att ha förtroende eller inte för sina barns lärare

Varför lämnar lärare ut sina privata telefonnummer? När jag går hem från jobb stänger jag av min jobbtelefon. Mitt jobb har inte ens mitt privata nummer.

Det händer att föräldrar och elever googlar nr för att komma åt dem. Så man behöver inte dela ut det för att bli uppringd på privata telefonen dessvärre. Lärare brukar dessutom inte ha en jobbtelefon.
 
Det händer att föräldrar och elever googlar nr för att komma åt dem. Så man behöver inte dela ut det för att bli uppringd på privata telefonen dessvärre. Lärare brukar dessutom inte ha en jobbtelefon.

Ok, min vän som är lärare har det så jag trodde att det var så det var.
 
Ganska enkelt; för att dom inte har något annat nummer att lämna ut. Eller tror du på allvar att alla lärare har en jobbtelefon och utöver det lämnar ut sitt privata?

Om inte skolan tillhandahåller ett jobb nummer ser jag ingen anledning till att läraren ger ut sitt privata. Mitt barns lärare får man maila eller ringa på arbetstid till en fast telefon som de har i klassrummet/huset där klassrummet ligger.

En vän som är lärare har en jobbmobil.
 
Varför lämnar lärare ut sina privata telefonnummer? När jag går hem från jobb stänger jag av min jobbtelefon. Mitt jobb har inte ens mitt privata nummer.

For att det ar kutym och foraldrar forvantar sig det. For 30 ar sedan nar jag jobbade i Sverige var vi tillsagda att vi SKULLE lamna ut vara telefonnummer ... innan telefonsvarare, nummer presentatorer, eller mobil telefoner fanns.

Ganska enkelt; för att dom inte har något annat nummer att lämna ut. Eller tror du på allvar att alla lärare har en jobbtelefon och utöver det lämnar ut sitt privata?

Har i USA forvantar sig inga foraldrar att kunna ringa hem till lararen ... Vill de nagot far de ringa skolan och lararen far ett meddelande att foraldern sokt den. Sa mycket battre.
 
For att det ar kutym och foraldrar forvantar sig det. For 30 ar sedan nar jag jobbade i Sverige var vi tillsagda att vi SKULLE lamna ut vara telefonnummer ... innan telefonsvarare, nummer presentatorer, eller mobil telefoner fanns.



Har i USA forvantar sig inga foraldrar att kunna ringa hem till lararen ... Vill de nagot far de ringa skolan och lararen far ett meddelande att foraldern sokt den. Sa mycket battre.

Jag förväntar mig det verkligen inte! Vill jag min dotters lärare nåt så mailar jag. Behöver vi prata ringer jag på arbetstid men efter att lektionerna slutat.

Jag tycker att man inte ska behöva få jobbsamtal utanför arbetstid.
 
Har i USA forvantar sig inga foraldrar att kunna ringa hem till lararen ... Vill de nagot far de ringa skolan och lararen far ett meddelande att foraldern sokt den. Sa mycket battre.
Här I Sverige grundar det väl sig i gammal vana, men också hela ferietjänst och förtroendearbetstid situationen. Jag vet att de flesta lärare kämpar för sin ferietjänst och inte skulle byta bort den för allt i världen, med personligen tror jag att det skulle vara en hälsovinst för de flesta med 40 h i veckan jobb och att det är avgränsad arbetstid.
Om inte skolan tillhandahåller ett jobb nummer ser jag ingen anledning till att läraren ger ut sitt privata. Mitt barns lärare får man maila eller ringa på arbetstid till en fast telefon som de har i klassrummet/huset där klassrummet ligger.

En vän som är lärare har en jobbmobil.
Jag tror det är ganska ovanligt att lärare har en jobbmobil. Dessutom går det mer och mer mot att den tid läraren har i skolan är uppbokad lektions- och mötestid, så när de väl kan svara på telefon är det inne på förtroendearbetstiden som de kan förlägga var som helst. Att lärare ska vara så himla tillgängliga är väl en gammal norm som lever kvar, delvis pga förtroendearbetstid och ferietjänst.
 
KAN man egentligen som förälder komma med synpunkter på de lärare som barnen tilldelats? Eller jo, kan kan man ju absolut. Men gör det någon skillnad? Och hur ska man göra för att påverka skolan så att ens barn får den bästa skolgång som är rimlig att begära?
För egen del är jag inte en sån som detaljstyr och har aldrig lagt mig i lärares jobb utan anledning. De luckor och svagheter som funnits har jag känt att jag har kunnat tillgodose hemifrån. En gång sa jag däremot ifrån, då jag hämtade barnen på lågstadiet och mötte deras lärare onykter. Detta plus barnens berättelser om aktiviteter som inte ens kan kallas undervisning ledde då till ett möte med rektorn. Jag ställde ett ultimatum, men denne var helt oförstående - liten skola på landet med en lärare som undervisat där sedan kriget och som alla kände. Då bytte jag skola för mina barn från en dag till en annan. När chocken lagt sig på skolan ledde det till att ett flertal yngre, engagerade lärare anställdes.

Annars så har barnen alltid känt trygghet i att det funnits kunskap hemma att luta sig på. Något deras kompisar också uppskattat när de suttit runt köksbordet hos oss och pluggat tillsammans. En av mina barn kom hem från högstadiet en gång med en matteuppgift som deras lärare inte redde ut. Jag löste den och barnet visade det i skolan dagen därpå. Läraren tog en kopia och tackade. Samarbete i god anda.
 
För egen del är jag inte en sån som detaljstyr och har aldrig lagt mig i lärares jobb utan anledning. De luckor och svagheter som funnits har jag känt att jag har kunnat tillgodose hemifrån. En gång sa jag däremot ifrån, då jag hämtade barnen på lågstadiet och mötte deras lärare onykter. Detta plus barnens berättelser om aktiviteter som inte ens kan kallas undervisning ledde då till ett möte med rektorn. Jag ställde ett ultimatum, men denne var helt oförstående - liten skola på landet med en lärare som undervisat där sedan kriget och som alla kände. Då bytte jag skola för mina barn från en dag till en annan. När chocken lagt sig på skolan ledde det till att ett flertal yngre, engagerade lärare anställdes.

Annars så har barnen alltid känt trygghet i att det funnits kunskap hemma att luta sig på. Något deras kompisar också uppskattat när de suttit runt köksbordet hos oss och pluggat tillsammans. En av mina barn kom hem från högstadiet en gång med en matteuppgift som deras lärare inte redde ut. Jag löste den och barnet visade det i skolan dagen därpå. Läraren tog en kopia och tackade. Samarbete i god anda.

Jag tycker det är jättebra med engagerade vårdnadshavare, och det tror jag de flesta lärare gör. Men det är viktigt att påminna att läraren arbetar måndag till fredag, dagtid och jag önskar att vårdnadshavare accepterade detta. Fortsätter trenden med ökande utsatthet för lärare är jag rädd att vi hamnar där många andra länder befinner sig. Du lämnar ditt barn till en värdinna/värd vid grinden och får inte beträda skolområdet.
 
Jag tycker det är jättebra med engagerade vårdnadshavare, och det tror jag de flesta lärare gör. Men det är viktigt att påminna att läraren arbetar måndag till fredag, dagtid och jag önskar att vårdnadshavare accepterade detta. Fortsätter trenden med ökande utsatthet för lärare är jag rädd att vi hamnar där många andra länder befinner sig. Du lämnar ditt barn till en värdinna/värd vid grinden och får inte beträda skolområdet.
Jag antar att det är ett allmänt resonemang du för, trots att du svarade till mig. Jag håller med dig om att det finns risker i hur utvecklingen ser ut, med lärare som blir hotade när föräldrarna inte är nöjda med betygen deras barn fått, etc. Så kan vi naturligtvis inte ha det, det är fel riktning på utvecklingen. Alla barn ska ha rätt till en bra, så gott det går likvärdig skolgång med bra lärare som trivs och stannar. Och nej, jag hade aldrig ens kommit på tanken att ringa någon hem på privat tid.
 
Ganska enkelt; för att dom inte har något annat nummer att lämna ut. Eller tror du på allvar att alla lärare har en jobbtelefon och utöver det lämnar ut sitt privata?
De får ju lämna ut mailen så får föräldern maila helt enkelt. Då kan läraren titta på mailen på arbetstid sedan.

Vi har inget telefonnummer till vår lärare, däremot ett till fritids och ett till lärarrummet.
 
Jag antar att det är ett allmänt resonemang du för, trots att du svarade till mig. Jag håller med dig om att det finns risker i hur utvecklingen ser ut, med lärare som blir hotade när föräldrarna inte är nöjda med betygen deras barn fått, etc. Så kan vi naturligtvis inte ha det, det är fel riktning på utvecklingen. Alla barn ska ha rätt till en bra, så gott det går likvärdig skolgång med bra lärare som trivs och stannar. Och nej, jag hade aldrig ens kommit på tanken att ringa någon hem på privat tid.
Kan inte skolan också ha en fot med i det spelet genom att engagera föräldrarna hårdare och hårdare i själva skoltiden. Medan samtidigt läxor baktalas?

Just det här med att man måste gå till skolan för att vara med vid vaccinationer och hämta barnet för tandläkarbesök (istället för klassen går).

Samtidigt som man också engagerar föräldrar till allt äldre barn i barnens betyg genom att de ska vara med på betygssamtal? på högstadiet? och gymnasiet :eek:. Det låter ju för mig jättekonstigt och helt bakvänt (jag kan liksom inte minnas några kvartsamtal med förälder efter mellanstadiet). Men då är det väl klart att föräldern sedan hör av sig och diskuterar betygen med läraren och dessutom till råga på allt kontaktar universitetet för att diskutera betyg och kurser även där.

De har liksom lärt sig att de visserligen inte har det minsta ansvar för att barnen ska lära sig någonting (föräldern ska inte hjälpa med läxor utan det ska en fritidspedagog), men de har ansvar att "fixa" betygen.
 
Kan inte skolan också ha en fot med i det spelet genom att engagera föräldrarna hårdare och hårdare i själva skoltiden. Medan samtidigt läxor baktalas?

Just det här med att man måste gå till skolan för att vara med vid vaccinationer och hämta barnet för tandläkarbesök (istället för klassen går).

Samtidigt som man också engagerar föräldrar till allt äldre barn i barnens betyg genom att de ska vara med på betygssamtal? på högstadiet? och gymnasiet :eek:. Det låter ju för mig jättekonstigt och helt bakvänt (jag kan liksom inte minnas några kvartsamtal med förälder efter mellanstadiet). Men då är det väl klart att föräldern sedan hör av sig och diskuterar betygen med läraren och dessutom till råga på allt kontaktar universitetet för att diskutera betyg och kurser även där.

De har liksom lärt sig att de visserligen inte har det minsta ansvar för att barnen ska lära sig någonting (föräldern ska inte hjälpa med läxor utan det ska en fritidspedagog), men de har ansvar att "fixa" betygen.
Det är möjligt. Det finns ju en allmän stress nuförtiden, vilket väl slår igenom i skolan också. Ungdomarna känner prestationshets och har tentaångest. Stressade föräldrar letar fel hos lärarna. Typ så.

Nu är ju mina barn vuxna, men för mig var det alltid givet att engagera mig med läxor etc och att barnens skola var viktig. Men inte att därför vara inne och peta i detaljer och jaga lärare.
 
Jag antar att det är ett allmänt resonemang du för, trots att du svarade till mig. Jag håller med dig om att det finns risker i hur utvecklingen ser ut, med lärare som blir hotade när föräldrarna inte är nöjda med betygen deras barn fått, etc. Så kan vi naturligtvis inte ha det, det är fel riktning på utvecklingen. Alla barn ska ha rätt till en bra, så gott det går likvärdig skolgång med bra lärare som trivs och stannar. Och nej, jag hade aldrig ens kommit på tanken att ringa någon hem på privat tid.
Ja, det blev nog lite tokigt vem svaret blev till . Jag tror inte att du jagar lärare på kvällstid :)
 
Ni diskuterar bra utan att jag lägger mig i... :D

Jag har haft en del synpunkter på barnens lärare genom åren, men bara vid någon enstaka gång framfört mina åsikter (när jag tyckt att det varit relevant)
Jag kan inte påstå att förtroendet är gigantiskt för den lärare som visar filmer med dödande för sina högstadieelever.
Och när båda äldsta barnen har samma synpunkter på vissa av lärarna på högstadiet känns det väl sådär. Som en språklärare som inte ger sina elever några A-uppgifter och således kan inte eleverna heller få A. (dagens avgångselev tycker det känns lite konstigt med ett C i det språket, när hen hade A på de nationella proven...)
Jag försöker låta bli att gnälla, men säger ifrån om jag tycker det går överstyr.
 
<snip>

en språklärare som inte ger sina elever några A-uppgifter och således kan inte eleverna heller få A. (dagens avgångselev tycker det känns lite konstigt med ett C i det språket, när hen hade A på de nationella proven...)
<snip>

Det skulle jag definitivt lagga mig i.
Precis som nar ena sonen gick pa Lundsberg (fanns inte high school (gymnasium) dar vi var) och kom fran Amerikansk skola med A i Engelska och han fick hora fran en annan larare att Engelsk lararen tankte ge honom 3 (alltsa tva steg under) nar han testade av Engelskan for att han hade "fel" uttal.
Jag ringde till Rektor och "forsakrade" mig om att hans brist pa utal enligt the "Queen's English" inte skulle ligga honom i fatet. Han fick sin 5:a ... alltsa hogsta betyg.
 
Det skulle jag definitivt lagga mig i.
Precis som nar ena sonen gick pa Lundsberg (fanns inte high school (gymnasium) dar vi var) och kom fran Amerikansk skola med A i Engelska och han fick hora fran en annan larare att Engelsk lararen tankte ge honom 3 (alltsa tva steg under) nar han testade av Engelskan for att han hade "fel" uttal.
Jag ringde till Rektor och "forsakrade" mig om att hans brist pa utal enligt the "Queen's English" inte skulle ligga honom i fatet. Han fick sin 5:a ... alltsa hogsta betyg.
Egentligen borde man ha lagt sig i det redan tidigare, men vi har konstaterat att betyget i 9an endast spelar roll när man söker till gymnasiet. Och så länge de kommer in på önskat gymnasieprogram ändå, så väljer vi att överse med det.
Men möjligen kommer jag hinta om det till rektorn när jag ändå tar kontakt angående filmvisningarna.
 
Egentligen borde man ha lagt sig i det redan tidigare, men vi har konstaterat att betyget i 9an endast spelar roll när man söker till gymnasiet. Och så länge de kommer in på önskat gymnasieprogram ändå, så väljer vi att överse med det.
Men möjligen kommer jag hinta om det till rektorn när jag ändå tar kontakt angående filmvisningarna.

Visst ja, hogstadiets avgangsbetyg ar ju inte "avgangsbetyg" i den mening jag menar ... har ar det skolplikt i 12 ar, alltsa gymnasiet ocksa, sa det enda "avgangsbetyg" man far har ar alltsa slutet pa high school.
 
De gånger jag har påtalat brister gäller främst när jag har ansett att lärare har bristande kunskaper. Tex mitt barn som har dyslexi fick F varning i ett ämne, så vi började undersöka om det fanns ngt i undervisningen som kunde utvecklas. Det visade sig att eleverna skulle skriva en loggbok i det ämnet och pga sin dyslexi låg mitt barn alltid efter och visade då inte sina kunskaper i ämnet. Då ifrågasatte jag vad det var som skulle bedömas, mitt barns skrivegenskaper eller hens ämnes egenskaper. Hädanefter kunde då mitt barn istället lämna in en ljudfil med loggboken och fick då jämnlika förutsättningar som de andra eleverna.

Jag har däremot aldrig lagt mig i mina barns lärares betygsättning. Att som lärare sätta betyg är ett myndighetsutövande och går varken att överklaga eller förhandla om, men läraren skall kunna redogöra för hur hen resonerat. Mina barn kan ibland vara missnöjda med ett betyg men då svarar jag dem att antagligen har inte dina kunskaper blivit synliga för läraren. Läraren kan bara sätta betyg på kunskaper som du visat på olika arenor, inte på vad du som elev anser att du kan.
 
Det är möjligt. Det finns ju en allmän stress nuförtiden, vilket väl slår igenom i skolan också. Ungdomarna känner prestationshets och har tentaångest. Stressade föräldrar letar fel hos lärarna. Typ så.

Nu är ju mina barn vuxna, men för mig var det alltid givet att engagera mig med läxor etc och att barnens skola var viktig. Men inte att därför vara inne och peta i detaljer och jaga lärare.
Jo precis! Det är ju där man vill ha engagemanget.

Jag har för mig att betygskraven är fruktansvärt röriga och kravställande. Kan säkert stressa vem som helst från vettet att det inte räcker med att kunna "matte" "svenska" "rita" osv utan att man också ska kunna "reflektera"/"babbla" på ett sätt som lärarens personliga bedömning tycker är tillräcklig.

Finns en hel radioserie på P1 om det.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi var nyligen på utvecklingssamtal för äldsta barnet, som går i fyran. Vid samtalet fick vi höra att han ligger väldigt långt fram i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
5 562
Senast: hastflicka
·
Övr. Barn För ett par år sedan slängde jag ur mig en fråga om ifall det är okej att visa film med 15-årsgräns för elever som inte har åldern inne...
2
Svar
34
· Visningar
3 145
Senast: Piek
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
31 464
Senast: ako
·
Övr. Barn Jag är mamma till Viktor som är 7 år och går i första klass. Kunskapsmässigt skulle man nog kunna jämföra honom med en genomsnittlig...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
14 210

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp