ingår och ta sedan ansvar för era hästar enligt det.
 
Tänk er för som har hästarna inackorderade vad som är rimligt att begära av ansvarig på gården.
Ja, det kan ju vara klokt att vara rädd om stallägare, så att de även i fortsättningen vill ta emot inackorderingar.

Jag brukar få förfrågningar litet då och då. Men jag är ytterst tveksam till att ta på mig det besväret. Några gånger så har jag givit en prisuppgift. 500:- + moms i kallhyra = 625:- + foder + ersättning för ev service eller stallpass på schema. Alla har backat för kostnaderna. Fodret + strö, landar på 900:- totalt 1'525:-/mån + stallpass. Och av detta får då jag 500:- för att avstå från en box, få mera söndertrampat i mina hagar, få mycket större nötning på min budget-ridbana och på vägarna och min och grannarnas mark. Men alla har ändå backat på priset och stall-passen.
 
Jag var lite otydlig, utrustning, träningar, vet och dyl räknade vi inte med att få finansierat för egna hästen med en inackordering. Utan det var grundläggande som mat, vatten, el, försökring och normalt slitage om jag inte minns fel. Det var nåt år sen.
 
Vad sorgligt att det ser ut så här!! :confused: :(

Det visste jag inte!!

Jag har min häst innackorderad. Stallet har 14 platser och ägaren har själv tre hästar som dock inte används till något.

Stallägaren fodrar morgon och släpper ut hästarna på vardagarna. Allt annat fixar vi andra på rullande scheman. Ingen annan service ingår alltså. Inga benlindor, täcken osv. Det bestämmer man ju själv som ägare!!

Jag tvivlar på att han skulle hålla på med det om han inte gick med vinst?! Han tar eget foder som ingår i stallhyran. Eget strö samt får gratis sågspån... Nu har han också byggt ridhus åt oss så vi ska ha någonstans att rida när det är kallt! :) Det hyrs ut ibland men det är till för oss så det är inte uthyrt så ofta...

Hyran ligger på 1300 kr!! :o Då ingår som sagt var havre, korn, mineraler, halm och sågspån! Stallet ligger nära mindre stad (cykelavstånd) med helt okej ridvägar.

Jo, jag vet hur bra jag har det så det är därför jag inte flyttar i första taget! :love:

/C
 
Det är fodret som han tar in pengarna på.
Så han gör nog i alla fall en liten vinst.
Gratis sågspån ger också ganska mycket.
 
Självklart räknade inte heller jag med att det var det du menade!

Endast grundkostnaderna för att ha häst och stall, tror dock inte att det skulle finansiera en häst i alla fall.

Enligt mina uträkningar så skulle jag få ha väldigt många inhyrda för att kunna tjäna in till en liten lön!

Om jag kollar vad en av mina hästar kostar i månaden i sådant så blir det..(nu är detta endast grundkostnaderna och mina hästar äter en del annat som är dyrare, men jag räknar på vanligaste sakerna)

Hö:7 kg á 1.80 kr * 30 dagar = 378 kr
Havre 1 säck a 30 kg = 208 kr
Spån 6 balar á 50 kr = 300


Det blir 886 kr
Sen kostar ju vatten, el, hagmatriel, stallreparationer mm.
Inte kan man ta ut mer än 300 i kallhyra heller, inte här i skogen i alla fall.

Så jag tror att det blir svårt att få någon som helst vinst med att ha ett fåtal inackorderade.
 
Det vore fint, skulle tom spara lite på att stå hos dig men eh det är lite långt :) Synd, för du har roligare hagar och roligare kompisar :D
 
Aldrig mer säger jag oxå. Vi tog 2400kr i månaden för fullservice vi hade inget egenproducerat foder utan köpte av bönder, när vi räknade på det visade det sig att vi tjänade 500kr i månaden per inackordering och då ingick inte vare sig vårat arbete eller saker som inackorderingarna gjorde sönder.
Vi slängde ut dom och boxarna stod tomma , vi slapp alla krav och allt tjat på köpet :D
 
Jag har haft ett litet stall med 4 inackorderingar. Tog endast kallhyra och det betalade till fullo driften på mina två hästar. Pass delade vi alla i stallet på.

Har även stått i stall där kallhyran ligger på runt 1000 kr/box och nog sjutton drar du då in pluspengar speciellt när inget annat än boxen/el/vatten ingår? 10 boxar x 1000,- är 10 000,- i månaden och så dyrt är inte el och vatten och inte sliter vi grejor för den kostnaden heller.

Nuvarande stall är 30 boxar x den kallhyran. Det måste finnas en viss vinst på det?
 
Man undrar ju då varför stallägare som inte ens har häst i sitt stall och inte är intresseade håller på då? :crazy: mitt nuvarande stall som jag är inhyrd i äs av en 30 årig kille som ALDRIg är i stallet bara drar in våra pengar och betalar dte som ska betalas rörande foder, stall o dyl. Han har hållit på i en massa år och vägrar släppa i från sig arendet. HAn skulle nog ha flytt fältet för länge sen om dte inte gav ngn vinst?
Vet en liknande stallägare en bit bort som inte heller råkar va bonde med eget foder o silage ...detta är lite små skumt
 

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 601
Senast: Blyger
·
Anläggning Tänkte köpa brandlarm till stall och loge. Vad har ni? För- och nackdelar? Någon som kan rekommendera ett system som kan kopplas till...
Svar
19
· Visningar
687
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 704
Senast: lizzie
·
Anläggning Undrar hur ni andra har gjort för att hitta rätt stall? Vilka saker accepterar ni och vilka accepterar ni absolut inte? Vad ingår i...
2
Svar
24
· Visningar
2 204
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Hingstval 2024

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp